Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 09:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nær vrå på landet
Drugejogge skrev:
Hey. Der er et par af mine venner der trofast holder fast i deres forældres skrækhistorier om stoffer og dermed aldrig ville røre nogen form for euforiserende substans med en ildtang.

En af de skrækhistorier de er overbeviste om er 100% sand lyder sådan her:
"Jamen de stoffer du tar' går op i din hjerne og ætser din hjerne væk"
De mener simpelthen at indtagelse af stoffer fører til at man får store huller i hjernenmasen som også er umulige at genopbygge. Én bestemt påstår endda at hans søster's veninde har fået "ætset" 50% af sin hjerne væk fordi hun har taget for meget kokain.

jogge, vil tro hvis du manglede halvdelen af din hjerne vil jeg ikke tro der er et fungerende menneske tilbage, tror ikke engang at hun ville kunne leve uden så stor en del skade på selve hjernen, har hørt at nogen stoffer så som amf og cola KAN ætse, men for at det skal ske skal det ind på selve hjernen, og i deet gennerelle når man snitter skal man sniffe rimelig hårdt for at det kommer til og ligge der, og hvis det kommer der op skulle man vist også ku mærker det, så vil tro det er lidt noget pjat.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Drugejogge skrev:
En af de skrækhistorier de er overbeviste om er 100% sand lyder sådan her:
"Jamen de stoffer du tar' går op i din hjerne og ætser din hjerne væk"
De mener simpelthen at indtagelse af stoffer fører til at man får store huller i hjernenmasen som også er umulige at genopbygge. Én bestemt påstår endda at hans søster's veninde har fået "ætset" 50% af sin hjerne væk fordi hun har taget for meget kokain.

Min første reaktion til de her historie er ganske enkelt en nådesomt smil på læben. Men kan de her historier ha nogen form for sandhed på sig?

Er der nogen form for stoffer der på NOGEN som helst måde "ætser" din hjerne væk?

Specielt kokain og ecstasy er de meget efter. Hvad er de fysiske bivirkninger efter brug af disse substanser over længere tid?

"Ætser" er en vulgær lægmandsterm, der har de sædvanlige 10% sandhed omgivet af 90% bullshit.

Nu vil jeg holde mig til kokain og ecstasy, da du selv nævner dem.

Ecstasy kan rent faktisk resultere i målbare forandringer i hjernen, men nyere forskning har vist at disse ændringer er reversible ved ca. 2 måneders total afholdenhed. Ecstasy giver derfor ikke deciderede hjerneskader. Samtidig er det jo en kendsgerning, at MDMA med tiden kan lede til ret voldsom tolerans i receptorerne, og det kan naturligvis give udslag i depression og andre lidelser.

Rigtig, rigtig voldsomme mængder MDMA kan beskadige hjernen og give disse ændringer. Forskerne på Bispebjerg Hospital udregnede det til at være omkring de 20 mg./kg, hvor disse skader begynder at være påviselige. Teorien går på, at et langvarigt misbrug af MDMA kan opbygge nogenlunde samme tilstand. Noget tyder på at endnu voldsommere mængder kan skade SERT i hjernen i op til flere år - men det er indtil videre kun dyr, der har fået den type mængder.

Ægte hjerneskader og organskader kan optræde, når en person får hedeslag samtidig med indtagelsen. Og her er det vigtigt at påpege at MDMA naturligvis forøger risikoen for sådanne skader betragteligt! Man er jo speedet, dopet og bedøvet og dermed ikke helt 100% klar over kroppens tilstand (ganske som når man har kvalt 10-15 bajere, ikke sandt).

MYTEN om at man får store huller i hjernen af Ecstasy er baseret på forskeren Ricaurtes "forskning" tilbage i 80'erne, hvor han som DEA-betalt forsker lavede nogle helt igennem uredelige undersøgelser, som han senere er blevet tvunget til at trække tilbage. Blandt andet var der den lille detalje at hans rotter ikke fik MDMA men store mængder methamfetamin. Resultatet af hans forskning var faktisk udgivelsen af nogle skræmmende postkort: en normal hjerne og på den anden siden en hjerne med det, der kunne ligne VOLDSOMME huller i hjernemassen.

http://www.thedea.org/neurotoxicity.html (læs og bliv klogere - samtlige af hans konklusioner passer med både det NeXT rapporten og Bispebjerg fandt ud af mht. Ecstasy/MDMA)

Jeg kender en del mindre til kokain, men et konstant forbrug af stoffet leder til skader på hjernens dopaminreceptorer (aner ikke om de er reversible eller ikke). Samtidig er det en kraftig stimulans, der hænger sammen med en forøget risiko for hjerteproblemer senere i livet.

Det afgørende for ALT ovenfor her, er at der er niveauer i indtagelsen, som kan kaldes brug og misbrug. Holder man det på et fornuftigt niveau, så laver man jo ikke alle mulige forandringer i hjernen. Ryger man ud i et dagligt eller kraftigt ugentligt misbrug øges risikoen naturligvis for skader.

Det konstante misbrug, hvor hjernen bliver mere og mere usensitiv på receptorerne kan også - efter min bedre overbevisning - være mere end visse udsatte individer kan tåle. Jeg synes selv, at det virker meget plausibelt, at en person med en depression kan opleve virkelig alvorlige nedture, når de tager et stof som Ecstasy, der i den grad fucker med deres serotonin-system. Naturligvis vil de få en nedtur, der er helt ude af trit med det en normal, glad og afbalanceret person oplever.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

En anden grund til at de render rundt med tanken om at MDMA gir hjerneskader, skyldes vel den "dokumentar" der har været på tv2 eller dr1 nogle gange. I dette program fortæller en foredragsholder (en kvinde) at hun har fået en hjerneskade efter kun 12 gange på MDMA. Man får absolut intet af vide om hjerneskaden hvilket jo er mega lamt, altså ren skræmmekampagne.

På et andet tidspunkt i programmet fortæller denne "hjerneskadede" kvinde at hver 10. (eller også er det hver 8.) ecstasy-pille er dræbende. Hvis denne påstand var rigtig ville jeg nok have været død mindst 3 gange. Og mange herinde endnu flere tror jeg? xD

Programmet har været sendt et par gange og er ikke andet end 30-45 minutters skræmmekampagne, uden det eneste gram af fakta. OVERHOVEDET!!! Kan ikke huske hva det hedder, men der er sikkert nogle af jer der kan huske selve programmet?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]