Cubensis skrev:
Selvom du ikke gider, bliver du nok nødt til det. Det er lidt svært at overbevise andre på baggrund af den information, at du har læst en artikel, fra et blad og at den skulle modbevise alle eksempler på oplevelser der taler for, et liv efter døden.
Det i orden.

Indtil, eller hvis, jeg får rodet nummeret frem, er der rigtigt nok ikke noget gods i min udmelding.
Med mindre I bare udviser lidt goodwill og tager mig på ordet
Cubensis skrev:
Homo Superior skrev:
Videnskaben har lært os, at intet er som vi tror men i stedet er hvad vi ved.
Prøv lige at omformuler den der Homo.. Jeg kan ikke helt se hvor du vil hen. Videnskaben beviser at noget eksistere, at noget er sandt på baggrund af data og udregninger. Det er fint nok og på det punkt er videnskaben da også dygtig, men videnskaben bliver satme arrogant når den mener på baggrund af ikke at kunne bevise/finde eksistensen af noget, at det ikke findes. Som om at den var altvidende og dens ytringer aldrig har kunnet betvivles, hvilket den op igennem historien har bevist gang på gang at den sagtens kunne.

Ja, det er ikke lige så ligetil at se hvor jeg vil hen, det er rigtigt. Du behøver ikke lægge så meget i lige den sætning, det var hovedsageligt bare et springbræt til det næste afsnit.
Jeg ville bare påpege, at jeg ikke overhovedet er interesseret i metafysik elle de forklaringer den kan levere.
Jeg udtaler mig ikke på vegne af den samlede videnskab, men for mig er det altså et spørgsmål om, at den videnskabelige bevisbyrde ligger hos metafysikeren - forudsat han ønsker min godtagelse af hans teori. Jeg er med på, at folk kan ha' deres tro helt for sig - ligesom jeg ikke tror på metafysik, men på naturvidenskab.
Videnskaben kan virke arrogant, men virkeligheden ifølge dén er jo imidlertid kun hvad den kan bevise - det jo essensen.
Du bringer selv et paradigmeskift på banen. Hvis f.eks. den teori af David Bohm en dag verificeres, så skal jeg nok være den første til at invitere den indenfor i stuen. Indtil da holder jeg mig til "virkeligheden" som den ser ud i dag. Jeg er som sagt med på, at vi pludselig kan blive klogere, men for mig giver det ikke mening, at skulle købe en idé, fordi vi en dag måske pludselig får den verificeret.
Cubensis skrev:
Når der nu er rapporteret så mange tilfælde af transcendentale oplevelser, ville det så ikke være nærliggende at tage dem til sig og inddrage dem i videre forskning fremfor at prøve og modbevise dem konsekvent som man har set Illustreret videnskab gøre det så mange gange.
Jeg synes egentlig ikke det er så relevantm, om 1000 mennesker samstemmende rapporterer en helt ens transcendental oplevelse - det gør det ikke pr automatik sandt for mig. Ligesom jeg ikke køber kristendommen, bare fordi nogle tosser fortæller mig hvordan de har mødt Jomfru Maria.
Det jeg prøver på at nå frem til, og som jeg sikkert ikke overhopvedet gør i det ovenstående

, er, at jeg i bund og grund ikke forstår den troendes behov for via
videnskaben at få verificeret sandheden af den givne tro. Tro er tro, og videnskab er videnskab.
For ikke så lang tid siden fungerede videnskaben på et fundament af, og inden for rammerne af, religion. I dag er det omvendt: Religion eksisterer indenfor rammerne af videnskab - kristne prøver f.eks. via intelligent design-teorien at bevise kristendommen. Før prøvede videnskaben at finde sin eksistensberettigelse indenfor religionen, i dag omvendt. Det er for mig, uden at vide synderligt meget om de ting du bringer på banen, det samme. Du sætter din lid til, at et paradigmeskift indenfor videnskaben en dag vil bevise din metafysik.
Det er symptomatisk for den verden vi lever i - videskaben har sejret, overtroen vrider sig i den sidste dødsrallen, og prøver at fraviste videnskaben magten - og så endda på videnskabens hjemmebane. Det sgu da ikke for gennemtænkt.
Jeg beklager hvis det ikke giver nogen mening, hvis mine pointer er totlat meningsløse, samt alle de steder hvor jeg gentager mig selv. Jeg har næsten ikke sovet, og mine tømmermænd af svimlende styrke.

EDIT: Jeg er ikke bange for metafysikken - tværtimod kan jeg se virkeligheden i øjnene, og påtage mig ansvaret for mit eget liv og gøren. Jeg behøver hverken livrem eller seler, jeg behøver ikke "a second chance" og jeg behøver slet ikke en tro på, at verden er af en grund, eller noget som helst sker af andet end logiske, videnskabelige grunde.