Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 10:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Empty space
Selvfølgelig skal man være kritisk..
Men nu mener jeg fx Dalai Lama, Eckhart Tolle, Deepak Chopra, Frederick Lentz osv., er personligheder som har rimelig godt styr på, hvad de snakker om og lære fra sig.
Ja man skal se hvad der virker for én selv, men det kan jeg ikke se hvordan man kan, hvis man ikke prøver det 100% af og åbner hjertet helt for deres "idéer/teorier"..
Selvfølgelig hvis man synes det lyder helt forkert hvad man bliver fortalt, så skal man være kritisk.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
MrMachovelli skrev:
jeg har nu ikke været specielt kritisk

MrMachoveli skrev:

Erkendelserne vælter frem i lyset! I luv it :peace:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Empty space
Snoezel skrev:
MrMachovelli skrev:
jeg har nu ikke været specielt kritisk

MrMachoveli skrev:

Erkendelserne vælter frem i lyset! I luv it :peace:

Hahaha ja okay jeg kan godt se det..
Okay okay.. Det jeg mener er, at hvis man synes det lyder helt langt ude, ja så skal man da være kritisk.. Men det jeg efterhånden har fået læst, det har jeg ikke været kritisk overfor, da det har givet rigtig god mening :)
u get me?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
jeg kan få ret mange sjove ting til at give mening... Man skal jo også gøre op med sig selv, hvorfor man synes at noget langt ude, om det skyldes fordomme, eller bare generelt god moral... Jeg er med på den, but there's always more to it ;)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Den er måske lidt for feinschmeckere, og jeg brugte nok også uforholdsmæssig meget tid på denne bog: "Descartes' Error" (Descartes Fejl) af neurologen Antonio Damasio, men bogen giver en fantastisk indsigt i den måde vi mennesker virker på. Ikke mindst gør det kraftigt op med dualismen (den tro at krop og sjæl er to adskilte fænomener), men man får simpelthen et fantastisk indblik i egne tanker, bevidst og meget mere - herunder hans ret interessante tese om "udviklingsmæssig psykopati".

En del af bogens konklusioner findes i en efter min mening noget udvandet version i Daniel Golemans "Følelsernes Intelligens". Damasio er mere grundfjeldet, og jeg har med stor fornøjelse set Damasios fund snige sig ind i alle mulige andre sammenhænge - bl.a. moralfilosofi.

Og nu jeg siger "moralfilosofi", så sker der satme også noget i disse år. Eller rettere ... Sam Harris ville slå mig til plukfisk, hvis jeg slog ham i hartkorn med moralfilosoffer. Men Harris har for kort tid siden udgivet "The Moral Landscape", og den bog udvikler om noget ens syn på tilværelsen, moral, videnskab og vores ørkenvandring på dette område.

Endelig vil jeg på en helt anden tangent sige JA til det Odden sagde om, at det ofte er forklaringerne/virkningsmekanismerne, der er voldsomt irriterende i mange selvhjælpsbøger. Ofte aner de ikke en kæft om, hvorfor det virker, men der er næsten altid bygget en eller anden fantasifuld historie op. Deepak Chopra og hans komplet forrykte kvantemekanik er et skoleeksempel. Bør vist også nævne The Secret i det selskab. Det betyder ikke altid, at de tager fejl omkring alt ;)

Når jeg er på den vogn med chakraer, chi, åndelighed, nisser, sjælen og andet, bliver jeg nødt til at dekonstruere det til noget andet. Min indgang er altid, at nogen har oplevet et fænomen, og at det bør erkendes. Det betyder bare ikke, at man absolut skal godtage deres forklaring på, hvad fænomenet i virkeligheden er. Fænomener (og tal) taler aldrig for sig selv.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]