Citat:
Hvorfor skulle guarana give mindre rastløshed end ren koffein, er det primære aktive stof i bærene ikke blot koffein?
Nu skrev jeg også kaffe og ikke ren koffein da jeg normalt indtager koffein i kaffe, men det er faktisk et godt spørgsmål. Min egen erfaring viser en stor forskel på koffein(kaffe) og guarana'ens effekt. Der skal ikke mange store kopper kaffe til på tom mave før min brokker sig, jeg sveder og har det underligt/mystisk og virkelig rastløs. Alt efter dosis kan kvalme forekomme. Helt modsat guarana hvor jeg kan indtage hvad jeg vil betegne som dobbelt kaffes max-grænse på mig, uden at få de negative bivirkninger med.
Om det så er pga. guaranin(koffein) eller evt. andre indholdsstoffer i kaffebønnerne der giver mave-problemer ved jeg så ikke, men guarana giver meget færre, forudsat at man ikke overdoserer kraftigt da det er yyyyyderst ubehageligt både med kaffe og guarana.
Muligvis påvirker de andre stoffer i guarana/kaffebønner, rusen på samme måde som CBD/CBN kan modificere virkningen af THC?
Jeg har indtaget flere hundrede gram guarana pulver både alm. og ekstrakt, på mig virker det meget bedre end kaffe da jeg ikke får det ubehageligt.