zionboy skrev:
Problemet er at der ikke findes nogen statisk hollandsk cannabis model !
Der er altså ikke noget at overføre til Danmark rent juridisk eller politisk
Deres basale politik, der siger at små mængder cannabis besiddelser og videresalg, vil blive tolereret, har såvidt jeg ved været uændret. Men naturligvis er der sket en masse ændringer, eftersom det var i 1976 man f.eks. afkriminaliserede cannabis.
Naturligvis er det ikke bare en klappet, timet og tilrettelagt pakke man kan sende ukritisk til afstemning, men den basale Hollandske
model er da meget klar. En model er en model, ikke en implementation.
Så det er nok der, jeg ikke helt forstår, hvad det KONKRET er i den Hollandske model, der er så svært at overføre? Og det er derfor jeg i spøg kalder dig "Lene", for det er det klassiske politikersvar - hver eneste gang
virkeligheden presser sig på - at "det ikke kan overføres til Danmark". Hvorefter de for det meste kaster sig ud i ordkløveri og underlige bortforklaringer om, "hvor usammenlignelige vores lande er".
zionboy skrev:
-det er et generelt holdningsspørgsmål der er problemet.
Det eneste vi kan overføre pt. fra Holland er afkriminaliseringen af svampene - cannabis er lige så ulovligt i Holland som det altid har været. Chikanen mod Christiania + de københavnske hashklubber indikere at man fra politisk side pt. ikke vil tolerere cannabis i Danmark, som man gør det i f.eks Holland.
Jeg kender ikke loven mht. svampe i Holland. Enlighten me

Er vi enige om, at legalisering betyder lovlig, mens afkriminalisering betyder "stadig ulovlig, men vi gider ikke gøre noget ved det hos politiet, da vi har bedre at give os til end at straffe folk for bagateller"?
zionboy skrev:
Jeg vil opfordre alle til at læse den gamle Paddo repport vedr. skadesvirkningerne af psilocybinsvampe - her fremgår det tydeligt hvordan man fra offentligheden vurdere skadeligheden af rusmidler (hvilket i dette tilfælde er interessant)
Cannabis er desværre et stykke nede på listen, da det har et tydeligt misbrugspotentiale og samtidig anses for at være vanedannende og derved gør unødige skade på det omgivende samfund.
Jeg vil give dig ret i din tidligere påstand om, at det hele drejer sig om holdninger. Jeg vil tilføje: ganske ofte holdninger, der er opstået på et alt andet end rationelt grundlag.
At reducere emnet til at spørgsmål om skadevirkninger er derimod
vildledning, en måde at afspore debatten på, og når folk stadig kan hidse sig op over diverse stoffers skadevirkninger i lyst af tobak og alkohols virkninger, så skyldes det deres følelsesmæssige bindinger til emnet (deres holdninger igen).
Min påstand vil være - indtil andet er bevist - at 1) skaderne fra stoffer er langt mere skadelige, når man forbyder dem (urene, usikker kvalitet, blandet med alt muligt), 2) selve forbudet skader brugerne mere end mange af stofferne nogensinde skader dem (straf), 3) forbudet står i vejen for en fornuftig dialog og information, og 4) (min personlige kæphest) staten har simpelthen ingen RET til at begrænse borgernes frihed på denne måde og det er hhv. groft stødende på folks retsfølelse, at de bliver straffet for ting, der ingen ofre har, og det er undergravende for vores samfundsform, når man lærer den almindelige vælger, at det er i orden at diskriminere og forfølge minoriteter.
Ja, gu' er stoffer skadelige. Det er sikkert heller ikke fedt at være heroin narkoman. Men det ER sgu at føje spot til skade, når man tvinger den skide heroinjunkie til at begå kriminalitet, gå ud i narkoprostitution, stresser narkomanerne, sørger for at de er så fucked up i deres livsstil, at de ikke fatter at bruge prævention, sørger for at hus, hjem og familie BESTEMT ingen chance har for at overleve, osv osv.