Citat:
Hvis unge ødelægger deres fremtid, uddannelse, skole, sociale bånd, familiebekendtskaber, psykiske og fysiske helbred, så vil jeg ikke betragte som værende ansvarlige for deres eget liv, og så må man tage ansvaret for dem, når de ikke selv kan. Det kan man bl.a. med foreslag om afvænning eller tvangsafvænning, bødestraf eller i værste fald ungdomsfængsel eller rigtig fængsel. Jeg ser ikke noget forkert i at tage ansvaret for en anden persons liv, hvis han ikke selv kan.
Ok, nu kan jeg nok godt komme til at lyde lidt mean.
MEN, den der kristne næstekærlighedstanke som nu bliver brugt til at tage folks eget ansvar fra dem, giver jeg ikke noget som helst for.
Jeg har, "desværre", ingen sympati for folk der dør og ødelægger deres liv pga dumskab, og jeg forventer heller ingen hjælp hvis jeg selv ud af ren og skær dumhed og uansvarlighed ødelægger noget for mig selv.
F.eks. De mennesker der er død af GHB. Fuck dem. Det er ikke så skide svært at finde en computer med internet og google GHB, det er tre bogstaver, og så klikke søg. Kan de ikke gøre det pga dovenskab og ignorance, jamen så er det bare ærgeligt.
Selvfølgelig, hvis en person er blevet afhængig af heroin eller noget, og så gerne vil have hjælp, jamen så klart, så kan man da hjælpe, det gør jeg også selv, da det jo er et udtryk for en selvreflektion af det givne individ der gør at han/hun har indset situationen, og gerne vil ud af den.
Citat:
Man forhindrer yderligere salg af stoffer ved at smide folk i
fængsel eller give dem en bøde, og den handling i sig selv er lige så symbolsk som den er forebyggende. Hvis du ikke vil på kant på loven, så lader man vær, og hvis gerne vil, så gør du bare det, men det har sine konsekvenser - og det kan være en bøde, som måske kommer til at stå på din straffeattest, men det vil jo blot symbolisere din rebelske holdning til samfundet og den danske lovgivning, og en sådan person ville jeg ihvertfald ikke ansætte i mit firma, for hvordan ved man så om man kan stole på ham? Der er selvfølgelig andre forebyggende muligheder, så som tilbud om afvænning o.lign., men det er selvfølgelig også kun i de tilfælde, hvor det er værst, men det er jo de tilfælde man lovgiver efter. Man må behandle alle ens, og så sætter man loven efter de værste tilfælde, og selvfølgelig også efter sagens omfang, men fakta er at man ikke kan lave særregler for nogen, fordi de selv mener at de er ansvarlige for sig selv.
Der er mange problemer her.
For det første;
Din udtalelse omkring at man bare skal lade være med at gøre det, hvis ikke man vil på kant af loven. Hvad er det da for noget vrøvl.
Her synes jeg der er manglende indsigt i hvad mennesket er for en størrelse, samt hvad disse substanser kan bruges til. Samt et syn på loven som en ultimativ autoritet der ikke kan gøres noget ved som er problematisk.
Det er for det første ikke loven der gør et individ til et selv ansvarligt individ eller ej. Ej heller skal det være loven der dikterer hvordan et menneske skal opfatte selv-ansvarlighed, og hvad dette indebærer.
Det ligger i menneskets natur, og nysgerrighed at ville ændre sin virkelighedsperception, det er set gennem flere årtusinder. Mange af disse substancer der er omtalt, kan faktisk alle bruges på en god, sund og fornuftig måde.
Den største konsekvens ved dem, ved et ansvarligt forbrug, er på nuværende tidspunkt, at man kan komme i fængsel ved brug af dem.
For det andet.
Og dette har dextrose også pointeret.
At du ikke vil ansætte en i en virksomhed pga hans/huns stofforbrug, og en plettet straf-attest er selvfølgelig din egen sag, men jeg vil vove at problematisere den.
Som du kan læse, er de flestes herinde, og også min holdning, til disse substanser, at der ikke er noget problem i at bruge dem, samt at de ofte kan give oplevelser af meget dyb natur. Jeg har selv erfaret større respekt for mange ting ved brug af dem, men det har absolut ikke ændret min holdning til loyalitet og respekt over for andre mennesker.
Som dextrose siger, så er man et røvhul hvis man er et røvhul, det behøver man ikke stoffer for at være.
Plus, at hvis du ikke vil ansætte folk med en plettet strafattest... Tænk hvis Bill Gates blev nakket da han tog LSD... Jeg ved sku godt hvad jeg ville have gjort. Jeg ville have ansat den mand i mit firma, plettet attest eller ej

Nå, nok for nu.
-Odden