Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 17:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Psykoterapi?
Dedikeret medlem

Geografisk sted: in fantasyland
Hey jeg tænkte på om der er nogle af jer der har gjort sig erfaringer med psykoterapi på sig selv? og i så fald hvordan gør i? nogle gode råd måske? Og så vil jeg gerne høre hvilket stof i syntes egner sig bedst til det

Titel:
Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
Først og fremmest - hvad mener du med terapi? I min verden er det, når man læger eller behandler noget, som har været i uorden, eller ude af balance.

Er det noget i den stil du ønsker at opnå, eller betyder "terapi" noget andet for dig? Uddyb. :)

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Hmm, sektoi for det første vil jeg sige at det er noget man bør være MEGET forsigtig med når man ikke har en professionel inden for faget til at guide sig, eller har studeret det i meget lang tid. Men prøv at læse nogle af Stanislav Grof's bøger om psykoterapi i forbindelse med LSD, ved at mindt en af bøgerne går meget på det praktiske, altså så man evt. selv kunne prøve sig frem. Ud over det er der mange spændende ting at læse om i folks oplevelser med LSD'en.

Erowid har også en del angånde forskellige tekniker, måske ikke direkte rettet mod terapi men meget i den stil og med meget lignende resultater..

Titel:
Kaospilot

Entheo skrev:
Hmm, sektoi for det første vil jeg sige at det er noget man bør være MEGET forsigtig med når man ikke har en professionel inden for faget til at guide sig, eller har studeret det i meget lang tid. Men prøv at læse nogle af Stanislav Grof's bøger om psykoterapi i forbindelse med LSD, ved at mindt en af bøgerne går meget på det praktiske, altså så man evt. selv kunne prøve sig frem. Ud over det er der mange spændende ting at læse om i folks oplevelser med LSD'en.

Erowid har også en del angånde forskellige tekniker, måske ikke direkte rettet mod terapi men meget i den stil og med meget lignende resultater..

Jeg mener ikke at unge mennesker som sekstoi bør beskæftige sig med LSD i det hele taget, endsige selv-terapi med stoffet, da jeg tvivler på at det vil føre noget godt med sig.

Hvis det endelig skal foregå, bør det være i selskab med andre mennesker, som man klinger godt sammen med, og som er villige til at give én det sociale frirum, som man har behov for, hvis man ønsker at gå virkelig i dybden med sig selv. Men igen, jeg kan virkelig ikke anbefale det til mennesker på den alder - LSD er stærke sager.

Nuvel, tilbage til kernen. For sekstoi, hvad mener du med "psykoterapi", og kan du forklare lidt om hvorfor du mener at du har behov for det? :-)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
http://www.nlp-dk.dk/

lånte sådan en bog af min far engang, der var bl.a. en øvelse hvor man skulle tænke på en situation man havde oplevet hvor man havde meget selvtillid, imens man holdte sig selv rundt om håndleddet. Så kunne man i situationer hvor man følte sig utryk, holde sig selv rundt om håndledet(bare for at give et eksempel.)

Titel:
Dedikeret medlem

Jespar skrev:
Først og fremmest - hvad mener du med terapi? I min verden er det, når man læger eller behandler noget, som har været i uorden, eller ude af balance.

Er det noget i den stil du ønsker at opnå, eller betyder "terapi" noget andet for dig? Uddyb.:)

Jeg mener behandle de problemer man muligvis har i underbevidstheden og gøre det for at
1. blive et bedre meneske
2. for at blive en mere glad person
3. for at have overskuddet til at hjælpe andre meget mere
4. for at forstå sig selv og sit eget sind meget bedre
tror lige det var den bedste forklaring jeg kunne give lige nu :wink:

Entheo skrev:

Det lyder jo ret interasant evt link til tingene? så jeg er sikker på jeg finder det rigtige :)

kattepik skrev:
http://www.nlp-dk.dk/

lånte sådan en bog af min far engang, der var bl.a. en øvelse hvor man skulle tænke på en situation man havde oplevet hvor man havde meget selvtillid, imens man holdte sig selv rundt om håndleddet. Så kunne man i situationer hvor man følte sig utryk, holde sig selv rundt om håndledet(bare for at give et eksempel.)

Var du da bange for noget?

Og der er slet ingen af jer der har foreslået et godt stof til det? som i jo også gerne måtte foreslå og det behøver altså ikke være en hvor der er smæk på i flere timer. Bare hvad i tror er bedst til psykoterapi :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
nej var ikke bange for noget, jeg havde det bare ikke så godt, det var iøvrigt også det eneste jeg læste i bogen, da jeg fandt ud af det ligesom ikke var det jeg havde brug for.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the door, up the stairs.
sekstoi skrev:
Jespar skrev:

Er det noget i den stil du ønsker at opnå, eller betyder "terapi" noget andet for dig? Uddyb.:)

Jeg mener behandle de problemer man muligvis har i underbevidstheden og gøre det for at
tror lige det var den bedste forklaring jeg kunne give lige nu :wink:

Det burde overhovedet ikke i første omgang være nødvendigt at afhjælpe den slags med psykoaktive substanser. Giv det tid, sekstoi. Du er for pokker ikke ret gammel, og disse ting skal nok komme til dig.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Sekstoi.. Jeg tror dit største problem er at pubertetens "værdier" bliver mere og mere påtrængende for dig..
Jeg ser lidt dine spørgsmål (1,2,3 og 4) at det er identitetsforvirring der er spiller et puds med dit sind..
Jeg har ret.. måske.. måske ikke...
Jeg har ligesom mange andre herinde læst en god røvfuld psykologi, men jeg tvivler på at selv en professionel kan hjælpe dig, med den vat uddybning..

Mhv IC

Titel:
Medlem

tag at læse en bog om yoga. yoga kommer fra ordet yoke der betyder at forbinde noget. i dette tilfælde er det krop og sjæl der skal forbindes.

ellers kan du jo prøve at tage fat i bogen "kognitive behandlingsformer" den beskriver en masse psykiske lidelser så som "manio deprisvitet" (??!!*#) mm.

ellers er der "NLP en grundbog i teori og praksis"

samt "HQ-det menneskelige helhedssyn"

desuden kan du prøve at få noget motion som f.eks yoga-øvelser og tai-chi

Citat:
tror lige det var den bedste forklaring jeg kunne give lige nu

alt dette står der vist noget om i "yoga" af james hewitt

ellers prøv eksoterisk visdom på visdomsnettet.dk
http://www.visdomsnettet.dk/k-15/

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
sekstoi > Hvis du føler, du har behov for hjælp, så opsøg en alm. psykolog/psykoterapeut i stedet for at forsøge at anvende stofferne til formålet. Der findes ingen metoder til at blive et bedre menneske eller få det bedre fra det ene øjeblik til det andet. Udover i nogle få tilfælde, som du ikke kan drage konklusioner ud fra.
For enkelte personer kan psykedeliske stoffer facilitere udviklingsprocessen, men det er ikke noget, jeg ville satse på selv eller umiddelbart anbefale.

Mvh. Psyko

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: jydelandet
Vil klart anbefale dig at smide nogle kroner i en dygtig terapeut... er det et problem med det kan overbygningseleverne på psykoterapi instituttet være noget billigere, men der er du en slags prøvekanin. dog er der en lærer med som supervisor.

Tror det er en vanvittig dårlig ide at rode stoffer ind i det. Har selv god erfaring med at få nogle timer hos en dygtig psykoterapeut. Erik fra psykoterapi insituttet i kbh er virkelig god.
Hos en sådan får du også nogle "redskaber" med hjem, og ud fra dem og de følelser du kan huske fra terapien, kan du fx. selv gå ind og mærke efter hvordan du har det og arbejde videre med det.

MEN du skal sq være indstillet på det og ikk bare tage som en eller anden latterlig ny dille... det er svært og det gør ondt og hvis ikk det gør.... så har du ikk gjort det rigtigt.

Held og lykke med det. Tiff

Titel:
Dedikeret medlem

tiffany: jeg har bedt om at komme til psykoterapeut og håber da det virker :wink:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

sekstoi skrev:
tiffany: jeg har bedt om at komme til psykoterapeut og håber da det virker :wink:

Psykoterapeut kan alle kalde sig. Jeg kan da også være psykoterapeut, hvis du vil slippe 700,- i timen til mig, sekstoi.
-Pointen: find ud af hvad det er, du vil -> søg råd (fx. her, fx. andre steder) og skrab så pengene sammen.
Jeg er enig med Psyko.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

tiffany skrev:
Vil klart anbefale dig at smide nogle kroner i en dygtig terapeut... er det et problem med det kan overbygningseleverne på psykoterapi instituttet være noget billigere, men der er du en slags prøvekanin. dog er der en lærer med som supervisor.

Tror det er en vanvittig dårlig ide at rode stoffer ind i det. Har selv god erfaring med at få nogle timer hos en dygtig psykoterapeut. Erik fra psykoterapi insituttet i kbh er virkelig god.
Hos en sådan får du også nogle "redskaber" med hjem, og ud fra dem og de følelser du kan huske fra terapien, kan du fx. selv gå ind og mærke efter hvordan du har det og arbejde videre med det.

MEN du skal sq være indstillet på det og ikk bare tage som en eller anden latterlig ny dille... det er svært og det gør ondt og hvis ikk det gør.... så har du ikk gjort det rigtigt.

Held og lykke med det. Tiff

En pseudoudgave af kognitiv psykoterapi?

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
New Order skrev:
sekstoi skrev:

Psykoterapeut kan alle kalde sig. Jeg kan da også være psykoterapeut, hvis du vil slippe 700,- i timen til mig, sekstoi.
-Pointen: find ud af hvad det er, du vil -> søg råd (fx. her, fx. andre steder) og skrab så pengene sammen.
Jeg er enig med Psyko.

Jeg kan ikke rigtig huske hvordan det er...forholder det sig sådan, at man kan kalde sig psykoterapeut efter et fire ugers kursus? Eller er det kun gestaltterapeut man kan blive så let?

Under alle omstændigheder synes jeg at det fede ved psykologer er, at de i det mindste har gået på universitetet i en længere årrække.
Samtidig har jeg dog læst, at en af de vigtigste faktorer for om behandlingen bliver en succes er at man har tillid til den person man er i behandling hos.

mvh. Psyko

Titel:
Kaospilot

Psyko skrev:
Jeg kan ikke rigtig huske hvordan det er...forholder det sig sådan, at man kan kalde sig psykoterapeut efter et fire ugers kursus? Eller er det kun gestaltterapeut man kan blive så let?

Titlen er ikke beskyttet som fx. "psykolog" er, så derfor kan enhver slagter, folkeskolelærer, gadefejer eller bistandsklient kalde sig psykoterapeut. Også uden nogen form for kursus.

Så vidt jeg ved arbejder Psykoterapeutforeningen på få gjort den beskyttet, i samråd med forskellige ministerier. Det vil sige at der skal opstilles nogle fremtidige kvalitetskriterier og krav, for at man kan bruge titlen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]