Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jul 2025 10:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 59 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel:
Medlem

Imp skrev:
Jeg ved godt det, til dels, er op til den enkelte hvad der er psykedelisk. Jeg kan jo ikke vide hvad andre folk oplever i deres sind :) Men hvorfor laver man så en genre der hedder psychedelic hvis man ikke kan definere det alligevel? Der må jo være en slags enighed til grund for at man definerer en genre.

Citat:
Ens personlige meninger og holdninger til trods, så er der nu engang en historie der ligger til bunds for de genrenavne, og det kan man ikke bare lige lave om på bare fordi man har nogle anderledes opfattelser af hvad der for en selv er "psykedelisk" samt fordomme imod alt "Full On" der er blevet voldpulet af specielt københavnske arrangører.

Jeg ved godt man måske ikke burde have disse fordomme. Men taget i betragtning de sidste par ugers fester har jeg bare fået slået fast med syvtommersøm at jeg mildt sagt ikke bryder mig om full-on.

Du har fat i mere end man skulle tro, når du snakker om at det ingen mening giver at definere noget folk ikke bliver enige om alligevel. Hvis du ser på at en musik skal være psykedelisk giver det pr definition, i mine øjne, slet ikke nogen mening at definere den. Fordi det psykedeliske er jo at nå nye steder hen hele tiden, for at opnå en definition der kræver det jo en gentagelse af oplevelsen.
I så fald skulle definitionen jo være det samme som selve definition af den psykedeliske oplevelse. Hvilket igen ikke ville være anvendeligt når vi skal sidde og snakke om musikken, eller den skal markedsføres kommercielt (sælge cder, fester osv).

Istedetfor at se ordet "Psychedelic Trance" som værende beskrivende for musikken, skal du istedet se på det som musik beregnet til den Psykedeliske scene. Hvad der så virker for hvem afhænger af hver person. Der er sindssygt meget ganske forskelligt musik der falder ind under den genre, at fællestrækkende egentlig bare er typisk 130-160 BPM og repetitiv bass + andre elementer.

Det er, som sagt, først ved introduktionen af "Full On" og "Minimal/Progressive" at man for alvor begyndte at definere lyden indenfor psychedelic trance. Vel og mærke på et plan så der var bred enighed om hvad der hørte til hvor.
Behovet kom fra ikke alle GAD at høre på minimal tech trance uden melodier og berøvet for de store klimatiske buildups, imens der var en anden del der var ved at brække sig over de mange kliche fyldte buildups og enerhverende melodier.
Så, man blev nødt til at udspecificere hvad der var hvad, så folk vidste hvad de gik ind til når de købte noget eller tog til fester.

Inden da var der meget forskelligt klingende musik der blev markedsført og accepteret som "Psychedelic Trance" og "Goa Trance", som sådan delte de musiske trance elementer, imens de kunne lyde relativt forskelligt fra hinanden. Det de, i mine øjne, fortrinsvist havde til fælles var at de blev spillet og brugt til Goa Style parties, dvs Psychedelic Trance parties.

Så - Du skal jvf min overbevisning ikke se ordet "Psychedelic Trance" som beskrivende for selve musikken, men snarere den scene og det markedssegment det er møntet på. Det var da også først og fremmest kommercielle enheder - Labels, Distributører og Arrangører der skabte beskrivelsen "Psychedelic Trance" bredt, når de skulle kategorisere musikken til pladebutikker hvor musiktosserne så købte det.
I den sammenhæng var det mindre musikkens detaljer det handlede om, men mere hvem man kunne få til at købe det.

Det er altså ikke lige den gængse opfattelse, men det er min version af sandheden det her - For mig, er det nemlig det eneste der giver mening når vi snakker om "psychedelic trance" - Fordi, der er ikke EN lyd der er psytrance, det er et virvar at lyde og attituder man nu, mange år senere, kalder "dark psy" "full on psy" "progressive psy" osv osv.

Kort og godt, at sige noget musik der har udviklet sig fra "Psychedelic Trance" ikke er Psy, det er noget fis. Det er alt sammen psy, bare udspecificeret som subgenrer.

Men at sige at noget psychedelic trance ikke er psykedelisk, subjektivt til ens egen opfattelse af hvad der er psykedelisk, det giver fuldt ud mening.

Det ændrer dog intet ved musikkens historie, som man ganske enkelt ikke kan tillade sig at forsøge at skrive om (da det jo ganske enkelt ville være at forvridde sandheden).

- Bart

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Bart skrev:
Man bliver jo også nødt til at evaluere den mulighed at "Dark Psy", som Piv hentyder til som "Psy" ikke virker psykedelisk på alle heller. Mange vil bare kalde det støj der intet mentalt gør for dem, imens andet musik virkelig får dem ind i nye områder i deres sind (det essentielle i den psykedeliske oplevelse).

Der er jeg så ikke enig, Darkpsy er IMO designet til at fucke folks syretrippede hoveder godt og grundigt op (på den gode måde), og til at skræmme føromtalte "Karaoke-trance"-folk væk.

En herlig opfindelse! :D

Men Piv, nu vil jeg så postulere at f.eks. Pete Namlook ikke er ambient, men okkult slow-motion ketamin-trance. HAH! :P

Titel:
Medlem

Dextrose skrev:
Bart skrev:
Man bliver jo også nødt til at evaluere den mulighed at "Dark Psy", som Piv hentyder til som "Psy" ikke virker psykedelisk på alle heller. Mange vil bare kalde det støj der intet mentalt gør for dem, imens andet musik virkelig får dem ind i nye områder i deres sind (det essentielle i den psykedeliske oplevelse).

Der er jeg så ikke enig, Darkpsy er IMO designet til at fucke folks syretrippede hoveder godt og grundigt op (på den gode måde), og til at skræmme føromtalte "Karaoke-trance"-folk væk.

En herlig opfindelse! :D

Men Piv, nu vil jeg så postulere at f.eks. Pete Namlook ikke er ambient, men okkult slow-motion ketamin-trance. HAH! :P

Jeg tror skam der er masser folk der både kan lide dark psy og karaoke full on - Eller, det er sådan set ikke noget jeg tror, men noget jeg ved.

Hvis vi skal finde musik der er skabt til at skræmme folk væk, tror jeg snarere vi skal kigge på det her vanvittige gak gak Texas Faggot agtige musik - Det er ofte berøvet for beat og alt let forståeligt - Medmindre det eneste der er at opleve er det rene vanvid.

Det er i mine øjne langt mere psykedelisk end dark psy - Dark Psy er egentlig ret poppet, en hård tung bass, en aggressiv attitude de fleste kan være med på og meget simpelt bygget op (ligesom full on).
Texas Faggot derimod, det er ofte uforudsigeligt og virker på mig mere skræmmende hvis jeg er på syre, svampe eller lignende.

Noget jeg seriøst overvejer om jeg tør udsætte mig selv for, hvis jeg er letpåvirkelig :-)

Anyways - Du vil se masser af de samme trampe hoveder gå til dark psy fester og gå AMOOOOK til musikken, som du ser FYRE DEN MAAX AAAAF til Astrix og Infected.
Musikken skræmmer dem altså ikke. Du ser dem måske ikke så meget i KBH, men du ser dem skam her i jylland. Tror dog der kom andre boller på suppen hvis der blev serveret finsk sonisk galskab :-)

Iøvrigt skræmmer Infected Mushroom, Skazi og andet mig også... Men ok, det er måske fordi jeg kan lide dark psy ?

Chemical Crew Full On skræmmer mig også - Men normalt ikke ting fra Nano Records....

Hvor er logikken Dex ? :-)

Det er mig den er gal med, alt handler om mig. Mig mig mig.

Men hvad så med pr0fane ? Dark Psy fucker ikke hans hovede up - Der skal andre ting til... Dark Psy ryger ind af det ene øre, og ud af det andet der.

Til gengæld virker Texas Faggot og ting som Odd Harmonic ganske godt hvis man vil knække pr0fane og i bogstaveligste forstand tvinge ham i knæ, have ham til at rulle rundt på gulvet imens han tigger xenochopili om nåde.

Ja - Hvad er vi så havnet ved her ? Så er Dark Psy jo HELLER ikke Psy..

Men ellers Dex, jeg er enig med dig - Det ligger mere i tankerne hos Dark Psy producerne at fucke folks tanker up end det gør hos Full On producerne.
Dark Psy producerne roder tankerne sammen, imens Full On producerne samler dem igen. Sådan ser det ud for mig (men det er jo en individuel opfattelse).

- Bart

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Bart skrev:
Anyways - Du vil se masser af de samme trampe hoveder gå til dark psy fester og gå AMOOOOK til musikken, som du ser FYRE DEN MAAX AAAAF til Astrix og Infected.
Musikken skræmmer dem altså ikke. Du ser dem måske ikke så meget i KBH, men du ser dem skam her i jylland. Tror dog der kom andre boller på suppen hvis der blev serveret finsk sonisk galskab :-)

Altså, nu skal du lige vide at jeg er helt grøn bag ørerne når det kommer til trance... Det er trods alt små 8 år siden jeg først gang placerede mine ben på Tuben, og har 7 trance-festivaller (fordelt på 6 år) på samvittigheden.

Men jeg er sgu ikke enig i hvad du skriver.

Fullmoon i år, kendte jeg omtrent 20 danskere dernede, og det var meget markant hvem af "klikerne" jeg så når der blev spillet "karaoke-trance", og hvem der kunne stå distancen og blive afstraffet af f.eks. Highko og Ocelot.

Det var også ganske tydeligt at se lige den aften, hvor der var Azax Syndrome / Highko / Ocelot, hvor mange der egentligt kom til FMF for at høre Darkpsy.

Jeg har en del fra Nano, men Darkpsy vil jeg sgu ikke kalde deres udgivelser!

F.eks. Parvati og Acidance er IMO hvad jeg vil kalde for Darkpsy-labels.

Men generelt holder jeg mig fra det københavnske "psy"-miljø, medmindre det er udendørsfester. Jeg har sgu været til flere kommercielle "psy"-fester i Jylland det sidste års tid, end jeg har her i hovedstaden.

Hvis jeg skal i byen her, så holder jeg mig til elektro- eller drum & bass.

Titel:
Medlem

Dextrose skrev:
Bart skrev:

Altså, nu skal du lige vide at jeg er helt grøn bag ørerne når det kommer til trance... Det er trods alt små 8 år siden jeg først gang placerede mine ben på Tuben, og har 7 trance-festivaller (fordelt på 6 år) på samvittigheden.

Men jeg er sgu ikke enig i hvad du skriver.

Fullmoon i år, kendte jeg omtrent 20 danskere dernede, og det var meget markant hvem af "klikerne" jeg så når der blev spillet "karaoke-trance", og hvem der kunne stå distancen og blive afstraffet af f.eks. Highko og Ocelot.

Det var også ganske tydeligt at se lige den aften, hvor der var Azax Syndrome / Highko / Ocelot, hvor mange der egentligt kom til FMF for at høre Darkpsy.

Jeg har en del fra Nano, men Darkpsy vil jeg sgu ikke kalde deres udgivelser!

F.eks. Parvati og Acidance er IMO hvad jeg vil kalde for Darkpsy-labels.

Men generelt holder jeg mig fra det københavnske "psy"-miljø, medmindre det er udendørsfester. Jeg har sgu været til flere kommercielle "psy"-fester i Jylland det sidste års tid, end jeg har her i hovedstaden.

Hvis jeg skal i byen her, så holder jeg mig til elektro- eller drum & bass.

Jeg ved mere om dig end du tror, betryggende ikke ? :-)

Det korte, og det lange, er - at her i f.eks. Århus, der er dark psy fester ganske mainstream. Se bare Emma, Logarythm & Electrobeat - Du vil se de samme folk gå igen, og du vil se dem til Scientific Sequence fester (der alle er full on) også.

Et eller andet sted vil folk selvfølgelig træffe et valg, og jeg siger da heller ikke at "alle" kan lide begge dele. Der er bare en del der er fuldstændig ligeglade, det hele er for dem max tramp. Faktisk er det ofte de folk man udstiller som værende glow stick happy kommercielle kopier (hvis man da ynder at marginalisere folk).

Nævner ikke Nano Records som et dark psy label, jeg ved at du ved hvad det er - og ved derfor at jeg ikke behøver definere det yderligere for dig. Altså, som sagt, ganske skræmmende ;-)

Jeg tror iøvrigt du har fat i den lange ende mht KBH - jeg ville, som gæst, også foretrække andre events end trance eventsne. Jeg synes ikke at de lever op til hvad jeg mener er et "Psychedelic Trance Party" eller "Goa Style Party". Dette mest pga stemningen og baggrunden for det hele... Det virker bare ikke for mig. Det er altså ikke nok at spille "Psychedelic Trance" også få den opskrift hvortil musikken er minded til at fungere bare på den baggrund.
Der er mere "psychedelic trance party" over andre arrangementer, hvor musikken ikke kan defineres som "psychedelic trance". Her snakker vi så om forskellen imellem tilbundslæggende ideologi og værdi der er til stede til eventsne.

En af de mere psykedeliske oplevelser jeg har haft musisk (i byen) i løbet af de sidste år var noget DJ Tom og Trentemøller... Det var noget fucked up musik de spillede, uforudsigeligt og dejligt forfriskende - Stemningen var fin, på trods af meget få fremmødte (nok under 20). Meget af det jeg ville sige hører sig til et godt "psychedelic party" var til stede der i større grad, end tilfældet f.eks var da jeg for første (og eneste) gang deltog i en full on fest med GMS på halvandet (et traume der stadig er under behandling).

- Bart

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Bart skrev:
Det korte, og det lange, er - at her i f.eks. Århus, der er dark psy fester ganske mainstream. Se bare Emma, Logarythm & Electrobeat - Du vil se de samme folk gå igen, og du vil se dem til Scientific Sequence fester (der alle er full on) også.

Jaja, men nu har mange jyder jo heller ikke råd til at være kræsne, vel?
Jeg mener, mange bor i mindre byer end KBH, Århus og Aalborg, og kører gerne mange kilometer til f.eks. Tarp eller Løkken (alt efter hvor de nu bor) for at feste, så når der endelig er noget der er nogenlunde lokalt, så tager de sgu derhen.

Det er problemet med KBH - Det er forgæves forsøgt at eksportere Århus-gak/Darkpsy til hovedstaden, men folk er kræsne, ikke vant til det og alt for forvænte, og plejer som regelt hver weekend at kunne vælge og vrage mellem minimum 2-3 forskellige fester med elektronisk musik.

Bart skrev:
f.eks var da jeg for første (og eneste) gang deltog i en full on fest med GMS på halvandet (et traume der stadig er under behandling).

Jeg føler med dig! :(

Titel:
Medlem

Dextrose skrev:
Bart skrev:

Jaja, men nu har mange jyder jo heller ikke råd til at være kræsne, vel?
Jeg mener, mange bor i mindre byer end KBH, Århus og Aalborg, og kører gerne mange kilometer til f.eks. Tarp eller Løkken (alt efter hvor de nu bor) for at feste, så når der endelig er noget der er nogenlunde lokalt, så tager de sgu derhen.

Det er problemet med KBH - Det er forgæves prøvet at eksportere Århus-gak/Darkpsy til hovedstaden, men folk er kræsne og alt for forvænte, og plejer som regelt hver weekend at kunne vælge og vrage mellem minimum 2-3 forskellige fester med elektronisk musik.

Bart skrev:
f.eks var da jeg for første (og eneste) gang deltog i en full on fest med GMS på halvandet (et traume der stadig er under behandling).

Jeg føler med dig! :(

Der er også full on fester i KBH der ikke går godt, og flere af dark psy festerne derovre har egentlig klaret sig ligesågodt som mange af de gennemsnitlige full on fester.

Det handler om at have de rigtige brands hvis man vil have stor success. De fleste full on brands er ikke stærkere end dark psy brandsne, og de skal bakkes op af noget mere potent.

Her i Aarhus er det spillesteder eller arrangørgrupper - Alt der kan signalere at det bliver max tramp.

Det samme gælder i KBH, der er man dog løbet tør for spillesteder, og næsten alle arrangørerne har jo lig i lasten (eller intet der gør folk virkelig vil bakke op omkring dem), derfor må man fokusere på importerede brands, f.eks. i form af Astrix og Infected for at sikre successen.
Det er den nemme løsning når man ikke selv har talentet, eller engagementet, til egenhændigt at opbygge brands - også derfor det konstant er de samme navne der bookes... dem kender folk jo, men det holder selvf ikke i længden, for tiderne ændrer sig.

Tror folk at der kommer mange mennesker til en dark psy fest i kbh, så vil den have ligeså stor success som full on festerne har. Fordi folk kommer ikke pga musikken, men pga oplevelsen - Den oplevelse er Max Tramp. Floskler som "jeg kommer pga musikken" er jo det rene selvbedrag, og er udelukkende opstået pga så mange kommer pga stofferne, og at man derfor må pointere at "det gør man IHVERTFALD ikke". Om det så passer eller ej er i denne sammenhæng underordnet, folk kommer pga total oplevelsen.. Den oplevelse de fleste vil have er - MAX TRAMP.

Da progressive trance for alvor havde sat sig på markedet i KBH, der var der jo heller ingen der gad tage til en fest med gammel goa trance mere...
Det var simpelthen ikke max tramp længere... Det skulle være Shiva Chandra for det var godt, noget med off beat bass og koklokker :-)

Det tager lang tid at opbygge brands, specielt når der er konkurrence. Måske bliver Dark Psy aldrig så udbredt som Full On... Man må jo sige, at det Full On virker ganske alt dominerende. Spørgsmålet er dog ikke om den ene genre eller anden genre bliver populær, men om enkelte navne indenfor den genre formår at markere sig på et sådant plan at der er penge i at booke dem.

Dette kan stadig ske, ligemeget om det er den ene eller anden genre. Man ser jo også Ticon trækker vildt mange i DK, det er jo IKKE full on... og til Fullmoon booker de da også dark psy navne, men når man ser på deres reklamer er det Infected, 1200 Mics, Astrix og GMS der står øverst (hvilket i mine øjne cementerer at der er tale om en festival der kender den monetære værdi af de brands de booker).

- Bart

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Ja, det har du ret i, men jeg vil stadigt vove at påstå at københavnere har det med at være mere selektive med de fester de tager til, end jyder...

Det med branding (MAX TRAMP) har du nok ret i, og det er nok lige netop det der er problemet - at det er svært at få folk til at tage til en Darkpsy-fest på et nyt location på Nørrebro, fordi at folk plejer at tage på Bryggen eller i Amager Bio for at lufte deres plastikpatter eller steroidearme.

Fuck it... bare de holder sig dér!

Titel:
Medlem

Dextrose skrev:
Ja, det har du ret i, men jeg vil stadigt vove at påstå at københavnere har det med at være mere selektive med de fester de tager til, end jyder...

Det med branding (MAX TRAMP) har du nok ret i, og det er nok lige netop det der er problemet - at det er svært at få folk til at tage til en Darkpsy-fest på et nyt location på Nørrebro, fordi at folk plejer at tage på Bryggen eller i Amager Bio for at lufte deres plastikpatter eller steroidearme.

Fuck it... bare de holder sig dér!

Ja, din pointe er også en stor faktor man ikke lige kan se udenom.

Jeg sidder heller ikke lige med "løsningen" til den københavnske trance scene, det er for store kræfter man umiddelbart er oppe imod. Fordi, når folk i sandhed ikke kommer for musikken, så bliver det svært at få nok publikum til et lille arrangement hvor musikken skal være tiltrækningskræften, og ikke det grande lamme show.

Synes dog mere og mere Bryggen ligner et sted der har spillet fallit, der mangler i den grad fornyelse. Det kræver dog stadig et spillested, på samme størrelse og med samme vilkår at konkurrere, hvis nu man ville lancere noget dark psy vs full on... så vidt jeg ved eksisterer den mulighed slet ikke.

Plastik patter, stereoide arme, amf eksistenser og teenage fluffere... de er, hvis man følger stereotypen, åbenbart ikke så kræsne nej :-)

Meeeeen, jeg forsøger nu mere og mere at se forbi de ting. Der er jo sikkert masser af dem der er cool mennesker alligevel, bare så nemt at dømme folk på udseendet.

Fremover vil jeg dømme folk på deres sko, og straffen bliver omfattende ! !!! ! ;-)

- Bart

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Fuck Halvandet. Danske indendørs fester sucks. Hvert fald om sommeren, når man jo aligevel ligså godt kan være udenfor om natten.

Næh nej, I skulle hellere tag til hemmelig skovfester eller en festival syd på som f.eks Boom i portugal. Virkelig vidunderlig stemning, behagelig menesker og minus steoride fjolser på dårlig speed og ecstasy.

Lidt billeder fra dette års Boom, I burde virkelig virkelig virkelig virkelig tage med næste gang. Det ville I aldrig komme til at fortryde :D

Billede

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Billede

Only in America... heldigvis.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt i Psychedelianus
Jeg foretrak ligesom de fleste andre her RAW frem for infected denne gang. Efter succeen sidste år, kunne jeg ikke lade et arrangement at denne kaliber forgå uden min indblanding :twisted: . Så på trods af at jeg havde tilraget mig en hæslig gang blærebetændelse (som btw er noget nær den klammeste sygdom jeg nogensinde har syntes skulle ramme mig), fik jeg da alligevel oplevet endnu et års RAW! Infected skal alligevel nok spille en 2-3 gange mere i DK i år som de plejer... Så dem gemmer vi til en vinterdag hvor der er ABSOLUT intet andet at foretage sig.

Det eneste jeg kan sige dårligt om RAW, udover toiletbesøg fra min side hvert 5. minut, er hvor latterligt umuligt det er at blive transporteret hjem med mindre man har vandrestøvlerne på!! Næste gang tar jeg min cykel med 8)

RAW IS WAAAR!!! :twisted:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

deXo-faN skrev:
RAW IS WAAAR!!! :twisted:

Mærkelig kommentar.

Er det et eller andet indforstået, eller hvad?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I de tusind landes sø
deXo-faN skrev:
Det eneste jeg kan sige dårligt om RAW, udover toiletbesøg fra min side hvert 5. minut, er hvor latterligt umuligt det er at blive transporteret hjem med mindre man har vandrestøvlerne på!!

Sidste år var der arrangeret busser op til metroen, og troede egentlig også der ville være det i år, men blev skuffet..
Har egentlig også flere gange undret mig over, at der ikke er nogen som arrangerea en bus som kører fra halvandet ind mod byen for en 50´er eller noget når de lukker. Shit det er bare dødens pølse at stå så langt ude på lorteøen og ikke vide hvordan man kommer videre. Har heldigvis kun prøvet det én gang..

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I de tusind landes sø
Dextrose skrev:
Darkpsy-fest på et nyt location på Nørrebro

hvor..? fortæl fortæl :D

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Det var et eksempel for 2 år siden...

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
MethylOle aka bling bling skrev:
Dextrose skrev:

Jeg tror der referreres til en fest på nørrebro medborgerhus, hvor Metroides og Isane Behavioer spillede

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hinsides godt og ondt
kæft de er pumpet, de gutter

Titel:
Medlem

eedeolla skrev:
MethylOle aka bling bling skrev:
Dextrose skrev:

Jeg tror der referreres til en fest på nørrebro medborgerhus, hvor Metroides og Isane Behavioer spillede

Meteloids og Insane Behavior :-)

Stereoides & Insane Behavior (kunne ikke dy mig)

Der er da, iøvrigt, dark psy på nadsat med dj drako fra tid til anden...

- Bart

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 59 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]