Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 23:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Gode råd Jonas. Hvis du føler dig deprimeret så gør ALLE de ting Jonas har skrevet før du begynder at overveje SSRI eller 5-HTP.

Titel:
Insane psychedelia user!

Ja, lys er godt. Stimulerer dannelsen af melatonin som så bliver omdannet til serotonin. Bl.a. derfor man føler sig mere søvning når det er mørkt end lyst :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Efter min mening,burde man ikke tale om SSIR´s/5htp,men prik bladet perikon.Der er bred enighed om,at det er ligeså virksomt ved moderate depp.´s,som SSIR´s.Så vidt jeg ved har 5htp ikke nogen direkte antideppresiv effekt.

Ved alvorligere tilfælde vil SSIR´s nok være et bedre bud,men efter min mening burde det være amindelig praksis,altid at prøve med St. Johns(Perikon),før man går videre til SSIR´s.

Jeg syntes det er nogle ret ubehagelige bi virkninger de har.

Titel:
Insane psychedelia user!

Gonzo skrev:
Så vidt jeg ved har 5htp ikke nogen direkte antideppresiv effekt.

Hvis din depression skyldes at du ikke har fået nok tryptofan, så burde det nu nok virke :)

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Ja alt efter hvordan ens lidelse er, om man er maniodepresiv eller angst, så øger depresion mængden af cortisol dvs. stress :shock: der er ginseng godt, eftersom det reducere stress og cortisol og samtidig virker beroligende og stimulerende på én gang, sammen med perikon og 5-htp får man en god kombination af neurotransmittere, baldrian er også godt at blande med, eftersom den fungerer som en udmærket herbal erstatning af valium og eftersigende skulle koncentrationsmængden af gaba, der findes utrolig mange stoffer både i maden og i aromaer som har antidepresiv virkning og når alt kommer til alt, så fungerer det meget bedre til sammen, mange små dråber bliver til et helt hav, en ting som musik er også afgørende, selv er klassisk det perfekte for mig og så en masse ture i skoven og prøve at forvandle det til noget kreativt, lang noget kunst, det virker meget bedre end lykkepiller det sætter bare nogle lokale neurologiske områder i midlertidig suspension, det andet forvandler og transformere, så stop med at ha ondt af jer selv og kom igang med at skabe, det er den bedste medicin ;)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg har lidt af vinterdepressioner de sidste par år (ikke særlig alvorlige, men alligevel på ingen måde behagelige), men da det begyndte at blive mørkere i år besluttede jeg mig for at gøre noget ved det, for jeg gider ikke det lort en gang til.
Jeg er begyndt at dyrke sport (svømning og lidt styrketræning), spise sundt og gå tidligere i seng. Desuden bruger jeg mindre tid foran computeren og er ret kreativ, og det hjælper virkelig godt, jeg har det bedre nu end jeg har haft det sidste år.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Astral> Jeg synes nu at dine råd skal tages med forbehold.
F.ex. er det ret let at drukne i uproduktiv selvmedlidenhed hvis man bliver alt for "kreativ" og sidder og skriver dystre digte/dagbog eller maler billeder af ufødte fostre osv.

Fenriz> Jeg tror også at det er meget vigtigt at gøre ting som man har det godt med at gøre.
F.ex. føler de fleste jo at de "har gjort noget godt" efter motion, hårdt arbejde osv. så det giver ro og bedre selvværd.
Man skal jo heller aldrig undervurdere den mægtige Placebo-effekt; hvis man følger en masse pseudo-råd og overbeviser sig selv om at de virker, så skal de nok virke.

En lille kommentar: Pas på med motionen! Man bliver hooked på det lort - det går ind og fucker med belønningssystemet, og snart er man en fitness-junkie der ikke kan fungere normalt med mindre man har sekreteret en liter sved og straffet sit tempel :wink:
Når/hvis man så bliver syg (forkølelse er jo ret normalt om vinteren) og man ligger inde og er syg og ussel, så bliver nedturen endnu værre.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvis man maler billeder af ufødte fostre så har man sgu selv bedt om det ;) Men du har ret, man skal naturligvis prøve at vende det til noget positivt. Det andet er vist også mest for folk med lidt for meget make-up i æsken og selvvalgte depressioner.

Hvad fanden er et "pseudo-råd" ? Jeg forstår hvad du mener, men det ord har jeg ikke hørt før.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Hvis man er rigtig klog, så kan man sætte pseudo foran alle ord :wink:

"Pseudo-xxx" betyder vel noget i stil med "noget der minder om xxx, men ikke helt er xxx".

Dvs. "pseudo-råd" er et råd der lyder som et råd, men egentlig ikke er et råd.
Dvs. sådan noget lommefilosofisk ævl og halv-overtro, som at det hjælper at banke under et bord og sige "7-9-13", at det giver 7 års ulykke at knuse et spejl, at man kan kureres for AIDS hvis man knepper en jomfru (dette tror mange afrikanere desværre på) osv..

Mange råd virker jo lige så meget pga. placebo-effekten som pga. deres reelle effektivitet.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]