Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 17 jul 2025 17:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
Euforiseret skrev:
Vil gerne høre om andre med ADHD/ADD har oplevet samme som mig - jeg har ADHD, men tager ikke rigtigt min meddicin, jeg skal rigtigt tage 60 mg ritalin uno om dagen, dog tager jeg det kun et par dage om ugen efterhånden, hvis jeg skal noget specielt der lige kræver at jeg er fokuseret og seriøs.

Når jeg ikke tager det, føler jeg mig enormt glad, kærlig, nogle gange dirkete euforisk og er sprængfyldt af livsglæde.

Så sker der bare det at når jeg så tager det (20 mg (depotkapsler 3 gange dagen) får jeg altså den her enorme følelse af tristhed og sorg - ikke depression, men bare en følelse af at være virkeligt ked af det over et eller andet - men jeg ved ikke hvad.
Samtidig bliver jeg bedre til at tage ting seriøst, og bliver tættere på andre mennesker rent følelsesmessigt.
Så det hjælper mig da at tage det til tider, men forstår bare ikke den her dybe følelsesmessige bivirkning?

Er der andre der har det sådan? Og hvad kan jeg lige gøre ved det?

Jeg har hørt mange andre opleve det med diverse stimulanser.. At efter misbrug og hjernedødt forbrug har de mistet den positive effekt. Jeg har oftest hørt det i forbindelse med amfetamin.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
Så har jeg vidst haft tid til at tænke lidt over tingene:P

Tager det stadig et par gange om ugen som da jeg skrev tråden, - har dog prøvet at beabrejde den der tristhed jeg får på det, har lagt mærke til at det måske kommer af at jeg har en tendens til at tænke non-stop på ritalin, over sådan nogle små ligegyldige ting, stille spørgsmål ved alt for mange ting - istedet for at udnytte det til noget konstruktivt og hvile i mig selv.
Tror måske jeg har prøvet at undertrykke den der energi jeg har oppe i hovedet, for at virke ''normal'':P

Har tænkt rigtigt meget over hvad der er blevet skrevet med - at det ikke er en ulempe, men nærmere et potentiale, sådan har jeg ikke set på det før:)

Mange tak for de gode svar i øvrigt, har givet mig lidt at tænke over :D

- Abraham Lincoln

bannet

Geografisk sted: Risskov
Har du overvejet Strattera i stedet for Ritalin?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
Har godt overvejet det ja, men det er noget man skal tage hele tiden ikke?

Skal snakke med min psykiater i næste månede, tror at jeg vil snakke om at skifte preparat der, eller måske bare stoppe helt:P

- Abraham Lincoln

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nørrebro
Go' vind champ ! ;-)
Vær god mod dig selv og din krop - ingen afhængighed af medicin er godt - uanset om det er selvmedicinering via stoffer, eller om det er på lægens recept .. medicin er ikke løsningen på lang sigt - og adhdd medicin er et langtidsforbrug af et amfetamin/kokain-ligende stof ... det er selvsagt ikke skide sundt for hjernen ;-)! ..

Skriv hvis du skulle ha' nogle spørgsmål :)

bannet

Geografisk sted: Risskov
Jo altså jeg tager nu f.eks. 40mg en gang om dagen.. Modsat Ritalin, har Strattera intet med amfetamin at gøre.. Og der er ikke misbrugspotentiale da det ikke forøger dopamin flowet eller noget..

Jeg er lige startet på min 3. uge og jeg synes allerede jeg kan mærke lidt nu selvom folk siger der går 4-6 uger før det rigtigt virker..

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Det kunne være interesant at høre, jer der har været behandlet mod ADHD, hvordan det er gået. Har i fået det bedre eller dårligere ved at følge behandlingsplanen fra lægen. En ny undersøgelse tyder på at langvarig behandling kan have den modsatte effekt.
http://www.plosone.org/article/info%3Ad ... ne.0063023

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: k-hullet
well jeg skulle vel blande mig her......
QuaZ, sorry, men vil du ikke nok lade vær med at smide alle i samme bås?
JEG personligt er startet på ritalin for 9 måneder siden. (jeg er 31) og har haft en opvækst med komplikationer som NEMT kunne ha været undgået hvis jeg bare var blevet diagnostiseret med ADHD... eller nu er jeg også hypo-manisk. men kom istedet på behandlingshjem for adfærds vanskelige børn da jeg var 14. MEGA misforstået ! det fik mig bare ud i mere lort da jeg pludselig boede med 29 andre SOM HAR haft en fucked barndom og er semi psykopater! (min barndom har været utrolig tryg)
nu LANGT om længe er jeg på psyk hvor de jo griner fordi jeg har sygt meget ADHD.. og ritalinen har hjulpet mig gevaldigt... samlet mine tanker, kan overskue min dagligdag , snakker ikke NÆR så meget og kan rent faktisk høre efter hvad andre siger uden at blive distraheret !

jeg tager nu 70mg ritalin uno om dagen... og er utrolig glad for det.!
men kan godt relatere til hvad poster skriver om sine humør forandringer, jeg har det dog mest når ritalinen stopper med at virke!, og det værste der kan ske er at jeg løber tør, og det har engang for 2-3 måneder siden gået så vidt at jeg forsøgte at mere eller mindre begå selvmord efter nogle dage uden ritalin... jeg crashede fuldstændig psykisk! HELT! . .. for det ændre din dopamin og signalstoffer og hvis du allerede (mig) er skør og semi depri , så slår manglen på den dopamin udløsning du er vant til FUCKING HÅRDT!!!! i mit tilfælde!

dette er ikke for sjov!
heldigvis har jeg lært gevaldigt af det og er vågnet op!
syntes dog stadig ritalin har en gavnlig effekt, jeg skal bare trappe ud under kontrolleret opsyn !

ja...

Medlem
Brugeravatar

Tror ikke Quaz er her mere, men tråden er jo også fra 2011.

Noianoia, jeg synes du skal tage dig tid til at se denne video fra en høring i Sundhedsudvalget. Der giver behandlerne selv et billede af hvad ADHD er og hvor meget skade medicinen gør.

http://www.ft.dk/webtv/video/20121/suu/ ... s=1#player

Her er også en artikel som har et afkog af det: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/04/19/100314.htm

Har været oppe før: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... 19&t=44871

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Hey noianoia.

Det kunne godt lyde som om at det måske er en bivirkning af en lidt for høj dose. 70 mg lyder som meget, jeg startede på 10 og er blevet trappet op på 40. Jeg har, godt nok for mange år tilbage, ved flere lejligheder prøvet at overdosere ritalin og der får jeg bestemt de der følelses-trips som du beskriver når virkningen af ritalinen forsvinder, så måske det kunne være værd at overveje at trappe dosen en smule ned. Du kunne måske også bede om at prøve en periode med strattera i stedet for ritalin for at se om det er et bedre middel for dig.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]