Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 21:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

jeg fandt en nyhed vi DR1 som jeg har postet på min hjemmeside.
nu få i den
http://www.hampdyrker.dk/cms/forum/viewthread.php?forum_id=19&thread_id=61#post_253

http://go.reuters.com/newsArticle.jhtml;jsessionid=EKLCAVFSU3HGQCRBAELCFEY?type=scienceNews&storyID=11446302

Citat:
Plante lyser op når den er tørstig

Studerende ved Singapore Polytechnic har skabt en plante, som kan kommunikere med folk - ved at gløde når den mangler vand.
(8. marts, 2006)

De studerende fortalte i tirsdags, at de genetisk har ændret en plante med et grønt-fluorescerende markør-gen fra en vandmand, så den "lyser op", når den er stresset som følge af vandmangel.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hvor ER det SYGT! Haha så er der sgu da ikke nogen undskyldning for at glemme at vande sine damer :D

Lad os få det gen over i canna så hurtigt som muligt!

Titel:
Medlem

hehe...
ham manden på din avater (cowboyen!) hvor har han sine gener fra??? :shock:

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Det er altid spændende med nye genteknologiske landvindinger. Dog er jeg af den opfattelse at sådanne organismer altid bør sikres med en "dødmandsmekanisme", så man undgår kontaminering af naturlige biotoper. Sker dette kan det på længere sigt få ganske uoverskuelige konsekvenser. Det kunne være spændende med lidt mere detaljeret information omkring projektet.

Hvis folk ikke allerede har se det, synes jeg da også lige at jeg vil nævne Carsten Meiers projekt omkring brug af genmodificerede planter (Arabidopsis), til detektion af landminer og sprængstoffer. Det er et spændende dansk projekt som man kan læse mere om her på Aresas egen hjemmeside.

Titel:
Medlem

ja! den med landminerne læste jeg om i national geographic.
det er godtnok spændene noget af det der står deri.

forresten kan man også læse (på dr1) at man har krydset en gris med "et stort indhold af omega3 fedtsyrer"

Citat:
Spis gris for at få dine omega-3-fedtsyrer

Spis gris! Sådan kan fremtidens kostråd snart komme til at lyde. Et hold amerikanske forskere har klonet en gris med stort indhold af de sunde fedtsyrer.
(27. marts, 2006)

Omega-3-fedtsyrer er gode for hjertet og kredsløbet. Den eneste kilde til fedtsyrerne er dog at spise tabletter med fiskeolie i eller masser af fed fisk. Sidstnævnte med risiko for kviksølvforgiftning, fordi de fede fisk typisk ligger i toppen af fødekæden og opkoncentrerer miljøgifte. Så det er altså ikke nemt, hvis man gerne vil være sund.

Transgene grise med omega-3-fedtsyrer i stedet for omega-6-fedtsyrer
Men det bliver det måske om få år. Yifan Dai fra University of Pittsburgh har sammen med kollegaer klonet et hold grise. Og de transgene dyr har et meget højt indhold af sunde omega-3-fedtsyrer i forhold til de mindre sunde omega-6-fedtsyrer.

Så i fremtiden skal der bare spises masser af frikadeller, skinke og flæskesteg – og det plejer jo ikke at være noget stort problem for danskerne…

Læs mere hos Wired >
http://www.wired.com/news/wireservice/0 ... =rss.index

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
G00 skrev:
Hvor ER det SYGT! Haha så er der sgu da ikke nogen undskyldning for at glemme at vande sine damer :D

...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Hvis det der kan lade si gøre uden at planten på længere sigt går ud.. Så er det sku da super til subtropiske planter som i forvejen er sværre at dyrke her i DK..! Nu tænker jeg på Psychotria viridis, eller Acacia arten :D

Titel:
Medlem

Citat:
Hvis det der kan lade si gøre uden at planten på længere sigt går ud.. Så er det sku da super til subtropiske planter som i forvejen er sværre at dyrke her i DK..! Nu tænker jeg på Psychotria viridis, eller Acacia arten

er det lianer??

det må se fedt ud om natten!!
så skal man bare krydse dem med flere forskellige slags vandmænd så har man en neon-regnskov i mange farver!! :shock:

Senest rettet af hampdyrker 06 apr 2006 14:10, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Der er rigtig mange forskere, der har brugt netop dette markør-gen fra en vandmand i en del år efterhånden, lige fra bakterier, svampe, gær og så til f.eks. nåletræer. Endvidere anvendes især de fluorescerende egenskaber fra mange dybhavsorganismer, ved at differentiere forskellige modoficerede organismer ud fra den optiske forskel.
Selv i Lyngby/Lundtofte anvendes denne markør på daglig basis :wink:

Titel:
Medlem

Citat:
Endvidere anvendes især de fluorescerende egenskaber fra mange dybhavsorganismer, ved at differentiere forskellige modoficerede organismer ud fra den optiske forskel.

her kan forskerne holde øje med musets hjerte inden i fostret, hvilket vel vil give dem den mulighed (cannacem-citat) vis de havde modificeret musens gener på anden vis f.eks forøget hjertefunktion (forstår du/i)

Citat:
Mus med glødende hjerte

Engelske forskere har skabt mus med et hjerte, som lyser en lille smule op hver gang, det slår et slag.
(13. marts, 2006)

Forskerne har genetisk ændret musens arvemateriale for at få hjertet til at gløde. Det giver nemlig forskerne mulighed for at følge udviklingen af hjertet i musefostre, mens de udvikles i livmoderen. Det selvlysende molekyle stammer fra en vandmand, og det er til brug i musene blevet modificeret, så det lyser nok op til at kunne ses i det arbejdende hjerte.

I fostre hos pattedyr er hjertet det første fungerende organ, og det begynder at slå, inden det er helt færdigudviklet. Det selvlysende musehjerte har blandt andet givet ny viden om, hvordan hjertet udvikler sig fra at have to til fire kamre.

Læs mere hos Newswise>
http://www.newswise.com/articles/view/518591/?sc=dwhr

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
G00 skrev:

Dem glemmer man da ikke at vande :D
Men det leder mine tanker hen på de planter der skifter farve, når der er sprængstoffer tilstede. Så engang noget om de i tv, de skulle bruges til at søge efter landminer med... Det er cool, men på et eller andet plan også lidt uhyggeligt at vi er i stand til at manipulere med Naturen på den måde...

Titel:
Medlem

det ville da være uhyggeligt at vide man havde lavet en modifikation på en plante der ville tage over og ødelægge det mese af verdens planteliv.

Citat:
Engelske forskere har skabt mus med et hjerte, som lyser en lille smule op hver gang, det slår et slag.

en mus med lysende hjerte ville nok ikke oveleve længe hvis det lyste gennem kroppen efter den er blevet født. rovdyr ville have nemt ved at finde dem om natten og de ville nok blive udrydet forholdsvist hurtigt, hvilket jo ville stoppe generne fra at blive spredt.

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Rapa Nui
Citat:
Selv i Lyngby/Lundtofte anvendes denne markør på daglig basis

på DTU?

Titel:
Insane psychedelia user!

Cannachem, Sangers dideoxy metode? :) Det er i hvert fald pissesmart, aldrig har det været SÅ let at se en aminosyresekvens.

Titel:
Medlem

Citat:
aldrig har det været SÅ let at se en aminosyresekvens.

har du en vi kan se?? :D

Titel:
Medlem

jeg søgte på video.google.com efter "amino acid sequence" og fandt 3 videoer. den der hedder "The Miracle of Design in the Cell" viser måske noget interasant omkring 18-20min inde i klippet
http://video.google.com/videosearch?q=a ... d+sequence

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]