Zarathustra skrev:
... og desuden pisser relativister mig grundigt af.
For lige at starte med slutningen her, så er enhver opfattelse du ka' ha' af virkeligheden nødvendigvis relativ til dig-selv (eftersom det jo netop er _dig_ der opfatter den :) )
Din bevidsthed opfatter virkeligheden som den er for _dig_, og aldrig som den er for _mig_. Ergo er alting relativt til observatøren selv.
_Din_ verden er hvad _du_ ser. Aldrig hvad _jeg_ ser.
For såvidt vi så er enige om at den fysiske verden eksisterer, og om at mennesker har hver sin selvstændige bevidsthed (altså at det hele ikke bare er 1 bevidsthed's egen oplevelse (i dette tilfælde _din_ bevidsthed, Zarathustra, som jo er den eneste du ka' bevise eksisterer. Alle andre mennesker _kunne_ teoretisk være noget _du_ blot tænker/drømmer eksisterer.)), er det let at bevise ved bare at se på fotoner: 1 foton ka' _kun_ ses af 1 menneske. Den samme foton ka' ikke ses af 2 mennesker. Ergo er al oplevelse og erfaring _personlig_ (subjektiv), og dermed altid relativ til observatøren.
Derfor findes der reelt ikke 2 mennesker der oplever samme verden på præcis samme måde. De oplever alle en verden som den ser ud fra _deres_ synspunkt.
Så i virkeligheden ka' ingen 'absolutter' konstateres objektivt.
Godt så :)
Zarathustra skrev:
Du lider af nogle ret slemme misforståelser.
For det første findes der kun én logik - den man kan udtrykke vha. kvantorer og prædikater i den moderne prædikats-logik. At noget "ikke er logisk for dig" er en meningsløs sætning.
Den har jeg vist lige forklaret, så vi går videre :)
Zarathustra skrev:
For det andet er et matematisk bevis meget anderledes fra et "bevis" i fysikken eller enhver anden videnskab.
Et matematisk bevis et fuldstændig sikkert, da det bygger på fundamentale logiske regler og nogle få aksiomer som (mere eller mindre) alle accepterer.
Det svarer til at man starter med nogle bestemte lego-klodser (aksiomerne) og nogle regler for hvordan de kan sættes sammen. Herfra kan ALLE konstruere de samme modeller, og ALLE kan tjekke, om modellerne er sat rigtigt sammen.
Hvis DU ikke forstår et resultat, er det fordi du enten ikke kender aksiomerne, ikke kender de logiske regler eller ikke er skarp nok til at gennemskue hvordan man er kommet frem til resultatet.
Helt enig. Matematik er et sprog nogle er blevet enige om. Præcis på samme linie som alle andre mulige sprog. Det er vokset ud af 1 menneske, og så taget til sig af flere.
På den måde skiller det matematiske sprog, og derfor også det's grammatiske regler, sig ikke fra feks dansk eller c++ eller noder i musik. Ska' man tale dansk ska' man bruge de vedtagne grammatiske regler (som vedtages af nogle med myndighed (det ka' være alt lige fra en høvding til en præsident (same thing), hvis ikke du _selv_ tør)), ellers taler man ikke korrekt dansk.
Så hvis du påstår at der findes en grammatisk regel i matematik der definerer at 1 = 0.9∞, så si'r jeg dig ikke imod (fordi jeg ikke er lærd i netop dette sprog)
Så langt ka' vi sagten's blive enige :)
Men hvis du vil ophøje det matematiske sprog, den af-art af det som _du_ nu engang bekender dig til, til en højere-stående objektiv lov, så bryder du med det grund-princip jeg forklarede først i denne post (at ingen 'absolutter' ka' konstateres objektivt). Og den går ikke (jo i science-fiction :) , eller hvis du er mere på jagt efter et bekvemt verdens-billede der passer til dine behov end et verdens-billede som det rent faktisk er (folk har jo forskellige motiver for deres handlinger :) Der er relativismen igen ;) ))
Zarathustra skrev:
Det er dét, der er det smukke ved matematik. Det er den eneste videnskab hvor ting kan vises og vides med sikkerhed.
Og det er derfor det er så utroligt meget spild af tid at jeg sidder og skriver det hér til dig.
Nej, du blander nogle ting sammen her.
I alle sprog ka' reglerne bevises eller afvises. Det er en egenskab der gælder for alle regel-rette sprog, og ikke kun for det matematiske.
Jeg ku' sågar opfinde et helt nyt sprog, psy-sprog feks, eller gen-LXXI sprog (romerske tal for mit føde-år), eller volapyk-sprog. Så snart jeg definerer en regel i dette nye sprog, feks en regel der si'r at A=B, så ka' det bevises om en person taler dette nye sprog korrekt eller ej. Hvis en person si'r A=B, så taler personen beviseligt det nye sprog korrekt. Peace of cake :)
Det er også derfor jeg si'r at du sagten's ka' ha' ret når du si'r det matematiske sprog du taler har en regel om at 1 = 0.9∞
Jeg anfægter ikke _regelen_! (det har jeg sagt før, men nu si'r jeg det igen)
Og hvad der iøvrigt er spild af tid for dig bestemmer du kun selv. Så det er også ret nemt :)
Zarathustra skrev:
Det er dét, der er pointen med min historie om matematik-læreren.
Han havde brugt simple aksiomer og logiske regler til at bevise sætningen. Eleven anerkendte både aksiomerne og reglerne. Så derfor burde eleven bare acceptere, at resultatet var sandt, i stedet for at lade sin intuition fucke den matematiske forståelse op.
Ja, hvis eleven ønsker at underkaste sig det pågældende sprog, så har du naturligvis ret.
Men jeg gik ikke ind i snakken om 1 vs 0.9∞ for at debatere reglerne i det matematiske sprog.
Hvis reglerne si'r at 1=0.9∞, så si'r reglerne det (og så ka' man kun tale korrekt matematik ved at sige det samme)
Jeg interesserer mig udelukkende for den anomali _jeg_ ser i at de 10 kendte tal ka' opfattes som regelen om 1=0.9∞ åbenbart gør.
En evig-lang række af 9-taller efter kommaet, 0.99999999999999999999999999, vil altid være en evig-lang række af 9-taller efter kommaet. Den får aldrig værdi nok til at skifte op til det rene 1-tal. Og det er ellers hvad reglen om at 1=0.9∞ si'r sker.
Så selve regelen er dybest set irrelevant, for hvis den er defineret er den defineret og så ka' dén del af spørgsmålet hurtigt afgøres (og det ved du sikkert mere om end jeg gør hvis du studerer matematik :) )
Jeg argumenterer udelukkende for hvorfor 1 og 0.9∞ ikke reelt ka' være præcis samme værdi. Jeg debaterer altså ikke om hvorvidt det vestlige matematik-sprog påstår det (og som jeg også før har været inde på, så ka' jeg sagten's se rationalet i til daglig at sidestille 1 med 0.9∞ for nemhed's skyld, selvom jeg (betragtet fra _min_ relative observatør-station) helt klart fastholder at 0.9∞ kun er _tilnærmelsesvis_ 1 og aldrig er _helt_ 1)
Zarathustra skrev:
Jeg synes du virker ret psykotisk når du slutter fra at du ikke forstår noget til at det ikke kan være (objektivt) sandt.
Jeg forstår f.ex. heller ikke relativitetsteorien, molekylær cellebiologi eller farmakologi, men det får mig ikke til at tro, at forskerne er forkert på den.
Det ville også være ret fantastisk hvis alle forskere og folk der rent faktisk vidste noget om emnet var enige om et forkert resultat, mens du sad med den evige sandhed om tallenes egenskaber.
Ja måske, men nu er det nu engang sådan at _jeg_ sidder med den evige sandhed om alle verden's egenskaber :)
Det ka' ikke være anderledes før jeg ser verden igennem andre sanser end _mine_.
Jeg påstår ikke at ting ikke ka' være sande bare fordi jeg ikke selv ka' se dem eller forstå dem. På det punkt har du åbenbart misforstået mig. Jeg er udemærket klar over at jeg ka' ta' fejl. Jeg erkender nemlig at alt er relativt til min egen observatør-status. Jeg erkender at alt jeg oplever _ikke_ er objektive oplevelser, men til enhver tid er _subjektive_ oplevelser. Det er hele pointen i det jeg si'r.
Men for at vende tilbage til kejseren's klæder, så er det bare _lige-gyldigt_ om det er mig eller alverden's kloge forskere der er gale på den. For det endelig faktum er _altid_ at _jeg_ oplever _min_ verden og _du_ oplever _din_.
Derfor er logikker der ikke er synlige for mig _totalt_ irrelevante. Det er præcis det samme som omkring hvorvidt man tror på gud eller ej. Det er _subjektivt_ hvad man tror. _Ikke_ objektivt.
For min skyld må enhver tilslutte sig ethvert sprog de har lyst til. Er man enig med biblen, så går man derover. Er man enig med vestlig matematik, så går man derover. Osv.
Og jeg går så, og det er ikke for at genere matematiske professorer eller andre, bare over i den skole hvor 1 ≠ 0.9∞
Det virker som om du mener at information ka' være neutralt, hvilket jeg ikke mener er muligt. En observatør ka' ikke stille sig uden for sig selv, og dét udelukker al ægte neutralitet og objektivitet, og efterlader kun subjektivitet.
Og derfor vil det i sidste ende altid være op til dig-selv om 2+2=4. Hvis du fuldt og fast mener det er 5, så _er_ det 5. Hvis du mener du er lykkelig, så _er_ du lykkelig. Objektivitet er en illusion :)
Derfor bør man altid _selv_ se hvad man mener, og aldrig bare 'købe' andre's påstande uden selv at overveje dem. Hverken indenfor matematik eller andre områder.
Hvis _du_ mener at 1=0.9∞ så er det fint for _dig_. Længere er den aldrig. Men så snart du be'r nogen om at tro på det fordi _du_ tror på det, så be'r du dem om at tro på en _fordom_ (tro på noget de ikke _selv_ har vurderet korrektheden af, men som er blevet dømt rigtigt eller forkert af _andre_ på _forhånd_. Og så er vi altså ovre i religion og om gud findes osv. Når nogen si'r 2+2=4 så ska' enhver _selv_ vurdere om de er enige, og så enten tilslutte sig den logik eller forkaste den. _Ingen_ ka' påstå deres logik er mere universelt korrekt end andre's, da ægte objektivitet som sagt ikke ka' erkendes. Kort sagt; verden er hvad du selv gør den til :) )
Zarathustra skrev:
P.S. Når noget opløftes i 0te potens giver det altid 1. Det er gymnasie-stuff og jeg gider SLET ikke diskutere det med dig. Acceptér det.
Hvilken matematik-bibel snakker vi egentlig om? Findes der 1 bog der klart opstiller/definerer reglerne for sin grammatik? Eller er matematikken's grammatik-regler mere flydende? (ligesom de feks er for dansk, som jo defineres af os alle på samme tid i en mere eller mindre abstrakt form (dansk i dag er ikke det samme som det var for 100 år siden feks, og det afviser jo også ideen om at der findes absolutter))
Hvad er 0^0 ?
0 * 0 = 0, korrekt?
Så burde 0^0 også være 0, men nu si'r du det er 1?
Igen; reglerne i biblen/loven/det matematiske grund-manifest, eller hvor matematikken nu bli'r officielt defineret henne, si'r måske klart og tydeligt at 0^0=1, det ved jeg ikke, og bestrider det derfor heller ikke, det er jo bare at slå op i den pågældende bog og så kigge efter hvad der står om 0^0 :) (hvis man vil bevise eller afvise _regelen_)
Der er lidt mere debat om 0^0 her:
http://ing.dk/debat/15792Min pointe er bare at man sagten's ka' definere en regel der påstår at 1+1=3, selvom man måske selv synes at 1+1=2. Og enhver må så afgøre med sig selv om de har mest til-tro til den regel de ikke selv forstår, eller til deres egen dømme-kraft. Anderledes ka' det jo ikke være. Jeg vil feks selv holde fast i at 9+1=10 Uanset hvilke regler diverse myndigheder så måtte finde på imorgen :)
Zarathustra skrev:
JEL skrev:
Og hvis vi nu ta'r det konkrete vi debaterer her, så beviser man efter min mening ikke at 0.9∞ _er_ 1 blot fordi man anta'r at forskellen er mindre end alle tal
Det er heller ikke det som "beviset" hviler på.
Er det ikke ellers det du si'r i den følgende quote her? :
Zarathustra skrev:
- Pointen er, at hvis jeg beder dig angive forskellen på 0,999... og 1 og du siger et tal, vil jeg altid kunne vise, at forskellen er mindre end dette tal. Og dermed er forskellen "(numerisk) mindre end alle tal", dvs. 0.
Jeg læser denne kommentar som at der menes; et tal mindre end alle tal = 0 (det samme som ingenting, eller 'void'), og at forskellen mellem 0.9∞ og 1 derfor er nul eller 'void' (da den er mindre end alle tal, som vi lige har defineret som værende nul/'void')
Og den ka' jeg altså ikke følge, da jeg tilhører den skole der mener at kun ingenting er ingenting, mens alt andet er 'noget' (selv noget Uendeligt lille noget er noget, og dermed ikke ingenting)
Jeg tror iøvrigt heller ikke på gud bare fordi en eller anden tilfældig lærer si'r det er sådan.
Hvad blev der egentlig af din glimrende platon hule-lignelse? I den si'r du jo netop at man ikke ka' vide om den verden man observerer er den rigtige :)
Hvordan ka' du så, med så fundamental sikkerhed som du udviser her, vide at du og andre af reglen's tilhængere ikke er dem der ta'r fejl?
Vil du udelukke med 100 procent at det _kan_ være dig der er forkert på den? At et flertal ikke nødvendigvis altid behøver ha' ret?
(og igen; nu snakker vi ikke om hvorvidt reglen findes i det vestlige matematiske sprog, hvilket jo er relativt let at bevise eller afvise, men kun om hvorvidt den fremstillede logik der hævder at 1 virkelig _er_ detsamme som 0.9∞ virker korrekt eller forkert)
Zarathustra skrev:
En anden ting der gør, at "det kan lade sig gøre" at 0,99.. = 1 er, at en sum med uendeligt mange led (en "række") godt kan give en fast sum.
Altså at 0,9 + 0,09 + 0,009 + .... (der er lig decimaltallet 0,999...) giver et fast tal.
Summen af rækken kan man regne ud vha. en formel kaldet "formlen for geometriske rækker".
Den siger, at hvis man har en række af formen a*r^0 + a*r^1 + a*r^2 + .... er summen af rækken lig med a/(1-r).
Du kan finde beviset for formlen hér
http://en.wikipedia.org/wiki/Geometric_progressionHvis vi indsætter a=9/10 og r=1/10 ser rækken således ud:
(9/10)*(1/10)^0 + (9/10)*(1/10)^1 + (9/10)*(1/10)^2 + (9/10)*(1/10)^3 + ...
= (9/10)*1 + (9/10)*(1/10) + (9/10)*(1/100) + (9/10)*(1/1000) + ...
Og hvis vi omskriver det til decimal-notation får vi:
= 0,9 + 0,09 + 0,009 + 0,0009 + ...
= 0,999.....
Rækken (den uendelige sum af tal) er altså en anden måde at skrive vores decimal-tal på.
Men vi har jo samtidig fra "Formlen for geometriske rækker", at summen af den geometriske række med a=9/10 og r=1/10 er a/(1-r), dvs.
(9/10)*(1/10)^0 + (9/10)*(1/10)^1 + (9/10)*(1/10)^2 + (9/10)*(1/10)^3 + ...
= (9/10)/(1-(1/10))
= (9/10)/(9/10)
= 1
Hermed er det vist, at 0,999... = 1
Ok, dén må vi vist lige ta' engang til, for du laver en grov sammenblanding her :)
Vi definerer først a=9/10 og r=1/10. Alt iorden.
a*r^0 + a*r^1 + a*r^2 = 0.999 ? Jep, det passer også på min lomme-regner.
a/(1-r) = 1 ? Jep, no problemo jose.
0.999 = 1 ? Nope, det passer _ikke_ på min lomme-regner.
Ergo, summasummarum må vi konkludere at:
a*r^0 + a*r^1 + a*r^2 ≠ a/(1-r)
Ok, den sammenblanding du laver består i at du side-stiller tallet's egen-værdi med den _del_ (af en oprindelig _hel_ del) det er udtryk for.
Følg det her eksempel:
0.9 / 0.9 = 1 ? Jep, korrekt.
Det _hele_ af 0.9 er selvfølgelig 0.9.
Men 0.9 er _værdi-mæssigt_ 0.1 mindre end 1.
Når dele af noget ska' deles med noget af samme størrelse, er resultatet altid at delen får hele delen. Altså 1.
1 / 1 = 1 ? Jep, sandt.
2 / 2 = 1 ? Jep, korrekt
77 / 77 = 1 ? Ja, osv osv.
1 del fordelt på 1 del = 1 _hel_ del :)
Men _værdi'en_ af delen er slet ikke nævnt i de regne-stykker, og derfor må man selvfølgelig ikke blande dem sammen.
At 0.999 / 0.999 = 1, betyder _ikke_ at 0.999 = 1
0.999 = 0.999, og 1 = 1
0.9∞ / 0.9∞ = 1 ? Jep, præcis 1.
Men selve _værdi'en_ er stadig kun udtryk for 0.9∞, og ikke 1
Zarathustra skrev:
Jeg er lige nysgerrig mht. din fortolkning af eksemplet med læreren:
Ville du mene, at beviset ikke var sandt da eleven ikke forstod det... men så pludselig "blev sandt" da eleven fattede det?
Set fra eleven's vinkel; ja. Set fra læreren's vinkel; nej.
Problemet er at der ikke findes en ægte objektiv vinkel at vurdere det fra (en observatør-neutral vinkel). Enten tror _du_ det er sandt, eller også tror _du_ _ikke_ det er sandt. Det er de 2 eneste muligheder _du_ har. Enten tror du på gud, eller også tror du ikke.
Og det er også det jeg mener med kejseren's klæder; de ka' selvfølgelig godt eksistere selvom jeg ikke ka' se dem, men hvis deres eksistens ikke viser (manifesterer) sig for _mig_ så eksisterer de ikke for _mig_.
Hvis deres eksistens ikke har nogen indflydelse på _mig_, så er de helt eksistens-neutrale for _mig_ (Uanset om de så eksisterer eller ej)
Ligesom med gud; hvis gud ikke eksisterer for _mig_ så eksisterer gud ikke for _mig_. Men beviser det noget ægte objektivt om gud's eksistens? Nej, det beviser kun at gud ikke eksisterer for dem gud ikke manifesterer sig for. Ergo; at gud er relativ til observatøren, ligesom alt andet.
Så Zara, den ægte objektivitet (den der _ikke_ relaterer til noget) er død og begravet. Kom over det, og begynd at dømme dit liv ud fra hvad _du selv_ observerer (ikke hvad _andre_ observerer) :)
Hvis du tror fuldt og fast på at 0.9∞ = 1, eller du tror fuldt og fast på gud, så fred være med dig :) Det er et personligt valg vi alle _selv_ må træffe (for såvidt Newton's lov ellers tillader frit valg, men det er en anden snak :) )
Og igen-igen vil jeg lige sige at det ikke er reglen's eksistens jeg debaterer, men tallene's logiske værdi (som selvfølgelig også, hvis vi ska' gå helt amok i det absurde, er baseret på nogle fælles-accepterede regler. For mit vedkommende at et tal er det det si'r det er, og ikke alt muligt andet. Altså at en Uendelig række 9-taller altid vil være en Uendelig række 9-taller og intet andet)
Det er muligt jeg ikke længere ka' få et eller andet '13-rigtige' elitært diplom på at jeg har formået at underkaste mig matematikken's grammatiske grund-regler som en go' discipel uden selv-kritik, men så må det bare være sådan. Jeg har ikke brug for at blive udmærket i noget jeg ikke selv tror på :)
Dette er ikke ment som generel kritik af det matematiske sprog, som jeg, for min begrænsede viden til det's vedkommende, synes virker logisk nok (1=1, 2=2, 1.1∞ = 1.1∞, osv. Altsammen ting der _virker_ når jeg beregner på dem i praksis (som jo er det eneste der reelt tæller. Teori er jo dybest set kun for nørder ;) ))
Zarathustra skrev:
... og desuden pisser relativister mig grundigt af.
Og dermed er vi tilbage hvor vi startede :)
En smuk fuld cirkel, der jo straks leder tanken hen på det mystiske pi: Er det 3.14 eller ej? Ja det er jo relativt til hvor mange decimaler du ta'r med, så dér er relativismen bekræftet i al sin glans igen :) Der er lige så mange måder at definere pi på, som der er stjerner i universet, så hvad er pi _præcist_? Ingen ved det med endelig sikkerhed, og ingen kommer nogensinde til det (undtaget dem der _tror_ de ved det :) For de _ved_ jo hvad pi præcist er :) Man ved jo det man tror man ved, den ka' man jo ikke komme udenom)
Det ka' godt være reglen om at 0.9∞ = 1 gi'r logisk mening for dig, og det er jo så godt for dig :) Vi må bare tilhøre hver sin skole så (eller hver sin matematiske religion om du vil (forhåbentlig bare ikke en der er alt for fundamentalistisk, eller tror for meget på sin egen perfektion og Ufejlbarlighed :) ))