Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 aug 2025 23:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 109 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Absolut!

Jeg ryger den fede jævnligt med mine forældre, og har en enkelt gang delt en kex med min mor.
Det var en meget givende oplevelse, og absolut en af de bedste gange jeg har brugt MDMA.

Titel:
Insane psychedelia user!

Ja så handler det vist mere om en kulturel/klassemæssig barriere, for den holdning deler jeg så absolut ikke. Aldrig om jeg ville lade mine børn udsætte sig for sådan noget. Ville du nogensinde kunne tilgive dig selv, hvis dine børn røg ud i et misbrug eller på anden måde kom galt af sted, pga. de stoffer de havde taget, fordi du havde lært dem at det var okay?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Slet ikke, og jeg indrømmer blankt at jeg selv har og har haft bl.a. et hashmisbrug - men hey, jeg har aldrig fået kvalificeret information vedr. brug og misbrug af illegale substanser i folkeskolen. Hvordan skulle jeg vide hvor ofte det var i orden at ryge den fede?

Oplysning og åben dialog er vejen frem, om det så er alkohol, tjald eller MDMA.

Titel:
Insane psychedelia user!

Dextrose skrev:
men hey, jeg har aldrig fået kvalificeret information vedr. brug og misbrug af illegale substanser i folkeskolen. Hvordan skulle jeg vide hvor ofte det var i orden at ryge den fede?

Dårlig undskyldning - der er også noget der hedder selvdisciplin og ansvarlighed. Man behøver ikke oplysning om stoffer, for at vide at man er på vej ud på et skråplan.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Jeg har dårlig selvdiciplin, men er forholdsvist ansvarlig.
...men det karakterer jo kun min person, man må jo forvente at både forældre og offentligheden har tillid andre personer, ik'?
Et røvhul er et røvhul, om han er er ædru, stiv eller på amf.

Titel:
Relativistisk båthorn

Treasure skrev:
Ja så handler det vist mere om en kulturel/klassemæssig barriere, for den holdning deler jeg så absolut ikke.

Og derfor føler du at vi også ska' dele din holdning? Du er imod legalisering, og derfor ska' vi også være det?

Fordi det bli'r legalt, betyder det jo ikke at du _skal_ ta' narko, vel? At alkohol er legalt betyder jo ikke at forældre _skal_ tvinge deres børn til at drikke det, vel?

Så en legalisering vil gøre _både_ dig og os glade, fordi du stadig ka' forbyde dig selv at ta' det, mens vi ka' tillade os selv at ta' det. Er det ikke en bedre ide, end at den ene side ska' tvinges til at være som den anden side?

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Treasure > Jeg har aldrig rigtig forstået, hvad du laver på psychedelia? Det er ikke fordi, jeg ikke mener du har ret til at være her, og du bidrager da med en masse god information, men du virker jo nærmest som inkarneret tilhænger af forbudspolitikken.

Det er ikke fordi, jeg beskylder dig for at være borgerlig, du virker mest af alt som en (god) socialdemokrat.

-Psyko

Titel:
Insane psychedelia user!

JEL skrev:
Treasure skrev:
Ja så handler det vist mere om en kulturel/klassemæssig barriere, for den holdning deler jeg så absolut ikke.

Og derfor føler du at vi også ska' dele din holdning? Du er imod legalisering, og derfor ska' vi også være det?

Fordi det bli'r legalt, betyder det jo ikke at du _skal_ ta' narko, vel? At alkohol er legalt betyder jo ikke at forældre _skal_ tvinge deres børn til at drikke det, vel?

Så en legalisering vil gøre _både_ dig og os glade, fordi du stadig ka' forbyde dig selv at ta' det, mens vi ka' tillade os selv at ta' det. Er det ikke en bedre ide, end at den ene side ska' tvinges til at være som den anden side?

Jeg snakkede ikke om meningen ang. legalisering - jeg snakkede om at lade sine børn tage stoffer og lære dem at det er noget, der er alment acceptabelt.

Titel:
Insane psychedelia user!

Psyko skrev:
Treasure > Jeg har aldrig rigtig forstået, hvad du laver på psychedelia? Det er ikke fordi, jeg ikke mener du har ret til at være her, og du bidrager da med en masse god information, men du virker jo nærmest som inkarneret tilhænger af forbudspolitikken.

Det er ikke fordi, jeg beskylder dig for at være borgerlig, du virker mest af alt som en (god) socialdemokrat.

-Psyko

Jeg ser ingen grund til at stoffer skulle legaliseres, for hvis jeg skal være helt ærlig, så synes jeg hele den kamp for legalisering, blot handler om at dem der tager narko kan få lov at tage endnu mere narko. Beskyttelse af egne interesser, ville man også populært kalde det. Der kan meget vel være masser der er uenige med mig, men jeg har det fint med forbudspolitikken for det viser at stoffer er noget, der ikke er acceptabelt i vores samfund, ligesom vold og overgreb. Jeg tror ikke på den hage med oplysning, selv om den sikkert er særdeles fremragende, og med lidt oplysning vil vi automatisk få fjernet stofmisbrugere. Den holder ikke i længden og hører efter min mening til i en slags drømmeverden. Selvfølgelig skal der være oplysning ja, men det kommer altså ikke til at fjerne problemet.

Jeg kan ikke se hvorfor man absolut skal have samme holdning for at være på psychedelia - jeg respekterer da folk der tager stoffer, naturligvis til en vis grænse. Jeg forstår hvorfor folk får lyst til at prøve det, for jeg har selv været der, men derfor behøver kan man stadig have en anden holdning hvad angår stoffer i det almene samfund, og der ser jeg det stadig bedst at der er et forbud.

Titel:
Medlem

Citat:
Jeg ser ingen grund til at stoffer skulle legaliseres, for hvis jeg skal være helt ærlig, så synes jeg hele den kamp for legalisering, blot handler om at dem der tager narko kan få lov at tage endnu mere narko.

Det er absolut ikke derfor jeg gerne vil have legaliseret stoffer. Hovedsagen til at jeg gerne vil have stoffer legaliseret er at jeg er træt af at folk ser ned på mig fordi jeg gør noget der er ulovligt. Den anden grund er at jeg er træt af at man skal opføre sig som en anden spion for at få narko, og når man ringer til sin dealer kan man ikke sige: "Jeg vil gerne have 10 gram hash og 2 gram amfetamin", fordi hans telefon bliver aflyttet. Jeg er skide træt af at jeg ikke må more mig på andre måder end lige præcis sådan som staten foreskriver det!

Det var et lille morgenvredesudbrud. Hovedsagen er at det absolut ikke er for at kunne tage flere stoffer at jeg gerne vil have dem legaliseret, men fordi jeg synes det er tåbeligt at de er ulovlige. Hvis vi får noget ordentlig information omkring det, så tror jeg overhovedet ikke det vil skade det danske samfund hvis stoffer bliver gjort lovlige.

Titel:
Insane psychedelia user!

Det er jo lige før man så bare kan sige, "hvis du ikke kan lide lugten i bageriet..." :). Der er også nogen der morer sig med hærværk, indbrud og tyveri, og synes det er sjovt, men derfor er det vel ikke det samme som at staten ligefrem dikterer hvordan du skal have det sjovt, bare fordi lige netop det er ulovligt. Jeg synes generelt det er et lidt vattet argument.

Titel:
Medlem

Treasure skrev:
Det er jo lige før man så bare kan sige, "hvis du ikke kan lide lugten i bageriet..." :). Der er også nogen der morer sig med hærværk, indbrud og tyveri, og synes det er sjovt, men derfor er det vel ikke det samme som at staten ligefrem dikterer hvordan du skal have det sjovt, bare fordi lige netop det er ulovligt. Jeg synes generelt det er et lidt vattet argument.

Jeg synes generelt du bruger ufattelig dårlige argumenter! Du kan da på ingen måde sammenligne det at tage stoffer med at begå hærværk.. Problemet er at staten vælger at nogle stoffer er ok og ander er ikke (ja, jeg ser alkohol som et stof, ligesom alle andre rusmidler). Jeg tror ikke at vi vil få flere mennesker der bliver skadet af stoffer hvis vi lovliggører dem så længe vi giver en god information omkring stofferne. De mennesker der ikke tager stoffer nu, fordi er er ulovlige eller fordi de er bange for det, tror jeg ikke er dem der går ud og tager en overdosis hvis stofferne skulle blive lovlige.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Treasure, mener du så også alkohol og tobak burde være ulovlige?

Titel:
Insane psychedelia user!

TimeKiller skrev:
Treasure, mener du så også alkohol og tobak burde være ulovlige?

Jeg synes godt grænsen for at kunne købe alkohol kunne hæves, for der er alt for mange små 12-13 årige der drikker sig stive og vælter rundt. Ikke fordi jeg ikke selv gjorde det dengang, og der kan det måske godt lyde lidt dobbeltmoralsk, men jeg synes generelt at unge er for unge, når de begynder at drikke. Der ville jeg ihvertfald godt se at der kom en eller anden form for restriktion - og alkoholoplysning mangler vi jo ikke noget af, så problemet må ligge et andet sted. Mht. til tobak, det ved jeg ikke rigtigt. Jeg ryger selv, så det er lidt svært for mig at bedømme om det skal være ulovligt eller ej. Bevares, rygning er usundt og koster sundhedsvæsnet mange penge, men jeg er hverken til fare for mine omgivelser, mig selv eller min egen psykiske tilstand, når jeg ryger, så der kan jeg ikke se hvorfor det skulle ulovliggøres. Den smule frihed synes jeg man skal have lov at have, men det er der sikkert også delte meninger om. Men aldersgrænsen for at købe cigaretter kunne ihvertfald også godt hæves, ligesom med alkohol.

Titel:
Insane psychedelia user!

troo_L_S skrev:
Treasure skrev:

Jeg synes generelt du bruger ufattelig dårlige argumenter! Du kan da på ingen måde sammenligne det at tage stoffer med at begå hærværk.. Problemet er at staten vælger at nogle stoffer er ok og ander er ikke (ja, jeg ser alkohol som et stof, ligesom alle andre rusmidler). Jeg tror ikke at vi vil få flere mennesker der bliver skadet af stoffer hvis vi lovliggører dem så længe vi giver en god information omkring stofferne. De mennesker der ikke tager stoffer nu, fordi er er ulovlige eller fordi de er bange for det, tror jeg ikke er dem der går ud og tager en overdosis hvis stofferne skulle blive lovlige.

Jeg forsøger blot at pointere at der er forskellige definitioner på morskab, og at stoffer for dig er morskab, det må være din sag, ligesom andre har deres syn på hvad morskab er. Lovgivningen er nu engang sådan som den er, og det har jeg det fint med, så at du må omgås loven for at have det sjovt, må egentlig være dit eget problem. Min holdning er stadig at en legalisering vil medføre flere tilfælde af uheldige situationer, der har ophav i brug af rusmidler, hvadenten det er stimulanser eller hallucinogener. Vi kunne godt bruge lidt mer oplysning om stoffer i Danmark - ingen tvivl om det - men det burde stadig være i samkvem med den nuværende lovning, for jeg synes det er modstridende at oplyse om skaderne ved at tage stoffer, og så samtidig acceptere det ved at lovliggøre det.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Du tager i din sammenligning fejl på ét markant punkt, og det er;
Når man begår hærværk, og vold som sjov, så laver man noget som oftest går ud over andre personer, eller andre personers ejendele. Når man tager stoffer roder man med sit eget sind og sin egen krop.
Og det er der altså en stor forskel på.

Desuden er der skader ved alt. Der er ulykker hver eneste dag forskellige steder hvor livsaktiviteten udfoldes. Men det må man tage med.
Grunden til at folk tager risiko faktoren med, når man snakker stoffer og lovgivning er ikke et udtryk for et ugennemtænkt paradox. Det er snarere et udtryk for at man er klar over dem, men også er klar over det godt der kan komme ud af arbejdet med disse værktøjer. Og ja, jeg synes det er helt ok at bare blæse igennem på noget en gang imellem, da sjov og morskab også er en del af livet. Men at være klar over risikoen er ikke paradoxalt, det gør det bare nemmere at undgå skaderne ved at man ikke tager for meget.

-Odden

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Citat:
Mht. til tobak, det ved jeg ikke rigtigt. Jeg ryger selv, så det er lidt svært for mig at bedømme om det skal være ulovligt eller ej. Bevares, rygning er usundt og koster sundhedsvæsnet mange penge, men jeg er hverken til fare for mine omgivelser, mig selv eller min egen psykiske tilstand, når jeg ryger, så der kan jeg ikke se hvorfor det skulle ulovliggøres.

Sjovt fordi rygning er en af de eneste nydelsesmidler, hvor du direkte skader andre ved at udsætte dem for din tobaksrøg?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Treasure: Har du bare slået hjernen fra i et par dage, eller mener du rent faktisk de ting du siger? Jeg har sgu lidt svært ved at tage ind at du i ramme alvor forsvarer et vanvittigt diskriminerende system, og så tillader du dig ovenikøbet at sammenligne brug af ulovlige stoffer med hærværk og indbrud?!? Siden hvornår har det været et overgreb på et andet menneske at indtage et stof og hygge sig med det? Og siden hvornår kan hærværk og indbrud foretages UDEN at det er et overgreb på nogen?

Hvis nu vi forestiller os at jeg har været oppe hos en pusher jeg kender, og købt 3 gram MDMA, fordi det er sjældent man støder på det, og jeg vil være sikker på at have noget liggende når jeg har lyst til det. Jeg bliver stoppet af politiet på vej hjem, de snupper mine dyrt indkøbte krystaller, og senere får jeg en bøde, og de næste 5 år har jeg problemer med at få arbejde pga. at det står på min straffeattest... Og det synes du er helt rimeligt? Jeg har ikke udsat nogen for fare, ej heller har det været min hensigt. Tværtimod var det min mening at indtage det under hyggelige og rimeligt kontrollerede forhold, med det formål at få nogle gode oplevelser som kan medvirke til en styrkelse af venskaber, øget indsigt i mine egne og andres følelser, og en generelt forøget livsglæde... Og det har du det helt fint med at jeg kan blive straffet for? Når jeg læser sådanne ytringer får jeg mest af alt lyst til at spytte afsenderen i ansigtet...

Titel:
Insane psychedelia user!

Jamen Yeti jeg kan godt se at du føler dig meget truffet og ramt af at jeg kritiserer en holdning at stoffer skal legaliseres, og det kan meget vel være, som jeg tidligere har nævnt, at der findes en masse rundt omkring i landet, som har et forsvarligt forbrug af stoffer, og som hygger sig med det osv. og som egentlig ikke gør en sjæl fortræd med hvad de foretager sig, men det ved vi jo begge kun er toppen af pyramiden, for der er også den store gruppe af unge lammehoveder, der sniffer amf, ryger hash, tager kiks, og hvad der ellers kan komme dem i hænde, blot for rusens skyld, og så vidt jeg har erfaret, er fuldstændig ligeglade med de konsekvenser, det misbrug - som jeg vil karakterisere sådan noget - vil få eller har, både på kort, men så sandelig også på lang sigt.

Hvad angår dit lille eksempel - der kan du jo ikke regne med at politiet bare vil tage en sludder for en sladder. Det kan godt være du er i din gode ret til at hælde lidt øregas ud over for politiet om harmoni, velfærd og stoffer, men hvem ved om du sælger det videre til små teenagedrenge eller får lyst til at tage det hele på en gang og går i koma? Der er andre der bekymrer sig om de ting du foretager, end dig selv, og det er bl.a. dem, de ting du foretager dig, kan gå ud over - det så vel være de små teenage drenge eller din familie.

Det er ikke altid at man har de samme hensigter når det handler om stoffer - nogle vil gerne have en hyggelig aften og det skal de vel for min skyld også have lov til, men det kan også være man går ud og sælger videre og på den måde tjener "sorte" penge og samtidig udsætter andre for at komme galt af sted. Hvis du nu havde solgt 1 gram af de 3 gram du havde købt hos din dealer, og den person du solgte til, kom galt af sted - ville du så ikke føle en eller anden form for skyldfølelse?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg reagerer på at du udtaler at det er helt rimeligt at jeg bliver diskrimineret og udsat for overgreb, uden anden grund end at nogle mennesker tager skade af at tage stoffer. Og det er fucking ligegyldigt hvilken mængde vi snakker om... Havde det været en kapsel med 130 mg i, ville politiet stadig tage det fra mig, og jeg ville stadig få bøde og plettet straffeattest. Pointen er at du synes jeg skal straffes for noget som jeg på INGEN måde kan se noget forkert i at gøre. Det er i mine øjne det samme som at skynde sig væk uden i det mindste at ringe til politiet hvis man ser et voldeligt overfald, fordi man synes det er rimeligt nok at nogen mennesker får tæsk uden grund, eller fordi de er grimme, eller lignende. Men det kan jo være du har det fint med det, så længe det ikke er dig der får tæsk...
Jeg kan heller ikke se hvad der skulle være i vejen med at skaffe lidt MDMA til mine venner, hvis jeg tilfældigvis er den eneste som kan lige på det tidspunkt... Så længe de ved hvad de har med at gøre, er det for fanden deres eget ansvar, jeg stopper det jo ikke ned i halsen på dem. Og hvad så hvis jeg æder det hele på en gang? Det tager jeg højst sandsynligt varigt skade af, uden at få noget ud af det overhovedet, og det kan jeg sagtens gøre på måder der koster væsentligt mindre end 3 gram MDMA, og som ikke indebærer risiko for plettet straffeattest, bødestraf osv.

Nu nævner du så at sælge til teenagere, og til det vil jeg sige at jeg går ind for meget stram alders-/myndighedsregulering. Hvis man ser mennesker som værende i stand til at tage ansvaret for eget liv, må det også indbefatte at man selv er i stand til at vurdere hvad man skal og ikke skal indtage. Derimod er det vist meget almindeligt at børn og unge ikke altid har den fornødne erfaring og ansvarlighed til at træffe større beslutninger, og her har forældrene da også rent juridisk ret og magt til at skære igennem og bestemme hvordan tingene skal gøres, og det mener jeg helt klart også bør være tilfældet for så alvorlige ting som stofindtagelse, tobak og alkohol inklusive.

Og nu kommer du med en masse bræk om negative konsekvenser etc., og lige som alle andre fortalere for forbudspolitik glemmer du at tænke på at alle dine eksempler har fundet sted uden at forbudet på nogen måde har forhindret det. Det fortæller mig at de folk der virkelig gerne vil lamme sig gør det under alle omstændigheder, men du vil åbenbart gerne have at de udover de problemer de i forvejen tydeligvis har, også risikerer at blive straffet for det, for de ville jo helt klart have det endnu værre hvis ikke det var ulovligt, eller hvad? Det er mennesker der misbruger stofferne, ikke omvendt, selvom det selvfølgelig er nemmest at beskylde stofferne for alverdens ondskab. Jeg har aldrig hørt om noget der peger på at der ville blive flere problemer i verden hvis stoffer ikke var forbudte. Derimod synes jeg der er en del der peger på at problemerne ville være færre uden forbudet. Og jeg kan sgu ikke bruge en "holdning" til noget, hvis ikke du har noget der underbygger den er det jo bare noget du har grebet ud af den blå luft.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 109 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]