Imp skrev:
Jeg ved godt det, til dels, er op til den enkelte hvad der er psykedelisk. Jeg kan jo ikke vide hvad andre folk oplever i deres sind

Men hvorfor laver man så en genre der hedder psychedelic hvis man ikke kan definere det alligevel? Der må jo være en slags enighed til grund for at man definerer en genre.
Citat:
Ens personlige meninger og holdninger til trods, så er der nu engang en historie der ligger til bunds for de genrenavne, og det kan man ikke bare lige lave om på bare fordi man har nogle anderledes opfattelser af hvad der for en selv er "psykedelisk" samt fordomme imod alt "Full On" der er blevet voldpulet af specielt københavnske arrangører.
Jeg ved godt man måske ikke burde have disse fordomme. Men taget i betragtning de sidste par ugers fester har jeg bare fået slået fast med syvtommersøm at jeg mildt sagt ikke bryder mig om full-on.
Du har fat i mere end man skulle tro, når du snakker om at det ingen mening giver at definere noget folk ikke bliver enige om alligevel. Hvis du ser på at en musik skal være psykedelisk giver det pr definition, i mine øjne, slet ikke nogen mening at definere den. Fordi det psykedeliske er jo at nå nye steder hen hele tiden, for at opnå en definition der kræver det jo en gentagelse af oplevelsen.
I så fald skulle definitionen jo være det samme som selve definition af den psykedeliske oplevelse. Hvilket igen ikke ville være anvendeligt når vi skal sidde og snakke om musikken, eller den skal markedsføres kommercielt (sælge cder, fester osv).
Istedetfor at se ordet "Psychedelic Trance" som værende beskrivende for musikken, skal du istedet se på det som musik beregnet til den Psykedeliske scene. Hvad der så virker for hvem afhænger af hver person. Der er sindssygt meget ganske forskelligt musik der falder ind under den genre, at fællestrækkende egentlig bare er typisk 130-160 BPM og repetitiv bass + andre elementer.
Det er, som sagt, først ved introduktionen af "Full On" og "Minimal/Progressive" at man for alvor begyndte at definere lyden indenfor psychedelic trance. Vel og mærke på et plan så der var bred enighed om hvad der hørte til hvor.
Behovet kom fra ikke alle GAD at høre på minimal tech trance uden melodier og berøvet for de store klimatiske buildups, imens der var en anden del der var ved at brække sig over de mange kliche fyldte buildups og enerhverende melodier.
Så, man blev nødt til at udspecificere hvad der var hvad, så folk vidste hvad de gik ind til når de købte noget eller tog til fester.
Inden da var der meget forskelligt klingende musik der blev markedsført og accepteret som "Psychedelic Trance" og "Goa Trance", som sådan delte de musiske trance elementer, imens de kunne lyde relativt forskelligt fra hinanden. Det de, i mine øjne, fortrinsvist havde til fælles var at de blev spillet og brugt til Goa Style parties, dvs Psychedelic Trance parties.
Så - Du skal jvf min overbevisning ikke se ordet "Psychedelic Trance" som beskrivende for selve musikken, men snarere den scene og det markedssegment det er møntet på. Det var da også først og fremmest kommercielle enheder - Labels, Distributører og Arrangører der skabte beskrivelsen "Psychedelic Trance" bredt, når de skulle kategorisere musikken til pladebutikker hvor musiktosserne så købte det.
I den sammenhæng var det mindre musikkens detaljer det handlede om, men mere hvem man kunne få til at købe det.
Det er altså ikke lige den gængse opfattelse, men det er min version af sandheden det her - For mig, er det nemlig det eneste der giver mening når vi snakker om "psychedelic trance" - Fordi, der er ikke EN lyd der er psytrance, det er et virvar at lyde og attituder man nu, mange år senere, kalder "dark psy" "full on psy" "progressive psy" osv osv.
Kort og godt, at sige noget musik der har udviklet sig fra "Psychedelic Trance" ikke er Psy, det er noget fis. Det er alt sammen psy, bare udspecificeret som subgenrer.
Men at sige at noget psychedelic trance ikke er psykedelisk, subjektivt til ens egen opfattelse af hvad der er psykedelisk, det giver fuldt ud mening.
Det ændrer dog intet ved musikkens historie, som man ganske enkelt ikke kan tillade sig at forsøge at skrive om (da det jo ganske enkelt ville være at forvridde sandheden).
- Bart