Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 23:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 57 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Af dem jeg kender, der skal på roskilde, er der blevet talt om cannabis, alkohol (selvfølgelig, ingen festival uden disse to ;)), LSD og MDMA. Kunne dog sagtens forstille mig at LSD fx ville blive udskiftet med 2c-b eller ketamin. MDMA kommer meget an på vejret.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
lurker problemet med lige den benzo er at folk ofte køber den hjem i bulk mængder og når dosen så er fra 0.25 -3-4 mg .. så kan man nemt ende op i nogle sindsyge doser hvis man ikke har en rigtigt god vægt med på roskilde... eller hvis man er fuld og tænker man sagtens bare kan tage en knivspids ,håndfuld, whatever og så drikke 10 guldbajere oven i.....

Moderator
Brugeravatar

det gør selvfølgelig ikke behandlingen besværlig... men jeg ville bare gøre dig opmærksom på det kan være folk der normalt aldrig ville tage benzoer der får fat i det .. og at det pga af den potente pulver form kan være indtaget i ganske ganske store mængder...

Junior medlem

hyene skrev:
det gør selvfølgelig ikke behandlingen besværlig... men jeg ville bare gøre dig opmærksom på det kan være folk der normalt aldrig ville tage benzoer der får fat i det .. og at det pga af den potente pulver form kan være indtaget i ganske ganske store mængder...

Jeg er helt enig. Jeg siger blot at vi jo er i stand til at vurdere det hen ad vejen. For os er det jo - forstå mig ret her - ligemeget om folk har taget benzodiazepiner der har dem helt nede i 5, 17 eller 30 timer. Vi tager symptomerne hen ad vejen, og kan de ikke trække vejret kan vi ordne det for dem. Medmindre de gør som du også skrev - tager en håndfuld og kyler 10 guldbajere efter dem og får en paradoks reaktion med uro og er vågne men helt blæste i låget. Den skal jeg lige have læst op på inden i morgen. Det kan være her lidt flumazenil kan komme på banen.

Junior medlem

For de særligt interesserede i toxikologi (læren om giftmidler og deres behandling), kommer her to korte oplysninger:

1. Paracelsus, den schweitziske alkymist (http://en.wikipedia.org/wiki/Paracelsus) formulerede hovedsætningen for toxikologi: En gift er ethvert stof, indtaget i for stor mængde.

2. Den lærebog jeg bruger på området om toxikologi, Goldfrank's Toxicology, er angiveligt guldstandarden på de amerikanske klinikker og den Giftlinien sværger til. Jeg har en god ven der har hentet den fra nettet som windows help fil (.chm), som torrent. Ikke at jeg vil opfordre nogen til den slags naturligvis.

edit: typos.

Medlem

Hvordan så roskilde toxicity status ud Lurker? Håber det har været en "rolig" uge for dig og dine kollegaer.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Har af en eller anden grund ikke set denne tråd før nu. Hvor er det dejligt, at se så konstruktiv og brugbar viden fra alle parter, samt dette "nye tiltag", hvor man faktisk søger viden og spørger til råds og ikke bare affejer det.

Kunne også godt tænke mig at høre lidt om hvordan det var gået på roskilde.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg ved ikke om lurker, MD er med, men jeg vil blot bemærke mine oplevelser fra i år i håb om at det hjælper: Lattergas (altså N2O) er blevet hvermands-stof på Roskilde, ligesom der var mange flere 2C'er i omløb end jeg havde regnet med. Det er formentligt en udvikling der kun vil fortsætte, men amfetamin/kokain, ketamin og svampe/LSD er stadigt klart det der er mest af.

Og lad mig takke for det utroligt vigtige arbejde i laver, jeg så (og greb ind overfor) utrolig mange uansvarlige brugere på Roskilde festival.. Ikke overraskende, but there you are :(

Junior medlem

Jeg ved godt det er at sparke til gløderne i et gammelt bål, men er det ikke vigtigt at vi kan få lidt feedback på den her tråd.
Det kunne jo være starten til et samarbejde i fremtiden.
Så min efterspørgsel er at, en person henvender sig på roskilde hospital, med et brev/note, med et ønske om at lurker, MD vender tilbage med en rapport/post om hvad de fik ind?. Ville det ikke på langt sigt hjælpe psychedelia.dk til at give bedre råd?

Det burde ikke være svært at få en lap papir til den rigtige læge i forhold til hvad han/hun er givet af informationer i sit start oplæg.

Håber det bedste.
Simme.

ps. jeg er ikke bosat på sjælland, så det er ikke en mulighed for mig desværre.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Rolig Simme99, prøv med en PM :D Jeg tilslutter mig dog koret, der gerne vil høre hvordan det hele gik :)

Junior medlem

Jeg skriver meget sent med en update. Jeg vil gerne beklage overfor alle at I ikke har fået tilbagemelding før, særligt i lyset af de mange konstruktive og positive kommentarer jeg har fået her.

Årsagen er simpel: opgørelsen har krævet ret mange mandetimer, fordi den indgår i et større materiale over 10 år med alle medicinske indlæggelser. Og jeg har her til aften færdiggjort 2006-2010. Så I får data lige så hurtigt som jeg selv har samlet dem!

Sådan ser de seneste års stofforbrug ud i vores indlæggelser på Roskilde:
2010: Nævnes GHB, LSD, amfetamin, hash, skunk, coke samt et ukendt hallucinogen.
2009: Ecstasy, hash, LSD, coke, amfetamin, svampe, ketamin, rohypnol (hvad det så er i 2009?), ukendt antidepressiv.
2008: Hash, coke, benzodiazepiner (f.eks. stesolid), LSD, koffein, MDMA, heroin, måske ecstasy. Det er dette år 4 fyre der har købt de samme hashkager alle sammen bliver indlagt, wasted. Og det år hvor nordmanden døde, I kan google jer til hvad han tog men det lader til at være heroin, hash, benzodiazepin.
2007: Det samme. Det er det år hvor flere får en slurk vand i technoteltet en aften, indeholdende et ukendt stof. Vi indlagde 3.
2006: Ditto, ditto.

7-15 patienter indlagt med stoffer som deltagende årsag årligt. En tredjedel ren hash (eventuelt +sprut), hvor de har været så knokkelskæve eller psykotiske at de måtte indlægges. Både med hash og andet behandler vi dem til det medicinske - rusen, aftrapningen, andre problemer - er fikset, og så ryger folk videre. Til psyk, tilbage til festival, hjem til far og mor. Alle udgaver.

Så dér. Tusind tak, I har fandme været gode. Og det lader til at være alle de unge amatører der bliver indlagt og ikke så mange 'kendere' men det er jo svært at vide hvor det overlapper.

Hvis (og det er hvis) jeg får fingrene i data fra 2011 skal jeg nok lige smide dem op.
Nu vil jeg, efter en masse tastearbejde som jeg endelig er midt i, tage et glas gammeldags whiskey. Man bliver jo kedelig, med små børn og lægejob ;-)

Dedikeret medlem

Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
:wink:

Moderator
Brugeravatar

anyway lurkermd ved ikke om i allerede bruger erowid men kan varmt anbefale det hvis i får folk ind der har taget relativt ukendte stoffer. den info der er derinde er for det meste velunderbygget med videnskabelige referencer med mindre vi taler om helt nye stoffer.. men folk der bruger siden er ofte folk med højere releavante uddannelser inden for farmakologi , syntsekemi osv. er self også tosser derinde men det plejer at være ok nemt at skille fra og den info der er på infosiderne er gennemtjekkede linker også ofte til råd ved overdoseringer den er i det hele taget holdt i et ret fagligt højt nivua.. ellers er der deas mikrogram bulletins der kan holde en opdateret.
jeg må indrømme jeg har været totalt overrasket over nogle af de bøger jeg har læst fra medicin studiet af de mere grundbogs agtige bøger der er kommet med direkte forkerte og livsfarlige råd fx i forbindelse med ghb overdoser.. ikke at jeg syntes russer metoderne er bedre med at hælde stimulanser i folk med ghb overdoser... men syntes nu ofte det er overkill at forsøge at stoppe de kramper der indtræder... har efterhånden set mange overdoser på det og det meste har kunne klares med obsveration og aflåst sideleje.. evt muligt for at gi noget ilt og intubering og sedering i grelle tilfælde. men syntes nu alligevel ikke russer metoden er helt dårlig har erffaring for at doser af efedrin eller amfetamin kan få folk op igen ret hurtigt og ja jeg er klar over ulemperne i denne fremgangs måde... folk skal stadig observers da man riskiere konflikter i hvad holder op hvornår.. det er også relativt vigtigt at vide hvad fanden folk ellers har taget.. og det kan jo godt blive halvsvært på roskilde...
har selv måttet deale med nogle pretty fucked op tilfælde dernede

Moderator
Brugeravatar

btw er jeg meget interesseret i data for iår og det næste par år hvis i fører dem... er bange for der kan opstå problemer med folk der indtager meget vasokonstriktive psykedeliske RCs eller semi RCs i forhøje doser... har allerede hørt om nogle tilfæld i udlandet og det er jo ike lige altid man labler ting for godt på roskilde eller har slæbt en analyse vægt med... mit eneste badluck på en festival iår var på ozora festival hvor jeg måtte trippe sitte en ung fyr der havde fået alt for meget lsd og mistet fornemmelsen af hvem han var eller hvad han havde indtaget.. jeg nægtede dog til de andre i lejers store forbavselse at smide ham på et ungarnsk hospital da de ting jeg har hørt om deres psykiatriske behandling er halv middelalderlige.. da jeg nåede frem til personen var der allerede en der havde forsøgt at gi ham et par valium til at slappe af på hvilket efter min mening også er en af de bedste benzoer til den slags den slår ikke trippet helt ud men gir en mulighed for at føle at man selv styre i land.. han havde dog brækket det hele op.. jeg havde dog adgang til noget rektal opløsing hvis det hele gik galt og valgte at tage ansvaret for personen det næste døgn.. han var til tider voldlig men ved at holde ham fast i en hængekøje hvor han lå godt uden at han følte sig fastlåst jeg lagde bare en hånd på ham og trykkede blidt hvis han blev opfarende så lykkedes det mig faktisk på trods af mange udsavn om at han ville smadre mig at få ham holdt roligt nede og fortalt ham hvad der forgik og hvorfor han ikke kunne huske hvem han selv var.. og at det i øvrigt var helt ok at ha det sådan... lod ham lave et par ting han kunne genkende ryge en smøg og drikke noget vand... og talte så ellers bare med ham.. 6-7 timer senere var han overbevist om jeg var hans skytsengel og havde faktisk fået en ven for resten af festivallen... men ok ozora er også en lidt mere overbærende festival end roskilde.. havde nok sent ham afsted hvade det været der.. har bare en grum historie om en bekendt der under et ophold i tjekkiet fucked op på lsd og blev fundet på gaden af politet.. endte på psykriaktisk skade stue og blev tvangs badet med kolde bade og fodret med enten thorazin eller Serenase ikke just den fede opvågning.. men altså en del offtopic og måske noget der kan bruges... personligt bøvler jeg med at oprette en psykedelisk børnehave på div festivaller hvor man kan komme og tale med en og evt have personen med rundt den dag man har brug for det mod en mindre betaling.. langt det meste kan klares med lidt kundig vejledning medmindre vi self taler om direkte livstruende overdoser.. og tror ærligt talt rådgivningen ville fungere bedrepå selve festivallen

edit alternativt syntes jeg faktisk en specefik narkorelateret skadestue udrykningstjeneste kunne være en rigtigt god ide med den mængde af mennesker der uden at vide en skid om noget kaster den slags i hovedet... her burde være special uddannet sundheds personale og andre faggrupper helst med personlig erffaring

Moderator
Brugeravatar

og lurker md nu er der mange af os garvede der har taget vores hobbie og forsat karrieren i et relavant felt .ikke at det gør os specialt mere sikre men det giver os i hvertfald en balast til at vælge..

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Overdosering pga koffein? Jeg formoder, at det er ren koffein, personen har indtaget, og ikke i kaffeform...

Fedt, at du vender tilbage med info, og igen, kudos for, at du vælger at søge hjælp på et sted som psychedelia. Det er der virkelig mange behandlere, der kunne lære en smule af (jeg siger ikke, at vi er guruer, men vi har trods alt andet end skolebogserfaring med stofferne).

Junior medlem

@ Hyene: wow, masser af ting at svare på. gode inputs!
Jeg bruger Erowid som opslagsværk, men når folk først kommer ind er det Goldfrank eller Giftlinien der får ordet. Det bekymrer mig at bruge Erowid, Wikipedia etc i lægelige sammenhænge fordi det ikke er peer reviewed og derfor potentielt set kan være noget forbandet sludder, som du selv er inde på. Man kan så læse kilderne, men kildekritikken i sig selv kan være ret så omfattende en indsats og er ikke til stuegang/vagt niveau. Men jeg har da undervist alle kollegerne i at det er opslagsværket, hvis man vil vide mere fra brugere og andre interesserede. Anede til gengæld intet on DEAs infotjeneste, hvor syret.
Ville aldrig selv stole på syntesekemikere men det er mest fordi jeg dels selv var på nippet til at blive det - sprang fra en farmaceutuddannelse - og fordi de mangler basal viden og hvordan menneskekroppen fungerer. Og jeg ville ikke turde lave pihkal finten selv: prøve alt, og se hvad der sker.
Medicinstudiets bøger er mangelfulde på masser af områder - det er kun de områder hvor jeg føler mig absolut mest skod dum at jeg kunne finde på at tage bogen ned fra hylden, og så indenfor de medicinske specialer hvor jeg har bedre bøger. E-medicine under medscape har faktisk givet mig langt mere tilgængelig viden end en masse møgtunge bøger.
Din overdosis/trip sitter historier er ret fede, man må nok konkludere at psykiatri, stoffer og andet der lugtede af ikke at yde til det store projekt, ikke var så godt kørende i østblokken. Grof og en række andre erkendelsessøgende og eksistentialistiske folk har gjort meget for at ændre psykiatrien i vesten, men også her er der langt til erkendelsen. Jeg var ved at blive smidt ud fra undervisning på psykiatrisk på Riget fordi jeg svarede på spørgsmål 'hvorfor tror I vi diagnosticerer psykiske sygdomme' og jeg gav svaret ifølge Vilhelm Reich: for at resten af samfundet kan føle sig normale. Det perfekte antipsykiatriske svar, og det skulle jeg ikke have lov til at fremture med.
At du bruger tid på at føre en igennem et bad trip og gør alle de rigtige ting: personkontakt, kontakt til omverdenen i hængekøjen, kropskontakt, valium, vand, smøger etc. er sgu guld værd. Men du ved jo også fra flere vinkler hvad der skal til :) Personligt har jeg mest sørget for at undervise de vildere af vennerne i damage control, sige de bare kunne ringe og at jeg havde stesolid i mit medicinskab. Det blev heldigvis aldrig brugt og røg ud for et par år siden, da alle var gået over til rødvin.

@ noname. Du ved jeg jo godt at vi læger ved det starter med breezers og red bull, så går til marijuana og derefter bliver man narkoman... nej, koffein var taget sammen nogle andre ting som gjorde at jeg synes det var en relevant del af problemet.

Og tak for de gode tilbagemeldinger endnu en gang :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 57 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]