arpheus skrev:
Til dig JEL: Kan du ikke analysere følgende sætning for mig: "Jeg hader folk der har fordomme".
Den sætning har jeg ikke sagt, og jeg hader generelt ikke mennesker selvom jeg er nok så Uenige med hvad de står for, så jeg er i tvivl om hvad du vil ha' mig til at analysere omkring den.
Jeg ku' dog godt finde på at sige at jeg hader fordomme (ikke de mennesker der har dem, men fordommene i-sig-selv), men det gør alle vel hvis de tænker sig om. En fordom er jo noget negativt; en dom før man har facts at dømme på.
Irak-krigen blev feks startet på en fordom om at der var WMD'ere.
arpheus skrev:
Du bryder dig ikke om moralisering men udråber samtidig andre mennesker til skvat, hvis de har en bestemt adfærd = de har en dårlig moral.
Som alle mennesker har jeg selvfølgelig mine meninger om rigtigt og forkert, og går naturligvis ind for ytringsfrihed og retten til menings-udveksling af synspunkter.
Enhver har lov til at sige de synes rygning er dumt, eller at de ikke ka' li' rygere, eller at narko-brug er fint, eller at de godt ka' li' narko-brugere, i den offentlige debat eller når folk direkte efterspørger andre's mening.
Grænsen for mig er når man udsættes for tvang eller Uønsket pres til at følge en særlig moral omkring sit eget personlige liv, som feks narko-loven er udtryk for, eller når man bli'r antastet uden selv at ha' opfordret til det, som det feks sker når policen chikanerer folk på CA (som der er mange eksempler på i Balther's glimrende film).
arpheus skrev:
Din tro på friheden og menneskelig fornuft deler jeg ikke. Friheden er for mig at se en illusion. Jeg mener man kan tilstræbe en grad af frihed og fornuft, men er du helt fri, så er du ikke længere på denne jord. Kun i en overjordisk tilstand eller i døden, mener jeg man (måske) kan tale om absolut frihed.
Jeg tænker på frihed fra andre mennesker's overgreb og tvang. Ikke filosofisk frihed, for den er jeg enig med dig i ikke ka' være total fri i-og-med vi er underlagt de fysiske love og regler for materie osv.
Frihed til selv at bestemme om man vil ryge hash eller skyde heroin er en frihed man sagten's ka' opnå, hvis ellers dem med magten ville gi' den frihed eller blev fra-taget muligheden for at hindre den frihed.
Hvis alle tænkte som du, og handlede som du si'r du gør, altså går ind for en legalisering, som alle fornuftige mennesker gør, så ville vi ha' den frihed jeg tænker på. Desværre føler nogen at de har ret til at på-tvinge deres moral på alle, selv på dem som fra-beder sig det, og det er dén gruppe der ta'r friheden væk fra os og som er en problem-gruppe.
Hvis modstander-gruppen nøjedes med at agitere politisk, og udgi' bøger og pjecer eller lave web-sider eller demo'er eller hvad man nu ka' lave af forskellige fredelige politiske manifestationer, så ville det være ok for det har alle selvfølgelig ret til i et demokrati; at gi' udtryk for deres meninger og så ellers la' folk selv til-vælge og fra-vælge hvilke synspunkter de vil leve deres eget liv efter.
Problemet opstår først når de tyer til tvang og pres og chikane som virke-midler. Og det er midler og metoder som myndighederne bruger i deres selv-retfærdige kamp mod narko.
Frihed til at bestemme over sit eget liv er ikke en utopisk tanke. Den kræver bare at ingen føler sig hævet over andre's ret til selv at bestemme over sig selv

Abort er også et klassisk eksempel. Nogle modstandere føler de har ret til at bruge vold for at hindre andre i at abotere, og det er dét der gi'r problemer. Ikke at nogle er imod abort og aldrig selv ville tillade sig at abotere, for det har de fuld ret til at afgøre for deres eget liv.
Det er også derfor jeg si'r at folk der ønsker at bruge narko ska' bruge det, og folk der ikke ønsker at bruge narko ikke ska' bruge det. Fri ret til selv-bestemmelse over eget liv, ikke over andre's liv.
Og jeg har ekstremt svært ved at forstå hvorfor nogle mennesker føler sig bedre end andre, siden de føler de har ret til at påføre deres moral, ved hjælp af tvang, vold og pres, på andre der ikke selv ønsker det. Hvordan nogen ka' forsvare at handle sådan overfor andre mennesker ka' jeg ikke forstå.
Folk der er imod narko-brug, hvad er det der gør at de selv føler de har mere ret end folk der ikke er imod narko-brug? Hvor kommer denne tro på egen Ufejlbarlighed fra? Hvorfor føler sådanne mennesker at deres tro er mere værd, eller mere korrekt?
Og mest markant; hvordan når de frem til at det er iorden at gribe ind i andre mennesker's liv med Uønsket tvang? Hver eneste af dem ville selv flippe totalt ud hvis de selv blev tvunget med omvendt fortegn, altså hvis man feks indførte ved lov at alle SKULLE ryge hash mindst 1 gang om dagen (eller gå med slør hvis de er kvinder, eller med fuldskæg hvis de er mænd, for lige at bruge et andet område som eksempel, hvor deres modstand mod tvang er meget tydelig). De ville ikke tolerere det. Så hvordan ka' de selv-retfærdiggøre at det omvendte er iorden? Hvorfor må DE godt tvinge andre, når andre ikke må tvinge DEM?
arpheus skrev:
Mister du aldrig overblikket, så er du efter min mening enestående

. Har du ikke prøvet det (hvad jeg ikke tror på), så skal du nok komme til det.
Det jeg si'r er at jeg aldrig, endnu ihvertfald, har været så liderlig at jeg tvang andre til sex. Eller at jeg aldrig har været så trængende efter narko at jeg mente det var iorden at bryde ind og stjæle ting fra andre for at få råd til det.
Og jeg tror ikke jeg nogensinde når til sådan et punkt af manglende selv-kontrol. Jeg håber det ihvertfald ikke.
Ikke dermed sagt at jeg mener det alene skyldes at jeg er stærk i viljen, for jeg ved ikke nok om hvordan den menneskelige bevidsthed opstår eller fungerer, så det ka' sagten's tænkes at jeg bare har en hormon-sammensætning i min hjerne der gør at jeg ikke har anlæg der er aggressive nok til sådanne handlinger.
Måske er dem der bruger vold og forbrydelser for at opnår narko-rusen bare ofre for en kemi i deres hjerne der gør at de ikke ka' handle anderledes. Det ka' jeg selvfølgelig ikke udelukke.
Eller måske er newton's love om at materie kun ka' re-agere på forud-gående ting korrekt, og dermed har intet menneske reel fri vilje til selv at bestemme, men er bare en slavisk konsekvens-rækkefølge (som handlingen i en film også er fast allerede fra starten af) der teoretisk ka' spores tilbage til begyndelsen af al eksistens.
Eller måske er der en helt anden forklaring som ingen endnu har tænkt på eller opdaget.
Det er også derfor jeg ikke gerne hader mennesker, heller ikke fogh eller bush eller saddam eller binladen selvom jeg synes de er nogle selv-retfærdige svin der ødelægger Uskyldige's liv, fordi jeg simpelthen ikke ved med sikkerhed hvad der driver enhver handling. Måske er folk med magt bare en særlig type mennesker, måske har de en særlig genetisk sammensætning, eller anden biologisk arv, der gør at de handler som de gør, og tænker som de gør. Det ka' jeg ikke udelukke.
Men analyserer man feks alle danske politi-folk, så finder man pudsigt nok at et flertal er højre-orienterede. Hvordan ka' det være? Hvorfor er der sådan en skævhed? Og så er det jeg tænker at det måske skyldes at magt-jobs tiltrækker folk der har en bestemt måde at tænke på (hvilket jeg selv synes er et godt argument for at indføre en offentlig styring af hvem der bli'r politi-folk, feks gennem en slags værnepligt så også folk der ikke tiltrækkes af politiet får indflydelse på hvordan det styres, eller at man indfører en tvunget rotations-ordning (efter samme tankegang som at den amerikanske præsident kun ka' sidde i 8 år feks) for politikere så levebrøds-politikere ikke opstår som vi kender det i dag (kun enheds-listen har sådan en ordning i dag), men det er en anden snak)
arpheus skrev:
Hvad mener du med at ethvert ordentligt menneske kan styre sine lyster? Det lyder som en elitær tankegang, hvor du har delt verden op i "de ordentlige" og "uordentlige" mennesker. På mig lyder det ret nedladende, selvhævdende og dømmende. Hvad betyder det at styre sine lyster?
Ja, det er en dum formulering, at styre sine lyster, for selvfølgelig styrer man ikke hvad man har lyst til. Det jeg sku' ha' sagt er at jeg mener enhver bør ku' styre om de følger deres lyster.
Hvis jeg ser en lækker kvinde, så bestemmer jeg ikke selv om jeg får lyst til at se hende nøgen, det er en lyst der opstår, eller ikke opstår, helt autonomt.
Men jeg bestemmer selv, tilsyneladende, sådan oplever jeg det ihvertfald, om jeg vil rive tøjet af hende eller om jeg vil beherske mig.
Det gør du vel også???Det ka' godt være jeg indimellem lyder nedladende når jeg skriver, men det er nu ikke min intention. Hvis jeg gør er det nok min frustration over myndighederne's mishandling af mig, som skinner igennem, fordi de i mange år har gjort mit liv meget dårligere end nødvendigt med alle deres tvangs-foranstaltninger og trusler om diverse sanktioner hvis ikke jeg underkaster mig deres moral (det har jeg været tvunget til at gennemleve i 18 år nu, uden udsigt til nogen snarlig forbedring, og det er ret krævende at sku' udholde)
Jeg gør mit bedste for at være et ordentligt menneske når jeg taler (skriver) med andre, men jeg er selvfølgelig ikke perfekt eller uden følelser, så hvis du føler dig trådt på så må du undskylde.
arpheus skrev:
Tror du vi lever i en verden, hvor det er muligt kun at nyde frugterne uden at betale en pris? Jeg fór selv vild og har kendt mange både kærlige og intelligente mennesker der er faret vild, både personligt og gennem litteraturen/historien og det mener jeg ikke nødvendigvis gør dem til "skvat". Nysgerrige, grænsesøgende, følsomme måske, eller svage, ofte med en rodet bagage i rygsækken, der har gjort deres liv svært, men ikke skvat.
Nej, det var de rygere der ryger men samtidig, nærmest helligt, si'r rygning er noget lort, som jeg hentydede til.
Dem der i absolutte vendinger gi'r afhængighed skylden for deres handlinger, og konsekvent fri-ta'r sig selv fra at ha' noget ansvar.
Hvis vi anta'r at den fri-vilje er reel, og at ethvert menneske selv vælger sine handlinger, sådan som vi almindeligvis subjektivt oplever at vi gør, og at vi altså ikke er slaver af materien uden reel evne til at påvirke materien's bevægelser (sådan som newton's love rent faktisk antyder den virkelige verden fungerer, hvor alt er fastlagt og ikke selv ka' indflyde på sin egen bevægelse), så ka' ethvert menneske VÆLGE om de vil la' sig tvinge af deres afhængighed, eller om de vil modsætte sig den.
Afhængighed, for at være afhængighed, kræver at du ikke selv ka' vælge din handling, men at din handling styres af din afhængighed.
Ellers er du ikke afhængig.
Lyster ka' være stærke driv-krafter, helt uden tvivl, men jeg har, som sagt, personligt aldrig haft så stærk lyst til noget at jeg blev sat ude af stand til, ihvertfald i min subjektive oplevelse, at træffe mit eget valg omkring det.
Som sagt så ved jeg ikke præcis hvad der sker når man føler man træffer et valg, om det er en illusion eller man reelt træffer et selvstændigt valg. Men selv de gange hvor jeg har haft en nok så kraftig og stærk lyst til noget, har jeg været i stand til at vælge om jeg ville forfølge den lyst med en aktiv handling eller afstå fra det.
Jeg synes sex er en god sammenligning med narko, fordi det er en meget stærk driv-kraft, og fordi det er en basal driv-kraft forbundet med mennesket's selv-opretholdelse, og fordi det har en enorm indflydelse på vores belønnings-system. Sex er nødvendigt for at overleve, og må derfor logisk være noget vi har Usædvanligt svært ved at afstå fra.
På trods af det, så ka' jeg, selv i min mest liderlige stund, godt afstå fra at hoppe på den første og bedste kvinde. Også selvom hun er nok så smuk og skøn og tiltrækkende.
Og hvis det ka' la' sig gøre med sex, så ka' det også la' sig gøre med narko, er min påstand OG erfaring.
Det ka' godt være min lyst-faktor bare ikke er stærk nok, i forhold til folk der IKKE ka' styre deres egne handlinger. Det ved jeg ikke, da jeg jo kun kender min egen bevidsthed.
Måske er folk der begår kriminelle handlinger for at få råd til et fix bare nogle der har MERE lyst til narko-rusen. Måske har de så meget lyst at det fra-ta'r dem muligheden for at standse sig selv. Det er muligt. I så fald er de på en måde undskyldt, det gi'r jeg dig ret i.
Men jeg har bare aldrig selv oplevet så stærk en lyst, at den ku' overmande mig og gøre mig i stand til at begå en handling jeg selv var imod at begå, som feks at begå overgreb på et andet menneske.
Jeg ved ikke om det gør mig enestående, eller om jeg dermed tilhører en elite af mennesker der ikke oplever tilstrækkelig kraftig lyst. Måske er det en sygdom ikke at føle så stærk lyst at man mister selv-kontrol, i så fald er jeg syg.
Måske er det en naturlig forskellighed mellem mennesker, en måde for naturen at 'teste' forskellige typer bevidstheder på for at se hvilken der er mest tilpasnings-dygtig eller bedst formår at overleve og udbrede sig.
Jeg ved ikke hvorfor nogen ikke ka' styre sig selv, mens andre tilsyneladende kan.
Men jeg mener at enhver bør ha' ret til muligheden for selv at vælge omkring deres eget liv, sådan som du også si'r du gør (altså går ind for en narko-legalisering).
Omkring det der med at 'fare vild', hvad man så end lægger i det, så ved jeg ikke rigtigt hvad jeg ska' mene om det. Det afhænger jo af hvilke muligheder man reelt har for IKKE at 'fare vild', og det er jo nok forskelligt fra person til person vil jeg tro.
Har man feks kun oplevet modstand og hårde tider, så er en's udgangs-punkt selvfølgelig anderledes end hvis man kun har oplevet medgang og bløde tider. Det er klart.
arpheus skrev:
Lyst og afhængighed er måske to forskellige ting for dig og jeg mener heller ikke de to begreber nødvendigvis hænger sammen, men hvis du kigger dig omkring, så er det da nemt at se, at der er en vis sammenhæng, hvis man ikke har lyst bliver man vel ikke afhængig.
Jeg er enig med dig i at de 2 størrelser hænger sammen såvidt at afhængighed skaber lysten til at opnå et eller andet.
Er du sulten så skabes lysten til at spise. Er du tørstig så skabes lysten til at drikke. Er du liderlig så skabes lysten til at ha' sex. Har du abstinenser så skabes lysten til at slippe af med dem. Osv.
Det er altsammen helt normal adfærd og helt normale sammenhænge.
Det hvor jeg ser dem som forskellige, er at afhængighed af feks mad, som man jo er afhængig af for ikke at dø, ikke er det samme som lysten til feks narko, som man normalt ikke dør af ikke at få opfyldt.
Man er afhængig af væske for at overleve, men man er ikke afhængig af narko for at overleve.
Man ka' ha' lyst til væske når man er tørstig og man ka' ha' lyst til narko når man har abstinenser.
Men med lyst ka' det også være omvendt; man ka' godt være tørstig uden at ha' lyst til at drikke, og man ka' godt ha' abstinenser uden at ha' lyst til at indtage narko.
Men man ka' ikke la' være med at være afhængig af mad og væske, og fortsat forblive i live.
Jeg ved ikke om det gør det mere tydeligt hvad jeg mener, men forhåbentlig

arpheus skrev:
Mange bliver klogere af at udforske sig selv, men nogle mærker også konsekvenser af at udforske sit liv der er værre end døden: At ødelægge sig selv fysisk og psykisk, så man bare er skyggen af det man var engang. Nogle vælger selvmordet, andre er invaliderede men klogere, andre igen både invaliderede og dummere.
Jeg sagde heller ikke man nødvendigvis blev lykkeligere af at udforske sit eget liv. Jeg sagde at man kun ku' blive klogere (med mindre man dør)
Sådan er det med al forskning. Du ka' vælge at blive stående stille hvor du er, og så håbe at det er den rigtige løsning. Eller du ka' vælge at ta' et skridt ud i det Ukendte, som er nødvendigt for at opnå noget aktivt.
Al menneskelig udvikling skyldes at nogen har taget et skridt ud i det Ukendte. At nogen har gjort noget man ikke på forhånd viste hvad ville føre til.
Havde man ikke taget sådanne skridt, ville vi stadig leve som de mest primitive dyr.
Og selvfølgelig har mange mistet livet, eller er kommet til skade, i jagt på viden. Men det er den mest helte-agtige død man ka' opnå, når det altså ska' være, for det bedste er selvfølgelig at overleve. Det gi'r sig selv.
Jeg ved ikke om du vil forsvare passivitet fordi der er en risiko forbundet med aktivitet, men jeg vil ikke.
Og det må være op til ethvert individ SELV at træffe afgørelsen om hvor vidt en handling er den eventuelle risiko værd. Det er ikke et valg andre ka', eller har lov til at, træffe for en.
Hvis man nedgør folk der er kommet til skade i jagten på viden eller livs-erfaring, så er man i mine øjne meget Usympatisk.
Da rumfærgen Columbia brød sammen i 2003 feks, så blev de omkomne astronauter ikke nedgjort som fjolser der bare ku' være blevet hjemme, men betragtet som folk der mistede livet i en nødvendig og modig gerning for at forbedre livet for os alle.
Når racer-kørere kommer til skade, som feks jason watt der blev alvorligt skadet, så si'r man ikke at han er et dumt fjols selvom racer-løb reelt set kun er for sjov og helt Unødvendigt for vores samlede eksistens som menneskehed. Man forstår derimod at det er en risiko der findes, men som det er iorden at løbe for ikke at livet ska' blive den totale stilstand i jagten på en utopisk absolut sikkerhed.
Livet er ikke noget vi endnu ka' slippe levende fra, Uanset hvor helse-fanatisk man lever, og derfor er det udtryk for ondskab at forsøge at standse mennesker i deres søgen efter noget der gi'r livet mening, eller hvad de nu søger efter.
Derfor er det moralske kors-tog mod narko et ondt kors-tog. Man ka' til enhver tid la' være med selv at bruge det, at la' være med selv at forfølge netop dén vej i sit liv, men man ka' ikke med god samvittighed forbyde andre at søge ad den vej.
Når man forhindrer et andet menneske i at søge en livs-erfaring de selv ønsker og som kun vedrører deres eget liv, så forhindrer man dem reelt i at leve.
arpheus skrev:
Bortset fra det, så synes jeg stoffer kan være en fantastisk livsforlænger og jeg er jeg enig med dig i, at det burde legaliseres. Så kunne man jo bruge de penge man sparer og tjener til statskassen til forskning og ordentlig hjælp for dem der farer vild.
Det er sådan jeg selv mener grundlaget for hele sundheds-systemet bør være. Det bør være her for at hjælpe dem der kommer til skade i deres liv, og ikke et dikterende system der begrænser folk.
Sundheds-systemet's fornemste opgave er at sikre at folk ka' leve så frit som muligt. Og når man, som idag, istedet begrænser folk's frihed, for at spare penge, så gør man det stik modsatte af hvad ideen med et sundheds-system er. Så gør man mennesket til slave af systemet, istedet for at gøre systemet til mennesket's hjælper.
Systemet ska' være til for vores livs-kvalitet's skyld, ikke omvendt. Mennesket er ikke til for systemet's skyld, det er systemet der er til for mennesket's skyld.
Mennesket må altid stå over systemet, ellers er der ingen grund til at leve.
Mennesket er det hellige der ska' skabes så gode og vidde betingelser for som muligt.
Hvor stærkt et sundheds-system man så ønsker er et demokratisk valg, som enhver sammen-stående gruppe af mennesker, feks os danskere i vores tilfælde, må gøre op med os selv.
Altså feks at vælge hvor mange procent af skatten der ska' gå til den del af systemet.
Men systemet må aldrig gøre mennesket til slaver. Gør det det, og det gør det danske i vore dage, så er det gået for vidt.
I det tidligere sovjet blev mennesker tvunget til at underlægge sig systemet. De blev tvunget til at blive i systemet. Folk der ville ud af systemet blev skudt når de forsøgte at flygte over muren.
I danmark sætter man folk i fængsel når de forsøger at leve deres eget liv, eller truer dem med diverse økonomiske trusler, eller trusler om vold i forskellige grader. Det er altsammen totalt Uacceptabelt fordi det sætter systemet over mennesket.
Når man forbyder narko, så er det jo i dag ikke fordi man vil redde mennesker, men fordi man bare vil sikre sig at folk ka' gå på arbejde og betale skat. Det er altså et forbud for at opretholde systemet, og ikke for at sikre det enkelte menneske så gode og frie livs-vilkår som muligt. Dét gør myndighederne's adfærd til en kriminel handling.
Myndighederne tvinger folk til at leve på en måde der opretholder systemet, for systemet's skyld. Det er ikke iorden.
Systemet ska' overleve fordi folk selv ønsker det, og ikke fordi de tvinges til at opretholde det med trusler om alverden's problemer hvis de ikke makker ret (det er netop sådan kriminelle bander fungerer; ved at true folk til at blive i banderne og til at udføre kriminelle handlinger for banden)
Ok, det blev et omfattende indlæg, og hvis du ikke gider læse det hele så er der ikke meget at gøre ved det. Det er dit liv, så du vælger selv

(men jeg ku' selvfølgelig godt komme hjem til dig og true dig med at ville straffe dig med fængsel eller vold hvis du ikke gider læse det, men det ville du næppe synes var iorden eller acceptabelt (og det er jo ellers hvad myndighederne gør overfor os omkring narko))
Men jeg håber da at du fik noget ud af det alligevel