Jeg skriver meget sent med en update. Jeg vil gerne beklage overfor alle at I ikke har fået tilbagemelding før, særligt i lyset af de mange konstruktive og positive kommentarer jeg har fået her.
Årsagen er simpel: opgørelsen har krævet ret mange mandetimer, fordi den indgår i et større materiale over 10 år med alle medicinske indlæggelser. Og jeg har her til aften færdiggjort 2006-2010. Så I får data lige så hurtigt som jeg selv har samlet dem!
Sådan ser de seneste års stofforbrug ud i vores indlæggelser på Roskilde:
2010: Nævnes GHB, LSD, amfetamin, hash, skunk, coke samt et ukendt hallucinogen.
2009: Ecstasy, hash, LSD, coke, amfetamin, svampe, ketamin, rohypnol (hvad det så er i 2009?), ukendt antidepressiv.
2008: Hash, coke, benzodiazepiner (f.eks. stesolid), LSD, koffein, MDMA, heroin, måske ecstasy. Det er dette år 4 fyre der har købt de samme hashkager alle sammen bliver indlagt, wasted. Og det år hvor nordmanden døde, I kan google jer til hvad han tog men det lader til at være heroin, hash, benzodiazepin.
2007: Det samme. Det er det år hvor flere får en slurk vand i technoteltet en aften, indeholdende et ukendt stof. Vi indlagde 3.
2006: Ditto, ditto.
7-15 patienter indlagt med stoffer som deltagende årsag årligt. En tredjedel ren hash (eventuelt +sprut), hvor de har været så knokkelskæve eller psykotiske at de måtte indlægges. Både med hash og andet behandler vi dem til det medicinske - rusen, aftrapningen, andre problemer - er fikset, og så ryger folk videre. Til psyk, tilbage til festival, hjem til far og mor. Alle udgaver.
Så dér. Tusind tak, I har fandme været gode. Og det lader til at være alle de unge amatører der bliver indlagt og ikke så mange 'kendere' men det er jo svært at vide hvor det overlapper.
Hvis (og det er hvis) jeg får fingrene i data fra 2011 skal jeg nok lige smide dem op.
Nu vil jeg, efter en masse tastearbejde som jeg endelig er midt i, tage et glas gammeldags whiskey. Man bliver jo kedelig, med små børn og lægejob