Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 23:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg har på det sidste snakket med nogle folk som praktiserer indtagelse af div. Psykedelika, og de har alle nævnt, at vi bør gøre op med mediernes latterliggørelse af vores værdier.
Fanny snakkede om at vi er klar! Klar til et oprør.. (Håber ikke jeg misforstod hende.. i såfald så skriv endelig Fanny)
Jeg har tidligere nævnt at jeg mener at der er folk herinde som ved laaangt mere om disse psykedelika end dem der har afgjort at vi danskere ikke er i stand til at styre det som vi tager for at være central i vores såkaldte subkultur…

Hvis du ser dine yndlings psykedelika som en personlig værdi, og du ligesom jeg er blevet træt af medierne og hr. og fru Danmarks generaliseringer, fordomme, og påstande sagt ud fra misinformerende kilder, bør du måske overveje at gøre en smule oprør.
Men hvordan?
Hvordan kan vi få mediernes interesse, og hvordan får vi nosser nok til at ”springe ud”?

Ved ikke hvor forstående denne post/tråd er, men hvis i forstår essensen af det jeg skriver, må i meget gerne svare så godt i kan, uden at gøre for meget grin af mig :wink: :oops:

Mvh. Cope

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langeskov
Ved ikke...

Løbesedler.
Læserbrev, med så mange underskrivere som muligt.
En nr. 2 hjemmeside (det der kører en anden debat om).

Titel:
Insane psychedelia user!

Hvorfor er du så øm over for hvad folk synes om stoffer og dem der bruger dem. Du behøver ikke tvinge folk til at synes det samme som dig, selv om folk måske ikke har den samme viden og erfaring. Hvis du synes medierne latterliggør brugen af stoffer, fordi de siger noget forkert - so what? Folk siger alligevel så meget sludder i medierne, men det betyder ikke at man skal ruste op til krig og oprør på grund af bagateller. Hvorfor ikke bare lade folk have den mening om tingene som de har, og så passe dig selv og de interesser du nu har. Der vil altid være folk, der er skeptiske over for et emne som stoffer, så det vil nok aldrig blive alment accepteret alligevel.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Vil det sige at den stigende racisme i samfundet også bare skal ignoreres..?
Der vil jo altid være nogen med den mening..?
(Sorry OT, men kunne ikke lade være)

Men jeg synes det faktisk er vigtigt, for jeg har det da ikke fedt med at folk skal se ned på mig, fordi jeg foretrækker nogen andre ting end lige præcis alkohol..

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Treasure: luk fissen, du har ikke noget at gøre i denne tråd, hr. jegelskernårfolkbliverfængsletfornarkokriminalitet.

Jeg foreslår at en moderator sletter Treasure's post i denne tråd, han kan oprette sin egen tråd til det.

Cope: Alene det at sitet her eksisterer er IMO en måde at gøre oprør på. Der er jo også mange andre ting man kan gøre, f.eks. melde sig ind i MAPS eller støtte erowid eller lignende... evt. lave sin egen forening her i landet, eller en afdeling af MAPS måske?

Titel:
Insane psychedelia user!

Hold dog din fucking kæft, hvem fanden siger du skal bestemme om jeg må skrive i en tråd eller ej :lol:

Og ja jeg elsker at se folk blive fængslet for narko kriminalitet, men jeg ville allerhelst se dig sidde og lure bag tremmer. Sådan en opblæst nar.

Titel:
Insane psychedelia user!

Magnum skrev:

Men jeg synes det faktisk er vigtigt, for jeg har det da ikke fedt med at folk skal se ned på mig, fordi jeg foretrækker nogen andre ting end lige præcis alkohol..

Man kan ikke gøre for sin hudfarve - derfor er det diskrimination når man bliver behandlet anderledes pga. noget man ikke selv kan gøre for. Modsat har man selv valgt at tage stoffer, og hvis man har nosserne til at tage det valg, har man også nosserne til at tage imod hvad der kommer med det.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja selvfølgelig.

Men derfor må vi også meget gerne forsøge at ændre det. Det kræver sgu da også nosser at stille sig offentligt frem og sige "Hej, jeg tager stoffer, på en forvarlig måde og nu skal i bare høre...."

EDIT: Og sorry Cope, for at ødelægge dit topic, syne faktisk det er rigtig godt :)

Senest rettet af Magnum 21 dec 2005 22:29, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Treasure skrev:
Hold dog din fucking kæft, hvem fanden siger du skal bestemme om jeg må skrive i en tråd eller ej :lol:

Og ja jeg elsker at se folk blive fængslet for narko kriminalitet, men jeg ville allerhelst se dig sidde og lure bag tremmer. Sådan en opblæst nar.

når du skriver et så off topic indlæg er det vel meget rimeligt at bede dig blande dig uden om. Der er ikke den svageste antydning af oplæg til debat om holdninger i Cope's indlæg, men alligevel begynder du at kæfte op om at det aldrig bliver alment accepteret, så vi kan lige så godt acceptere tingene som det er. Fuldstændigt malplaceret. Og jeg vil overlade det til andre at vurdere hvem der er en opblæst nar her...

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Treasure skrev:
Magnum skrev:

Man kan ikke gøre for sin hudfarve - derfor er det diskrimination når man bliver behandlet anderledes pga. noget man ikke selv kan gøre for. Modsat har man selv valgt at tage stoffer, og hvis man har nosserne til at tage det valg, har man også nosserne til at tage imod hvad der kommer med det.

Så det er helt i orden at diskriminere folk på baggrund af hvad som helst, så længe de selv har valgt det? :shock:

Titel:
Insane psychedelia user!

Magnum skrev:
Ja selvfølgelig.

Men derfor må vi også meget gerne forsøge at ændre det. Det kræver sgu da også nosser at stille sig offentligt frem og sige "Hej, jeg tager stoffer, på en forvarlig måde og nu skal i bare høre...."

Jeg har ikke noget imod at man informerer folk om, hvad det egentlig er man foretager sig, så folk ikke er så fordømmende. Problemet med stoffer er bare, at folk nemt bliver upålidelige og ude af stand til at vurdere "hvornår de selv kan styre det" og så bliver det utroværdigt, hvis man stiller sig op og siger "jeg tager stoffer fornuftigt - det er slet ikke så farligt som I tror". Man kan informere folk på et naturvidenskabeligt plan om virkningsmekanismer, doser, effekter mm., men når det kommer over på det mere moralske plan, er det svært at overbevise folk.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det kan jeg godt give dig delvist ret i. Men jeg ser mere en evt. strategi med to ben: Vægten på naturvidenskab, men lidt moral må der også være.

Men selvfølgelig skal vægten i noget psy.dk evt kunne finde på at lave ligge på videnskaben bag, selvfølgelig præsenteret så de fleste kan forstå det.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Treasure..
Ved ikke om du får et kick af at smadre tråden, men i såfald synes jeg du er på et sidespor.
Du har en mening som ikke efterspørges i denne tråd, da emnet slet ikke omtales i dine posts.
Hvad får du ud af det?

Jeg vil (medmindre Treasure kan give mig et godt svar) opfordre en moderator til at slette de indlæg som er off topic.. ink. dette..

Efter denne tråd ønsker jeg at folk som har ideer til mine spørgsmål og undren holder sig til TOPIC!!

Mvh. Cope

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg lever selv et dobbelt liv, hvor jeg ikke kan fortælle mine forældre om mine værdier uden at få et los bagi og i værste tilfældre blive udstødt af familien.
Men min familie har samlet deres viden om psykedelika vha. medierne.
Vi ved efterhånden (os her på psyk.) at medierne misinformerer hr. og fru DK.
Dvs. mine forældre bygger deres had til psykedelika af forkerte info..

Dette irriterer mig, da jeg gerne vil være fortrolig med mine forældre, da jeg savner et ordentligt 100% rent forhold med dem, men dette kan ikke lade sig gøre sålænge deres fordomme er indlært mis-info gennem 50 år..

Det der gør dette problem til et stort problem er at der er mange andre der har samme problem som jeg, og at (laaangt) de fleste af os ikke kan være fortrolig med kammerater, og samfundet generelt.
Dette ser jeg som et stort problem som ikke bør ignoreres, da det omhandler mange unges samvittighed og mindre deprisioner.

/Cope

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Some where in Dk
Nu er det ikke fordi jeg desideret holder med Treasure, men det har sku da noget med topic og gøre det han siger, han debattere jo bare som i hvilken som helst anden tråd. Han har vel lige så meget ret til sin mening som andre i den her tråd, og kan i to( Treasure og Yeti) ikke snart begrave den skide stridsøkse? Det er det nyeste ud af jeg ved ikke hvor mange topics i går i flæsket på hinanden, kan i ikke mødes over en fredspibe ffs... :P

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C
Jeg synes, det er vigtigt at sprede de to budskaber om at stoffer skal legaliseres og om at psykedelika kan være et fantastisk værktøj og en gave til menneskeheden.

Når man vil ændre noget i dette samfund, skal man tænke på, at det er under 5 % af befolkningen, der sætter dagsordenen! Det er de såkaldte meningsdannere, der går i front. Og der er ingen, der tager sig af hvad hr. og fru Jensen siger, for de stemmer jo på meningsdannerne alligevel (og ikke fra sag til sag).
Jeg gør opmærksom på dette, fordi man bliver meget pessimistisk og umotiveret af at tænke på den sindssyge opgave, det ville være, hvis vi, få hundrede mennesker omkring dette forum, skulle overbevise ca. 5 millioner stivnakkede, almindelige lønarbejdere om, at stoffer er en brand-god idé!

I stedet mener jeg, man må forsøge at give idéen videre så meget man kan - blandt andet ved selv at fortælle ærligt til alle de mennesker, det kan lade sig gøre hos. Selv om de fleste med det samme vil slå et stofbruger-filter til i den måde de opfatter én på, vil de måske senere komme i tanker om, at den person de talte med virkede både sund, rask og som værende i live :-)
Og så må man især forsøge at påvirke nogle af de allerede etablerede meningsdannere. Vi ved allesammen hvor fantastisk stor effekt, det har på folk, hvis de hører en overlæge, alle stoler på, tale om et stof positivt og med saglig vægt.

Samfundet - eller måske rettere sagt det offentlige system - ændrer sig næsten altid med en lavineeffekt. Og indtil den kommer, må man bare forsøge at starte små sneskred så godt man kan. En bogudgivelse hér og en artikel dér.
Jeg ville virkelig ønske, at samfundet var indrettet sådan, at hvis jeg eller vi mente at stoffer er gode og vigtige, så var det den gældende politik for os... Men bare fordi det ikke er på den måde, betyder det ikke, at vi skal lade os kue og holde os væk fra både at tage dem og tale om dem - og også tale om dem i det offentlige rum...! En dag vil man nok se tilbage på denne tid, som vi nu gør på tidligere tiders syn på homoseksualitet og den slags.

Titel:
Dedikeret medlem

Cope, jeg er helt enig. Det er ubehageligt at blive marginaliseret, når man ved med sig selv, at man har kontrol over sit forbrug. Jeg tror et eller andet sted, at alle gerne ville kunne dele det med sine nærmeste, for man vil jo gerne fortælle folk om sit liv. Jeg har valgt at fortælle åbent om min eksperimenteren til mine venner, og selv om jeg godt ved, at de tænker deres (og selvfølgelig også lader mig vide, at de synes, jeg er lidt skør i knolden), så respekterer de det - og jeg er helt overbevist om, at de fleste af dem har fået et lidt andet syn på stofferne.

Mht. forældre er det en svær situation. Som Fanny (tror jeg vist nok) har skrevet, så ønsker ingen ung mand at gøre mor bekymret. Derfor har jeg heller ikke fortalt det endnu (kun kommet med hints). Men det er fordi, jeg kun har eksperimenteret i lidt over et halvt år. Jeg mener, at jeg er nødt til at kunne vise, at mit liv fungerer godt ved siden af, men det kræver nok et par års vellykket forbrug, før beviset er gyldigt.

Så som Avanti siger: Start i det små. Kom langsomt ind under huden på folk. Lad være med at dumme dig, så folk kan bruge det imod dig. Når så folk langsomt indser, at man sagtens kan fungere med stoffer, så vil tvivlen selv opstå i deres hoveder - og den tvivl er langt bedre end propaganda fra os narkohoveder! :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I dine sko
Ved godt det er lidt OT, men var der ikke på et tidspunkt nogle der ville starte en wiki eller nogle løbesedler som modspil til netstof og lignende, systematiserede misinformation?
Jeg vil gerne give en hånd med, hvis jeg kan :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Godt intiativ cope. Denne hjemmeside er jo et oprør i sig selv! Men hvis vi vil gøre mere oprør, så vil jeg umiddelbart tro, at vi bliver nødt til, at starte en ny hjemmeside. På denne side skal der ikke være et fora, men kun fakta om de forskellige stoffer. Altså både positive og negative sider ved stoffet. Lidt a lá det nye topic med ritalin. Siden skal ikke være en WIKI side, men man må gerne komme med forslag til rettelser, dog bør alle større diskutioner tages herinde.
Den nye hjemmeside må vi så på en eller flere måder få verden til at kende, og det skal nok lykkes hvis vi laver noget ordentligt arbejde!
Hvis nogen er med på den ide, så vil jeg da gerne give en hjælpende hånd med.

Er lige vågnet, så bær over med mine stave- og sprog-fejl..

Titel:
Insane psychedelia user!

Infected Cope skrev:
Treasure..
Ved ikke om du får et kick af at smadre tråden, men i såfald synes jeg du er på et sidespor.
Du har en mening som ikke efterspørges i denne tråd, da emnet slet ikke omtales i dine posts.
Hvad får du ud af det?

Jeg vil (medmindre Treasure kan give mig et godt svar) opfordre en moderator til at slette de indlæg som er off topic.. ink. dette..

Efter denne tråd ønsker jeg at folk som har ideer til mine spørgsmål og undren holder sig til TOPIC!!

Mvh. Cope

Jeg kan ikke se hvorfor jeg skal gøres til syndebuk for at smadre tråden. Jeg tilkendegiver blot min mening om, at jeg synes hele den der psykedelisk revolutionssnak er en tand for langt ude. At tage stoffer, uanset om der er tale om psykedelika, stimulanser mm. vil altid indebære en risiko uanset hvor mange forholdsregler man tager sig, både mht. afhængighed, bivirkninger på langt sigt osv., så du vil aldrig kunne overbevise folk om, at det du gør ikke er farligt. Folk synes det er tåbeligt, at løbe risikoen med at smadre sin krop og sit sind, for i et par timer at kunne se lidt sjove farver og mærkelige dyr og grine af nogle underlige ting. Jeg ved godt det er at latterliggøre den psykedeliske oplevelse, men det er jo netop sådan hr. og fru danmark ser det, og du vil aldrig kunne forklare folk, hvorfor en psykedelisk oplevelse er noget særlig, netop fordi oplevelsen er subjektiv.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]