Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jul 2025 05:07

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Lige for at få noget på plads... Så der sgu ikke noget der hedder Dark Progressive.... Eller også har jeg taget gruelig fejl, hvilket også kan være tilfældet...... Men så vidt jeg ved, så hedder det Psygressive.

Inden for Dark Genren har vi: (så vidt jeg er informeret)

Dark-Psy
Dark-Fullon
Fullon night
Fullon Morning
Psygressive
Minimal
Goa Trance (det onde af det)

Udover det render vi rundt i

Progressive
Full-on
Israeli Trance
Suomi Trance
Goa Trance (det søde af det)

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: lidt nord for regnbuen og så bare forbi møllen (der hvor det altid sner)
Det er de færeste DJ´s som bruger nogle af alle de under "genre".. Normalt hedder det bare.. "Psytrance" og hvis det progressivt "Progressive Trance" og det sidste "Ambient". Var nu mere for at sige, at det lyder meget som progressive trance (hvilket han også har lavet meget af), Men det sidste album var med mørke/onde lyde.. Da jeg søgte på "Psygressive" kom nogle af de mest populære dj op som Antix og Ticon? .. Det jo bare max blødt progressive? så tror ikke vi snakker om det samme... Som sagt er det "psytrance" men var mere for at uddybe det på et lidt mere "normalt" plan =P da det lyder som progressive DARK.

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Darkpsyc0 skrev:
og selvfølgelig Cujorius One ..som dog mere er dark progressivt agtigt.

Cujo's musik har da intet med darkpsy at gøre! :)

Child of Aum skrev:
Lige for at få noget på plads... Så der sgu ikke noget der hedder Dark Progressive.... Eller også har jeg taget gruelig fejl, hvilket også kan være tilfældet...... Men så vidt jeg ved, så hedder det Psygressive.

Der er ingen "redbook" for musik-genrer... Kald det hvad du vil.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: lidt nord for regnbuen og så bare forbi møllen (der hvor det altid sner)
Ahh, kan godt være dark er et lidt stort ord at bruge.. Men det sidste album en del "mørke" sange så.. Prøv at hør Cujorius_One_-_Bloodstains_in_My_Smoke.mp3 :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Hvis Xenomorph er kongen af genren, ja så gruer jeg for hvordan staldkarlen lyder. Alene billedet længere oppe siger jo det hele. Det er godt nok skidt. Og det har ikke noget at gøre med at jeg ikke kan lide genren,for jeg hører alt musik, hvis det er godt. Det her er bare skidt.

Grunden til dette bunder måske i at musikken er lavet af folk som blev inspireret til at lave musik pga. psykedelika, men altså i bund og grund ikke er musikalske? Er det en mulighed? og gælder det samme så ikke for psykedelisk rock? Ikke i samme udprægede grad, fordi psykedelisk rock startede med folk der i forvejen var musikere, og dernæst tog stoffer. Der er naturligvis også uendelig meget dårlig rock, men i det mindste er fundamentet og pionerende for genren ikke umusikalske.

Det er muligt det pludselig lyder godt når man tripper, men der lyder alt jo for dæwlen bedre. Hvad hører i når i ikke tripper? Jeg nægter at tro at folk i ædru tilstand kan nyde dette. Mørkt? Det kedelige techno-beat ødelægger jo enhver stemning der ellers måtte være i baggrunden. Grinagtigt, er det ord som falder mig ind.

Hvis i vil høre noget som er mørkt, og samtidig ambient så vil jeg anbefale musick to play in the dark med Coil. Men siden det er oprigtigt mørkt og foruroligende, og helt foruden billige goresplatter effekter, så er det nok ikke det i leder efter.

anmeldelse og download her: http://randallsdarkrealm.blogspot.com/2 ... -dark.html
Billede

lyt: http://www.youtube.com/watch?v=LeS1ftE7 ... re=related

Interview med manden bag, John Ballance, som desværre er død nu: http://www.youtube.com/watch?v=LeS1ftE7 ... re=related

In our memories
Brugeravatar

Halugenlampe - Jeg nyder darkpsy næsten lige så meget ædru som påvirket, og det kender jeg altså mange, der gør. Jeg synes sagtens, at man kan komme i godt humør af det, fordi det kan være så ondt og fedt, at man ikke kan lade være med at smile, selvom det på nogle sikkert virker dræbende for enhver stemning. Jeg synes faktisk, at darkpsy er noget af det fedeste, og det forfalder sjældent til cheese uden effekt i. Indrømmet er det dog som skræddersyet til en blæser, for det har som regel en sådan virkning, at man svæver helt ud på et skråplan mentalt og synker sammen der, og når man er tilpas påvirket og ikke gider have noget med sukkersøde følelser at gøre, så er det også tilpas koldt.

Ellers bliver det meste nævnt på første side, vil dog tilføje PsyNized... DJ-settet fra grusgraven Sorø 2007, Darkpsynize 01-12, det er altså stadig det fedeste darkpsy, jeg har. KinDzaDza er nok ellers kongen af darkpsy i min bog, russisk tramp holder generelt godt (KinDzaDza, Psykovsky, Paper Squad osv.)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Mit problem er ikke at musikken tager mig ud et sted hvor jeg(mentalt) ikke bryder mig om at være. Jeg ville elske det hvis det rent faktisk skræmte livet af mig, men det påvirker mig ikke. Det er farligt på samme måde som en rasende gorilla bag træmmer i zoo. Jeg ved at gorillaen er dum og ikke kan nå mig.

Jeg savner noget som kan overbevise mig om at det er et intelligent væsens inderste mørke jeg lytter til. Det gør Coil. Jeg bliver dybt skræmt og fascineret, og deri ligger kunsten. Hvis du ser interviewet med John Ballance, så forklarer han hvordan de er inspireret af surrealismen, drømme, underbevidsthed osv. Dengang var det godt nok noget ordinær industrial de lavede, men det blev bedre. Benævnelsen darkpsy (forstået som mørkt & psykedelisk) passer egentlig perfekt til Coils musik. Egentlig skal man altid være på vagt når musik hænger sig for meget op på bestemte genrer og betegnelser. Det er lidt som med slik. Det slik som markedsfører sig på at være sukkerfrit, smager ikke nær så godt som det slik der bare koncentrerer sig om at være slik.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Mit problem er ikke at musikken tager mig ud et sted hvor jeg(mentalt) ikke bryder mig om at være. Jeg ville elske det hvis det rent faktisk skræmte livet af mig, men det påvirker mig ikke. Det er farligt på samme måde som en rasende gorilla bag træmmer i zoo. Jeg ved at gorillaen er dum og ikke kan nå mig.

Jeg savner noget som kan overbevise mig om at det er et intelligent væsens inderste mørke jeg lytter til. Det gør Coil. Jeg bliver dybt skræmt og fascineret, og deri ligger kunsten. Hvis du ser interviewet med John Ballance, så forklarer han hvordan de er inspireret af surrealismen, drømme, underbevidsthed osv. Dengang var det godt nok noget ordinær industrial de lavede, men det blev bedre. Benævnelsen darkpsy (forstået som mørkt & psykedelisk) passer egentlig perfekt til Coils musik. Egentlig skal man altid være på vagt når musik hænger sig for meget op på bestemte genrer og betegnelser. Det er lidt som med slik. Det slik som markedsfører sig på at være sukkerfrit, smager ikke nær så godt som det slik der bare koncentrerer sig om at være slik.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Det er ikke for at slå jer oven i hovedet eller være på tværs at jeg skriver som jeg gør. Jeg har lyttet lidt hver gang nogen har postet noget om forskelligt elektronisk psykedelisk musik. Jeg vil virkelig gerne forstå fascinationen af det. Kindzadza kan jeg langt bedre forstå. Det er sprælsk, stadig dum-dum-dum, men konstant drejende i nye retninger og udfordrende. Jeg kan godt forestiller mig at det kan udføre en del snedige tricks med hjernen i påvirket tilstand. Det minder i højere grad om noget af det eksperimenterende techno jeg har lyttet til.

Jeg tror stadig ikke helt jeg kan li det, men det er dygtigt lavet og på sin vis godt. Nu tror jeg bare det kommer ned til at vi er på forskellige missioner. Jeg søger menneskets hjerte, og du søger robottens. men det findes jo ikke :twisted:

In our memories
Brugeravatar

Halugenlampe skrev:

Prøv at tage til mørk skovfest eller til en rigtig ond fest med live-dj... Opbygningen i musikken er generelt rimelig intelligent i meget af det (i modsætning til fx hardstyle), og det er netop meget opbygningen, pauser, ventetid og "releases", der gør genren så pissefed, når det rykker. I mine øjne er det ikke meningen, at man skal blive skræmt af darkpsy på samme måde, som når man sidder og ser gyser kl. lort om natten, men det skal rykke i dig. Vil da lige prøve at høre noget af det Coil ved lejlighed.

Kan slet ikke følge dig i, at KinDzaDza er dum-dum... Hvis jeg kunne sammensætte lyde så genialt og få det til at svinge så fedt og være så levende elektronisk, ville jeg være noget så stolt! Det kræver virkelig øvelse og forståelse for musik at sætte noget sammen, der bare ligner det.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Jeg mener bare at grundstenen stadig er et monotont beat. Ellers er jeg enig med dig. Der ligger et kæmpe potentiale for at fyre den af, og i de rette omgivelser så må det give en fantastisk psykisk og fysisk oplevelse. Det er nok bare ikke noget for mig. Jeg fyrede den til gengæld af til Shackleton i århus i lørdags.

Hvis du giver Coil et lyt så skal titlen forstås bogstaveligt. Det SKAL spilles i mørke liggende i en seng med hørebøffer på. Nogle af sangene er langsomme i opbygningen, men til gengæld, synes jeg, rige på atmosfære. Jeg græd første gang jeg fulgte ovenstående formel.

Medlem
Brugeravatar

Som sagt af Minimal er meget Rusissk dark rigtig nice.. Jeg ville bare lige anbefale jer nogle Japanske, som jeg syntes bliver bedre og bedre. Savage Scream, Noise Gust og Far East Ghost. Det virkelig bare darkpsy med smæk på :D Lyder hjernedødt godt.. Cosmo og highko gav den satme også gas på Fullmoon i år på Darkpsy stage! =P

Medlem

Jeg holder også med dem der siger Kindzadza. Mere intelligent bliver det vist ikke.. :)

http://www.thedarkpsyde.com/ - Masser af info, charts osv. om Darkpsy.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Bortset fra at alle ved at CPC rykker langt mere røv end Kindzadza...

Udkom sidste år: CPC vs Da friends "Violence"

Her kan Kindzadza tage deres DUM DUM DUM - som jeg vil give halugenlampe ret i at det er.

Der ligger meget lidt kreativitet i kindzadza - selvfølgelig er det ganske ok Darkpsy.

Så kan vi tage DarkPsy midt om natten ude i en skov - jamen - hvis DJ'en ikke er total psykogod - så vil jeg sgu hellere høre psygressive ude i en skov. Sparker meget mere røv - men det er nok fordi at det meste dark-psy, for tiden kun består af et hurtigt beat, en tung bas og nogle lyde, som man tit kan høre er skabt ved et tilfælde - en masse knob-twistin' og vi har nogle lyde.

Andre grupper der smækker Kindzadza ned i rangen (hvilket ikke er svært)

Stranger - Polyphonia - Phazur - Baphomet Engine

Og jeg kunne blive ved med at nævne navne - men det kan også være fordi kindzadza aldrig rigtig har sagt mig det vilde - de har jo endnu ikke lavet et album jeg kan sætte på uden at skifte nummer, . Når en gruppe/kunstner ikke har lavet det, jamen for helvede - lær da at lave musik inden du udgiver cd'er. Det er så lidt plads på en cd, at der ikke er plads til skodmusik.

Coil er ganske ok - men at det kan virke skræmmende forstår jeg ikke. Forstår det heller ikke med Darkpsy'en. Bliver aldrig rigtig bange for darkpsy - det har bare den her insanity energi. Man får rigtig meget fart på, men det nok bare mig der er svær at skræmme.

Audiosex's "Female Intuition" er et ganske fedt album - vi har noget barnegråd og nogle andre psykedeliske faktorer - gyserfilms lyde der er lidt twistede - bedre end de statiske lyde, som næsten alle andre darkpsy kunstnere brugere og som enhver mongol med et musikprogram kan lave.

Men alt i alt - hvis man skal skræmmes af Darkpsy/psygressive så handler det ikke kun om hvilke tracks DJ'en brænder af. Det handler rigtig meget om hvilke decos der er blevet brugt - nytter jo ikke noget at bruge farvestrålende geometriske stringarts og hippiesyrede backdrops. Vi skal ud i nogle farver som påvirker en aggresivt - motiver der skræmmer en - øjne der stirrer fra forskellige retninger. Røg og ikke nogen full-on typer til at fucke det hele op med deres fucking glade udseende. Så er vi ved at være der og så skal man lige smadres til indvendigt af noget godt psykedelisk dope. Så har vi en chance for at blive lidt skræmte - men generelt så får jeg bare det tunge mørke smæk på, tonser lidt rundt - ender altid ud med at sidde og tegne nogle ret mystiske tegninger.

Sindet bliver ikke påvirket af musikken alene - visuelle effekter skal der til og psykedeliske stoffer er sjældent nok.

In our memories
Brugeravatar

Child of Aum - Du er også mest til progressive, allerede dér går det galt... :peace:

Senest rettet af Minimal 29 jul 2008 21:58, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Der er også selveste Darkpsy

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]