Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 04:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 74 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Er du misbruger af et eller flere euforiserende midler?
Ja 27%  27%  [ 48 ]
Nej 46%  46%  [ 81 ]
Er på vej ud i et 4%  4%  [ 7 ]
Er tidligere misbruger 24%  24%  [ 42 ]
Afgivne stemmer : 178
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Jeg vil lige påpege at afstemningen er meget misvisne IMO. Jeg er sikker på at mange af de 46 personer der har trykket nej har et misbrug.

Hvad baserer du det på, er det rent gætværk? Jeg har f.eks. trykket nej - jeg har ikke noget misbrug. Jeg kender mange herinde fra som heller ikke har misbrugsproblemer.

Den er helt sikkert misvisende. Det er kun ca. 90 der har svaret på den. Det er ikke et repræsentativt udsnit af Psychedelia. Desuden er der stor usikkerhed i forbindelse med den slags spørgsmål fordi folk ikke er i stand til at bedømme deres eget brug. Ligesom når man spørger i en gymnasieklasse om eleverne mener de forbereder sig tilstrækkeligt til timerne. Så har jeg set en tendens til at næsten alle svarer at det gør de. En helt anden tendens ser jeg når læreren spørger hvem der har læst nok til ikke at skulle gå udenfor og læse teksten.

Men derfor tror jeg nu også at den ikke giver et fuldstændig forvrænget billede. Tror i højere grad brugere herinde fra kan bedømme hvad der er brug og hvad der er misbrug end dem der ikke er herinde. Resten af Danmarks brugere har sjældent et så bredt spektrum at sammenligne sig op mod. Der er nok nogle af mine venner som ikke kender meget til hash der vil mene at jeg i hvert fald ryger for meget (fordi jeg ryger 1-3 gange om ugen) mens mange herinde fra nok ikke ville kalde det et misbrug. Hvilket jeg i hvert fald ikke mener det er.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Jeg basere det på initiation og det faktum at jeg selv ville have trykket nej for 2-3 år siden, hvilket ville have været fuldstændig forkert. Jeg er måske bare et enkelt stående tilfælde, men det tvivler jeg på. Jeg tror at de fleste misbrugere har en fase af benægtelse, det første lange stykke tid.

Jeg påstår ikke at der kun findes misbrugere på dette board, slet ikke. Jeg tror dog at antallet af misbrugere er større end i ovenstående afstemning.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Der er også et selektionsbias i afstemningen. Folk som ikke har et misbrug, er sandsynligvis mere tilbøjelige til at afgive deres stemme end folk der ved de har et misbrug.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Der er nok nogle af mine venner som ikke kender meget til hash der vil mene at jeg i hvert fald ryger for meget (fordi jeg ryger 1-3 gange om ugen) mens mange herinde fra nok ikke ville kalde det et misbrug. Hvilket jeg i hvert fald ikke mener det er.

Dette er jo nemlig faren ved dette board, her er man blandt ligesindede og kan blive bekræftet i, at man ikke er misbruger.

Jeg har det skidt med at kalde andre misbrugere, især hvis de ikke selv synes de er det. Jeg føler ikke jeg har ret til at kalde andres brug, et misbrug, hvis de selv mener de har styr på det.
Jeg vil dog sige at hvis jeg selv røg mig skæv 2-3 gange om ugen ville jeg have et misbrug og jeg har aldrig mødt nogen der kunne ryge så ofte uden det har haft negative konsekvenser for deres dagligdag og desuden påvirket deres personlighed.

Dermed ikke sagt, at disse personer ikke findes.

Senest rettet af Alt Ædende Ateist 14 dec 2011 14:51, rettet i alt 2 gange.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Der er også et selektionsbias i afstemningen. Folk som ikke har et misbrug, er sandsynligvis mere tilbøjelige til at afgive deres stemme end folk der ved de har et misbrug.

Hvorfor tror du det?

Dedikeret medlem

Hvorfor tror du det?

Fordi at mennesket i alt almindelighed heller vil vedkende sig noget de er stolt af end omvendt formoder jeg :)

Lige en behandlings anekdote mht benægtelse så havde jeg utroligt svært ved ordet misbruger og når vi til morgenmøde skulle præsentere os havde jeg alle mulige udlægning, hvor tidligere misbruger var det tætteste jeg kom på sandheden i 4 en halv måned.
Så uden accept af mit problem sagde jeg skål og fuck behandlingen dagen jeg kom hjem for alkohol havde jeg da intet problem med... :roll:
Det havde jeg da egentlig heller ikke 1 måned senere men jeg drak hver dag og forbruget voksede, så kunne jeg jo lige så godt indtage noget jeg kunne lide og tændte op i den første joint også var det kun et spørgsmål om tid før dansen om posen begyndte igen.

Så den dag i dag går jeg i AA og når jeg præsentere mig så siger jeg ærligt at "jeg er misbruger". Da jeg i undersøgelsen svarede jeg er tidligere misbruger, så passede det ikke for jeg er jo stadig misbruger - nu er jeg bare clean - men det lød nu bedre at jeg var tidligere misbruger og jeg hoppede i med begge ben :roll:

Så tak Lillebror uanset hvad der kommer ud af denne tråd, så fik jeg da lige en opvågning :)

Så nu vil jeg gøre det rigtige og få lavet dagens trin arbejde :)
Jeg vil have en god dag for det vælger jeg nemlig selv og forhåbentlig får i andre det også :)

Senest rettet af .....? 14 dec 2011 15:06, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity

Hvorfor tror du det?

Fordi folk er mere tilbøjelige til at gå ind i et emne og afgive deres stemme hvis det bidrager positivt til deres selvopfattelse. Det bliver naturligt nok set som noget negativt at være misbruger.
Opret f.eks. en afstemning på en hjemmeside for en af landets større aviser og spørg folk om de har bidraget økonomisk til en nødhjælpsorganisation i år. Jeg er helt sikker på at de som har, vil være mere inklinerede til at deltage i afstemningen end de som ikke har, og derved vil man få en skævvridning i undersøgelsen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Utroligt at denne skævridning også opstår i anonyme afstemninger som denne.
Homo sapiens er en fucked race :D.

Når nu kørte denne tråd vidst lidt af sporet, back to topic.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Citat:
Der er nok nogle af mine venner som ikke kender meget til hash der vil mene at jeg i hvert fald ryger for meget (fordi jeg ryger 1-3 gange om ugen) mens mange herinde fra nok ikke ville kalde det et misbrug. Hvilket jeg i hvert fald ikke mener det er.

Dette er jo nemlig faren ved dette board, her er man blandt ligesindede og kan blive bekræftet i, at man ikke er misbruger.

Jeg har det skidt med at kalde andre misbrugere, især hvis de ikke selv synes de er det. Jeg føler ikke jeg har ret til at kalde andres brug, et misbrug, hvis de selv mener de har styr på det.
Jeg vil dog sige at hvis jeg selv røg mig skæv 2-3 gange om ugen ville jeg have et misbrug og jeg har aldrig mødt nogen der kunne ryge så ofte uden det har haft negative konsekvenser for deres dagligdag og desuden påvirket deres personlighed.

Dermed ikke sagt, at disse personer ikke findes.

Så vil du vel også men at man er misbruger af alkohol ved at bruge det 2-3 gange i ugen. Det kan man i hvert fald heller ikke uden negative konsekvenser og en ændret personlighed.

Jeg mener at mit forbrug giver mig en hel masse positivt, men det medfører da også noget negativt. Det positive udarter sig i skide sjove aftener, som jeg helst ikke ville have været foruden. Ikke at jeg ikke have haft det sjovt uden cannabis. Men er sikker på jeg har en del mere specielle oplevelser end de der ikke ryger cannabis jævnligt. Det negative aspekt er så at jeg nok er blevet mere doven, end hvis jeg aldrig havde røget. Det erkender jeg er negativt.
Jeg synes dog mine positive oplevelser med Cannabis opvejer de negative og derfor mener jeg ikke at jeg har et misbrug sålænge jeg holder det på det her niveau og selv kan se når det bliver for meget. Det har jeg indtil videre formået. Når jeg føler det bliver for meget, har jeg nok vilje til at holde en pause og skære ned på mit forbrug efterfølgende. Jeg har aldrig røget mere end 2 hverdage på en enkelt uge. Og det er altså ret sjældent jeg overhovedet gør det 3 gange på en uge.

Synes også det er meget naturligt med en ændret personlighed. Det tror jeg næsten man oplever med alle hobbyer. Hos mig udmønter mit hash forbrug sig i at styrke mine kærlige sider og min glæde ved naturoplevelser. Jeg har godt nok altid været glad og kærlig overfor mine medmennesker. Men føler at disse sider af mig er blevet styrket efter at jeg begyndte at ryge hash. Det kan selvfølgelig også være jeg bare hviler mere i mig selv, fordi jeg er blevet ældre. Men nu om dage begynder jeg tit at nusse mine medmennesker, kramme dem, siger de er søde osv.

Hvis jeg havde brugt alt det tid hvor jeg har været skæv på at spille musik eller læse lektier var min personlighed nok udviklet i en anden retning. Ikke nødvendigs mere negativ, men i anden retning.

Ens personlighed ændrer sig pga. de ting man bruger sin tid på også må man vurdere om det er positivt eller negativt. Mit hashforbrug føler jeg ikke har påvirket min personlighed negativt. Jeg har i hvert fald primært de samme venner som jeg havde før jeg begyndte at ryge og har ikke sorteret andre fra end dem som er kommet for langt ud i deres stofbrug til at jeg kan holde det ud i længden.

Jeg vil i hvert fald ikke kalde mig misbruger og det er jo svært at afgøre om jeg har ret. Men at jeg stadig har mange venner fra folkeskolen og at der stadig kommer nye til, viser jo nok lidt om at jeg ikke er ude at skide.

Min familie kan lige holde mig ud (jeg er 19 og bor stadig hjemme og tror at det knas der er meget normalt), mine venner kan holde mig ud og jeg har for 2 måneders tid fået verdens dejligste kæreste der også godt kan holde mig ud.

Det blev en lang smøre men min vigtigste pointe er nok at ens personlighed ændrer sig uanset hvilken hobby du har og at jeg ikke mener at det behøves betyde man er misbruger fordi at man ændrer personlighed af sit stofbrug. Det kommer an på om ændringen overvejende er positivi eller negativ.

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg er hash-misbruger, men det betyder ikke jeg synes hash er afhængighedsskabende. Det var min egen fejl at jeg ikke styrede mig. Er dog på vej ud af det :-)

Det kan du jo sige om alle stoffer :roll:

F.eks.:

Jeg er heroin-misbruger, men det betyder ikke jeg synes heroin er afhængighedsskabende. Det var min egen fejl at jeg ikke styrede mig. Er dog på vej ud af det :-)

Lagde du mærke til jeg skrev 'JEG synes'? :| Og der er stor forskel på heroin og hash :shock:

Dedikeret medlem

Jeg er hash-misbruger, men det betyder ikke jeg synes hash er afhængighedsskabende. Det var min egen fejl at jeg ikke styrede mig. Er dog på vej ud af det :-)

Hvis hash ikke er afhængighedsskabende, hvad er det så du er på vej ud af?

Jeg forstår ikke helt hvad du mener prøv og forklar.

Mvh

Medlem
Brugeravatar

jeg har stemt ja...

1 ganske klar grund... jeg hader at være i normal... men savner den normale tilstand..
men kan ikke kæmpe nok imod til at blive stoffri

Junior medlem
Brugeravatar

Hvis hash ikke er afhængighedsskabende, hvad er det så du er på vej ud af?

Jeg forstår ikke helt hvad du mener prøv og forklar.

Mvh

Jeg mener at hvis man ikke ryger hver dag, men bare ryger en gang om måneden til events/koncerter/festival osv. Mener jeg ikke at det er afhængighedsskabende. Jeg blev afhængig af det, fordi jeg røg hver dag over en længere periode, og lod det tage over mit liv, og fik en stor tolerance for det, fordi jeg misbrugte det.

Junior medlem

Min holdning er, at misbrugere har brug for respekt og sympati, måske endda mere end så mange andre. Men vi skal aldrig glemme, at et overforbrug er et problem, lige meget hvor meget godt, der kommer ud sammen med problemerne.

Dedikeret medlem

@andreasen ok den forstår jeg - jeg har bare aldrig været i stand til kun at ryge engang imellem.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Min holdning er, at misbrugere har brug for respekt og sympati, måske endda mere end så mange andre. Men vi skal aldrig glemme, at et overforbrug er et problem, lige meget hvor meget godt, der kommer ud sammen med problemerne.

Men så melder spørgsmålet sig jo igen - hvor meget er et overforbrug så? Problemet er jo, at ingen har forsket i, hvad et moderat og "sundt" forbrug kan defineres som. Der er jo tusind sociologiske og kulturelle faktorer der spiller ind her foruden de rent fysiologiske og psykologiske, man fristes jo nærmest til at give forbuddet skyld for dette, da det effektivt har undertrykket enhver form for sund brugskultur der KUNNE have opstået.

Junior medlem
Brugeravatar

@andreasen ok den forstår jeg - jeg har bare aldrig været i stand til kun at ryge engang imellem.

Der er jo også mennesker der bliver lettere afhængige end andre, så det er meget svært at sige.

EDIT: Ikke rettet mod dig Fso :peace:

Medlem

Endnu en af de tråde, der nærmest er en tradition herinde. Har før rodet mig ud i lange forklaringer, men prøver at gøre det kort.

1. Herinde kan folk skrive, hvad der passer dem om deres forbrug. Hvilket gør siden ektremt dårlig til, at skulle hive misbrugere ud af busken, og det mener jeg heller intet godt vil komme ud af.
2. Det er en gammel traver, men du kan først komme ud af misbruget, når det er et ønske du selv har, og når du selv har erkendt det. Det kan ens venner, kæreste eller familie hjælpe med, men det kan jeg overhoved ikke se, at vi kan påtage os.
3. Det er en stor kvalitet for siden, at folk vælger at dele deres misbrugshistorier og afvændingsperiode, det tror jeg kan inspirerer, og det mener jeg vi skal overveje en mulighed for at prioritere højere.
4. Vigtigst af alt, misbrugere, som jeg også selv har været, isolere sig omkring deres forbrug. Psy kan være det eneste sted, hvor for/misbruget bliver italesat. Hvis vi begynder at hetze folk, risikerer vi at misbrugeren aldrig selv får skrevet om sit forbrug, og derfor aldrig selv får overvejet det.

Tanken er umiddelbart fin nok, men forståelsen halter.
Mvh.
Anarkrig

Dedikeret medlem

Hmmm :) Anarkrig jeg støtter ellers grundtanken med tråden, men jeg må erkende at du har ret når jeg ser på min egen historie herinde.

Har kun en ting at pege på det er ordet hetz, men sådan som boardet fungere så tror jeg faktisk at det er sådan det vil udarte sig, hvis nu at det var at det skulle være politik at vi som brugere partout skulle prøve at overbevise misbrugerne om at de havde et problem.

Du beskriver meget flot hvordan boardet fungere og hvad der får det til at fungere.

Jeg kunne godt se dine ord indgå i beskrivelsen af psychedelia og dets formål og give en anden vinkel på HR-politikken.

Mvh

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordkysten
'Heldigvis' har det eneste jeg har misbrugt været cannabis -over en periode på ca. 2 år. Jeg er inden for de sidste par måneder trådt ud tågen og ganske tilfreds med livet på den anden side. Mange ting som jeg ikke nød før, nyder jeg nu og min livsstil er blevet meget anderledes. Jeg får brugt min krop og mit sind langt mere før og al den fysiske og psykiske stimulering tilbyder mig så den ro jeg ellers plejede at hente i en pind eller tre.

Jeg har desuden haft en kort periode hvor jeg drak gbl op til 5 gange om ugen, nogle gange mere i en periode over halvanden måneds tid. Jeg fandt dog hurtigt ud af. at var ekstremt dumt og har ikke rørt det siden på trods af stadig at være i besiddelse af en god portion. Føj!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 74 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]