Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jul 2025 09:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel:
Relativistisk båthorn

TheBo skrev:
Den lovgivende magt kan jo godt sige til den udøvende, at de nu vil sætte en strammere linie over for fx hash, og derfor skal Christiania ryddes. Det kan jeg for så vidt ikke se noget galt i

Hmm, det ved jeg ikke om jeg er enig i. Jeg ville mene folketinget's opgave var at definere i generelle lov-termer _hvad_ der er kriminelt og _hvilke_ typer straf det ku' gi'.

Hvis de vil stramme op overfor feks hash-salg, så ville jeg mene de sku' lave en ny lov hvori de definerede de nye rammer. Jeg synes det er lidt underligt hvis de bare ka' sige til policen at nu ska' de lige gøre det hele lidt voldsommere.

I-og-med de er hver sin grund-pille i de 3, burde de ikke ha' direkte dialog med hinanden (andet end igennem den generelle lov de laver).
Meningen med at ha' 3-deling af magten er jo netop at de ikke bli'r blandet sammen til 1.

Folketinget ska' sende sine signaler igennem loven, i Upersonlige generelle termer, og ikke igennem direkte ordrer til de 2 andre magt-piller. Det mener jeg ihvertfald ville være det korrekte, men jeg må da sige at jeg ligenu er lidt mere optaget af begivenhederne i kbh og derfor ikke lige gi'r det de dybeste filosofiske tanker eller overvejelser i dette øjeblik.

TheBo skrev:
En ting er, hvordan man ville ønske, verden så ud. En anden ting er, hvordan man begår sig bedst i den verden, som nu engang eksisterer.

Ja, det er jeg både-og enig i. Jeg mener man ska' ha' sine principper og ikke bare være som gelé, men selvfølgelig ikke så langt at det er utopisk.

Begivenhederne i kbh ligenu viser jo godt hvad der sker hvis man, som myndighederne, vælger vold fremfor fred. Men det er jo altid en afvejningssag; ska' man være rigid og bruge magt, eller mere gelé-agtig og afbøje sig efter forholdende? Det er en vurderingssag.

Også i den der sag fra rådhuset omkring korruption, eller hvad der nu foregik. Ska' man få handlen gennemført ved hjælp af bestikkelse og korruption, eller ska' man miste den fordi man holder fast på rets-sikkerhed. Det er altid gråt og sløret hvad der er bedst.

Titel:
Medlem

har haft masser af positive oplevelser med professionelle politifolk der tager deres opgave alvorligt som beskyttere og ikke urostiftere. Dog vil jeg sige at den mest cool politi styrke jeg har mødt er tyskerne, tro det eller lad være. Høflige og behjælpsomme og tydeligt instrueret i at være til for folket. Har så til gengæld hørt at de skulle være ganske afstumpede overfor voldelige kriminelle. Politiet reflekterer vel bare befolkningen eller? dvs der er flinke behjælpelige m ennesker og magtliderlige båtnakker.

Titel:
Dedikeret medlem

Jeg har lige rådført mig lidt igen mht. til Jels problematisering af magtens tredeling.

Folketinget + regeringen er den lovgivende (og regeringen er som oftest også en del af folketinget).

Regeringen er den udøvende magt med politiet under sig.

Domstolene er den dømmende magt.

Derfor er der ikke nogen sammenblanding af magterne, når regeringen en sjælden gang imellem udsteder en direkte ordre til politiet. Så der er sådan set ikke noget problem her.

Der, hvor jeg synes, der kan være et lille problem, er, hvis regeringen er en flertalsregering, for så kan de i bund og grund trumfe alle love igennem i folketinget (den lovgivende magt) og derefter bede politiet om at udføre dem. Og så kan man nok godt tale om, at der foregår en lille sammenblanding af de to magter. Til gengæld har vi så domstolene til at afgøre, om lovene er i modstrid med andre love, og derfor kan fuldstændig vanvittige love naturligvis ikke godtages.

Titel:
Relativistisk båthorn

TheBo skrev:
Folketinget + regeringen er den lovgivende (og regeringen er som oftest også en del af folketinget).

Regeringen er den udøvende magt med politiet under sig.

Domstolene er den dømmende magt.

Ok :) Meget godt lige at få det skåret ud i pap :)

Jeg vidste ikke regeringen både var lov-givende og ud-øvende på samme tid, men jeg ka' godt se logikken når regeringen jo sidder i folke-tinget (hvilket de jo egentlig ikke behøver, såvidt jeg ved. En minister ka' vist godt være minister uden at være i folke-tinget, og altså dermed ikke være en del af den lov-givende del, og så er der jo kun den ud-øvende eller dømmende tilbage (og da politikere ikke er dommere, er der jo så kun den ud-øvende tilbage :) Godt lige at få gen-opfrisket de gamle samfundsfags-timer og få tingene på plads))

TheBo skrev:
Der, hvor jeg synes, der kan være et lille problem, er, hvis regeringen er en flertalsregering, for så kan de i bund og grund trumfe alle love igennem i folketinget (den lovgivende magt) og derefter bede politiet om at udføre dem.

Ja, at ha' 'monopol' på magten, så man ka' undgå konkurrence, er altid en fordel :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Til at starte med:

GUAR TOPIC

Mht. Positive oplevelser med betjente og narkoloven.

Personligt er jeg aldrig blevet taget i noget, der har med narko at gøre. Er så blevet taget i nogle andre ting, der har betjentene været flinke, nok fordi jeg altid er blevet busted med fingerne i kagedåsen, så der var ikke andre muligheder end indrømmelse.

Den positive med narkoloven kommer her:

Min kære pusher havde tit besøg af politiet, da han solgte hårde stoffer. Nu sælger han kun den fede, så når de kommer, så tjekker de ham for hårde stoffer, hashen rører de ikke. Det kan man da kalde fornuftige betjente. Nu sidder han så ikke og sælger kilovis om måneden, en god sjat bliver det da til, synes nu det er fedt nok.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Schizophreniak skrev:
Til at starte med:

GUAR TOPIC

Mht. Positive oplevelser med betjente og narkoloven.

Personligt er jeg aldrig blevet taget i noget, der har med narko at gøre. Er så blevet taget i nogle andre ting, der har betjentene været flinke, nok fordi jeg altid er blevet busted med fingerne i kagedåsen, så der var ikke andre muligheder end indrømmelse.

Den positive med narkoloven kommer her:

Min kære pusher havde tit besøg af politiet, da han solgte hårde stoffer. Nu sælger han kun den fede, så når de kommer, så tjekker de ham for hårde stoffer, hashen rører de ikke. Det kan man da kalde fornuftige betjente. Nu sidder han så ikke og sælger kilovis om måneden, en god sjat bliver det da til, synes nu det er fedt nok.

Det må man kalde fornuftige betjente :)

Desværre er det ikke sådan her, da en af mine pushere fornylig er blevet buret inde på grund af tjald.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]