Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 00:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Skizofreni er mangel på at sætte tingene i perspektiv og undslag af manglende forståelse for ens eget sind og KAN KUN helbredes af en selv, medicin og teraoi er bare biist tuka t hjæloe en til at gøre sig selv rask , ingen skizofrene mangler antisykotisk i deres hjerner

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København NV
Tak for dit forsøg på et spørgsmål.

Astral skrev:
Skizofreni er mangel på at sætte tingene i perspektiv

Forkert, det har intet med ens vilje om at sætte ting i perspektiv at gøre, fordi fornægtelsen af reel symbolikken for navnet-af-faderen er ubevidst og kan på ingen måde forhindres når den først er aktiveret - intet vil være det samme mere.

Astral skrev:
og undslag af manglende forståelse for ens eget sind og KAN KUN helbredes af en selv,

Jeg forstår ikke helt hvad du siger her, men det tyder på at du er forkert på den igen - Det handler ikke om rationel forståelse for noget som helst i skizofreni, det handler om en "livs-impuls" der bliver fornægtet fra bevidstheden, fordi dens aktivitet har vist sig at skabe problemer for individdet. I psykologiske kredse diskuterer man hvorvidt psykosen, eller udpantningen af navnet-af-faderen gør sig gældende som en forsvarsmekanisme, eller om det er et fænomen så pekuliært at det kræver en yderligere kategori for sig selv. Skizofreni er hovedtypen af psykotiske forstyrrelser i en kategori bestående af andre lidelser som f.eks. delusionel forstyrrelse og skizotypi (-sk personlighedsforstyrrelse)

Astral skrev:
Der findes endnu medicin og teraoi er bare biist tuka t hjæloe en til at gøre sig selv rask , ingen skizofrene mangler antisykotisk i deres hjerner

Du insinuerer vel hermed at teknologien ikke bør bruges til at afhjælpe psykoser. Dette er jeg ikke enig i, fordi at det simpelthen gavner personenes mentale helbred så meget, at der endda findes upåklagelige argumenter for tvangsmedicinering, fra lovens og videnskabens side, med henblikket på at formidle den psykotiske person's adgang til den reele verden som vi formoder eksisterer per konsensus og enighed. Der findes endnu ikke nogen medicin der kan kurere skizofreni, og det vil der formentlig aldrig, da det ikke er de kemiske ubalancer der er grunden til den kliniske tilstand, men nogle underliggende neuro-fysiske mekanismer der ikke ændrer karakter og natur ved kunstig afhjælpning af dens følgesymptomer, som er den eneste nuværende mulighed). Der findes antipsykotisk medicin der kan tage ekstremiteterne af psykosen og lade personen vænne sig til et at have et normalt fungerende liv. Egentlig kan jeg ikke selv se hvordan tvangsmedicinering kan retfærdiggøres med logik, da mennesket bør være i uforbeholden ret til selv at bestemme over sig selv og sin egen skæbne. Jeg tror at et simpelt belønningsystem ville være mere passende: at man gav den psykotiske resourcer, status eller autoritet for hver gang personen har indtaget sin medicin. Da det er samfundets ønske at de skizofrene fungerer som normale mennesker ved tvang, er det vel også rimeligt at de bliver givet yderligere frihed for at kunne klare sig, når deres frihed til at være psykotiske er blevet taget fra dem, ved magt.

Problemet er, hvis den psykotiske er isoleret fra omverdenen og ikke er blevet diagnosticeret, men går og gemmer på sine lidelser og tanker, af forskellige grunde - en af dem er at skizofreni er et meget tabubelagt emne for den almene befolkning i vores nutidige samfund. En anden grund, er angsten for at blive stigmatiseret som syg af sin læge, det offentlige eller i al almindelighed, og en helt tredje grund kunne være at personen er i så dyb en psykose at personen ikke kan blive overbevist om sin tilstand. Psykosen sætter sine spor i adfærden, fordi at neuronerne bliver overexciteret i den psykotiske tilstand, af en enorm, før-fornægtet "livs-impuls"(den falliske impuls) der er observerbar i det prefrontale cortex(tindinge lapperne (hedder det vist på dansk)) som ikke kan få forløsning i identifikationen af den repræsentation af faderrollen, som var relevant for den psykotiske's opdragelse/opvækst, der blev udøvet. Hvilket resulterer i at man som psykotisk, groft sagt, projicerer sin mentale energi på ubevidste observationer, som giver sig til udtryk i usammenhængende udtalelser og forstyrrede tanker, der typisk følger med en enorm paranoia omkring andre mennesker og deres intentioner(forfølgelsesvanvid), sammen med en overordentlig stærk fornemmelse af at man er verdens hersker, eller en anden ganske mægtig og bestemmende følelse af at man er bedre end alle andre(storhedsvanvid) vigtigere eller bedre til den givne handling som den psykotiske føler sig overlegen i, hvilket som nævnt fremprovokeres ved den unaturlige imaginære metaforiske impuls der udløser unaturlige mængder af dopamin i stedet i hjernen hvor kognitive og emotionelle kapaciteter gør sig gældende. Fordi hjernen indeholder for meget dopamin, vil der forekomme flere elektriske signaler der afgør en's tanker, handlinger og bevægelser. Så da hjernen ikke kan kapere denne mængde af elektriske signaler, kan forløsningen kun findes ved naturligvis at agere irrationelt. Restsignalerne der ikke kan overkommes af hjernen giver sig altså til udtryk i irrationelle hjernebølger og er dermed resulterende i irrationelle idéer, tanker og handlinger, fordi de uregelmæssige signalstofs mængder påvirker hjernens hjernebølger i at bevæge sig normalt. Når hjernens natur ændres så kraftigt i psykosen, kan det over lang tid forårsage permanente kognitive handlingsmønstre der er irrationelle og ukonstruktive. Et eksempel kunne være en psykotisk mand jeg engang stødte på, på psykiatrisk hospital, der konstant ville referere til tilfældige citater fra bibelen uden nogen åbenlys sammenhæng imellem udsagn og situation. Teoretisk set, er der ingen ændring i hjernen der ikke(på et tidspunkt) kan ændres tilbage ved indført stimuli, men det kan ske at en person der har været i psykosen, har været påvirket af den så lang tid at ændringerne ikke er reversible inden for personens levetid(specielt fordi at politiet ikke har rettighed til at åbne lægens journal af personen(diagnose) med mindre der er er tale om mistanke om kriminel aktivitet, og at psykotiske ikke skiller sig ud fra raske individder i fysisk udseende og kan derfor være svære at opdage, hvilket situationsmæssigt er yderst sørgeligt og tankevækkende. Med andre ord, kan skizofrene teoretisk set, afholdes fra samfundets behandlingsmetoder i en så betydelig mængde af tid, der gør de psykiske ændringer under psykose forløbet, kroniske, uhjælpelige og uomvendelige, med de nuværende teknologiske redskaber der er til rådighed imod psykotiske lidelser.

Jeg håber ikke at du kæmper imod medicinens betydning og lindrende egenskaber, da du ikke kan være imod antipsykotisk behandling, da dette ville resultere i en logisk fornægtelse/ignorance af alt teknologi som jo på argumentable vis, er livsnødvending for at vores samfund og sandsynligvis også for at menneske liv kan eksistere. Ironisk nok, sidder du og bruger noget af det mest moderne teknologi der findes, nemlig computeren og internettet, for at informere os alle om dine ugennemtænkte/uovervejede standpunkter.

Jeg besidder en masse håb i mig selv, og meget af min tid går på at studere psykosen og dens applikationer, omstændigheder, årsager og følgeresultater. Til alle jer psykotisk lidende vil jeg sige: giv aldrig op, der er altid grund til at hænge ved i dette liv, for når øjeblikket kommer når man kan lokalisere den primære faktor for skizofreniens negative natur, vil der ikke gå længe før at man både vil og kan manipulere med dens egenskaber og de følgesymptomer som gør sig gældende.

Specielt, neurologiskt manipulerende nano-robotter ville formentlig kunne dæmpe psykotiske impulser og gendanne tabte associations kilder, reparere hjernenen fysisk, så den igen fungerede normalt. Så kan man spørge: hvad er "normalt"? Normalt må være når ens principielle menneskelige egenskaber og handlingsmønstre er tilfælles med størstedelen af befolkningen. men hvem ved, måske vil de skizofrene gener triumfere på livets vej engang, men indtil videre vil den være en belastning i enhver menneskelig interaktion, hvilket er grunden til at så lidt skizofrene reproducerer, imens at de skizofrene der optager jordkloden('s mørke afkroge) kommer fra en unik opstået gen-mutation af ikke skizofreni påvirkede forældre, sådan så at generne for dispositionen bliver skabt ved befrugtningen af ægcellen(sammenblandingen af de to (eller flere) dna- kilder) og ikke ved en opstået mutation i den enkelte kønscelle's konstruktion.

Husk på at der findes mange tolkninger af virkeligheden, men den psykotiske kan godt beskrives som en sygdom, i det den simpelthen er forårsagende for et utal af beviseligt ubehagelige symptomer, uhensigtsmæssige tilstande og irrationelle handlingsmønstre og derfor den tilladte benævnelse: en psykisk sygdom eller psykisk lidelse.

Definitionen på "Navnet-af-faderen"(originalt på fransk: "le nom du père"(navnet af faderen) som hvis udsagn bliver udtalt også kan forveksles med "non du père" (nej'et-af-faderen: er den person som står i rollen som den faderrolle for barnet, der gør sig til udtryk ved at sige "nej" til barnets forsøg på at reagere ud fra sine primale og ødipale lyster, at have samleje med forældren af det modsatte køn. Normalt er det sådan at faderen står i rollen som ham der lægger tabu og skyld over følelsen at ville udøve incest mod sin mor eller far(afhængig af køn; mor for drenge, far for piger), for derefter at få barnet til at acceptere at han/hun aldrig kan få sin forælder af det modsatte køn, men kan opnå status og accept ved at identificere sig med forælderen af samme køn, for derefter at adoptere moral, symbolsk værdi, selvfølelse og insisterende kulturelle tiltag igennem den position i magtforholdet som forældrene tillader. Faderen er som udgangspunkt den der under normale omstændigheder styrer magtpositionerne i familien, og den symbolske samvittigheds associations dannelses-kilde for barnet.

I sjældne tilfælde kan det ske at positionen som navnet-af-faderen, bliver fornægtet under den falliske fase/stadie - som værende en eksisterende symbolsk tilkendegivelse af faderen for barnet og det resulterer dermed i at barnet aldrig vil kunne opnå fuld per-konsensus-eksisterende-og-og-generelt-gældende-emotionelle mening af den information det er blevet givet, fordi den symbolske position af navnet-af-faderen ikke eksisterer i barnets sind fremover. Der er mange teorier omkring hvorfor barnet vælger at fornægte faderbilledets magt og position i de symbolske tillæggelses værdier, men Lacan og Freud har et godt bud på det når de siger at det er fordi barnet ubevidst opdager at han/hun ikke nødvendigvis bliver nødt til at bukke under for faderens "nej til incest" og dermed også benægtelsen af den autoriserende symbolske position af faderen. Istedet for ubevidst at acceptere at faderen er mægtigere og bedre i stand til at tage beslutninger end barnet, vælger barnet at ignorere denne symbolske autoritetspost som værende del af den symbolske orden (mor er mor, barn er barn, fader er fader). Barnet kan altså fornemme en fordel ved at ignorere faderens logisk konsekvente incest-forebyggende handlinger for dermed at yde reel og aktuel incest med forældren af modsatte køn uden indsigelser.

Teorierne omkring skizofreni kommer ned til hvad der definitivt får barnet til at fornægte faderens autoritet, men der kunne være noget der tyder på at sandsynligheden for at ty til en udpantning eller fornægtelse af navnet-af-faderen, tydeligvist er højere i enkelte individder, eller måske er det fordi at barnet simpelthen lærer undervejs at det ikke får noget brugbart ud af at respektere sin far som den autoritet han er. Da det er vigtigere for barnet at udvikle et seksuelt forhold til sin forælder af modsatte køn, fremfor identifikationen af forælderen af samme køn, og da det er vitalt for barnet at kunne føle sig i stand til at reproducere, for at overleve(al glæde er forbundet med fremskyndelse eller formidling af et princip der fremmer ens reproduktion) i højere grad end det er vigtigt at barnet udvikler god moral, selvfølelse, symbolsk værdi-tillæggelse af personer, æstetiske holdninger, meninger og standpunkter foruden den sociale arv, følger det at barnet primært vil bruge sin libidinale kraft til at gennemføre reproduktions-træningen.

Barnet er tabt i en konstant konflikt imellem hvilken position der er vigtigst for overlevelse; barnet's egen positive selvfølelse og vigtighed ved at være et nyt gen-sæt der er blevet sat på jorden med sine unikke gener(egenskaber), og så den samlede sociale arv der omfatter en meget gennemprøvet og gennemtestet norm, moral og samvittigheds ideologi der er gået igennem mange tusinde år.

Derfor, er barnet et fantastisk unikt og enestående væsen der gerne må kræve alt, indtil det finder ud af at det bliver nødt til at acceptere nogle sociale regelsæt og ordensregler for sin adfærd og sin lyst-forløsning må lade sig være afhængig i sin udvikling, af navnet-af-faderens natur, under den falliske fase(3-6års alderen).

Senest rettet af Laus 10 dec 2010 21:20, rettet i alt 5 gange.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Snoezel skrev:
Child of Aum skrev:
har lige googlet det med generne og det vist for real kan jeg se, dog er der tale om flere gener og disse gener er samtidig forbundet med maniodepressivitet.... er det et rigtigt ord lol

Det kan jeg forsikre dig om at det er, det er bl.a. karakteriseret ved store humørsvingninger, som kan resultere i utilsigtet adfærd (ex. hensynsløs forbrugsfest, ufærdige projekter = mani vs. træthed, nedtrykthed = depression)

Det var nu kun stavemåden jeg var i tvivl om - ikke betydningen af ordet. Læser bare altid på engelsk og er ikke altid sikker på om jeg staver oversættelsen korrekt. Er noget bedre til engelsk end til dansk.

Astral: Luk røven, du en spasser at høre på. Du ved ingenting. Du fatter ingenting og jeg får nok en advarsel for det her - men lige i dit tilfælde tager jeg gladeligt nok til de banner mig endnu engang - fordi uanset hvor du poster noget - så lyver du. Fyrer pis af og opfører dig som om det er dig der ved det hele... HOVSA det da et skitzofrent træk det der - du tror du ved alt bedre end andre.

Lige i det her tilfælde har du ikke en skid ret astral - hvor mange aggresive skitzofrene mennesker har du kendt? Jeg har en kammerat der lige har været medicineret i 2 år på zyprexa.. Nu smadret er han ikke folk der kigger på ham mere, eller kigger væk fra en når man snakker til ham... Som han selv siger, hvis han ikke havde fået zyprexa havde han nok siddet mere end 6 måneder for hjemmerøveri, fordi så havde de sgu nok slået nogle ihjel.. Og min ven siger der ikke er noget at styre, det eneste han kan mærke er når hans tanker bliver "unormale" fordi han godt ved hvad "normal" er. Så astral - gå et sted hen hvor man gider høre på dine rabiate udtalelser der munder i FALSK FALSK FALSK FALSK. Du ved ikke en skid om noget, du lærer aldrig en skid om noget, fordi du kigger jo aldrig efter modbeviser, men kun rabiate falske beviser... ASTRAL gå til læge og få nogle piller, du har virkelig brug for det.

Undskyld offtopic: Har ikke lige nogle spørgsmål om skitzofreni, har haft det tæt på, det meste af livet, da der altid har været skitzos omkring mig. Størstedelen som bekendte, et par stykker som venner og en enkelt blev min kæreste. Derfor jeg bliver så træt af astral når han lukker røven op og skider lorten ud i hovedet på os andre. Det kunne jo ende i at nogle meget DUMME mennesker kunne TRO på ham, selvom det vist kun er ham selv og resten af internettes konspirationsnørder... Glemmer aldrig det med den hemmelige by under amerika... DAMN ASTRAL der var du langt ude -. den var så hemmelig at ingen vidste den var der - men du fandt det på nettet.. så godt gemt var det.... LOL du til grin mand.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 2750
Laus->
Hey jeg er skizofren, godt nok har jeg haft problemer med min far, men jeg har nu aldrig været seksuelt tiltrukket af min mor af den grund. Jeg tror ikke en skid på det der ødipus halløj. Godt nok fandt freud ud af at seksueliteten styrer mere end man lige umiddelbart skulle tro, men han lægger alt alt for meget vægt på det. Så meget at jeg vil sige at han virkede lidt forskruet. Hans kone ville ikke engang lade ham opdrage deres børn, simpelthen fordi hun syntes han var for langt ude.
venlig hilsen
Martin

Medlem
Brugeravatar

Fråder skrev:
Laus->
Hey jeg er skizofren, godt nok har jeg haft problemer med min far, men jeg har nu aldrig været seksuelt tiltrukket af min mor af den grund. Jeg tror ikke en skid på det der ødipus halløj. Godt nok fandt freud ud af at seksueliteten styrer mere end man lige umiddelbart skulle tro, men han lægger alt alt for meget vægt på det. Så meget at jeg vil sige at han virkede lidt forskruet. Hans kone ville ikke engang lade ham opdrage deres børn, simpelthen fordi hun syntes han var for langt ude.
venlig hilsen
Martin

Hej, psykotiske makker.

Freud's daværende personlige anliggender er vel egentlig ikke relevant for diskussionen.

Det er selvfølgelig meget modigt og ærefuldt at benægte en anerkendt, veletableret og beviseligt eksisterende psykologisk teori, men det forudsætter at man erstatter den med en alternativ teori, forklaring eller udarbejdning på hvorfor mennesker opfører sig som de gør. Grunden til at jeg holder fast i Freud's psykoseksuelle teori om menneskets udvikling, fremfor en hver anden psykologisk udviklingsteori er fordi at den besvarer "hvad (er jeg)?";[egenskaber og funktioner], "hvorfor (er jeg (det som jeg er))?"; [position og destination], "hvordan (er jeg (det som jeg er (der hvor jeg er det)))"; [forløb og omstændigheder], hvornår (er jeg (det som jeg er(der hvor jeg er det(der hvor det var sådan)))); [tidspunkt og potentiale].

Jeg kan se at man desværre må skuffe dig, idet at man kun kan udlede af de videnskabelige studier at seksualiteten for individdet er tilstede fra et barns fødsel og formentligt også før, til personen dør. Hvis du reducerer enhver funktion, handling eller bevægelse udført af et levende væsen til dets basale og logiske formål, får du resultatet; intentionen: reproduktion. Da alt liv søger at fremskynde, formidle eller effektivisere reproduktionen, er det selvfølgelig fuldstændig naturligt at vores sind bliver trænet i at spise, skide og bolle - og i den rækkefølge, da udførslerne af disse aktiviteter er nødvendige for opbygningen af et nyt individ. Ødipus-komplekset eksisterer fordi ekstremiteten er at foretrække over den omvendte tilstand af blot en delvis udfærdigelse.

Venlig hilsen, Laus

Medlem
Brugeravatar

Min teori ang. min sygdom er at jeg simpelthen har lagt min hjerne i blød i THC og der derfor er sket et par kortslutninger i den.
venlig hilsen
Martin

Dedikeret medlem
Brugeravatar

@Fråder

Du kan sagtens have ret. I min vennekreds ryger vi tjald lidt for ofte, men én person har altid holdt sig fra det, fordi der er tendens til skizofreni i grene af familien. Hvis det ligger i generne kan stoffer være med til at udløse det, så det kan vel være forklaringen. :<

Dedikeret medlem

Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
Vil også give Martin ret i at hashen kan værende medvirkende til skizofreni lignende tilstand har selv oplevet det :(

Medlem
Brugeravatar

Laus-> Så du mener altså at det er i den tidlige barndom at skizofreni eller risikoen for at man bliver skizofren senere, opstår? Eller måske i teenageårene?
venlig hilsen
Martin

Medlem
Brugeravatar

Karmalicious skrev:
Desuden forstår jeg ikke rigtig hvad dit formål med denne tråd er, hvis du ikke vil fortælle om din personlige oplevelse af skizofreni - Hvis jeg havde interesse i at vide hvad skizofreni var, kan jeg vel bare søge på wikipedia ligesom alle andre?

Formålet, som vist allerede er mævnt, er at uddebatere emnet skizofreni i dens logiske funktioner, egenskaber og relationer, for til hensigt, at erklære gyldige udsagn om denne.

Jeg håber, at du selv i yderste nødstilfælde, i det mindste, overvejer om "wikipedia" er en nogen som helst brugbar kilde til andet en almen information.

For at bevæge sig i området om sandheder, kan du, formodentligt, i alle tilfælde, konfrontere dig selv, som værende den mest nære, primære og distancemæssigt hensigtsmæssigt i valide propositioner, med først at dekonstruere predikater af eventuelle, muligt forekommende, propositioner, og måske på et tidspunkt imellem, blive mødt med erkendelsen; at sandheder blot er løgne fra et mere præcist beskrivende perspektiv, hvorsom det, af naturen, mest relative næste formelle, som defineret af minimum-enhedens konstant, moment, finder sig det, navngiveligt i at, allerede nævnte, naturligt befindende serie af momentære "unitæreligt" definerbare, i alle mulige tilfælde, ikke fysiskt muligt i fortidiske, statiske, i for så vidt, eksisterende systemer, ikke er det centrale mål, af den formative impuls, idet den, hovedsageligt, hellere begyndes til at kunne blive valgt, som værende den mest uniforme tilstand af, af disse, erkendelser, udelukkende er faktuelt set, fra primordial perspektivet's deducerbare, eksistenstielle overbevisning, i henførsel til alle egenskaber også er, i en ubestemmelig grad, den, under disse, objektivt generelle symmetriskt forenelige, i mindst en attribut, serielle, beviseligt hændende, i, fra simuleret perfektion, kun her gældende i for så vidt, tidsafhængige; legemer.

Junior medlem

Geografisk sted: kbh
Skizofreni har en meget stærk arvelig komponent, op i mod 80%. Man kender ikke ret mange af de gener der disponerer til skizofreni, men har fået identificeret et par stykker. Ud fra de undersøgelser der er lavet tyder det på at den genetiske baggrund for skizofreni er meget kompleks og at mange gener spiller ind, nogle giver en let forøget risiko, og andre giver en stærkt forøget risiko. De gener man har identificeret som værende disponerende for skizofreni er for de flestes vedkommende også impliceret i andre psykiske sygdomme så som autisme og bipolar disorder. En del af de gener man har identificeret, og har været i stand til at finde funktionen af, har vist sig at være involveret i reguleringen af neural plasticitet, de er således bestemmende for hvor stærke synapser der bliver dannet, samt for dannelsen og fjernelsen af synapser.

Medlem
Brugeravatar

hemp student skrev:
Skizofreni har en meget stærk arvelig komponent, op i mod 80%. Man kender ikke ret mange af de gener der disponerer til skizofreni, men har fået identificeret et par stykker. Ud fra de undersøgelser der er lavet tyder det på at den genetiske baggrund for skizofreni er meget kompleks og at mange gener spiller ind, nogle giver en let forøget risiko, og andre giver en stærkt forøget risiko. De gener man har identificeret som værende disponerende for skizofreni er for de flestes vedkommende også impliceret i andre psykiske sygdomme så som autisme og bipolar disorder. En del af de gener man har identificeret, og har været i stand til at finde funktionen af, har vist sig at være involveret i reguleringen af neural plasticitet, de er således bestemmende for hvor stærke synapser der bliver dannet, samt for dannelsen og fjernelsen af synapser.

80% arvelig komponent? Det synes jeg lyder højt. Jeg har været af den opfattelse at den lå omkring 50%.

Junior medlem

Geografisk sted: kbh
Pablo V. Gejman et al. (2010) "The role of genetics in the etiology of schizophrenia". Det betyder dog ikke at en enægget tvilling har 80% sandsynlighed for at udvikle sygdommen, hvis den anden er skizofren, her er estimatet omkring 50%. Hvordan de forskellige studier er kommet frem til 80% arvelighed ved jeg ikke, men det lader til at der er relativt stor enighed omkring det.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]