Flaban skrev:
Child of Aum skrev:
Jeg er dog chokeret over at jeg skal se freud dukke op i en tråd om skitzofreni. Især fordi man ikke underviser i freud mere
Du har delvist ret, men læser man personlighedspsykologi kommer man ikke uden om mandens forfatterskab og vil man uddanne sig til psykoanalytiker må man nok være klar til at gå i dybden med hans teorier.
Sidst jeg læste psykologi (2006) fik jeg at vide at man ikke længere bruger freuds teorier, man snuser lige til freud og det er så det. Dog har jeg læst psykologi før (1996) og der blev vi undervist ekstremt meget i freud og allerede dengang syntes jeg at freud var noget påståelig i sine teorier, især da disse er fremkommet af "eksperimenter" med syge børn.
Men det er dog korrekt at sigmund freud grundlagde det som vi kalder psykoanalysen, det eneste freud faktisk imo har bevist er at vi kan fortrænge ting, altså at vi har en underbevidsthed, hvilket i sig selv er et kæmpe skridt imod at forstå sig selv, ikke analysere men forstå... Dette skete i 1901
Ca 20 år senere kommer freud med teorien om Ego ID og superEGO...
Glem dog ikke at manden også udtalte at børn har en seksualitet.... hvilket IMO er fucking langt ude....
Men igen skal vi huske, at selv freud udtalte, at psykoanalytisk psykologi er i evig udvikling og det er ganske klart, derfor vi ikke længere bruger freud til noget som helst, andet end man lige får at vide at han er grundlæggeren af det som senere hen bliver til personlighedspsykologi, han gav os ideerne, men enhver med lidt omtanke, kan sagtens forstå at man ikke bruger næsten 100 år gamle teorier til ret meget. Samfundet har ændret sig så meget og der er så mange flere faktorer der spiller ind. Derfor man idag retter sig efter andre teorier. Disse teorier er udviklet på baggrund af freuds, men minder så lidt om dem at man ikke kan kalde det for freudinisme, dog er der mange psykologi studerende der er besat af freud og opfatter ham som noget han slet ikke er, dem om det, heldigvis er det nok ikke lige dem der ryger i forsknings sektoren, men nok dem som har taget andre teorier til sig. Det er jo lidt at rende med skyklapper på når man ikke kan se at verdenen har udviklet sig siden 1923..... og hvis verdenen har udviklet sig har mennesket også....
Støtter lige op om phibes her.... vil godt vide hvilke gener du mener det er.... verdenens forskerer bliver ret glade for dig makker..... fordi det ved det endnu ikke.... Der er en farout teori om at det er jagt genet der er stadigvæk er aktivt ved folk med f.eks ADHD... men det er endnu kun en farout teori.. altså jagt kontra bondesamfund:) Tror det er meget fedt at det er de 12 gutter med ADHD der går på mamutten og ikke de 12 uden..... For meget omtanke vil få en til ikke at angribe en så stort dyr hvorimod impulser bare sender en afsted.... men det adhd...... har ikke læst nogle teorier angående skitzofreni, men stik mig en kilde... så lurer jeg det..