Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 23:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: 8K
Hej folkens!
Jeg står og skal et par måneder til Indien til juni. Jeg har læst lidt i Lonely Planet (biblen for alle backpackere!), og har fået noget inspiration.
Jeg ville bare høre om nogen af jer kender til interesante steder at tage hen. Jeg skal være afsted fra d. 15. juni til ca. d. 23. august.

Andre generelle gode råd (do's and don't's) om at rejse i Indien er også meget velkomne.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Hey, fed ide med Indientur!

Mit forslag, hvis du kommer til Goa, så tag til til Arambole Beach, der er et kæmpe Banjantræ (staveplade), ultralækkert sted.
Strandene syd for Goa skulle være lækre, og knap så turistbefængte.

Nordpå vil jeg anbefale, naturligvis, Agra. Byen, hvor the Red Fort og Taj Mahal hører til. Fabelagtig arkitektur, meget imponerende!
Vildtreservatet i Sawai Madhopur (staveplade igen) er super fedt, vi så rent faktisk en vild tiger, plus alt muligt andet lækker natur.
Pushkar er en lille tempelby ude i ørknen. Den ligger for foden af et lille bjerg, hvorpå toppen der er placeret et tempel. Hvis man har energi til det, så er en tur derop helt sikkert besværet værd. Bare lad være med at gå afsted ved middagstid (har jeg hørt :8 ), der er hulens varmt, og vand på toppen koster dyrt!
Rundt om den hellige sø i byen er der tæt af templer, der tilbeder vandet. Det er ganske fint, og der er god stemning i byen. Desuden kan man finde en kanon special bangh lassi, en youhurtagtig drik med tjald, mmmm.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: spatielt promiskuøs
Jeg ved ikke om Pushkar egentlig var så fantastisk interessant, med mindre man lige er i nærheden, det er en lille by der er rimeligt backpackerpacked.

Goa er fedt, men man kommer nemt til at hænge fast længere end planlagt :) Undgå charterstederne (Baga/Calangute bl.a.), men det siger vel sig selv. Det er også et godt sted at starte fordi det er knapt så indisk (læs: vanvittigt) som resten af indien.

Jeg har selv kun været nogle få steder fra Goa og nordpå, men har hørt gode ting om det sydlige Indien. Men hvad du kan nå kommer selvfølgelig også an på hvor du flyver til og fra, det er træls at bruge al for meget tid på transport fordi man absolut skal nå at se så meget som muligt.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Har selv rejst i indien og nepal i 5 måneder som 10-årig med mine forældre, og ud fra det, og andre folks udtalelser om indien, ville jeg klart foretrække en del andre rejsemål end lige netop indien.

Helt personligt kan jeg naturligvis anbefale thailand, men der er sikkert også mange andre dejlige lande i asien.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Men er der ikke (eller optræk til) borgerkrig i Nepal?

/tatar

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8000 Botanical Dimensions
Rohington Mistrys A Fine Balance (En hårfin balance) er en rigtig god bog at have med i sin backpack. Den giver dig måske ikke ligefrem inspiration til destinationer etc., men romanen er en god fortælling om Indien i det 20. århundrede.
Det kunne jeg selvfølgelig også have fortalt dig imorgen, men jeg vil da også gerne anbefale andre at læse den! Uanset hvor omkring i verden man måtte befinde sig.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Island of Wak-Wak
Super fedt mand. :D God tur

Har også selv sparet sammen til sådan en tur. Og leder egentlig bare en at rejse med. Så..

Men et MUST er at se de 2 Globetrekker film som er lavet om indien. Du kan hente dem på torrenz.com,self skal du ha download program. De hedder helt præcist.

Pilot Guides (Lonely planet)-West India.DC.DIVX.avi
Pilot Guides (Lonely planet)-North India Varanasi to the Himalayas.DC.DIVX.avi

Der er en masse gode tips, så frem med papiret mens du ser filmene og skriv ned.

Som Infected Cope Siger så er der lidt problemer i nepal og pakistan. Nepal tror jeg ikke er det vilde problen. Men hold dig langt væk fra de pakistanske og afganske grænser. Som Dansker og HVid mand er det et BIG NO NO.

Mvh Mikkel

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg har aldrig været i Indien, men her er et par generelle tips:

Drop Lonely Planet, alt der står der i er overrendt med turister og den er fyldt med fejl-information... Vi fik absolut intet ud af at have den med til Asien.

Lad være med at tage mange kontanter med dig rundt, de fleste byer har ATM's selv om der står i LP at de ikke har og ellers kan man hæve i banker osv.

Lad være med at købe ting derhjemme som du får brug for på rejsen, for de er 100% sikkert billigere dernede. Det er fx solcreme, aftersun, malariapiller, tasker, sokker, solbriller osv. Alt du kan købe herhjemme kan du få billigere dernede.

Lad være med at stole på nogen der prøver at overtale dig til et eller andet. Hvis det lyder for godt til at være sandt så er det nok også. Tjek LP's forum på nettet hvor du kan læse om de scams der kører i de forskellige lande. Almindelig sund fornuft kan redde dig ud af meget.

Hvis du kommer i en situation med politiet hvor du forventes at bestikke dem, så kan du tit forhandle prisen med dem men hvis du helt nægter at betale ryger du i spjældet.

Respekter de lokale, der er ikke noget værre end turister der tror de ejer det hele. Det indebærer også at klæde sig som det er passende i landet.

Og god tur for helvede ;) Jeg ville virkelig gerne til Indien og Nepal især, men pengepungen siger desværre nej og jeg vil egentlig også gerne til sydamerika og afrika først, hehe.

Og nu ikke noget med at vælte køer.
Take care.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: syd for storstrømmen
Har heller aldrig været i Indianerland, men Fenriz har én god pointe - og én skidt:

Den gode: drop lonely planet!! forestillingen om "biblen" er udvandet og fatal. De overlever i dag på at være kendte mere end at være "spændende". Footprint er et godt alternativ, ellers er politikkens ofte også rare(især for danskere - det KAN faktisk være hyggeligt at finde et sted de sælger frikadeller med sovs og kartofler efter 3 mdr's rejse;)

Den ikke så gode: Hvis man skal på vildmarkssjov, så er og bliver det eneste fornuftige altså godt nok, at tage malariapiller med hjemmefra. period! Hvis man alligevel bruger 6k på en flybillet synes jeg det er direkte tåbeligt ikke at bruge 500 dask på malarone. Obs: Lariam har vist sig at have skizofreni som sjælden bivirkning! Man må godt have det sjovt; men der er altså ingen grund til at være dum.

Kunne skrive en masse, men egentlig: ha' det sjovt og gør noget andre ikke gør; mange sager kan du købe billigere - men ikke alt; ha' altid kontanter på dig til de kære pansere - og nej det ikke en joke (i hvert fald ikke hvis du skal lave noget "ulovligt";)

Lad være med at bruge tid på at "rejse rundt" og skulle se det hele på god skandinavisk/japansk-manér. Vælg nogle få områder ud og giv dig tid. Og så find den der youghurt med hasisch i!!!!! -den skulle efter sigende være MARAVILLOSO!

du ønskes god tur herfra

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

500 kr på melarone kan slet ikke gøre det hvis han skal være der over en måned!

For det første så kommer det an på myggene, mange steder er melarone ikke nødvendigt og doxycyklin kan anvendes i stedet. Det er en del billigere og har IKKE de bivirkninger som lariam har.

Jeg investerede i doxycyklin for 600 kr og fandt ud af at jeg kunne have fået det samme for 100 dernede. Det er sgu lidt nederen. Tænk over det, alle lande der har malaria sælger jo malariamedicin i håndkøb. Jeg snakker ikke om et eller andet dodgy gade-apotek, men et helt almindeligt statskontrolleret apotek. Hvis man vil være på den sikre side kan man jo købe til en uge og så købe resten dernede.

Under alle omstændigheder: Få din læge til at tjekke området, de har en bog hvor der er info om malaria. Hvis det er lavrisiko skal du slet ikke tage piller, men bare bruge spray osv. Hvis det er højrisiko kan du tit nøjes med doxycyklin (så vidt jeg husker er det kun i Afrika hvor melarone er nødvendigt).

Titel:
Medlem

Geografisk sted: syd for storstrømmen
Jeg er (næsten) fuldstændig enig med dig Fenriz. Sagen er bare dels, at malariagrænserne forskyder sig utrolig meget konstant, og mange privatpraktiserende læger herhjemme siger med forældede oplysninger. Derfor vil jeg råde til at få oplysninger fra SSI/vaccination.dk

Jeg kednte desværre ikke til Dox'en. men at dømme efter nedenstående lyder det fornuftigt:

"Bivirkninger ved Doxycyklin
...
Alvorlig fotosensibilitet ses hos ca. 1 per 300 brugere af Doxycyklin, dvs. et udslæt på de områder af huden, der udsættes for sollys, og det gør man jo under de himmelstrøg.

Man kan nedsætte risikoen ved at bruge en faktorcreme. Om I vil anvende Doxycyklin eller Malarone er også et spørgsmål om omkostninger. Malarone til 4 uger vil koste jer ca. 1200 kr. hver og Doxycyklin ca. 700 kr. hver. "

Man skal jo så bare være sikker på at man nu også kan få forebyggende stoffer der hvor man skal hen. Eller rettere, at få det købt inden man tager en 2-ugers bustur, der forresten lige drøner en gang igennem jungleland...

Der står også: "Hvis I vælger at lade være med at tage forebyggende malaria medicin, skal I være meget hurtige til at søge læge og blive undersøgt for malaria, hver gang I får feber." -det er jo heller ikke sejt at bruge sin ferie på at finde et hospital hele tiden. De fleste der rejser i 3.verdenslande oplever jo fx det berømte jeg-ved-ikke-hvor-proppen-i-mit-rectum-blev-af syndrom, hvilket meget vel kan medføre feber og svedeture. Nåja, du der skal rejse - køb noget mavemedicin!!!! for guds skyld.

Min pointe er nok alt i alt. tag en smule vare på dig selv OG SÅ FYR DEN FOR HELVEDE AF FOR VOLDSOMT!
endnu engang god tur.
vh

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Apropos mavemedicin; Hvis man får "travellers diarrhea" som det så fint hedder så fik jeg faktisk anbefalet af min læge at købe antibiotika i landet hvor det er sket. Ikke fordi det er billigere (det er det også) men fordi de lokale læger og apotekere ved hvilke bakterier der er i landet og hvilket antibiotika der er effektivt.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the door, up the stairs.
Hvad angår Lariam: Det kan være total nederen medicin at tage, men det skulle også kun være for visse dele af vestafrika, det er must at tage det. Resten af verden skulle være dækket fint ind med knap så syge produkter.
Malaria bør kun være noget, man overvejer at gå på kompromis med, hvis man SKAL tage Lariam for at beskytte sig. Jeg kender flere, som har haft malaria (alle i Afrika). Den ene lå tre måneder i telt ude i ingenting og havde febervildelser, dårlig mave (det forfølger ham stadig - hans tarmflora har efter 5 år stadig ikke forsonet sig med rugbrød, oksesteg osv.) og var generelt delirisk. Tre måneder! Så kan det hårdeste trip sgu godt stikkes skråt op.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus V.
Som det allerede er blevet sagt, så kig på vaccination.dk og se hvilket risiko-niveau der er, i de områder du skal rejse.

Det er nøjagtigt det samme, din læge gør. Da jeg skulle rejse til Thailand, Laos, Vietnam og Kina, sad jeg sammen med lægen og kiggede på siden. Derefter fik jeg doxycyklin i form af Vibradox.

Derudover synes jeg det er en rigtig god ide, at droppe Lonely Planet - vi havde den i hvert fald ikke med. Nu var det selvfølgelig også lidt en anden situation, eftersom vi skulle have haft 2-3 bøger med, hvor du vel kun skal have 1.

I stedet vælg Politikkens rejsebøger. De er små, lette, overskuelige (der er ikke noget værre end at skulle bære på en mursten af en bog foruden alt det andet i rygsækken) og kommer rigtig godt om ved alt, hvad man skal se og såmænd også attraktioner, der ligger udenfor de normale attraktioner.

God rejse! :)

Senest rettet af Mikkel 19 mar 2006 11:30, rettet i alt 1 gang.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Kig på http://www.rejseklinikken.dk for info omkring hvilke vacciner du bør have.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Island of Wak-Wak
Fra rejseklinikken. Virker ret aktuelt for din rejse.

14.03.06

MENINGITIS: Indien,Delhi - Burkina Faso

Så Der er fortsat mannge tilfælde med meningitis i Delhi.

I Burkina Faso og Niger er der ligeledes epidemi med meningitis.

Det må anbefales, at man vaccineres mod meningitis ved rejse til Delhi og omegn, Burkina Faso og Niger.

Mvh Mikkel

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: spatielt promiskuøs
Jeg synes som regel LP har været nyttig for mig (undtagelsen er syd amerika-udgaven som var noget upræcis). Det er altså rart at have en liste med billige hostels og som regel et lille kort når man kommer til en ny by (havde vi haft en LP da vi først ankom til Bombay var vi nok ikke blevet taget så groft i røven af den første den bedste tout). Derimod synes jeg ikke politikens er særligt brugbare, der er ikke meget info og de anbefalede hoteller og restauranter er ikke rettet mod et backpacker-budget.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]