Lilleso skrev:
Nu er jeg sgu forvirret, selvom det lyder som om du i den grad har styr på det. Den må jeg tage på min kappe, har ellers lige udført et forsøg hvor vi skulle fremstille acetylsalicylsyre, og jeg har også kigget lidt rundt på nettet. Forvirrende. Fandt det her, i et dokument fra Lægemiddelstyrelsen:
Citat:
Acetylsalicylsyre hydrolyseres hovedsagelig i leveren af esteraser til den aktive metabolit salicylsyre. Hydrolysen forekommer også i tarm og plasma samt i erythrocytter og i mindre grad i synovialvæske.
Er det det du mener?
Ja... altså: Salicylsyre findes i pilebark esterbundet som Salicin. Men salicylsyre og salicin er ikke særlig fedtopløselige, så man har fundet på den smarte idé at lade salicylsyre reagere med eddikesyreanhydrid og dermed acetylere SA og danne ASA (acetylsalicylsyre), som gør det langt mere fedtopløseligt. Så du har acetyl-gruppen som "hjælpe-gruppe" og når stoffet er transporteret over mave-tarm-kanalen ryger det igennem leveren og bliver hydrolyseret til salicylsyre, som er dét der blokerer COX-1 og COX-2 enzymerne som danner de prostaglandiner, der er mediatorer for smertestimuli af noiceptorer. Som der står i det du har fundet fra Lægemiddelstyrelsen sker hydrolysen ikke kun i leveren, men også i blodet, af enzymer der flyder rundt.
Dr. Phibes -> Flueknepperi?