ulrk skrev:
"Man skal have været ung og dum, før man bliver gammel og klog"
Ovenfor er et citat, som jeg et eller andet sted synes er meget sigende, og jeg vil uddybe hvorfor fornuft er vigtigt:
Fornuft er et begreb som bygger på tidligere handlinger og erfaringer, dette er et så basisk livstegn som noget næsten kan være.
Et tænkt eksempel: Placere du en flok køer på en mark omringet af et stødhegn, vil der ikke gå længe før de fandt ud af, at det udløste smerte at nærme sig hegnet -- ergo lod de være. Således kan det drages at de er 'fornuftige' fordi de undgår smerten, da denne opleves som noget ubehageligt for dem.
Fremragende eksempel du har fundet, de "kloge" køer bliver i deres indhegning på grund af fornuft. Her står de og æder græs i et par år, hvor efter de bliver slagtet. Den dumme ko der mangler denne fornuft vil før eller siden bryde igennem indhegningen, den vil måske blive kørt ned efter en time, men den time som fri ko vil den leve livet mere, end alle de fornuftige køer vil i hele deres "lange liv".
Citat:
I det moderne Danmark har vi nedskrevet et regelsæt for vores færden på vejene, og disse bygger på erfaringer: Det er mere hensigsmæssigt at køre _maksimalt_ 80km/t på en given strækning end 120km/t, derfor sættes der en rimelig fartgrænse for at sikre vores fælles helbredsmæssige tilstand.
Hvem er vi? Jeg har aldrig været med til at nedskrive et regelsæt, og der for har jeg heller ikke tænkt mit at overholde dette. Selv om det nok ville være det mest fornuftige, vil jeg som en ko i en indhegning leve et kedeligt liv.