Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 10 jul 2025 15:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Er der nogen der kender det med at side ude i solen og slappe af.. Pludseligt falder ens opmærksomhed på en underlig bevægelse midt i ens synsfelt. Lige meget hvorhen man kigger så kan man se en slags tunnel der bevæger sig som om du falder bagud (i den) eller den bevæger sig væk fra dig i en konstant rytme..
Tunnellen bryder ikke gennem væggene eller noget hallucinerende af den art.. Den er der bare lidt ligesom hvis man bliver blændet af lys og så bevæger sig væk, men midten af synsfeltet bliver ved med at være uklar pga. at lyset bliver hængende.. Ligeså bliver denne tunnel ved med at være der indtil jeg går indenfor.. Kan ikke se den hvis jeg sidder foran en tændt lampe på et ellers mørkt værelse.. Det er kun udenfor i sollys den lille tunnel titter frem :? :)

Jeg har spurgt mange, men de glor bare underligt på mig når jeg kommer til det med tunnellen.. Jeg kender ikke nogen der ser det samme som jeg, så jeg ville lige spørge herinde :)

Titel:
Site Admin

Er det ikke bare det os "normale" folk kalder tunnel-vision? Som man f.eks. ofte oplever på ski, når der er kraftig sol? Jeg oplever det ganske tit, så jeg tror skam du er mere normal end du tror :p

God weekend, MVH
KenIshii

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Og hva er så tunnel vision

Titel:
Medlem

Tunnel Vision er svjv når man helt eller delvist mister synet i periferien af ens synsfelt. Nogle øjensygdomme fremkalder dette (kronisk), og det er rimelig hæmmende.
Jeg får nogle gange nogle tunnel vision-agtige oplevelser hvor der kommer kraftigt flimmer i periferien af synsfeltet, og nogle gange midt i fokus. Det skulle efter sigende være en mild form for migræne, men uden hovedpine (min mor har migræne, som jeg måske har nedarvet).
Men minder det om det jeg har beskrevet?

Titel:
Site Admin

Nej, jeg kan da godt se ved nærmere eftersyn på wikipedia, at tunnelvision er noget lidt mere alvorligt.

HW-> Måske kan man kalde det en mild fra for sneblindhed? Det ser ikke ud til at være helt ved siden af på wikipedia. I mit tilfælde (jeg bruger sjældent solbriller på ski), giver det en fornemmelse af en let mørk tunnel i midten af synsfeltet, der virker som om den bevæger sig. Det dækker ca. 50% af synsfeltet og svarer nogenlunde til hvad "black - 10% opacity i photoshop" ville give af effekter.

MVH
KenIshii

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
KenIshii skrev:
Nej, jeg kan da godt se ved nærmere eftersyn på wikipedia, at tunnelvision er noget lidt mere alvorligt.

HW-> Måske kan man kalde det en mild fra for sneblindhed? Det ser ikke ud til at være helt ved siden af på wikipedia. I mit tilfælde (jeg bruger sjældent solbriller på ski), giver det en fornemmelse af en let mørk tunnel i midten af synsfeltet, der virker som om den bevæger sig. Det dækker ca. 50% af synsfeltet og svarer nogenlunde til hvad "black - 10% opacity i photoshop" ville give af effekter.

MVH
KenIshii

Så det stammer altså fra "the blind spot" fra midten af ens synsfelt?
Det kan jeg sagtens gå med til

Men det forklare ikke det sølv agtige flimmer som flyver rundt i periferien og som særligt er kraftigt på diverse psychedelika!

Men det forklare da ikke

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Citat:
jeg bruger sjældent solbriller på ski

@KI: Det er sgu også sjældent at jeg gør det. Jeg plejer at bære dem på hovedet - foran øjnene :lol:

Titel:
Medlem

Sneblindhed skulle også være en ret smertefuld oplevelse, på linie med svejseøjne. Pas på med det!
Det er ikke fordi du bliver blændet af solen, og dermed får de her midlertidige "blinde" pletter i synsfeltet vel? De kan være rimeligt irriterende, især hvis man forsøger at fokusere på dem.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]