Enki skrev:
50 cent, crackpusher, skudt adskillige gange mens han var ved at forgifte sine egne for penge, har intet synligt talent udover at tale grimt engelsk henover samplede beats, der bare looper over og over. Paris Hilton, Britney spears....osv. kender i udtrykket "monkey see monkey do?".
Hvem fanden gav industrien lov at at promovere forbrydere og deres afsindige livsstil som socialt acceptabelt og ligefrem ønskværdigt i valg af karriere og livsstil?
Jeg tror du er helt galt på den, mht. hiphop, og den opdragende og formende virkning den skulle ha' på unge lyttere.
Hvis vi ser på 50 Cent som et eksempel på hardcore/gangster/whatever rap, så er jeg ikke i tvivl om, at
genren spejler virkeligheden: Gangsterrap skaber ikke kriminaliteten, kriminaliteten skaber gangsterrappen (eller mere præcist ku' man sige, at gangsterrap er den naturlige musisk-kreative udledning af et liv i kriminalitet.
Der kan muligvis i visse tilfælde være tale om, at gangsterrap skaber nogle usunde referencerammer for unge, der af den ene ellere anden grund allerede er på vej ud i kriminalitet, men at fremhæve den som noget specielt "farligt" og formene i den sammenhæng, er for mig at se helt ude af proportioner.
Enki skrev:
Jeg taler ikke om din ret til at lytte til det, men selskabernes ret til så aggresivt at promovere en livsstil der er så beviseligt skadelig for et samfund. Hele mentaliteten kulturen har med i bagagen er fucked up, og resultatet er sq til at tage at føle på. Forrådelsen i alt hvad den mand står for er til at tage at føle på.
Det virker til, at du tilskriver rappen egenhændigt at ha' skabt den forråelse, der er set på det sidste. At tilskrive en genre en så stor og samfundsformene kraft, er igen helt ude af proportioner.
Du reducerer problemet til et spørgsmål om en "ond" og voldsromantiserende popkultur, i stedet for at overveje hvilke bredere og langt mere komplekse strukturer, der medfører forråelsen.
Når Marwan laver et album, der hedder P.E.R.K.E.R., så er jeg faktisk ikke i tvivl om, at man ikke kan tilskrive dette album (noget som helst) ansvar for den forherligelse af kriminalitet, jeg kan forestille mig, der kan være i f.eks. visse kriminelle indvandremiljøer. Igen reflekterer musikken virkeligheden - den skaber den ikke.
Enki skrev:
Min 3 årige nevø ved at hvis han får en over nakken skal han kontakte politiet for det lærer de dem kraftedeme i børnehaven!!!! Forældre uden autoritet,
Jeg synes det er neget mærkværdigt, hvordan du sætter lighedstegn mellem en forfejlet opdragelse, og så forbudet mod at udøve vold mod sine børn. Jeg synes faktisk ikke bare, at der er mærkværdigt, jeg synes det er sygt, ulækkert og et absolut bevis på, at du ikke ved en skid om børneopdragelse, hvis du virkelig opfatter vold som et effektivt middel i forbindelse med opdragelse.
Men du skal da være mere en velkommen til at uddybe lidt omkring, hvorfor forældre fuldstændigt er frataget deres muligheder for at opdrage et velfungerende barn, når de ikke længere må slå.
Hvis jeg har misforstået dig, så beklager jeg, og så er du selvfølgelig hverken syg, ulækker eller noget helt tredje