Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 20:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
lige nu sidder jeg f.eks og læser om DiPT, som udover de typiske tryptaminegenskaber, har en helt unik virkning på vores lydopfattelse. det pitcher alle toner ned, men bibeholder tonernes indbyrdes forhold (i moderate doser). I højere doser forstyrres også det indbydes forhold mellem tonerne så melodier bliver uigenkendelige, og der sker sære ting med over og undertoner, og menneskestemmer lyder metalliske. der er forskning som peger på at virkningen fremkommer gennem affinitet til 5-HT6 receptorer, som udelukkende findes i hjernen og særligt i de auditoriske system i det indre øre. sindsygt spændende, men jeg ved ikke rigtig om det er muligt at få en diskussion af det herinde. jeg synes lidt der mangler en platform til disse ting.

Platformen til diskutionen er her jo, men jeg vil give dig ret i at man her ville kunne forvente brugere der skriver indlæg med usaglig eller ligegyldig info og/eller andet vås :P

Jeg ved ikke om jeg ville være kompetent til at gå ind i en decideret diskution om dette emne, men jeg ville i hvert fald læse med på sidelinien. Gider du evt. smide et link til undersøgelsen?
Men vi har jo moderatorer der kunne rydde op og slette det eventuelle vås i sådanne tråde.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ordblinde er selvfølgelig undskyldt, men de kan stadig starte med stort begynder bogstav. Generelt synes jeg bare man skal sætte tegnsætnings osv. så godt man nu kan.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
At sætte store krav om korrekt tegnsætning er i mine øjne også bare snobberi. Ikke alle er lige gode til grammatik, og uanset hvad er det ikke alle der benytter sig af dette. Det er fuldstændig ligegyldigt for langt de fleste spørgsmål, sålænge de kan forstås er læseren. Det skal ikke handle om hvor meget folk fulgte med i dansk undervisningen, eller hvorvidt de orker at sætte alting pænt og nydeligt op. Det kan være relevant for triprapporter eller lign. samt meget avancerede diskussioner hvor der kræves specifik uddybning af pointer og argumenter, men derudover har det intet at gøre med noget som helst. Det er da fulgstændig ligegyldigt om man starter med stort begynderbogstav, det ændrer ikke på om man kan forstå beskeden eller ej. Jeg foretrækker da klart posts som er godt sat op, skrevet pænt osv. men jeg ved at ikke alle er ligesom mig, og jeg vil sgu heller ikke tvinge nogle til at være det.

Selvfølgelig vil et pænt indlæg tages mere seriøst, men det er tit ligeså meget ens egen fejl som den der skriver det. Hvis det f.eks. er en ung person som har skrevet indlægget, og er på vej med spæde skridt ud i et stofbrug af den ene eller anden karakter, skal man netop komme med brugbare svar. Det er f.eks. her der alt for ofte kommer nedladende kommentare og andre ligegyldigheder. Det kan godt ske at du har svært ved at tage det seriøst, Puny_pete, men det er i mine øjne ligeså meget et udtryk for din egen mangel på seriøsitet og prioritering af hvad boardet her bør handle om, som det er forfatteren til indlæggets.

Tag f.eks. den tråd du selv linkede til. Hvor seriøse er de fleste af de svar der? Kan godt ske mange af dem er nydeligt sat op, og ser pæne ud, men meget besvarelse af spørgsmålet er der sgu ikke før vi kommer helt ned i bunden til Spiffehs post. De fleste af de andre post er da i lige så høj grad med til at skabe et lavt niveau, hvor flot deres grammatik så end er.

Det ville være en god idé hvis man lige tog, og kiggede sin besvarelse igennem en ekstra gang, og overvejede spørgsmålet "Hvordan bidrager min post med noget til denne her diskussion?".

Igen synes jeg bare sådan nogle regler ville skabe kløft mellem de forskellige typer af brugere. Ligesom et avanceret forum, eller et begynder forum. Desuden ville et avanceret forum slet ikke fungere, der er ikke nok der gider at bruge så meget energi på det, se bare på wikien. De folk som ønsker den viden, kan forstå den, og bidrage til den, kan højst sandsynligt også forstå engelsk godt nok til at finde den på Bluelight, DMT-Nexus, Erowid osv. Ikke at det ikke vill være dejligt på dansk, men jeg kan godt forstå at folk der er på det niveau ikke bruger synderligt meget tid på at skrive om det herinde, når der er langt større forummer hvor det allerede er at finde på.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

At sætte store krav om korrekt tegnsætning er i mine øjne også bare snobberi. Ikke alle er lige gode til grammatik, og uanset hvad er det ikke alle der benytter sig af dette. Det er fuldstændig ligegyldigt for langt de fleste spørgsmål, sålænge de kan forstås er læseren. Det skal ikke handle om hvor meget folk fulgte med i dansk undervisningen, eller hvorvidt de orker at sætte alting pænt og nydeligt op. Det kan være relevant for triprapporter eller lign. samt meget avancerede diskussioner hvor der kræves specifik uddybning af pointer og argumenter, men derudover har det intet at gøre med noget som helst. Det er da fulgstændig ligegyldigt om man starter med stort begynderbogstav, det ændrer ikke på om man kan forstå beskeden eller ej. Jeg foretrækker da klart posts som er godt sat op, skrevet pænt osv. men jeg ved at ikke alle er ligesom mig, og jeg vil sgu heller ikke tvinge nogle til at være det.

Selvfølgelig vil et pænt indlæg tages mere seriøst, men det er tit ligeså meget ens egen fejl som den der skriver det. Hvis det f.eks. er en ung person som har skrevet indlægget, og er på vej med spæde skridt ud i et stofbrug af den ene eller anden karakter, skal man netop komme med brugbare svar. Det er f.eks. her der alt for ofte kommer nedladende kommentare og andre ligegyldigheder. Det kan godt ske at du har svært ved at tage det seriøst, Puny_pete, men det er i mine øjne ligeså meget et udtryk for din egen mangel på seriøsitet og prioritering af hvad boardet her bør handle om, som det er forfatteren til indlæggets.

Tag f.eks. den tråd du selv linkede til. Hvor seriøse er de fleste af de svar der? Kan godt ske mange af dem er nydeligt sat op, og ser pæne ud, men meget besvarelse af spørgsmålet er der sgu ikke før vi kommer helt ned i bunden til Spiffehs post. De fleste af de andre post er da i lige så høj grad med til at skabe et lavt niveau, hvor flot deres grammatik så end er.

Det ville være en god idé hvis man lige tog, og kiggede sin besvarelse igennem en ekstra gang, og overvejede spørgsmålet "Hvordan bidrager min post med noget til denne her diskussion?".

Igen synes jeg bare sådan nogle regler ville skabe kløft mellem de forskellige typer af brugere. Ligesom et avanceret forum, eller et begynder forum. Desuden ville et avanceret forum slet ikke fungere, der er ikke nok der gider at bruge så meget energi på det, se bare på wikien. De folk som ønsker den viden, kan forstå den, og bidrage til den, kan højst sandsynligt også forstå engelsk godt nok til at finde den på Bluelight, DMT-Nexus, Erowid osv. Ikke at det ikke vill være dejligt på dansk, men jeg kan godt forstå at folk der er på det niveau ikke bruger synderligt meget tid på at skrive om det herinde, når der er langt større forummer hvor det allerede er at finde på.

Godt indlæg, jeg er enig.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Er niveauet dalende?

Ja, det har det været i et par år nu....

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

AAA, really? Prøv lige igen lol, og gerne uddyb lidt.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Er helt enig med Børnelim..

Formålet med HR går IMO tabt hvis det kun videreformidles til velformulerede brugere. Mine første par klodsede tråde havde sikkert skræmt mig væk fra meget livsvigtig info, hvis ikke jeg havde fået så søde svar som jeg fik.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]