Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jun 2025 05:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 74 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Er du misbruger af et eller flere euforiserende midler?
Ja 27%  27%  [ 48 ]
Nej 46%  46%  [ 81 ]
Er på vej ud i et 4%  4%  [ 7 ]
Er tidligere misbruger 24%  24%  [ 42 ]
Afgivne stemmer : 178
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Synes også godt vi kan være bedre til at hanke op i hinanden. Vi kan nok ikke løse alle de misbrugsproblemer som medlemmer har. Men synes også nogle gange der en tendens på den her side til at være for ukritisk overfor narko. Nogle gange er det som om folk herinde snakker om rene stoffer, selvom at de har at gøre med de stoffer man finder på gadeplan. Altså højst sandsynlige urene stoffer som man skal behandle helt anderledes end de rene produkter. Og ja som du skriver er det som om folk ikke anser det som misbrug at tage stoffer engang i ugen. For mig at se (jeg er "kun" hashryger og alkoholdrikker) så er der nogen herinde der legimitere deres misbrug med at bruge mange forskellige stoffer. Altså en form for weekend narkomaner som tager et nyt stof hver weekend. Det ser jeg i hvert fald også som misbrug. Det kan godt være man ikke fysisk skader sin krop på samme hvis som hvis man blæse MDMA 2 gange hver uge, men det er altså en form for virkelighedsflugt.

Synes også jeg ser en tendens til at folk der har læst meget tror at deres viden om stoffer gør stofferne mindre skadelige. Det kan man jo også argumentere for, men så skal man altså også bruge sin viden om HR og lign. i praksis. Det praktiske del synes jeg at have set flere der ikke opfylder.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Efter at have været her og på mIRC-chatten i et par år, så synes jeg faktisk ikke, at det er de store "misbrugstendencer" blandt dem jeg har snakket med. Der har været enkelttilfælde, hvor nogle har OD'et (mig selv fx) og/eller endt i et misbrug, og det tror jeg er uundgåeligt. For man kan hjælpe nok så mange, men i sidste ende kan man ikke sætte en stopper for folks lyst og trang til at prøve grænser af.
Men som sagt, så synes jeg klart, at jeg har oplevet større "misbrugspotentiale", når jeg har været til psy-fest og snakket lidt rundt med folk.
Og så er der jo de knolde herinde på boardet, som man udmærket ved tager alt, alt for meget, men de skriver det ikke (fx zlOr i tidligere dage med de der fucked indlæg et par gange om ugen, og der er intet møntet på zlor, misforstå mig ikke - jeg synes det er rigtig stærkt af ham, at han faktisk har taget en del af de ting, vi har sagt til ham til sig, og så vidt jeg ved, er han pt. er på pause. Kudos herfra zlor. Men der er de typer der, som spørger ind til et eller andet om en given fx stimulans, som så senere spørger, om de har fået for meget/de har det underligt for tiden etc.)

Så i bund og grund synes jeg, at psychedelia gør det godt. Jeg blev selv opfordret til at vente, til jeg var 20 år, og det gjorde lige knap og nap, og når andre bliver opfordret til også at vente, så kan jeg kun håbe på, at de kigger lidt indad og kan indse med sig selv, at man ikke er helt moden til at tage stoffer når man er 15, og derfor burde vente. Nu kan jeg ikke bestemme over, hvornår folk synes de er klar, og nogle er sikkert klar når de er 15 og deromkring, så synes jeg bare de skal overveje det en ekstra gang, og virkelig have styr på set/setting/tripsitter etc.

Citat:
Synes også jeg ser en tendens til at folk der har læst meget tror at deres viden om stoffer gør stofferne mindre skadelige. Det kan man jo også argumentere for, men så skal man altså også bruge sin viden om HR og lign. i praksis. Det praktiske del synes jeg at have set flere der ikke opfylder.

Virkeligheden er en helt anden. Ligesom man ville opfordre nogen til at drikke max 10 øl fx, eller kun ryge ½g hash på en aften, så ville jeg selv i hvert fald godt kunne både drikke og ryge mere end det. Og det er også gældende for narko (hvis man nu anbefaler 100mg keta, så har jeg da selv binget på en del mere i løbet af en aften, og dette er jeg sikker på, gælder for de fleste in real life).
Ikke desto mindre er det hamrende vigtigt, at vi bliver ved med at rådgive og advokere så forsvarlig omgang med stoffer som muligt, og så må folk selv vurdere, hvor meget de vil tage.

Jeg tror mest af alt, at hele diskussionen om misbrug på psychedelia og for sig selv i den virkelig verden handler om værdier.
Vægte sine værdier i livet op og tage valg hele tiden; vil jeg tage narko igen denne fredag eller vente til jeg er færdig med X.
Og det er måske manglende modenhed og ansvar hos nogle, det kan jeg ikke bedømme over, men det er min mening (at det er mangel på førnævnte, hvis man tager narko for meget &/ for ofte).

lol

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Så hvis man kan passe en hverdag når man ryger hash hver dag har man ikke et problem? Og når man tager stoffer hver weekend så har man?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Det sagde jeg ikke noget om... Jeg sagde jo netop at det var svært at skelne og sværere endnu med hash, fordi det er et så forholdsvist mildt stof. Vi kan jo godt blive enige om, at der hurtigere kommer problemer ud af at tage stimulanser hver weekend, end der gør, hvis man bare ryger? Men jeg gider ikke til at have en diskussion om definitionen på et misbrug nu, den har været oppe før, og den var lang! Hvilket kun føjer mere vægt til mit udsagn om, at psychedelia som side i praksis ikke kan gøre noget ved folks misbrug andet end at vejlede dem bedst muligt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Har prøvet at ryge hash nogle gange og kunne mærke at det gik ud over mine matematiske evner. Til gengæld havde jeg et pænt weekendforbrug oven i fritidsjob da jeg gik i 3.g, og jeg afsluttede med omkring 10 i snit uden at anstrenge mig det mindste. Det havde jeg ikke kunnet havde jeg røget hash flere gange om ugen.
Jeg hører hele tiden historier herinde om folk der er kommet galt afsted med et hashmisbrug, og derfor synes jeg at jeg ville sætte mere fokus på at det, fordi synes generelt der er en stemning på boardet om at det er fuldt acceptabelt at gå rundt i en hashtåge 90% af tiden hvorimod Zlor, Punny_Pete og undertegnede er blevet kritiseret for vores weekendforbrug.
Det er bare et eller andet der er HELT galt!

Kunne du lade være med at ryge hash nu uden nogen som helst problemer? Hvis ja, hvorfor gør du det så ikke?

Admin
Brugeravatar

Kunne du lade være med at ryge hash nu uden nogen som helst problemer? Hvis ja, hvorfor gør du det så ikke?

Kunne du lade være med at drikke alkohol nu uden nogen som helst problemer? Hvis ja, hvorfor gør du det så ikke?

Det er fuldstændigt den samme argumentation, og den holder bare ikke :P

-Jimmy Carter

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Har prøvet at ryge hash nogle gange og kunne mærke at det gik ud over mine matematiske evner. Til gengæld havde jeg et pænt weekendforbrug oven i fritidsjob da jeg gik i 3.g, og jeg afsluttede med omkring 10 i snit uden at anstrenge mig det mindste. Det havde jeg ikke kunnet havde jeg røget hash flere gange om ugen.
Jeg hører hele tiden historier herinde om folk der er kommet galt afsted med et hashmisbrug, og derfor synes jeg at jeg ville sætte mere fokus på at det, fordi synes generelt der er en stemning på boardet om at det er fuldt acceptabelt at gå rundt i en hashtåge 90% af tiden hvorimod Zlor, Punny_Pete og undertegnede er blevet kritiseret for vores weekendforbrug.
Det er bare et eller andet der er HELT galt!

Jeg vil bare lige sige at jeg synes at daglig hashrygning er misbrug i næsten alle tilfælde. Alle jeg kender er gør det bliver i hvert fald omtågede af det. Et weekendforbrug af hash ser jeg mere mildt på, end jeg gør på weekendforbrug af RC's og andre kemiske stoffer. Der er altså ingen der dør af hash og det er der altså ved de fleste kemiske stoffer chance for. Du har da også selv fortalt om nogle lidt for heftige ture mener jeg. Med hash der er det værste der kan ske (hvis du har læst om stoffet og har normal psyke) at du bliver træt og falder i søvn eller i kombo med alkohol brækker sig og ryster lidt. Jeg har i hvert fald sjældent hørt om hjerteproblemer og andre virkelig slemme fysiske problemer som følge af et weekendforbrug. Det er noget andet med RC's der ikke er forsket ordenligt i og det ved du vidst også godt. Men ja hashtåger kan godt gå udover din viden. Jeg har da i hvert fald selv bemærket at jeg er blevet mere doven (har altid været doven og lavet massere af overspringshandlinger) i takt med at mit hashforbrug er steget, men nu har jeg skåret ned og ryger istedet 1-2 gange i ugen istedet for hele fredag eftermiddag, lørdag og 1-2 hverdage.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Der er ihvertfald mange der misbruger cannabis ved daglig rygning herinde.

Flame all u want.

Nu tænker jeg også på euforiserende midler, er selv ryger, og det er træls, men det påvirker mig ikke på samme måde som cannabis gjorde. Overhovedet.

Men "Flame all u want" er helt forkert opfattet. Jeg opretter det her indlæg, fordi jeg ønsker psychedelia skal hjælpe misbrugere mere end vi gør nu, bestemt ikke flame dem, det har aldrig hjulpet nogen.

Det var nu mig der skulle svines til for at sige at daglige cannabisrygere har et misbrug.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Moderator
Brugeravatar

Så kunne jeg jo meget passende og retorisk svare: Ja, det kunne jeg godt - men jeg har ikke lyst. Er det et problem?

Men hvor er det lige præcis du vil hen med denne her diskussion?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

For det første, tager jeg ikke stoffer hver weekend, for det andet kan jeg ikke forstå hvorfor hash er jo helliggjort herinde. Der er utrolig mange som ryger hver dag, nogen flere gange om dagen, men det er jo iorden for det er bare hash at være påvirket af hash 24/7 er åbenbart først et misbrug når man selv synes det. :roll:

Prøv f. eks at se denne utrolig sørgelige statistik (og indlæg): viewtopic.php?f=3&t=31762&hilit=Hvor+tit+ryger+du

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Jeg synes også glorificeringen af cannabis på dette board, er til at brække sig over. Dette har jeg givet udtryk for i et par tidligere tråde og haft lange diskussioner med hash-misbrugere om dette. Uden nogen af os har rykket os det mindste og jeg lade den derfor ligge der.

Ryg jeres elsket hash. :whogives:

Moderator
Brugeravatar

Jeg håber ikke jeg har glorificeret hash på nogen måde, det har i hvert fald ikke været min hensigt så... Jeg argumenterer bare for at det er i anden kategori, både kulturelt men også mht. forbrugsmønstre. Var alkohol f.eks. ulovligt, var der jo ingen her på boardet der ville sige at den omgang man ser med stoffet på gaden i dag, overhovedet nærmer sig sikker brug eller at det skulle være frit for misbrugstendenser. Det samme gør sig gældende for hash, der i visse kredse nærmest har semi-legal status. Derfor ser man måske mildere på et overforbrug, fordi det bare er noget man gør en overgang, eller fordi det ikke er så skadeligt fysisk - jo flere mennesker der nyder et stof, desto lettere vil det også være for flertallet at negligere dets bivirkninger, det er det jeg tror vi ser effekten af.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis man sammenligner hash med alkohol så kender jeg ingen der drikker hver dag, hvis en af mine venner drak alkohol hver dag og opnåede en rus ville jeg bestemt mene at vedkommende havde et problem.
Jeg synes det nærmere er undtagelsen end reglen at folk der ryger hash hver dag klarer sig lige så godt som dem der ikke gør. Jeg har en del bekendte fra folkeskolen der bare gik helt i stå med udviklingen pga. stoffet, så jeg synes ikke at man bare skal se forbi problemet.

Og jeg ved godt at det måske kan være svært at se når man ryger hash til daglig. Jeg havde også svært ved at se noget skidt i af fylde RC's på min krop hver anden weekend, for jeg tog jo ikke skade. Men jeg kan se at det var ret tåbeligt nu.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvis man sammenligner hash med alkohol så kender jeg ingen der drikker hver dag, hvis en af mine venner drak alkohol hver dag og opnåede en rus ville jeg bestemt mene at vedkommende havde et problem.
Jeg synes det nærmere er undtagelsen end reglen at folk der ryger hash hver dag klarer sig lige så godt som dem der ikke gør. Jeg har en del bekendte fra folkeskolen der bare gik helt i stå med udviklingen pga. stoffet, så jeg synes ikke at man bare skal se forbi problemet.

Og jeg ved godt at det måske kan være svært at se når man ryger hash til daglig. Jeg havde også svært ved at se noget skidt i af fylde RC's på min krop hver anden weekend, for jeg tog jo ikke skade. Men jeg kan se at det var ret tåbeligt nu.

Jeg synes stadig ikke du skal sammenligne de 2 ting. Vi er enige om at det er umuligt at dø af at ryge hash. Det har mange skadevirkninger, men de fleste er altså mulige at rette mere eller mindre op på igen. Pga. den nuværende lovgivning er et RC forbrug på hver anden weekend farligt. Stofferne er jo sjældent rene og nogle gange er det slet ikke det stof man troede det var. Det er altså noget andet at ryge noget grønt end at tage piller og sniffe pulver. Pulver kan være et hvilket som helst stof. Der er i hvert fald mange herinde der ikke er så sikre som man burde før man tager et stof.

Men jo dagligt hashforbrug er i næsten alle tilfælde et problem. Man skal altså skelne mellem hash/pot misbrug og RC misbrug. Det er 2 helt forskellige ting der kan have vidt forskellige konsekvenser.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det meget muligt at det er værre at have et misbrug af RC's eller diverse pulverer, men det ændre ikke på at ryge hash hver dag er et misbrug og dem der ryger hash hver dag undskylder sit forbrug med at sige man ikke kan misbruge hash og at det slet ikke påvirker deres dagligdag.

At ryge hash hver dag er ikke produktivt og man er påvirket af et konstant 24 timer i døgnet, det er et misbrug.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Moderator
Brugeravatar

Selvfølgelig kan man misbruge hash, dem der siger noget andet er dem som altid har haft et "misbrug" og som derfor slet ikke har opdaget hvordan det har påvirket deres person... De mennesker tror jeg ikke kan nåes fra et sted som psychedelia, så hold op med at spilde kræfter på dem.

Vi skal holde op med at banke folk oveni hovedet med, hvordan deres misbrug påvirker dem, det ved de fleste sgu godt - psychedelias tilgang til folk der ikke har styr på deres forbrug er desværre langtfra empatisk nok til at vi kan ændre på noget som helst pt.. Jeg prøver ikke at være nogen engel her, jeg er ofte selv alt for hård i munden når jeg dømmer folk. Det sidste en person med et misbrug har brug for at høre, er at det er noget abnormt og sygeligt som ikke kan forenes med et normalt liv, for det normale liv er det personen har flygtet fra siden starten af sit misbrug. Det kan være umådeligt svært for alle, at håndtere den afmægtighed der følger når et andet menneske, man måske har opbygget et hvis forhold til, ikke følger de gode velmendende råd som man giver personen - så bliver rådene til formaninger og formaningerne bliver til fordømmelser. Det er derfor vi har misbrugseksperter til at håndtere misbrug og psychedelia til at vejlede om sikker brug, hvis vi begynder at blande tingene sammen, tror jeg kun vi risikerer at tabe flere end vi hjælper...

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg er hash-misbruger, men det betyder ikke jeg synes hash er afhængighedsskabende. Det var min egen fejl at jeg ikke styrede mig. Er dog på vej ud af det :-)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg vil lige påpege at afstemningen er meget misvisne IMO. Jeg er sikker på at mange af de 46 personer der har trykket nej har et misbrug. De har bare ikke indrømmet det over for sig selv. Det tog hvert fald et par år for mig, at erkende jeg havde et problem (hvilket var starten på min "helbredelse")

Edit: Kan se der er stor fare for at jeg lyder som et frelst fuck-hoved i ovenstående udtagelse, hvilket jeg bestemt ikke er :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg er hash-misbruger, men det betyder ikke jeg synes hash er afhængighedsskabende. Det var min egen fejl at jeg ikke styrede mig. Er dog på vej ud af det :-)

Det kan du jo sige om alle stoffer :roll:

F.eks.:

Jeg er heroin-misbruger, men det betyder ikke jeg synes heroin er afhængighedsskabende. Det var min egen fejl at jeg ikke styrede mig. Er dog på vej ud af det :-)

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Jeg vil lige påpege at afstemningen er meget misvisne IMO. Jeg er sikker på at mange af de 46 personer der har trykket nej har et misbrug.

Hvad baserer du det på, er det rent gætværk? Jeg har f.eks. trykket nej - jeg har ikke noget misbrug. Jeg kender mange herinde fra som heller ikke har misbrugsproblemer.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 74 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]