Lurker, MD skrev:
@ Prometheus: MDPV, ethylcathinon og naphyrone. Jeg skal nok læse på emedicine osv, men forklar lige om dem. Og jeg er helt med på hypertermi, det er jo i sidste ende det der scorer dødsfaldene på amfetamin og mdma.
Ethylcathinon minder på mange måder om methcathinon - gængs amfetaminanalog. Naphyrone er nyt på markedet, og virker som en kraftig, langvarig tripple-reuptake-inhibitor. Der vides ikke så meget om det endnu, men det lyder som noget vanedannende stads lidt alá "dronerne". MDPV / methylenedioxypyrovalerone er en ret kraftig stimulans som en del finder meget vanedannende, og som let fører til kompulsiv brug.
Lurker, MD skrev:
Info om tidligere forgiftninger: uppers incl. mdma! opioider. bzd. en sjælden gang imellem ghb. lsd, svampe, hash psykoser. en enkelt Roskildeborger har et fast solidt misbrug af pcp. fælgrens. speedball (det eneste dødsfald i 2008 var speedball, sniffet). vi behandler vel en forgiftning eller to om ugen i dagligdagen, og nogle stykker om dagen under festivalen.
Tak. Er BZD en forkortelse for benzodiazepiner? Jeg er overrasket over at høre at PCP er set i DK.
Lurker, MD skrev:
Lige et spørgsmål af gammel interesse: ketamin, hvorfor dog det? bliver man ikke bare blæst og fyldt med mareridt? jeg kunne forestille mig ret mange ting jeg helle ville have fingre i.
Den dissociative effekt af ketamin kan anvendes som rekreativt psykoaktiv på flere måder. I lave doser (typisk insuffleret i små "bumps" af gangen) finder nogen det fornøjeligt at feste på. Omgivelser og interaktioner med folk får et surrealistisk, ofte humoristisk præg. Selv om det går ud over motorikken finder nogen det også godt at danse på. Brugt på denne måde kombineres stoffet ofte med stimulanser eller MDMA. I højere doser bliver forbindelsen til kroppen ret svag, og man kan opnå en form for sanseberøvelse, hvor bevidstheden stadig er relativt intakt og hvor den indre verden er dominerende for hvad man oplever. Den oftest immobiliserede tilstand man her kan opnå kaldes "K-hole". Jeg tror ikke at mange sigter efter den tilstand på en festival. Gængse psykedeliske stoffer anvendes ofte sammen med ketamin til at give oplevelsen mere... Tekstur af en slags...