Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jul 2025 22:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: somewhere over the rainbow
Hej alle småfolk !
Jeg ville høre om nogle af jer har nogle gode links til hvor jeg kan læse om hvilke risici der er i forbindelse med indtagelse af stoffer under graviditet.
I har nok gættet det... Jeg har en veninde der er gravid i ca 8 uge som i den første måned før hun vidste hun var gravid har indtaget forskellige stoffer : Lsd, mdma, 2cb, coke, ketamin, hash og alkohol.
Selvom det måske lyder temmelig volsomt er der ikke tale om et afhængigheds misbrug... hun har bare været på festival.
Jeg er ikke i tvivl om at hun godt kan passe på et barn og ville være en dejlig mor.
Siden hun fandt ud af at hun var gravid har hun selvfølgelig ikke indtaget noget.
Hun har ikke lyst til at snakke med sin læge om det fordi hun er nervøs for at få de sociale myndigheder på nakken hvis hun skal have barnet.
Jeg har prøvet at søge lidt på nettet men kan kun finde noget om crack babyer og alkohol syndrom hvilket ikke hjælper meget da der ikke er tale om et misbrug i den forstand.

Håber i kan hjælpe !

Titel:
Medlem
Brugeravatar

shulgin skriver lidt om det i hans blog

http://www.cognitiveliberty.org/shulgin ... gnancy.htm
http://www.cognitiveliberty.org/shulgin ... gnancy.htm

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Queenbee skrev:
Hun har ikke lyst til at snakke med sin læge om det fordi hun er nervøs for at få de sociale myndigheder på nakken hvis hun skal have barnet.
Jeg har prøvet at søge lidt på nettet men kan kun finde noget om crack babyer og alkohol syndrom hvilket ikke hjælper meget da der ikke er tale om et misbrug i den forstand.

Jeg går ud fra, at du nu har læst at selveste Shulgin siger "I don't know", og det er jo værd at tage med. Han har da også ret, da det er utroligt svært at forske i. Han nævner eksempelvis thalidomid tragedien: det to årevis og tusinder og atter tusinder af deforme børn før man kom til bunds i problemet (nemlig at stoffet krydsede over i moderkagen omkring 3. trimester). Og selv da flere lande i Vesten havde fundet 100% ud af sammenhængen gik der lang tid, før man delt ud af sin viden - med den konsekvens at mange i den arabiske verden fortsatte med at bruge thalidomid.

Angående alkohol er det ikke kun kronisk misbrug, der er skadeligt for barnet. Et helt almindeligt fest-forbrug kan desværre også være skadeligt for barnet. Så man kan sige, at et rimeligt niveau af druk uden for graviditeten ikke kan kaldes misbrug, men at samme niveau er et misbrug under graviditeten. Som hovedregel må man sige, at der skal drikkes sjældent og altid i SMÅ doser - og husk at druk kombineret med smøger giver en øget skadevirkning, da begge dele er skadelige for kroppen og derfor kommer til at konkurrere om ressourcer til at eliminere giften.

Nogle studier er givetvis problematiske og lidt overdrevne, da det jo ofte er socialt udsatte mennesker og narkomaner, der bliver undersøgt i forbindelse med rusmidler. Disse mennesker har typisk en meget dårlig livsstil med stress, dårlig ernæring osv. Det er langt mere sjældent at man får fat i de velfungerende stofbrugere.

Alle vestlige studier af hash viser eksempelvis, at hash leder til lavere fødselsvægt og en masse andre dårlige ting, men der findes et interessant jamaicansk studie (se Cannabismyter), hvor man var i stand til at undersøge både højt og lavt rangerende mennesker (rent socialt) og der fandt man faktisk at det var den høje sociale status (med øget uddannelse, velstand og følgende bedre ernæring osv.) der var afgørende for børnene.

Men igen ... hvorfor tage nogen chancer.

Titel:
Dedikeret medlem

Jeg synes ikke, der er andet svar at give end: Få hende omgående til lægen og få tjekket det foster! Lægen har tavshedspligt, han sender hende ikke på noget underligt tvangsafvænning eller noget.
Det er ikke for at male fanden på væggen, men coke, alkohol og måske endda MDMA er IKKE sundt for sådan en lille størrelse. Hun kan få testet, om der er noget galt med barnet, og det ville simpelthen være for dumt ikke at gøre det, nu når hun har haft en heftig festival. Især når hun stadig har muligheden for abort - jeg regner ikke med, at hun har lyst til at stå med den dårlige samvittighed, hvis barnet bliver mystisk.

Som sagt: Jeg er ikke ude på at skabe panik, men selv hvis det er det, jeg gør, er det så ikke bedre nu end senere?

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Jeg mener ikke der er den store grund til panik. Så vidt jeg husker, er det først længere henne i graviditeten at fosteret er specielt modtagelig for kemiske påvirkninger - omkring 12. uge er vist nok det kritiske tidspunkt. Jeg skal prøve at se om jeg kan finde noget mere håndgribelig info end min egen halvhullede hukommelse.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: somewhere over the rainbow
Tak for information og råd. Er hermed givet videre.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]