Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jul 2025 08:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
Jeg har lige været på biblioteket fordi jeg ville låne Don Juans Lære, men den var ikke lige på lager så det blev Den Kosmiske leg af Stanislay Grof istedet :)

Ville bare lige høre om der var nogen der har læst den ( er der jo nok ) og hvad i syntes om den?

Og hvad med Don Juans Lære i forhold til, den vil jeg læse bagefter :)

Titel:
Dedikeret medlem

Jeg synes ikke, Don Juans Lære er værd at bruge tid på.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Hmm, jeg synes Don Juans Lære og hele Carlos Castaneda's forfatterskab (mangler dog at læse et par af bøgerne der ikke direkte hører til serien), er genial underholdning.... Derudover synes jeg også der er mange pasager i bøgerne, der er værd at tænke nærmere over, fiktion eller virkelighed....
Jeg kan dog varmt anbefale at læse alle 6 "originale" bøger i serien Don Juans lære. Der er så vidt jeg husker mest om stoffer i den første, selvom mange af oplevelserne beskrevet i bøgerne godt kunne minde om stofoplevelser. Ihvertfald kan de varmt anbefales hvis man er til mystik, shamanisme og den slags.

Har ikke læst noget af Stanislay Grof, men jeg kunne forestille mig at det var væsentligt mere teoretisk og direkte brugbart.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Stanislav Grofs bog Den Kosmiske Leg er ok synes jeg.
Han prøver i denne bog at samle sit livssyn op på baggrund af den forskning han har lavet gennem årene. Han maler med en bred pænsel, som er inspirerende, og giver et bredt billede af visse arketypiske fremstillinger verden rundt. Dog synes jeg han er meget uskarp, han lægger sig lidt i traditionen af Den Evige filosofi, som ofte maler meget bredt, men ofte er meget uskarp. Og det resulterer i at "ligesom" paradigmet bliver alt for stort, og derved generaliserende. F.eks. Gud er ligesom Brahman er ligesom Nirvana. Sådan konklusioner er nemt at læse ud af sådan nogle tænkere der gerne vil samle alle verdens syn under et.
Der er selvfølgelig noget om at samle visse ting. Men jeg mener ikke den bedste måde er at sætte sig selv som en form for superfilosof, der transcenderer enhver situerethed, og derved kan beskue, og give så generaliserende svar på virkeligheden.

Men jo, værd at læse er den. Den giver et godt begyndelsessted til at læse Grof. Dog vil jeg mene at bøger såsom The Adventure of Self-discovery, og Beyond The Brain, er noget bedre at læse.

Og så vil jeg foreslå at læse den engelske udgave, da Lumbye imho ikke er en særlig god oversætter.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Jeg husker "Don Juans lære" som underholdende, hvis man er en (håbløs) stof-romantiker.

Det er den hvor han tripper på kaktus, svampe og noget tredje (pigæble? er det ikke en natskygge?), ikke?

Titel:
Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
Jo, det er det.

Titel:
Methylon Connoisseur

Tak for de mange hurtige svar :) Lyder som om Don Juans Lære er noget mere kendt, var jo også den jeg først ville læse :)

Faktisk havde jeg også skrevet The Adventure of Self-discovery, og Beyond The Brain på listen før den kosmiske leg, men da de ikke havde den på nogle danske bilioteker så tog jeg den anden, men kan da godt hører jeg skal have den bestilt hjem så :)

Hvad er evt. den rigtig række følge på Carlos Castaneda's forfatterskab?

Syntes det kan være lidt svært at læse af titlerne :S

Titel:
Kaospilot

Rækkefølge samt årstal kan ses her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Carlos_Cas ... able_works

Titel:
Methylon Connoisseur

Så siger jeg rigtigt mange tak :)

Titel:
Methylon Connoisseur

Bør man læse dem i den række følge der står der? jeg har altid troet at Don Juans Lære var den første..

Titel:
Kaospilot

Winta skrev:
Bør man læse dem i den række følge der står der? jeg har altid troet at Don Juans Lære var den første..

Det er den også, som det fremgår af listen ("The Teachings of Don Juan"). Og ja, det må give mest mening at læse dem i udgivelsesrækkefølge.

Titel:
Methylon Connoisseur

ah hov, læste forkert ;)

mange tak :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]