Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 23:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 57 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: kbh
Jeg har også hørt om brugen af benzodiazepiner ved ghb forgiftning, men der var det sammen med brugen af acetylkolinagonister, hvor ach agonisten blev givet for at øge respirationen, hvorefter der blev indgivet benzodiazepiner når patienten gik i kramper pga ach overdosis, således blev der titreret frem og tilbage. jeg tænke også på om man ikke kan komme langt med respiratorbehandling, og evt. hæmodialyse?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
man kan blive tvunget til respirator men i langt de fleste tilfælde er "aflåst sideleje " og observation det der skal til.... jeg har aldrig hørt om brugen af acetylkolinagonister i forbindelse med GHB overdosis men engang stod der fejlagtigt i en del lærerbøger at man burde bruge stesolid mod de kramper GHB kan give ved overdosis...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Lurker, MD skrev:
Obama skrev:
Pisse fedt at se fagfolk der vil hjælpe gennem psy! :)

Stimulanser er som nævnt før nok det største problem I får.
Som Skaarup er inde på, så kan en der sidder ved siden af en overtrippet person være guld værd i øjeblikket for vedkommende.

Ja, men vi er ikke i en branche hvor der er tid til at vejlede folk i trips, og mange af os er rimeligt uvidende der... hvis man ikke dør eller tager varig skade fysisk, er vi glade. Alt andet kommer vi til at være meget, meget ligeglade med så længe folk ikke tager personalets tid fordi de tripper.

Jeg er helt med på at I ikke kan vejlede folk gennem et helt trip, det er der vel ikke personale til undtagen hvis der kommer en stille periode. Men hvis nu folk kommer i følgeskab med en ven, så kan I lige give vennen et praj om at finde nogle rolige omgivelser og have god tid. Det tager et øjeblik, og vil helt klart forbedre mulighederne for at komme igennem det på en god måde. Og hvis de er helt fra den, så vil lidt diazepam helt sikkert hjælpe også. Undgå kraftigere midler som Thorazin medmindre det er absolut nødvendigt for personens og omgivelsernes sikkerhed, da den slags medicin i mange tilfælde blokerer trippet og øger risikoen for at man sidder fast i oplevelsen uden at kunne komme videre.

2C-B er periodevis udbredt. Lige for tiden er det til at få fat i, og da det er et forholdsvist mildt psykedelisk stof er det ret populært til netop Roskilde, så måske vil I se noget af det. "Dronerne" er så vidt jeg ved kun i begrænset omløb(de kan købes rundt omkring på internettet), men det skulle ikke undre mig at nogle folk kunne finde på at tage en stor portion med til Roskilde.

Og ellers er jeg enig i de andres vurderinger. Centralstimulerende stoffer er det helt store, GHB+alkohol skal I nok også støde på. Og ecstasy/MDMA naturligvis. Vær opmærksom på at der kan være meget andet end MDMA i ecstasy-piller(det ved du selvfølgelig godt).

Og så vil jeg tilslutte mig koret der roser dig for at spørge os. Kom endelig tilbage en anden gang, og giv gerne adressen til dine kolleger også :) Og vi vil naturligvis også sætte pris på hvis du selv finder på at bidrage med noget herinde.

Junior medlem

Geografisk sted: kbh
http://emedicine.medscape.com/article/820531-treatment

"Medication
Most GHB ingestions require only supportive management. In cases of persistent coma or known massive ingestion, a reversal agent may be considered. Several drugs have been studied as potential GHB antagonists, including neostigmine, physostigmine, flumazenil, naloxone, and various antiepileptics. One study from the New York City Poison Control reviewed the literature and concluded that there is insufficient evidence for the routine use of physostigmine for GHB intoxication.3"

Her står angivet nogle stoffer der har været kig på i forbindelse med behandlig af svær ghb forgiftning, bl.a. physostigmin og neostigmin, to acetylcholinesetrase hæmmere. Ved jeg har læst om brugen af acetylcholinagonister som blev titreret med benzodiazepiner for at forhindre kramper, rationalet skulle være at ghb påvirkede GABA-b og benzodiazepiner GABA-a, og at det således ikke var lige så slemt at øge GABA-a stimulationen, som at øge GABA-b stimulationen.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Lurker, MD skrev:
Godt med nogle konstruktive svar!
Jeg anede ikke at Grof var inde på benzodiazepiner - men det er jo mit klare budskab til mine yngre kolleger: Angst, uro, speedet, hallucinerende, alt andet end pumpet på sprut og stesolid: anvend stesolid. Få folk ned og få dem til at slappe af og få kroppen til at fungere normalt. De amerikanske og danske lærebøger på området giver altså Grof ret.

Rart at se en læge med din indstilling. Jeg kunne ha frygtet, at antipsykotisk medicin ville blive spillet på banen mod hallucinationer, selvom erfaringen har vist, at det fremkalder ret ubehagelige symptomer hos patienterne.

Edit: Hvis tilstandens årsag er indtag af potente serotonin/dopamin boostere.

Most of the physical world is unseen.

Medlem

Geografisk sted: København
MDMA kombineret med øl og varme kunne især godt gå hen og blive farligt på roskilde.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
eskapisme - Ketamin overdoseringer tror jeg ikke bliver bekymrende - kun folk der er alt for forvirrede og bedøvede... Og som manden siger, så er det kun livstruende situationer de fokuserer på...

Jeg har aldrig mødt en der har OD'et på Ketamin faktisk...

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Lurker, MD skrev:
hvis man ikke dør eller tager varig skade fysisk, er vi glade. Alt andet kommer vi til at være meget, meget ligeglade med så længe folk ikke tager personalets tid fordi de tripper.

Hvad med varig psykisk skade?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside
Thumbs up Mr. Doctor! :rocking:

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

noname skrev:
Lurker, MD skrev:
hvis man ikke dør eller tager varig skade fysisk, er vi glade. Alt andet kommer vi til at være meget, meget ligeglade med så længe folk ikke tager personalets tid fordi de tripper.

Hvad med varig psykisk skade?

Det er akut behandling. Vi er i DK. Folk skal hurtigt ind og hurtigt ud igen. Varig psykisk skade behandles ved næste "kasse".

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Yes men hvis de forebygger langvarig fysisk skade burde de også forhindre langvarig psykisk skade så godt som muligt ved feks ikke at lade folk med et badtrip være alene ;) De lader jo heller ikke en mand med et styrtblødende sår sidde alene i alt for længe af gangen.

Medlem

Ansæt et par pædagoger der har erfaring med drugs til den uge hvor roskilde kører, det ville kunne give pote tror jeg.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Lurker> Kan du bidrage med noget info og nogen tal om hvordan det har set ud de tidligere år, hvor mange som har krævet behandling for stofrelaterede hændelser og for hvilke substanser? Det kunne være ret interessant at se.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

noname> Jeg er helt enig. Mit indlæg var en kynisk konstatering af kassetænkning og manglende sammenhæng i det danske sundhedsvæsen.

Phellodendron> Idéen er god, men jeg tvivler på, nogen vil bruge penge på det.

Medlem

@Arpheus. Var også meget optimistisk skrevet =]

Junior medlem

Sikke en fantastisk modtagelse, tak for det.

@ hemp student: hæmodialyse, så skal det være rigtig langt ude. tror aldrig jeg har hørt det anvendt men amerikansk litteratur har langt mere vægt end vores lille erfaring. hvis de siger man bruger det, er det sådan. men det er set at vi har været nødt til at slutte folk til respirator fordi de har taget for meget respirationsdæmpende. Og vi undgår generelt flumazenil til BZD, da det kan give kramper.
Tak for e-medicine.com, jeg glemmer altid at anvende det site. Vi bruger Goldfrank's Toxicology og Giftlinien, samt diverse standard lærebøger.

@ Prometheus: MDPV, ethylcathinon og naphyrone. Jeg skal nok læse på emedicine osv, men forklar lige om dem. Og jeg er helt med på hypertermi, det er jo i sidste ende det der scorer dødsfaldene på amfetamin og mdma.
Info om tidligere forgiftninger: uppers incl. mdma! opioider. bzd. en sjælden gang imellem ghb. lsd, svampe, hash psykoser. en enkelt Roskildeborger har et fast solidt misbrug af pcp. fælgrens. speedball (det eneste dødsfald i 2008 var speedball, sniffet). vi behandler vel en forgiftning eller to om ugen i dagligdagen, og nogle stykker om dagen under festivalen.

@ hyene: benzodiazepiners halvering kan vi hurtigt iagttage eller slå op og så er problemet ikke så stort - men jeg har aldrig selv ordineret noget længerevirkende end stesolid netop af den grund du angiver.

@ arpheus: antipsykotika til hallucinogener? jeg skal ikke begynde at pille mere ved folks hoved end højst nødvendigt. men det er godt at få en reminder, jeg havde ikke en gang overvejet at inddrage det i undervisningen. den kommer med nu.

@ noname: varig psykisk skade er ikke en medicinsk akutafdelings sag, men vi har et glimrende samarbejde med de psykiatriske afdelinger og kan få en psykiater forbi eller udskrive direkte til en psykiatrisk modtagelse, det sker tit.

@ Phellodendron: ikke en gang i en perfekt verden ville jeg have en pædagog til at stå i vejen for akutbehandling. men jeg savner nogle gange nummeret på en at sende folk videre til!

Lige et spørgsmål af gammel interesse: ketamin, hvorfor dog det? bliver man ikke bare blæst og fyldt med mareridt? jeg kunne forestille mig ret mange ting jeg helle ville have fingre i.

Medlem
Brugeravatar

http://psychedelia.dk/wiki/Ketamin

http://www.erowid.org/chemicals/ketamine/ketamine.shtml

http://www.erowid.org/chemicals/ketamin ... ects.shtml

Senest rettet af zoede 19 jun 2010 12:56, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Lurker, MD skrev:
@ Prometheus: MDPV, ethylcathinon og naphyrone. Jeg skal nok læse på emedicine osv, men forklar lige om dem. Og jeg er helt med på hypertermi, det er jo i sidste ende det der scorer dødsfaldene på amfetamin og mdma.

Ethylcathinon minder på mange måder om methcathinon - gængs amfetaminanalog. Naphyrone er nyt på markedet, og virker som en kraftig, langvarig tripple-reuptake-inhibitor. Der vides ikke så meget om det endnu, men det lyder som noget vanedannende stads lidt alá "dronerne". MDPV / methylenedioxypyrovalerone er en ret kraftig stimulans som en del finder meget vanedannende, og som let fører til kompulsiv brug.
Lurker, MD skrev:
Info om tidligere forgiftninger: uppers incl. mdma! opioider. bzd. en sjælden gang imellem ghb. lsd, svampe, hash psykoser. en enkelt Roskildeborger har et fast solidt misbrug af pcp. fælgrens. speedball (det eneste dødsfald i 2008 var speedball, sniffet). vi behandler vel en forgiftning eller to om ugen i dagligdagen, og nogle stykker om dagen under festivalen.

Tak. Er BZD en forkortelse for benzodiazepiner? Jeg er overrasket over at høre at PCP er set i DK.

Lurker, MD skrev:
Lige et spørgsmål af gammel interesse: ketamin, hvorfor dog det? bliver man ikke bare blæst og fyldt med mareridt? jeg kunne forestille mig ret mange ting jeg helle ville have fingre i.

Den dissociative effekt af ketamin kan anvendes som rekreativt psykoaktiv på flere måder. I lave doser (typisk insuffleret i små "bumps" af gangen) finder nogen det fornøjeligt at feste på. Omgivelser og interaktioner med folk får et surrealistisk, ofte humoristisk præg. Selv om det går ud over motorikken finder nogen det også godt at danse på. Brugt på denne måde kombineres stoffet ofte med stimulanser eller MDMA. I højere doser bliver forbindelsen til kroppen ret svag, og man kan opnå en form for sanseberøvelse, hvor bevidstheden stadig er relativt intakt og hvor den indre verden er dominerende for hvad man oplever. Den oftest immobiliserede tilstand man her kan opnå kaldes "K-hole". Jeg tror ikke at mange sigter efter den tilstand på en festival. Gængse psykedeliske stoffer anvendes ofte sammen med ketamin til at give oplevelsen mere... Tekstur af en slags...

Medlem

@Lurker, MD: Det var som supplement til de evt. psykotiske tilfælde og som trip-sitters.
Mht. ketamin og K-hullet vil jeg beskrive det som en psychonautisk oplevelse. Min oplevelse med hullet var en rundtur om diverse planter og fik fint billedligt beskrevet det usynlige plasmatiske rum vi bevæger os i til daglig. Det kan også dæmpe nervøsitet og i mindre mængder kan det være underholdende at mærke den motoriske nedgang på kroppen mens hovedet griner lidt over effekten. Det eneste der stinker er når maven gør vrøvl. Opkast og lammelse i kroppen kræver aflåst sideleje eller en til at holde øje med man ikke kvælens i brækket.
Ellers dejligt med en læge herinde.

Off-topic: Er der gængse nykker fra medics mod pæds? tsk tsk ^^

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Jeg er ikke inde i det "hårde" narko miljø, så ved mere hvad mine venner vil indtage og der er kun tale om Alkohol, Cannabis (også oralt), MDMA og LSD. Men giver thumbs up til at du som læge forbereder dig ved at spørge nogen der har en viden du ikke kan få fra dine kollegaer. Jeg syntes de andres posts giver et godt billede af hvad jeg kunne forvente af brugere fra festivalen.

Sidste år mødte jeg folk der havde indtaget: THC, Alkohol og 2-CB.

Jeg har en idé om at det mest er stimulanser og hallucinogener der bliver indtaget.

Held og lykke med dit arbejde. Det er godt der er nogle der tager sig af folk der ikke kan styre deres stofbrug med en konstruktiv indgangsvinkel. Der ikke noget værre end læger der bare siger; stop med stofferne, det har aldrig virket og kommer nok heller ikke til det.

Hav en god festival alle sammen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 57 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]