TheBo skrev:
Den lovgivende magt kan jo godt sige til den udøvende, at de nu vil sætte en strammere linie over for fx hash, og derfor skal Christiania ryddes. Det kan jeg for så vidt ikke se noget galt i
Hmm, det ved jeg ikke om jeg er enig i. Jeg ville mene folketinget's opgave var at definere i generelle lov-termer _hvad_ der er kriminelt og _hvilke_ typer straf det ku' gi'.
Hvis de vil stramme op overfor feks hash-salg, så ville jeg mene de sku' lave en ny lov hvori de definerede de nye rammer. Jeg synes det er lidt underligt hvis de bare ka' sige til policen at nu ska' de lige gøre det hele lidt voldsommere.
I-og-med de er hver sin grund-pille i de 3, burde de ikke ha' direkte dialog med hinanden (andet end igennem den generelle lov de laver).
Meningen med at ha' 3-deling af magten er jo netop at de ikke bli'r blandet sammen til 1.
Folketinget ska' sende sine signaler igennem loven, i Upersonlige generelle termer, og ikke igennem direkte ordrer til de 2 andre magt-piller. Det mener jeg ihvertfald ville være det korrekte, men jeg må da sige at jeg ligenu er lidt mere optaget af begivenhederne i kbh og derfor ikke lige gi'r det de dybeste filosofiske tanker eller overvejelser i dette øjeblik.
TheBo skrev:
En ting er, hvordan man ville ønske, verden så ud. En anden ting er, hvordan man begår sig bedst i den verden, som nu engang eksisterer.
Ja, det er jeg både-og enig i. Jeg mener man ska' ha' sine principper og ikke bare være som gelé, men selvfølgelig ikke så langt at det er utopisk.
Begivenhederne i kbh ligenu viser jo godt hvad der sker hvis man, som myndighederne, vælger vold fremfor fred. Men det er jo altid en afvejningssag; ska' man være rigid og bruge magt, eller mere gelé-agtig og afbøje sig efter forholdende? Det er en vurderingssag.
Også i den der sag fra rådhuset omkring korruption, eller hvad der nu foregik. Ska' man få handlen gennemført ved hjælp af bestikkelse og korruption, eller ska' man miste den fordi man holder fast på rets-sikkerhed. Det er altid gråt og sløret hvad der er bedst.