Efter at have været her og på mIRC-chatten i et par år, så synes jeg faktisk ikke, at det er de store "misbrugstendencer" blandt dem jeg har snakket med. Der har været enkelttilfælde, hvor nogle har OD'et (mig selv fx) og/eller endt i et misbrug, og det tror jeg er uundgåeligt. For man kan hjælpe nok så mange, men i sidste ende kan man ikke sætte en stopper for folks lyst og trang til at prøve grænser af.
Men som sagt, så synes jeg klart, at jeg har oplevet større "misbrugspotentiale", når jeg har været til psy-fest og snakket lidt rundt med folk.
Og så er der jo de knolde herinde på boardet, som man udmærket ved tager alt, alt for meget, men de skriver det ikke (fx zlOr i tidligere dage med de der fucked indlæg et par gange om ugen, og der er intet møntet på zlor, misforstå mig ikke - jeg synes det er rigtig stærkt af ham, at han faktisk har taget en del af de ting, vi har sagt til ham til sig, og så vidt jeg ved, er han pt. er på pause. Kudos herfra zlor. Men der er de typer der, som spørger ind til et eller andet om en given fx stimulans, som så senere spørger, om de har fået for meget/de har det underligt for tiden etc.)
Så i bund og grund synes jeg, at psychedelia gør det godt. Jeg blev selv opfordret til at vente, til jeg var 20 år, og det gjorde lige knap og nap, og når andre bliver opfordret til også at vente, så kan jeg kun håbe på, at de kigger lidt indad og kan indse med sig selv, at man ikke er helt moden til at tage stoffer når man er 15, og derfor burde vente. Nu kan jeg ikke bestemme over, hvornår folk synes de er klar, og nogle er sikkert klar når de er 15 og deromkring, så synes jeg bare de skal overveje det en ekstra gang, og virkelig have styr på set/setting/tripsitter etc.
Citat:
Synes også jeg ser en tendens til at folk der har læst meget tror at deres viden om stoffer gør stofferne mindre skadelige. Det kan man jo også argumentere for, men så skal man altså også bruge sin viden om HR og lign. i praksis. Det praktiske del synes jeg at have set flere der ikke opfylder.
Virkeligheden er en helt anden. Ligesom man ville opfordre nogen til at drikke max 10 øl fx, eller kun ryge ½g hash på en aften, så ville jeg selv i hvert fald godt kunne både drikke og ryge mere end det. Og det er også gældende for narko (hvis man nu anbefaler 100mg keta, så har jeg da selv binget på en del mere i løbet af en aften, og dette er jeg sikker på, gælder for de fleste in real life).
Ikke desto mindre er det hamrende vigtigt, at vi bliver ved med at rådgive og advokere så forsvarlig omgang med stoffer som muligt, og så må folk selv vurdere, hvor meget de vil tage.
Jeg tror mest af alt, at hele diskussionen om misbrug på psychedelia og for sig selv i den virkelig verden handler om værdier.
Vægte sine værdier i livet op og tage valg hele tiden; vil jeg tage narko igen denne fredag eller vente til jeg er færdig med X.
Og det er måske manglende modenhed og ansvar hos nogle, det kan jeg ikke bedømme over, men det er min mening (at det er mangel på førnævnte, hvis man tager narko for meget &/ for ofte).
lol