Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jun 2025 07:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Du kan flytte i kolonihave... tro mig... så får du dælme læst ;D

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Odden skrev:
Jimfear: Giv mig blot én religionsdefinition der udelukker buddhismen.

The Concise Oxford Dictionary (1990) skrev:
Human recognition of superhuman controlling power and especially of a personal God entitled to obedience.

Men hvorfor tvære rundt i definitioner? Emnet er vidt debatteret.

http://www.buddhanet.net/nutshell03.htm

Citat:
Buddhism cannot, therefore, strictly be called a religion because it is neither a system of faith and worship, nor "the outward act or form by which men indicate their recognition of the existence of a God or gods having power over their own destiny to whom obedience, service, and honor are due."

If, by religion, is meant "a teaching which takes a view of life that is more than superficial, a teaching which looks into life and not merely at it, a teaching which furnishes men with a guide to conduct that is in accord with this its in-look, a teaching which enables those who give it heed to face life with fortitude and death with serenity,"[6] or a system to get rid of the ills of life, then it is certainly a religion of religions.

Her diskuteres det også:
http://www.hinduwebsite.com/buddhism/es ... osophy.asp

Der er masser af den slags diskussioner at finde, men som sagt, det giver ingen mening at diskutere det da det ikke afhænger af hvad buddhisme er men hvordan man definerer ordet religion, så det er irrelevant efter min mening.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Vel.. Selv den definition du bruger som "udelukker" buddhismen, udelukker ikke alle, og endda ikke særlig mange typer buddhisme.. Især ikke hvis vi ser symbolværdier. Og blablah
Anyway.. Du har ret.. vi går OT nu, og dette er del af en større diskussion og definitionsspørgsmål! Hehe.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Odden skrev:
Vel.. Selv den definition du bruger som "udelukker" buddhismen, udelukker ikke alle, og endda ikke særlig mange typer buddhisme.. Især ikke hvis vi ser symbolværdier. Og blablah
Anyway.. Du har ret.. vi går OT nu, og dette er del af en større diskussion og definitionsspørgsmål! Hehe.

:roll:

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Det lyder spændende! Var det ikke også Lone Frank fra Weekendavisen som skrev en stor artikkel om psykedeliske stoffer?

Jeg kan i hverfald nikke genkendende til at jeg føler mig gladere og mere i balance de dage jeg har startet med meditation i ½ -en hel time. Om det så skyldes frigørelse af diverse neurotransmitterstoffer eller om det blot er fordi jeg resten af dagen bliver bedre til at stilne mine tanker og bare hvile i at være, er svært at sige.

Hilsen Fanny

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Frugthat skrev:
Tjek din stavning én gang til ;)

Synes det lyder en smule mærkeligt, at meditation skulle give bedre immunforsvar. Det ville jo betyde, at hyppig meditation ville forebygge sygdomme. Hvis det var beviseligt, ville man nok få det anbefalet fra læger.

Jeg tror meditation er et værktøj til harmoni og ro i sindet. At disse ting så kan føre nogle flere positive ting med sig, er jo bare dejligt :)

Hmm, irriterende at irettesætte folk for så kun at lave en dummere fejl selv :P
Den får lov at blive hængende til evig tid, som bevis for arrogancens selvironi! He he

Dit argument om at ting som har en positiv indvirkning på forebyggelse af sygdomme, ville blive anbefalet/"udskrevet" af læger, holder ikke rigtigt.
Der er mange ting som det er bevist har en positiv effekt på immunforsvaret, og derfor på forbyggelsen af sygdomme, som dog ikke anbefales af vores konventionelle læger i danmark. Som f.eks. kunne vi tage det at være positiv (have et lyst sind, og forvente det bedste) eller at bede (til Gud, eller hvem som helst), som beviseligt hjælper kroppen til nemmere at bekæmpe sygdom -Dette anbefales sjældent af læger, eftersom lægens funktion, hovedsageligt, er at udskrive et medicinsk præparat til at fjerne en sygdom.

Som en anden siger længere nede i tråden, så modvirker meditation stress, og denne form for afslapning, giver kroppen en tiltrængt mulighed for at rense ud (i blodet, i lymferne og i organerne). Derved styrkes immunforsvaret.

På nedenstående link, står der således hvordan der udskilles HGH (Human growth hormone), under meditation, pga. de stråler hjernen udsender under meditation.
http://www.project-meditation.org/commu ... ation.html

Hvis linket ikke virker, så søg på "meditation hormone release"

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg kan ikke finde den artikel han refererer i nogen database, ved du hvor den er publiceret? Synes mest det virker som en reklame for hans eget produkt det der... Ikke at jeg ikke synes det lyder plausibelt, men alle links jeg får når jeg søger er kommercielle, det ville være rart med den originale artikel.

Annoying attention wh0re!
Brugeravatar

Geografisk sted: In the chopaaaaaaaa.
Karma skrev:
Som en anden siger længere nede i tråden, så modvirker meditation stress, og denne form for afslapning, giver kroppen en tiltrængt mulighed for at rense ud (i blodet, i lymferne og i organerne). Derved styrkes immunforsvaret.

Hvad er det som der skal renses ud? Og mener du med 'lymferne'? Lymfevæsken? Lymfeknuderne? Lymfeårerne? Er det det medfødte eller det adaptive immunforsvar som styrkes? Gavner det makrofager? Komplementaktivering? Har det noget at gøre med TLR? Interferon-gamma? Opreguleres IDO?

Min pointe er, udover selvfølgelig at jeg har en høj uddannelse og er ret klog, at immunforsvaret er VILDT komplekst, og det er en ret løs påstand at sige at noget gavner det, særligt når man ikke kan gå ned i detaljeniveau som er nødvendigt for at give en plausibel forklaring på postulatet. Immunforsvaret og ernæring er sandsynligvis de to fagområder som der findes flest myter omkring.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Max temp: -273C skrev:
Karma skrev:

Hvad er det som der skal renses ud? Og mener du med 'lymferne'? Lymfevæsken? Lymfeknuderne? Lymfeårerne? Er det det medfødte eller det adaptive immunforsvar som styrkes? Gavner det makrofager? Komplementaktivering? Har det noget at gøre med TLR? Interferon-gamma? Opreguleres IDO?

Min pointe er, udover selvfølgelig at jeg har en høj uddannelse og er ret klog, at immunforsvaret er VILDT komplekst, og det er en ret løs påstand at sige at noget gavner det, særligt når man ikke kan gå ned i detaljeniveau som er nødvendigt for at give en plausibel forklaring på postulatet. Immunforsvaret og ernæring er sandsynligvis de to fagområder som der findes flest myter omkring.

Haha, du er sød ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]