Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 18:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Svar udbedes
Dedikeret medlem

Jeg er ved at skrive et læserbrev til forskellige danske aviser, for det er, som vi vel alle kan være enige om, ved at være nok med alt det lort, de lukker ud om narko.
Brevet skal selvfølgelig være faktuelt og underbygget af statistikker, så det ikke bevæger sig på samme fordomsfulde plan, som journalisterne, så jeg har brug for lidt hjælp.

Er der nogensinde registreret dødsfald efter brug af psilocybin-indholdige svampe?

Hvor kan man finde statistikker over voldsepisoder? Jeg vil gerne have underbygget min teori om, at alkohol er den største katalysator for voldelig adfærd (jeg er ret sikker på, jeg har ret, men det kan jeg bare ikke bruge til så meget uden nogle fakta).

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Godt intiativ. Håber der er nogen som kan hjælpe med nogle underbyggede ting.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
God idé :).... Hvis den bliver ordenligt skrevet og uddybet nærmere, er det næsten lige før man skulle forsøge sig med en kronik i pollitikken (men nu er det jo heller ikke mig der skal skrive den, og det er immervæk spild af arbejde, hvis de nu ikke godtager den.)

Titel:
Dedikeret medlem

Skal man ikke være et eller andet før de smider en kronik i? Jeg tror næppe, de ville godtage en artikel, velskrevet eller ej, fra en eller anden tilfældig 22-årig med et forbrug af stoffer.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Du skal ikke være noget for at få trykt en kronik. Desuden får du penge for det.

Den skal dog være sober og godt skrevet.

Kronik formatet er nok det du skal gå efter, hvis du skal inkludere statistik, videnskabelige undersøgelser etc.

Godt initiativ og held og lykke med det..

Mvh
Ash

Titel:
Dedikeret medlem

Hmm, det gør det jo faktisk mere spændende. Så kunne man jo forhøre sig, om de var interesseret i en kronik om det emne, efter de havde vurderet læserbrevet. Det vil jeg da prøve :-)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Du har helt klart min opbakning!

Skriv endelig hvis du gerne vil uddeligere nogle emner/spørgsmål som skal løses/"findes svar på"...

Jeg vil med glæde hjælpe dig i dit projekt :wink:

Mvh. Cope

Titel:
Medlem

God idé ja, du kan evt. poste den her inden du sende den ind, så folk kan komme med lidt ekstra input :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langeskov
Hvis du ikke har den, er den hollandske rapport om psilocybin svampe ganske god. Der står i hvert fald en masse..
Hvis du ikke har den men gerne vil have den, så bare skriv til mig.. Har den liggende et sted i pdf...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8000 Botanical Dimensions
Angående dit spørgsmål, så se tråden Psilocybin fatalt? (af en eller anden grund, kan jeg ikke lige se trådens url). Og så var der jo også sagen for nylig om fyren fra Ølgod.
Det er selvfølgelig vigtigt at skelne mellem dødsfald efter brug af psilocybin-holdige svampe, som du skriver, og tilfælde hvor psilocybin direkte har været dødsårsagen. Jeg har aldrig hørt om et eksempel på sidstnævnte.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: the K hole
jeg har søgt lidt rundt og har kun ku finde 1 tilfælde hvor psilocybin har været direkte død´s årsag og det var i frankrig.. :wink: .. jeg fandt det på erowid...

udover det syndes jeg det er trist at det er svampene folk skal fokuserer på og give skylden for ander´s fuck up...istedet for de satans robber folk æder som de var kex og jeg ved ik hvad...men nok off tropic :P

Titel:
Dedikeret medlem

Der var på et tidspunkt en eller anden herinde, der skrev, at sundhedsstyrelsen har udtalt, at hvis alkohol blev opdaget i dag ville det ryge direkte på listen over illegale stoffer. Er der nogen herinde, der kan dokumentere den påstand med et link eller noget lignende?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the door, up the stairs.
TheBo skrev:
Hmm, det gør det jo faktisk mere spændende. Så kunne man jo forhøre sig, om de var interesseret i en kronik om det emne, efter de havde vurderet læserbrevet. Det vil jeg da prøve :-)

Jeg vil anbefale Richard Davenport-Hines' ganske udmærkede bog The Pursuit of Oblivion som glimrende inspiration, hvis du vil skrive eller iværksætte et initiativ omkring at skrive en kronik om stoffer. Han opsummerer og belyser i let "menigmandssprog" menneskets brug og behov for stoffer i en historisk og antropologisk kontekst. Det er kort, præcist og gennemarbejdet. Et godt referencepunkt.

Titel:
Dedikeret medlem

Er i fuld gang med kronikken (det er noget af et arbejde - der skal vist et ret højt niveau til, før de kan bruge det, så jeg knokler med statistikker). Den vil jeg da prøve at hive hjem, det lyder interessant.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Skide godt initiativ! Husk at du vist nok ikke (i teorien) må offentligøre en kronik til fx Politiken andre steder før de trykker den... og Politikens kronikker skal fylde ca. 2200 ord. Held og lykke med det!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
TheBo>> Du kan eventuelt sende den nogle stykker, du mener er kvalificerede til at rette den igennem og komme med kommentarer, og derved alligevel få noget feedback.

Mvh
Ash

Titel:
Dedikeret medlem

Jep, også min plan :-)

Titel:
Insane psychedelia user!

Registrerede dødsfald direkte i forbindelse med svampe vil nok være svært at få fat på, i det de dødsfald, der er registreret som dødsfald pga. svampe typisk har været pga. kombinationer med andre stoffer, men det er svampene der får skylden.

Man skal altså æde voldmange gram svampe for at dø af det. Så mange at det er helt urealistisk. Men kombinationer af svampe og andre stoffer, kan godt medføre døden. Og så bliver de dødsfald naturligvis listet under svampe, selv om det ikke rent statistisk på nogen måde kan bruges i den sammenhæng.

Titel:
Dedikeret medlem

Er der nogen, der ved, hvordan situationen med hash ser ud i Holland? Her tænker jeg mest på, om der er kommet flere eller færre misbrugere, end der var før legaliseringen.
Jeg er mest interesseret i svar, hvor der følger lidt dokumentation med. Jeg har ledt og ledt, og det ser ud til, at der ikke er flere brugere/misbrugere, men jeg mangler lidt en rapport at underbygge med. Ellers er al den info lidt værdiløs.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
TRENDS AND PATTERNS IN CANNABIS USE IN THE NETHERLANDS

Den kan måske være til nytte, den tager udgangspunkt i en række undersøgelser af cannabis-forbruget i Holland og en række andre EU-lande, samt USA. Konklusionen er:
Citat:
In conclusion, trends in cannabis use in the Netherlands are rather similar to those in other European countries, and Dutch figures on cannabis use are not out of line with those from countries that did not decriminalise cannabis. The U.S. figures consistently appear to be higher then those in the Netherlands. Over time prevalence of cannabis use show a wave-like trend in many countries, including the Netherlands. This supports Reuband’s earlier conclusion that trends cannabis use evolve rather independently from drug policy, and that countries with a ‘liberal’ cannabis policy do not have higher or lower rates than countries with a more repressive policy. [Reuband, 1995].

Consequently, it is unlikely that decriminalisation of cannabis will cause an increase in cannabis use.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]