Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 00:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Laus skrev:
Flaban skrev:
Hej Laus.

Det virker som om du er inde i emnet. Kan du kaste lys over forbindelsen mellem:

Citat:
Skizofreni opstår ved "udpantningen af navnet-af-faderen" under ødipus-komplekset.

og

Citat:
Det kan vi ved at hjerneskanne personen. Idag har vi nok viden til at kunne diagnosticere en person ved hjælp af analysering af hjernens struktur og aktivitet.

Jeg kan umiddelbart ikke se koblingen mellem den første psykoanalytiske forståelsesramme (evt. deterministisk) og en neuro(psyko)logisk forklaring på fænomenet skizofreni.

/Flaban

Citat:
Her taler man ikke om "forklaringen" på skizofreni, men om hvordan tilstanden kan diagnosticeres.

Ligesom man ved andre psykiske lidelser og psykiske handicap, kan påvise abnormaliteter i hjernen, kan man også påvise dem for skizofreni. Abnormaliteter for skizofreni inkluderer: lavt dopamin indhold i tindingelapperne, forøget dopamin i de bagerste dele af hjernen, udvidelse af ventriklerne, osv.

Desuden er det også muligt at stille diagnosen ud fra nogle kriterier om DNA'en fra personen.

Og det er cool, for det gør det muligt at målrette medicineringen bedre.

Men jeg kan stadig ikke se hvor Onkel Freud kommer ind i billedet henne. Mit bud er, hvis man vil koble psykodynamiske teorier med hjerneforskning, at tage fat i neuroaffektiv udviklingspsykologi.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Jeg er dog chokeret over at jeg skal se freud dukke op i en tråd om skitzofreni. Især fordi man ikke underviser i freud mere, man lærer lidt om fjolset og en del af vores psykologi er baseret på hans teorier - husk på at freuds teorier er bygget på syge mennesker og at hans kone ikke lod ham opdrage på deres egne børn, simpelthen fordi manden jo var skingrende sindssyg.....

Men nok om mit had til freud.....

Hvad ved man om skitzofreni.... det kræver biologisk predisponerning og et miljø der stresser en nok aka social arv.

Det er græsk for at dele sit sind.

Der ingen kur imod det endnu men antipsykotisk medicin bliver brugt da dette som regel nedsætter dopamin aktiviteten i hjernen og denne er næsten altid forhøjet i hjerner med skitzofrene tendenser - men en kur er det ikke - nærmest bare supression.

Følgesygdomme: Angst - depression - Misbrug (som ikke er en sygdom).

Andre problemer kan være lediggang, fattigdom, hjemløshed pga af psykiske symptomer der får verdenen til at opfatte en anderledes ligeledes er levealderen ca 10-12 lavere end det "normale" menneske pga ovenstående\dårligt helbred og pga en størrer chance for selvmordsforsøg.

Symptomer:

Vrangforestillinger, uorganiseret og unormal tankegang, Hallucinationer. Forvirrende usammenhængende snak, Paranoia. I nogle tilfælde ser man at den schitzofrene er meget stille, fastfrosset i mystiske positioner og det at blive ophidset over noget uden speciel grund, dette kalder man katatoniske symptomer. Dog kan ingen af disse symptomer fastslå at det er skitzofreni - da andre mentale sygdomme har samme symptomer.

Dog er der nogle tegn der med ret stor sikkerhed kan påvise skitzofreni - disse er: Følelse af man bliver kontrolleret udefra, følelse af at ens tanker er plantet\er blevet fjernet af nogle andre, audiatorie hallucinationer og samtaler med mennesker der ikke er der, eller noget som ikke er der....

Desværre bliver skitzofreni tit forvekslet med andre sygdomme som bipolær forstyrrelse, borderline personlighed forstyrrelse, korte stofrelaterede psykoser og for at smadre det danske lægesystem lidt mere, så har vi jo også en række fysiske lidelser der kan give skitzofrene symptomer såsom HIV, Syfilis, Læsioner i hjerne, stofskifte forstyrrelser, epilepsi og infektioner....

Man skal så have haft disse symptomer i MINDST 6 måneder for nogle som elst kan sige at man har skitzofreni. Tror der render en del rundt derude som lider af andre ting LOL hurra for danmarks psykiatri - damn den sux godt nok.

Men lad nu ikke lidt skitzofreni stoppe dig.... der er en skitzofren der vandt en nobel pris i 94........ så helt forkerte i kraniet kan man da ikke være født, bare fordi man er lidt anderledes...

Dedikeret medlem

Child of Aum skrev:
Jeg er dog chokeret over at jeg skal se freud dukke op i en tråd om skitzofreni. Især fordi man ikke underviser i freud mere

Du har delvist ret, men læser man personlighedspsykologi kommer man ikke uden om mandens forfatterskab og vil man uddanne sig til psykoanalytiker må man nok være klar til at gå i dybden med hans teorier.

Insane psychedelia user!

Laus skrev:
Desuden er det også muligt at stille diagnosen ud fra nogle kriterier om DNA'en fra personen.

Okay, hvilke specifikke gener er det så som er involveret?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Flaban skrev:
Child of Aum skrev:
Jeg er dog chokeret over at jeg skal se freud dukke op i en tråd om skitzofreni. Især fordi man ikke underviser i freud mere

Du har delvist ret, men læser man personlighedspsykologi kommer man ikke uden om mandens forfatterskab og vil man uddanne sig til psykoanalytiker må man nok være klar til at gå i dybden med hans teorier.

Sidst jeg læste psykologi (2006) fik jeg at vide at man ikke længere bruger freuds teorier, man snuser lige til freud og det er så det. Dog har jeg læst psykologi før (1996) og der blev vi undervist ekstremt meget i freud og allerede dengang syntes jeg at freud var noget påståelig i sine teorier, især da disse er fremkommet af "eksperimenter" med syge børn.

Men det er dog korrekt at sigmund freud grundlagde det som vi kalder psykoanalysen, det eneste freud faktisk imo har bevist er at vi kan fortrænge ting, altså at vi har en underbevidsthed, hvilket i sig selv er et kæmpe skridt imod at forstå sig selv, ikke analysere men forstå... Dette skete i 1901

Ca 20 år senere kommer freud med teorien om Ego ID og superEGO...

Glem dog ikke at manden også udtalte at børn har en seksualitet.... hvilket IMO er fucking langt ude....

Men igen skal vi huske, at selv freud udtalte, at psykoanalytisk psykologi er i evig udvikling og det er ganske klart, derfor vi ikke længere bruger freud til noget som helst, andet end man lige får at vide at han er grundlæggeren af det som senere hen bliver til personlighedspsykologi, han gav os ideerne, men enhver med lidt omtanke, kan sagtens forstå at man ikke bruger næsten 100 år gamle teorier til ret meget. Samfundet har ændret sig så meget og der er så mange flere faktorer der spiller ind. Derfor man idag retter sig efter andre teorier. Disse teorier er udviklet på baggrund af freuds, men minder så lidt om dem at man ikke kan kalde det for freudinisme, dog er der mange psykologi studerende der er besat af freud og opfatter ham som noget han slet ikke er, dem om det, heldigvis er det nok ikke lige dem der ryger i forsknings sektoren, men nok dem som har taget andre teorier til sig. Det er jo lidt at rende med skyklapper på når man ikke kan se at verdenen har udviklet sig siden 1923..... og hvis verdenen har udviklet sig har mennesket også....

Støtter lige op om phibes her.... vil godt vide hvilke gener du mener det er.... verdenens forskerer bliver ret glade for dig makker..... fordi det ved det endnu ikke.... Der er en farout teori om at det er jagt genet der er stadigvæk er aktivt ved folk med f.eks ADHD... men det er endnu kun en farout teori.. altså jagt kontra bondesamfund:) Tror det er meget fedt at det er de 12 gutter med ADHD der går på mamutten og ikke de 12 uden..... For meget omtanke vil få en til ikke at angribe en så stort dyr hvorimod impulser bare sender en afsted.... men det adhd...... har ikke læst nogle teorier angående skitzofreni, men stik mig en kilde... så lurer jeg det..

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København NV
Dr. Phibes skrev:
Laus skrev:

Okay, hvilke specifikke gener er det så som er involveret?

Undskyld, det er selvfølgelig ikke muligt at stille diagnosen, men dispositionen.

Insane psychedelia user!

Hvilke gener gør så en disponeret?

Medlem
Brugeravatar

Der er forskellige gener der har vist sig at være kontribuerende til at være skyld i en disponering for skizofreni. Du kan jo prøve at søge i de videnskabelige databaser efter de specifikke gener.

Senest rettet af Laus 27 mar 2009 22:53, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
laus> har du fået gennemsøgt dine gener? Hvad gjorde at du fik diagnosen skitzofren?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

har lige googlet det med generne og det vist for real kan jeg se, dog er der tale om flere gener og disse gener er samtidig forbundet med maniodepressivitet.... er det et rigtigt ord lol

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kon nu Dr. Phibes, hvorfor fortæller du ikke ligeud hvad det er der pisser dig af, i stedet for at forsøge at vise det via dine stikpiller?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 2750
Jeg har hørt om de der gener. De gør ikke at man får skizofreni men at man har lidt større chance end almindelige mennesker for at få det.

Junior medlem

Laue@

Nu er der cirka 8 andre der har spurgt, hvor du er sprunget let og elegant henover det. Men er du ikke sød at svare på hvad "upantningen af navnet-af-faderen" af ødipus komplekset" skal betyde?

Junior medlem

Desuden forstår jeg ikke rigtig hvad dit formål med denne tråd er, hvis du ikke vil fortælle om din personlige oplevelse af skizofreni - Hvis jeg havde interesse i at vide hvad skizofreni var, kan jeg vel bare søge på wikipedia ligesom alle andre?

Medlem
Brugeravatar

Karmalicious skrev:
Desuden forstår jeg ikke rigtig hvad dit formål med denne tråd er, hvis du ikke vil fortælle om din personlige oplevelse af skizofreni - Hvis jeg havde interesse i at vide hvad skizofreni var, kan jeg vel bare søge på wikipedia ligesom alle andre?

Formålet er som trådens titel angiver, at man debatterer emnet skizofreni.

Karmalicious skrev:
Laue@

Nu er der cirka 8 andre der har spurgt, hvor du er sprunget let og elegant henover det. Men er du ikke sød at svare på hvad "upantningen af navnet-af-faderen" af ødipus komplekset" skal betyde?

Det er forkert. Hvis du går længere tilbage i tråden vil du kunne se at jeg straks henviste til et link, så snart spørsmålet var blevet stillet.

Linket er som følger: http://nosubject.com/Psychosis_(Compendium)

Alternativt, kan du prøve at søge på ordene "foreclosure" og "name-of-the-father" i en søgemaskine for at få flere detaljer og information omkring emnet.

Medlem
Brugeravatar

spiffeh skrev:
laus> har du fået gennemsøgt dine gener? Hvad gjorde at du fik diagnosen skitzofren?

Nej, men jeg er blevet hjerneskannet to gange. Jeg fik stillet diagnosen af min læge da han kunne høre på mine vrangforestillinger at skizofreni måtte være den eneste oplagte mulighed.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Child of Aum skrev:
har lige googlet det med generne og det vist for real kan jeg se, dog er der tale om flere gener og disse gener er samtidig forbundet med maniodepressivitet.... er det et rigtigt ord lol

Det kan jeg forsikre dig om at det er, det er bl.a. karakteriseret ved store humørsvingninger, som kan resultere i utilsigtet adfærd (ex. hensynsløs forbrugsfest, ufærdige projekter = mani vs. træthed, nedtrykthed = depression)

Medlem

Hey.. Jeg har lige 2 spørgamål omkring det med skizofreni..

Det ene er, at jeg far nogle månder siden læste,(kan virkelig ikke huske hvor) at der var lidt større risiko for at få skizofreni, hvis man er født i efterårsmånederne. Kan det passe? Jeg er født i oktober..

Den anden ting er, at jeg tror måske jeg har en form for meget milde vrangforestillinger fordi...
Når jeg sidder ved computeren og høre musik gennem hovedtelefonerne forestiller jeg mig at der er nogen andre der sidder et helt anden sted og så kan lytte med. Det er dog ikke hver gang.. Men specielt hvis det er musik jeg er lidt flov over at høre.. Så kan jeg godt ha fereslillinger om at der er nogen et anden sted der så griner lidt af mig :( Men som sagt i mild grad..
Jeg elsker at cykle en lang tur i skoven en gang imellem, og der har jeg det stort set hver gang som om at der er nogen der følger efter mig. Ikke nogen der vil mig noget som helst ondt. Men personer der er meget intereseret i og finde ud af hvem jeg er som person(Det er især piger som jeg har haft følelser for)

Det skal lige siges at jeg er 19 år..Er næsten altid glad, meditere en hal time hver dag. MEN er EKSTREMT enson, og os indadvent.(især efter jeg stoppede mit intense hash misbrug for et år siden)

Håber at jeg har forklaret mig tydeligt nok...

Senest rettet af SyreKaptajn 01 apr 2009 11:40, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Til Shrooms: Jeg synes slet ikke det lyder til at du skal være bange for noget, angsten for sindssyge er i sig selv en grund til at blive sindssyg hos de fleste ;) - i sær vi der søger de der "på kanten" tilstande. Det lyder mere til at du går meget i din egen verden, hvilket jeg selv gør - og der opstår tit sådanne "forestillinger". En kompensering måske?

Medlem

InnerNetExplorer skrev:
Til Shrooms: Jeg synes slet ikke det lyder til at du skal være bange for noget, angsten for sindssyge er i sig selv en grund til at blive sindssyg hos de fleste ;) - i sær vi der søger de der "på kanten" tilstande. Det lyder mere til at du går meget i din egen verden, hvilket jeg selv gør - og der opstår tit sådanne "forestillinger". En kompensering måske?

Ja tror du har ret. Er efterhånden kommet frem til det måske os har noget med ensomheden at gøre, at der opstår sådanne fantasier med at nogen er meget intteresseret i mig..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]