Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 20:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 50 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Malkavian skrev:
Equilibrium (a.k.a. Cubic), Christian Bale

Den er ret fed, som en fusionsfilm med sin blanding af action og seriøsitet, men i modsætning til hvordan jeg havde det med den første gang jeg så den, så er den faktisk ikke så dyb igen. Jaja, det er da en spændende ide med overvågningssamfundet, hvor alle tager et stof, der gør dem følelsesmæssigt ligevægtigte (reelt indifferente). "Equilibrium" betyder jo "ligevægt" og er navnet på det drug, som indbyggerne skal tage hver dag. Selvom filmens dybde ikke kommer op på højde de rigtigt gode bøger om totalitære fremtidssamfund, såsom "1984" og "Brave New World" ("Fagre Nye Verden" på dansk), så er den langt bedre "Fahrenheit"-filmen, som der også var en der nævnte her i tråden. Desuden er Christian Bale(s pumpede overkrop) jo altid en fryd for øjet med sit sublime karakterspil. Den autencitet han altid tilfører en rolle, og den indlevelsesevne hvormed han spiller er virkelig forbilledlig.

Når snakken falder på "Vanilla Sky" overfor originalen "Luk øjenene op" (oversat direkte fra spansk), så må jeg med beklagelse indrømme, at jeg er mere til den amerikanske version, også selvom originalen er Tom Cruise-fri. Og selvom Penelope Cruiz i originalen viser sine prægtige ungpigebryster frem i adskillige hede sekunder. Men den amerikanske version fremstår simpelthen mere syret i mine øjne og meget mere uhyggelig. Den spanske kører mere på dialogerne osv, mens der i den amerikanske sker en masse. Jeg er muligvis inhabil i denne sammenhæng, eftersom jeg få den amerikanske først, og jeg tror faktisk aldrig jeg har oplevet, at jeg bedre kunne lide den version, jeg så som nr. to bedre end den første jeg så. Chok-effekten er ligesom væk.

Mvh. Psyko

Titel:
Medlem

Jeg så dem omvendt. Så først den amerikanske, og derefter den originale. Syntes godtnok at det var latterligt at der var blevet produceret to så ens film, det virker nærmest som om det kun er gjort med indtægt for øje.
Generelt synes jeg at instruktøren (Alejandro Amenábar) har et problem med sine slutninger. Ligesom "The Others", som han også har instrueret, så kører Vanilla Sky ret godt i begyndelsen, og er virkelig mystisk og syret. Slutningen gør filmen til standard sci-fi, og meget af den rimelige Lynch-agtige stemning der er tidligere bliver lidt slået i stykker. Seeren bliver også ligesom gjort fri for at tænke selv, fordi alle spørgsmålene bogstaveligt talt bliver besvaret direkte overfor en. Ærgerligt, for ud over det er filmen røvfed!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Åndsamøbe skrev:
Malkavian skrev:
Hele Farscape serie

Lyder ualmindeligt interessant, ved du om det er noget der har været sendt, eller planer om det på dansk tv (eller bare en af de gængse kabeltv kanaler med engelsk tale!), eller om det er noget man skal bestille hjem over nettet eller finde som torrent ?

Jeg aner ikke hvor de sender serien lige nu - om nogen steder?! Gik på Sci-Fi channel oprindeligt. Der er også en mulighed i dag for at få boxed sets med hele seriens 4 sæsoner (og så Peacekeeper Wars i en separat version). Men bittorrent er da en god mulighed for at stifte bekendtskab med serien på (jeg så den også på noget divx oprindeligt inden jeg købte).

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Psyko skrev:
Malkavian skrev:
Equilibrium

Den er ret fed, som en fusionsfilm med sin blanding af action og seriøsitet, men i modsætning til hvordan jeg havde det med den første gang jeg så den, så er den faktisk ikke så dyb igen. Jaja, det er da en spændende ide med overvågningssamfundet, hvor alle tager et stof, der gør dem følelsesmæssigt ligevægtigte (reelt indifferente). "Equilibrium" betyder jo "ligevægt" og er navnet på det drug, som indbyggerne skal tage hver dag. Selvom filmens dybde ikke kommer op på højde de rigtigt gode bøger om totalitære fremtidssamfund, såsom "1984" og "Brave New World" ("Fagre Nye Verden" på dansk), så er den langt...

Filmens ultimative styrke ligger i hele tanken om "sense offenders" og hele den ubønhørlige krig mod følelserne, og kun sekundært (efter min mening) tankerne om det totalitære samfund. Personligt synes jeg, at filmen berører nogle meget dybe tanker, men det skylder nok også, at jeg har studeret dette emne i mere end ti år nu - i alt fra religion, mysticisme, myter og til moderne, hård neurologi.

På et mytisk niveau beskriver denne ene film uden sidestykke den nær-kosmiske krig, der foregår mellem dem, der vil ophæve det apollinske intellekt til det højeste på bekostning af det dionysiske følelsesmorads, som især i Vesten har været så forfærdelig udskældt. Equilibrium er for mig en moderne og ultra-cool version af Euripides "Bakkanterne" :)

Psykologisk og neurologisk er det en cadeau til Daniel Goleman og Antonio Damasio, der tilbage i midt-halvfemserne endelig beviste, at følelsesmæssig intelligens og hjernens kropslige fundament (det dionysiske) er det som alt andet bygger på.

Religiøst er det de store monoteistiske mellemøstlige og vestlige religioner (med alt deres "sense offender" pis) mod det naturlige, kaotiske menneske.

Esoterisk er det kulten af mænd, der ikke kan tilfredsstille deres kvinder - og som derfor søger at kontrollere og undertrykke det feminine mørke/følelserne - mod den resterende del, der ikke har sådanne problemer og som tilbeder det feminine med al den tilhørende respekt som er rimelig.

Politisk er det forbudsfløjen mod harm reduction fløjen.

Nå må hellere holde inden det går helt off-topic.

Titel:
Medlem

Malkavian skrev:
Esoterisk er det kulten af mænd, der ikke kan tilfredsstille deres kvinder - og som derfor søger at kontrollere og undertrykke det feminine mørke/følelserne - mod den resterende del, der ikke har sådanne problemer og som tilbeder det feminine med al den tilhørende respekt som er rimelig.

Jeg synes du skulle ændre det til "der føler de ikke kan tilfredssstille deres kvinder", da jeg simpelthen ikke tror på at man kan skære alle over en kam på den måde.

Desuden glemmer du i det du skriver at kvinder er forskellige, og at mennesker i det hele taget er forskellige - I den forstand så er der ingen norm for hvem der bliver tilfredsstillet af hvad.

For at blive lidt mere konkret, så mener jeg du begår en fejl i at fokusere på det sexuelle; pga dit eget behov for at sætte dig over, og ydmyge den gruppe mennesker jeg intuitivt føler du foragter idet de pisser på værdier du føler skal tilbedes.

Faktum er jo, at de folk du lige har kategoriseret de undertrykker alt som sådan, ikke kun det sexuelle - men ALT. Det har intet at gøre med de ikke kan tilfredsstille deres kvinder, men nok snarere troen på at de er utilstrækkelige / de ikke kan kontrollere ALT, ergo så må det forbydes og undertrykkes (ofte med den ultimative straf, døden, som følge).

Dette er jo, ultimativt, deres egen tragedie. Fordi rent faktisk kan de godt tilfredsstille deres kvinder, de kan håndtere en friere kultur og meget mere... Det ved de bare ikke, ligesom de ikke tror på det pga deres religiøse / sociale indoktrinering.

En hel civilizations udnyttelse af sig selv, som man iøvrigt heller ikke behøver kigge langt efter her i Danmark eller andre steder hvor mennesker lever i flok.

Eller måske er der noget jeg misforstår :-)

MVH

Bart

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: spatielt promiskuøs
Citat:
På et mytisk niveau beskriver denne ene film uden sidestykke den nær-kosmiske krig, der foregår mellem dem, der vil ophæve det apollinske intellekt til det højeste på bekostning af det dionysiske følelsesmorads, som især i Vesten har været så forfærdelig udskældt.

Jeg synes også overordnet filmen er ret genial.

Det irriterer mig bare lidt, at den så ensidigt tager parti for den ene side. Filmen stiller ikke nogle spørgsmål, men propaganderer sit eget synspunkt (at livet dybest set består af følelserne). Oveni købet er dette et synspunkt som de fleste vel vil være enige i, så den stryger meget publikum med hårene.

Min opfattelse af den er muligvis påvirket af at jeg så den lige efter Hotel Rwanda. Set i lyset af en etnisk udrensning virker idéen om at dæmpe folks følelser som noget der i hvert fald er værd at overveje.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Bart skrev:
Jeg synes du skulle ændre det til "der føler de ikke kan tilfredssstille deres kvinder", da jeg simpelthen ikke tror på at man kan skære alle over en kam på den måde.

Desuden glemmer du i det du skriver at kvinder er forskellige, og at mennesker i det hele taget er forskellige - I den forstand så er der ingen norm for hvem der bliver tilfredsstillet af hvad.

Jeg forsøgte bare at holde det kort. Jeg ved udmærket, at der er nuancer her :)

Man kunne også have skrevet det som "mænd der føler sig afskåret fra samhørighed med universet og det feminine, og som derfor er skræmte fra vid og sans over kvinder - og som resultat forsøger de at kontrollere, styre og ved regler og magt at styre dette feminine kaos". Igen ... det er ikke videnskab vi taler her eller noget forkromet forsøg på at være præcis ;)

Bart skrev:
For at blive lidt mere konkret, så mener jeg du begår en fejl i at fokusere på det sexuelle; pga dit eget behov for at sætte dig over, og ydmyge den gruppe mennesker jeg intuitivt føler du foragter idet de pisser på værdier du føler skal tilbedes.

Tak for psykoanalysen, men det er nu ikke et eller andet billigt følelsesmæssigt motiv, der motiverer mig her. Jeg føler oprigtigt, at jeg har ret - uanset om sandheden kan gøre ondt.

Bart skrev:
Faktum er jo, at de folk du lige har kategoriseret de undertrykker alt som sådan, ikke kun det sexuelle - men ALT. Det har intet at gøre med de ikke kan tilfredsstille deres kvinder, men nok snarere troen på at de er utilstrækkelige / de ikke kan kontrollere ALT, ergo så må det forbydes og undertrykkes (ofte med den ultimative straf, døden, som følge).

Ikke uenig. Det er bare rent mytisk/esoterisk nemmere at koge det ned til "men who can't fuck" :) Men som sagt er din analyse korrekt nok: det er en meget mere fundamental mangel på selvtillid og selvværd, der er roden til problemerne. Sex er blot en magtfuld indgang til emnet, og hvis du er i tvivl om, hvor vigtigt denne gruppe af mennesker selv anser sex for at være, så prøv at læse lidt på kristendommens historie eller kig lidt på nulevende muslimer.

Bart skrev:
Dette er jo, ultimativt, deres egen tragedie. Fordi rent faktisk kan de godt tilfredsstille deres kvinder, de kan håndtere en friere kultur og meget mere... Det ved de bare ikke, ligesom de ikke tror på det pga deres religiøse / sociale indoktrinering.

Ja det er så spørgsmålet ;)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

acidDreamer skrev:
Det irriterer mig bare lidt, at den så ensidigt tager parti for den ene side. Filmen stiller ikke nogle spørgsmål, men propaganderer sit eget synspunkt (at livet dybest set består af følelserne). Oveni købet er dette et synspunkt som de fleste vel vil være enige i, så den stryger meget publikum med hårene.

Min opfattelse af den er muligvis påvirket af at jeg så den lige efter Hotel Rwanda. Set i lyset af en etnisk udrensning virker idéen om at dæmpe folks følelser som noget der i hvert fald er værd at overveje.

Filmen er helt sikkert konstrueret til at skabe sympati for de såkaldte "sense offenders" (ganske ligesom Demolition Man er det), men ser man det i en historisk kontekst så er jeg slet ikke så sikker på, at filmen dybest set repræsenterer flertallet. Vores vestlige kultur er praktisk talt bygget op om ALT ANDET end en fornuftig, harm reduction indgangsvinkel til følelserne.

For folk kender udmærket de etniske udrensninger, volden, kriminaliteten, krigene osv. Traditionelt vil jeg mene, at løsningen på disse problemer er søgt løst ved Prohibition metoder, hvis ultimative mål generelt er en udradering af den uønskede følelse.

Det ville have være cool nok at drysse følelsesdæmpende medicin ud over hele Rwanda på det tidspunkt, hvor folk begyndte at rasle med macheterne. Den oprindelige kim til problemerne var bare ikke én eller anden dyb iboende menneskelig synd, som burde have været være udraderet da folk blev født.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8000 Botanical Dimensions
New Order skrev:
Infected Cope skrev:
*New Order* og *Tamara9k*..
Ved i om der er nogen internet forhandlere i DK som sælger de film i snakker om der?

/IC

Donnie Darko kan du få hos DVDoo for en 50'er. Solaris, altså den første filmatisering, ved jeg ikke lige med, men prøv Google. Jeg kan ikke forestille mig, den ikke skulle kunne fås nemt. Det er en af de væsentligste filmklassikere overhovedet.

Donnie Darko er intet mindre end en fantastisk film!
Tilfældigvis så jeg director's cut i går, og jeg må sige, at den virkelig er de ekstra penge værd. I hvert fald for fans. Der er ikke ekstra, meget længere scener, men dog er der blevet plads til en masse småfilm, der alt i alt gør den endnu bedre. Bl.a. får Roberta Sparrows bog om tidsrejser en noget mere central plads i filmen, ligesom det religiøse apekt får en noget større plads. Der er også en ekstra dvd med andet godt, som jeg ikke har fået set endnu.

Den kan købes på play.com, hvor der også er andre versioner. Bl.a. en boks, hvor man også får Blue Velvet med i købet. Sidstnævnte er jo iøvrigt også et must for Lynch-fans.

Titel:
Medlem

Malkavian skrev:

Ja det er så spørgsmålet ;)

Det vælger jeg at tro - Fordi jeg mener vi har det bedre, omvendt så kan vi jo ikke fornægte at vi alle er mennesker og deler den samme arv.

Derfor må man vel nok acceptere, at det man taler om er "os", ligesåvel, som det er "dem".

Mon ikke det bliver bedre med tiden - Jeg "tror" da vi er kommet langt i den vestlige kultur her, ihvertfald set i forholdet til for 100 år siden.

Når det er en success for os, må det vel også være det for dem, i sidste ende :-)

Tak for uddybelsen :-)

MVH

Bart

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 50 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]