Altså hvis vi ser bort fra det scenarie hvor policen fysisk har haft fat i telefonen og ændret på den (enten i software eller hardware) - så står vi tilbage med en hyldevare hardware, som indeholder mikrofon og muligheden for transmission af signalet.
Dermed kan man godt med lidt tilnærmelse antage at de rent faktisk har muligheden for at udnytte den funktion uden brugere opdager dette; MEN som andre er inde på, konstant transmission ville dræne dit batteri så hurtigt at det ville blive mistænkeligt.
Mobilproducenterne opgiver standby- og taletider for deres batterier - og disse er nærmest en konkurrenceparameter, så det lyder usandsynligt at batterierne i virkeligheden kan holde væsentligt længere end producenterne opgiver (for at gøre plads til autoriteter potentielt kan aflytte telefonerne ubemærket - især ikke når dette måske drejer som om maximalt nogle få promille af det samlede antal mobiltelefontalende forbrugere).
Det næste er så at alle som har prøvet at føre en samtale i en mobiltelefon ved at man skal holde næbbet forholdsvis tæt på mikrofonen og tale tydeligt før den i den anden ende kan følge med... Jeg er sikker på "samtalekvalitet" også ligger pænt højt på mobilproducenternes prioritetsliste, så heller ikke her er det sandsynligt at producenterne med vilje sælger varen dårligere end den reelt er (af hensyn til eventuelle aflytninger på nogle få promille af kunderne).
Så sagt på en anden måde, så tror jeg det er en and; men generelt så bør man holde sig fra at benytte elektroniske medier til kommunikation hvis man vil være sikker på ikke at kunne blive konfronteret med det senere i livet - dette gælder også MSN, Facebook, fora som dette, emails osv.
Det vi skal frygte fra mobiltelefonerne er at de leverer en hel lille dagbog over brugerens liv, for dem der har adgang til disse data... Teleselskaberne logger din trafik (mener det er et år de har pligt til at gemme den information), så de kan fortælle præcis hvilket nummer du har ringet og skrevet til, hvornår og hvor længe samtalen varede (jeg kan ikke huske om ikke de rent faktisk også skal gemme selve indholdet af både sms'er og samtaler i et år?).
Telefonen forbinder sig til en central jævnligt og den handling giver mulighed for at se hvor du (telefonen) befinder sig inden for en radius af få meter (vist under 10 svjh) og jeg har lagt mærke til i nyere telefoner med indbygget GPS, der lagres den information på billeder du tager med telefonen - altså du kan i selve billedets data se hvor det er taget.
Så hvis i har noget at skjule, så tænk jer godt om