Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 16:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 57 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Danmark
Nu er det godt nok et stykke tid siden jeg sidst købte tomme kapsler, så måske tiden er kommet til en lille snak.

Dengang jeg købte mine kapsler var det de vegetabilske, jeg kan tydeligt huske hvordan de efter et par måneder begyndte at tørre helt ud og knase så indholdet røg ud. En bekendt af mine fortalte at han foretrak de animalske kapsler da dette aldrig skete med dem.

Hvad foretrækker i? animalsk eller vegetabilsk baseret kapsler? og hvorfor?

Kan man overhovedet købe animalske efter al denne hysteri med kogalskab etc?

Bøh

Insane psychedelia user!

Bøh skrev:
Kan man overhovedet købe animalske efter al denne hysteri med kogalskab etc?

Vingummier er da i hvert fald ikke gået af markedet :)

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Vegetabilske!

For det første spiser jeg ikke døde dyr, og for det andet så klistrer animalsk gelantine satans meget... personligt har jeg aldrig oplevet at vegetabliske kapsler sprak.
De har ikke bare fået fugt, og tørret ind, dem du havde?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
Dextrose skrev:
For det første spiser jeg ikke døde dyr

Du spiser da forhåbentlig ikke levende dyr :D

Mht kapsler, så har jeg for tiden mit første batch af vegetabilske kapsler, så jeg ved endnu ikke hvad jeg foretrækker. Tror heller ikke jeg finder ud af det, for mine kapsler har sjældent holdt særligt længe :wink:

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Citat:
Du spiser da forhåbentlig ikke levende dyr :D

Hvorfor ikke? Der er da folk der spiser levende insekter, und so...

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Jeg er gået over til vegetabilske kapsler, så er der ingen undskyldninger for at hippierakkerpakket (læs: vegetarer, veganere og andet godtfolk, der har problemer med døde dyr) ikke skal deltage i indtagelsen af substanserne.

I øvrigt er det vist ikke kohud de laver kapslerne af længere (pga kogalskaben) men derimod grisehuden, der var feks en debat for en måneds tid siden om, at muslimer bliver "narret" til at spise svin af medicinalindustrien fordi der ikke var skrevet på medicinpakkerne, at de var lavet af svin.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fandens Ferieparadis...
Egentlig burde alle spise vegetabilsk. Det er da, i mine øjne, det mest korrekte at gøre. Hvorfor skrælle huden af et uskyldigt dyr, når man kan få et ligeså godt resultat ved at bruge plantemateriale.

*Noname* Du er altså også så betænksom :wink:

Fortsat god ferie

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Citat:
Egentlig burde alle spise vegetabilsk. Det er da, i mine øjne, det mest korrekte at gøre. Hvorfor skrælle huden af et uskyldigt dyr, når man kan få et ligeså godt resultat ved at bruge plantemateriale.

Hvorfor skrælle huden af en stakkels plante? :D

Titel:
Medlem
Brugeravatar

En plante har ikke følelser, lige meget hvad hippierne siger...

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Indigo Spinx skrev:

Siden du bruger det som et argument, vil jeg da gerne se noget dokumentation for din påstand.

Desuden kan man IKKE altid få det samme resultat med en plante som hvis man spiser en bøf.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Verden
Jeg vil sige at planter i høj grad sanser deres omverden, omend på en lidt anden måde end os dyr.

Hvordan skulle potteplanter ellers kunne dreje sig mod solen, eller træerne vide hvornår de skal smide bladene?

Bare fordi de ikke konceptualiserer og reagerer på deres omverden ligesom vi gør, betyder det ikke at de ikke sanser eller føler deres verden.

Man kunne gå længere i sin argumentation for planterne som sansende, følende væsener, men så kommer vi over i noget hippiesnak der ikke kan dokumenteres positivistisk.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

yeti skrev:
Indigo Spinx skrev:

Siden du bruger det som et argument, vil jeg da gerne se noget dokumentation for din påstand.

Jeg har ikke min biolog ved min side lige nu, men det er et eller andet med at de jo ingen nerver har, eller en hjerne. Jeg kender ikke alle de der tekniske ord for det (så jeg har sikkert rodet mig ud i noget jeg ikke kan rode mig ud af igen *g*)

Men skal nok lige dokumentere for det når jeg lige finder ud af hvordan :mrgreen:

Skulle lige til at skrive noget, der viser at de har følelser (eller noget der ligner), men kom lige i tanke om at jeg jo heller ikke kan dokumentere for det :)

yeti skrev:
Desuden kan man IKKE altid få det samme resultat med en plante som hvis man spiser en bøf.

Nej, det er rigtigt, men det smager meget bedre, når man ved, at det ikke har lidt en smertefuld død, men det er offtopic :)

Senest rettet af Indigo 18 okt 2005 17:20, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Indigo Spinx skrev:

Man slagter skuda ikke en gris med det sole formål at skrælle huden af den og lave geletine!

Geletine er det bedste. Synes jeg. Ellers er jeg pænt ligeglad.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Nej, det ved jeg godt.

At de bruger hele dyret betyder ikke nødvendigvis at det er blevet slagtet på en etisk korrekt måde.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

R. Girk skrev:
Man slagter skuda ikke en gris med det sole formål at skrælle huden af den og lave geletine!

Geletine er det bedste. Synes jeg. Ellers er jeg pænt ligeglad.

Nu er det jo også gelatine de vegetabilske kapsler er lavet af... Så ja, gelatine er det bedste. (Gelatine findes også i planter)

Desuden er det jo ikke kun huden de bruger til at lave de "almindelige" gelatinekapsler, dette stykke er taget fra http://www.islam.dk

Citat:
Gelatine bliver i Danmark lavet af afkog af hovedsagligt grise (knogler, skin, marv osv).

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Indigo Spinx skrev:
Jeg har ikke min biolog ved min side lige nu, men det er et eller andet med at de jo ingen nerver har, eller en hjerne. Jeg kender ikke alle de der tekniske ord for det (så jeg har sikkert rodet mig ud i noget jeg ikke kan rode mig ud af igen *g*)

Men skal nok lige dokumentere for det når jeg lige finder ud af hvordan :mrgreen:

Planter har ganske givet en anden måde at opfatte verden på, men der findes så vidt jeg ved ingen metode til at dokumentere at et nervesystem er nødvendigt for at føle.

Citat:
yeti skrev:

Nej, det er rigtigt, men det smager meget bedre, når man ved, at det ikke har lidt en smertefuld død, men det er offtopic :)

Men det ved man heller ikke.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Planter vokser op igen, det gør dyr ik'... :P

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
noname skrev:
Nu er det jo også gelatine de vegetabilske kapsler er lavet af... Så ja, gelatine er det bedste. (Gelatine findes også i planter)

Jeg mener ikke at gelatine er at finde i planter? Ifølge Wikipedia er det udelukkende et protein af animalsk oprindelse.
De vegetabilske kapsler jeg er stødt på har været lavet af enten modificeret cellulose (f.eks. methylcellulose) eller carragenan (fra tang). De har været lidt mere sprøde i det, men det har ikke været noget synderligt problem.

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
En af mine venner - der er vegetar - påstod forleden at gelatine er lavet af hud/knogler fra selvdøde dyr...er der noget om den påstand?

Anyways, så har jeg altid foretrukket vegetabilske kapsler, selvom jeg ikke er vegetar. For det første er/var der kogalskaben, og derudover er gelatine nok det animalske produkt jeg finder mest frastødende.
De bøffer jeg sætter tænderne i til daglig, er enten økologiske eller fra fritgående kreaturer. De smager sateme også godt, så hvis der er nogle der vil skifte over til den zoofage livsstil, så skal de lige tage mig med på råd.

Mvh. Psyko

Senest rettet af Psyko 19 okt 2005 06:00, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

@Psyko: Du mener vel altid, og ikke aldrig...

Anyways, mht vegetabilsk gelatine, så har jeg ikke andet reference lige pt end http://www.islam.dk, hvor de skriver:

Citat:
Gelatine kan fremstilles vegetabilsk, men det kan du ikke gå udfra medmindre det udtrykkeligt fremgår af deklarationen.

Jeg skal dog ikke kunne sige, om den vegetabilske gelatine de snakker om refererer til noget, der egentligt ikke er gelatine men noget andet som er nemt at kalde det, fordi lægmand så vil kunne forstå paralellen.

Det med de selvdøde dyr tror jeg ikke er rigtigt, jeg ved, at de er blevet pænt strikse med den slags, og der er vel også masser af affaldsprodukter fra en slagtet gris. [/quote]

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 57 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]