Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jun 2025 11:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

slettet

Senest rettet af deletedusername 16 okt 2013 14:25, rettet i alt 1 gang.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Han kan nok være heldig at få en behandlingsdom.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Heldig? :D Men ja, hvis han har den diagnose skal han nu nok få en behandlingsdom.
Du skal se på §64-66 i retsplejeloven.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Han skal holde fast i at det er til eget forbrug, så kan han måske slippe med at blive tiltalt efter lov om euforiserende stoffer, altså den milde paragraf(14 gram er trods alt ikke alverden). Han kan sagtens sige at han tager et gram om dagen og køber ind til 14 dage ad gangen for at opnå rabat så han har bedre råd til sit forbrug.

Jeg vil iøvrigt mene at emnet er forkert placeret her i bagsiden, generel diskussion ville nok være mere passende.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Grænsen for amfetamin er svjv ~50 gr. amfetamin, hvis man skal sigtes efter §191

Det lyder ret voldsomt.
Er han blevet varetægtsfængslet, og er han tidligere straffet?

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Der er jo ikke nogen grænse - hvis det fra ankl. er grund til at tro det er til videresalg vil man self. rejse sigtelse efter 191, og så selvfølgelig euf subsidiært (som "2. sigtelse hvis den første ikke bliver godtaget").

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Jo, der er en slags grænse... §191 er for den "hårde" narkokriminalitet.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Hvor i 191 står der at det kun kan ske med mere end en given mængde?
Hvis vedkommende har tilstået/sagt det er til videresalg, eller de mener det, er det da klart de sigter efter den pgf.
Hårdt er jo op til et skøn - ligesom i øvrigt rimelig mange andre paragraffer og regler.
14 gram kan sagtens være "udbredelse til mange mennesker", og amfetamin kan sagtens opfattes som et "særligt farligt stof", så jeg kan ikke se hvad der umiddelbart (andet end sund fornuft) modsiger at man kan sigte efter "den hårde paragraf" - og endda efter den skærpende hvis det er det man vil. Det er det smarte ved de fleste love - de kan bruges rimelig frit - som regel bruges de "fornuftigt", men er der en man lige skal have skovlen under, kan man bruge dem præcis efter bogen.

Gældende straffelov for Danmark skrev:
§ 191. Den, som i strid med lovgivningen om euforiserende stoffer til et større antal personer eller mod betydeligt vederlag eller under andre særligt skærpende omstændigheder overdrager euforiserende stoffer, straffes med fængsel indtil 10 år. Angår overdragelsen en betydelig mængde særlig farligt eller skadeligt stof, eller har overdragelsen af et sådant stof i øvrigt haft en særlig farlig karakter, kan straffen stige til fængsel i 16 år.
Stk. 2. På samme måde straffes den, der i strid med lovgivningen om euforiserende stoffer indfører, udfører, køber, udleverer, modtager, fremstiller, forarbejder eller besidder sådanne stoffer med forsæt til at overdrage dem som nævnt i stk. 1.

(mine fremhævelser)

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Emnet flyttet til Generelt.

Hilsen Fanny

Titel:
In our memories
Brugeravatar

xh0r63 skrev:
Hvor i 191 står der at det kun kan ske med mere end en given mængde?

Det står der ingen steder, men det er erfaring fra bekendte der er blevet knaldet...

xh0r63 skrev:
Hvis vedkommende har tilstået/sagt det er til videresalg, eller de mener det, er det da klart de sigter efter den pgf.

Hvis vedkommende har tilstået at det er til videresalg, så er vedkommende da også en fucking idiot!

Just say no (to the police), kids!

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

dex skrev:
Hvis vedkommende har tilstået at det er til videresalg, så er vedkommende da også en fucking idiot!

Helt enig, men det kunne forklare hvorfor de sigtede efter dén paragraf.

Jeg fik bare den opfattelse at du mente at der _ikke kunne_ ske sigtelse efter §191 ved under 50 gram amfetamin.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Nah, men så vidt jeg husker, så kan den normale narkoparagraf (§190 ?) give op til 2 års fængsel, hvor §191 kan give helt op til 16 års fængsel.

Det var det jeg mente med at §191 var beregnet den "hårde" narkokriminalitet.

Jeg skal nok slå det op på retsinfo.dk, når jeg kan tage mig sammen til det! :)

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

191 er narkoparagraffen. 191, afsnit 2 er "den hårde" (max 10 hhv. 16 år).
Alt der ikke kvalificerer til 191 køres via lov om euf., med mindre man vil bruge terror§§, hvilket man nok ikke vil eller kan i alm. nationale sager.

Citat:
§ 191. Den, som i strid med lovgivningen om euforiserende stoffer til et større antal personer eller mod betydeligt vederlag eller under andre særligt skærpende omstændigheder overdrager euforiserende stoffer, straffes med fængsel indtil 10 år.

Angår overdragelsen en betydelig mængde særlig farligt eller skadeligt stof, eller har overdragelsen af et sådant stof i øvrigt haft en særlig farlig karakter, kan straffen stige til fængsel i 16 år.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Ah ja, det har du ret i... Stykke 2 er den hårde...

Men nu er der nok også forskel på hvor i landet man bliver knaldet, alt efter hvilken paragraf man bliver sigtet efter.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Nej, stk. 2. er
Citat:
Stk. 2. På samme måde straffes den, der i strid med lovgivningen om euforiserende stoffer indfører, udfører, køber, udleverer, modtager, fremstiller, forarbejder eller besidder sådanne stoffer med forsæt til at overdrage dem som nævnt i stk. 1.

Det hårde er afsnit 2 i stk. 1.

Du har uden tvivl ret i at der er stor regional forskel på hvorvidt de forskellige anklagemyndigheder rejser sigtelse efter euf, 191 eller 191:2.

Titel:
Medlem

slettet

Senest rettet af deletedusername 16 okt 2013 14:25, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Hvis han har §119'er (vold mod embedsmand) kan det sagtens være af lidt hævnmotiv de kører den så stort op. (ot: men det er da også en tosset ting og gå at lave).

Titel:
Dedikeret medlem

Din ven skal have sig en psykologundersøgelse (Jeg vil tro at hans advokat kan skaffe ham en, i forbindelse med at det vil være en formildende omstndighed hvis han selvmedicinerer sig)

En anden sagde at han skulle sige at det var til eget forbrug, købte 14g af gangen for at få rabat, glimrende tænkt, håber bare ikke at det er for sent (Hvis han er blevet afhørt).

Det som folk ofte glemmer, er at 14g, som man har købt til sig og sine venner, jo også er en slags videresalg hvis de har givet en penge til det. Jeg tænkte på at han blev sigtet efter den "hårde" paragraf.

Af det jeg kender til retssystemet, afhænger dommen (hvis det er en førstegangsdom), ikke så meget af hvad han har gjort, men mere af hvem han er. Med andre ord: "Er det en vi skal sende i spjældet, eller vil han have fået sig en lærestreg med en behandlingsdom/betinget dom"

Altså: Ting som at din ven er under uddannelse, påklædning, arbejde og familieforhold tæller med. Hvis han får en chance for at sige noget til sagen, er det selvfølgelig rigtigt godt hvis han kan sige et par velvalgte (og tilsyneladende oprigtige) ord om hvor ked af det han er, og at han nu godt kan se hvor dum han har været. Hvis han kan knibe et par tårer, er det selvfølgelig endnu bedre.

Titel:
Quarrelsome sponser

Geografisk sted: Den ukendte frihed - Fri af underudviklet stakler, der fylder verden med mørke og ulykkelighed
Med min erfaring som tidligere KBH'ner med et meget aktivt! og stort K. Vil jeg kraftig anmode ALLE huske på en simpel hovedregel når man møder politiet.

HOLD DIN MUND LUKKET!!! og tal KUN! med din advokat.

Denne regel gælder 24 timer i døgnet året rundt. Erfaringer og statistikken viser, at dommen hos folk der overholder denne regel, er de mildeste domme inden for hver art af kriminalitet.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Har du et link til "statistikken"?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]