Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 aug 2025 11:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Har selv oplevet ego død 1 enkelt gang på et mildt svampetrip.
Det var fantastisk, og har aldrig følt mig så afklaret med mig selv nogensinde før.
Jeg smilte over hele femøren, og det var en ubeskriveligt endelig at føle man ikke var bundet til sine negative sider mere, jeg var et med universet og alle mine fordomme var væk.
Vil aldrig glemme den oplevelse

Det varede omkring 30 min

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
Egodød er den tilstand som alle yoga/mediditations/tripper egenlig arbejder hen i mod. Kun at være, uden ego. Ingen behov. Ingen ingenting, bare være og vide.
I den tilstand kan man se totalt objektivt på sin og andre, for man fralægger sig ting som smålighed, beundring og andre ting der kan påvirke ens valg.
Hvis i føler angst eller andet, så har i ikke opnået egodød. Ego er død ergo kan du ikke være bange ;)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Mange af de ting i beskriver passer rigtig godt på min oplevelse, f.eks. tilstanden hvori der ingen tanker er, men bare ren væren, stopfyldt med energi/eufori og en følelse af ydmyg uovervindelighed. Vejen dertil var lang og hård, men angst var der ikke noget af. Da jeg var alene da det skete kunne jeg kun komme på en måde og håndtere oplevelsen på, ved at beskrive den med ord. Oplevelsen var overordentlig givende af natur, men ikke da den stod på, først bagefter da jeg begyndte at analysere den. Grunden til at jeg skrev så meget ned jeg kunne nå i tilstanden, var at jeg frygtede at jeg ikke ville udnytte det nok i min hverdag, som jeg har været lidt slem til på det sidste. Anyways takker for de gode svar, vil kigge lidt på litteraturen, så jeg måske kan sætte bedre ord på det næste gang og få endnu mere ud af det :D

Til dem der skulle være interesserede har jeg skrevet rapport om oplevelsen, har dog ikke rated den som en ++++ da jeg ikke synes den lever op til shulgins definition derpå, selvom andre nok ville kalde det en guddommelig oplevelse :)

Rapport -> http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=54&t=26993

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Hvis jeg skal prøve at beskrive min "ego-død"(hvilket det måske ikke var), så var det følelsen af at eksistere 100%. Fik et indre kørende billede af at være en del af noget meget meget større. Følte mig enormt ubetydelig og fri/lettet. Kunne nærmest trække vejret ordentligt for første gang - helt ned i maven. Det eneste der betød noget var mig og mine følelser - og så igen var jeg stadigvæk nærmest forelsket i dyr/mennesker/verden - en facination. Følte mig som en fjer uden problematiker, barriére og angst. Kunne bevæge mig uden materielle påvirkninger. Intet materielt gav mening for mig. Husker at jeg nærstuderede en dør og tænkte "hvad er dog dette". Accepterede ligesom bare de ufattelige "realiteter" og accepterede at jeg er mig. Fik en enorm tillid til mig selv, hvilket fik mig til at åbne op, så jeg kunne forstå verden anderledes.

Var som at være 100% styret af sine lyster og nysgerrighed.

Junior medlem

Har ikke været på stoffer, men røget hash og første gang jeg blev underlig skete det altså i en moské i istanbul? på det tidspunkt blev jeg så svimmel, jeg måtte sætte mig ned og jeg var så bange at jeg kunne ikke lade være med at græde. har også mediteret lidt men det var så også efter. og engang sad jeg og læste om eksistentialismen, og sjælen. ja, aner ikke om dette kan relateres til ego død. har prøvet at gå til lægen, men det føles som om jeg ikke kan forklare det. når jeg sidder foran ham, mangler jeg ord.. et andet jeg glemte at nævne var at når jeg får disse 'flip', så kan jeg mærke alt i min krop..for eksempel hvis mine hænder rører hinanden, ja så mærker jeg det rigtigt, som om de bliver presset sammen..svært at forklare..på et tidspunkt troede jeg at jeg var hypokonder. jeg kunne f.eks fange mig selv i at falde i søvn og rigtig 'falde' i søvn. ikke de der normale falde hvor man falder og vågner op, men mere som om jeg daler ned i et tomt hul. da jeg så åbner øjnene banker mit hjerte hurtigt og jeg ryster om kroppen. og da troede jeg at jeg måtte være sygt. jeg tænker rigtig meget over alting, og jeg kan ikke klare at være alene. ellers er jeg en rigtig glad pige udvendig, det er ikke tit man ser mig sur/ked af det/depri. det er først når jeg er alene og begynder at tænke.

Ellers tak Kaktus Klausen.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Birita: Det irriterer mig inderligt, at jeg ikke kan huske hvilken forfatter/bog jeg kommer til at tænke på, når jeg læser dit indlæg. Vi er muligvis ovre i noget Stanislav Grof.. Hvis du har tiden, bør du i hvert fald forsøge dig med hans serie af bøger "Den indre rejse"! De vil helt sikkert interessere dig, på trods af, at mange af de ting der bliver beskrevet, har forbindelse til psykedeliske stoffer.

Som andre har givet udtryk for, er det netop langt fra umuligt at opnå disse tilstande, uden brug af psykedeliske stoffer, eller for den sags skyld, helt uden nogen form for bevidsthedsudvidende handling. Desværre ses disse tilstande, når de kommer uprovokeret, for det meste, som et tilfælde af mental sygdom og bliver derfor behandlet derefter. Det er netop denne problemstilling S. Grof bl.a. tager op i hans bøger. UNDERSØG DET!

Under alle omstændigheder bør du se dine oplevelser, som noget specielt og prisværdigt, ved mindre der selvfølgelig er tale om en egentlig sygdom. Dyk ned i oplevelsen, giv slip på dig selv og se hvor oplevelsen tager dig hen, uanset hvor skræmmende det så end kan gå hen at blive.

Jeg har aldrig selv oplevet en egentlig egodød og tænker lidt, at det kan være forkert at inddele oplevelser på den måde. I hvert fald så længe, at folk har en tendens til at overfortolke og straks sætte deres oplevelse i boks med noget af det mest ekstraordinære og spirituelle mennesket, indtil videre, kan opleve. (Kommunikationen halter på det punkt, hvis i forstår? Ingen er i virkeligheden i stand til at forklare sådanne oplevelser, så alle forstår dem, med vores sprog). Jeg har ikke nogen egentlig viden om, hvor tit sådanne oplevelser finder sted, men ud fra hvad jeg har læst, virker det lidt for utroligt, at så mange herinde skulle have oplevet noget, som mange mennesker aldrig nogensinde opnår, på trods af mange års seriøs spirituel træning. Folk skal selvfølgelig have lov til at kalde deres oplevelser for hvad de vil, men det giver lidt anledning til forvirring i mine øjne.

Hvad siger dem af jer, der VIRKELIG har gennemgået en TOTAL nedsmeltning af egoet?

Wannerbe psykedyliker
Brugeravatar

Geografisk sted: The most psychedelic place ever
hvot tæt ligger oplevelsen '' Out of body '' og ego død hinanden. jeg har prøvet at hænge 5 meter over min egen krop, eller flyve rundt i det rum jeg var i, men man er jo ikke tæt på døden hvis det er det, der menes, ellers har jeg bare forstået det forkert. alle gange dette er sket har jeg været meget ved bevidsthed og var udmærkert klar over hvad der foregik, med min sjæl, og krop og jeg fandt disse oplevelser, meget befriende for min personlighed, at man kan bryde de dimensioner.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
Entheo skrev:
Hvad siger dem af jer, der VIRKELIG har gennemgået en TOTAL nedsmeltning af egoet?

Ja det kunne egentlig være sjovt at vide ;)

Jeg har aldrig oplevet en total ned smeltning af egoet. Den ene gang jeg oplevet noget der kunne være ego død var uden stoffer, men med åndedræt øvelser og meditation.
Jeg tror at jeg tit er kommet tæt på i forbindelse med påvirkning, men det kan jeg ikke vide før jeg har nået målet ;)

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Budha skrev:
hvot tæt ligger oplevelsen '' Out of body '' og ego død hinanden. jeg har prøvet at hænge 5 meter over min egen krop, eller flyve rundt i det rum jeg var i, men man er jo ikke tæt på døden hvis det er det, der menes, ellers har jeg bare forstået det forkert. alle gange dette er sket har jeg været meget ved bevidsthed og var udmærkert klar over hvad der foregik, med min sjæl, og krop og jeg fandt disse oplevelser, meget befriende for min personlighed, at man kan bryde de dimensioner.

Begge fænomer er meget specielle og sjældne, dog lader det til, at en OBE (out of body experience) finder sted langt oftere end ego-døden. Forskellen, TROR JEG, ligger i, at ved egodøden der ophører dit jeg i aller virkeligste forstand med at eksistere. Du kan, så vidt jeg har forstået, ikke tænke "mit", "dit", ",jeg" osv. for ALT er bare ét!! Optakten til egodøden kan være præget af meget angst, men når den først finder sted/har fundet sted, så skulle alt bare være. Sådan forstår jeg slet ikke en OBE, som vel groft sagt bare betyder, at ens bevidsthed/sjæl/syn bevæger sig uden for kroppen. Altså "dør" dit ego på ingen måde under en OBE. Giver det mening? Er lige vågnet, så kan være jeg tåger lidt :wink:

Som jeg ser det, er der altså betydelig forskel på de to oplevelser. Er der nogle der har været så heldige at opleve begge to, som kan fortælle om jeg rammer nogenlunde rigtigt? Jeg har desværre ikke selv oplevet nogen af delene.

Wannerbe psykedyliker
Brugeravatar

jeg tænkte bare på at når man forlader klroppen, og står og kigger på sin rigtige krop der, ligger/sidder så får man vel tanken at, man er i et med alt, såfremt at man ikke tror at man kommer tilbage til kroppen så man alt da være ligemeget også, når man så står i den sutiation?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Budha skrev:
jeg tænkte bare på at når man forlader klroppen, og står og kigger på sin rigtige krop der, ligger/sidder så får man vel tanken at, man er i et med alt, såfremt at man ikke tror at man kommer tilbage til kroppen så man alt da være ligemeget også, når man så står i den sutiation?

Hvad med at læse omkring det, i stedet for at tro, tro og tro?

Wannerbe psykedyliker
Brugeravatar

du må da meget gerne smide et link til en dansk skrevet beskrivelse af, out of body, det ville jeg da sætte pris på. jeg havde ikke tænkt på at der fandtes nedksrevne ting om den slags, psychedeliske oplevelser.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

:utfse:

Den oplevelse er ikke nødvendigvis stof-relateret. Igen, søg.

Wannerbe psykedyliker
Brugeravatar

ved udmærket godt man kan opnå, mange af de oplevelser ved at meditere, har selv haft følelsen af 100% velvære og selvbeherskelse ved at meditere, og mine forældre har haft nogle spændende oplevelser ved meditation, f.eks. out of body, men jeg forstod på min far at lsd gav en meget vildere oplevelse af out of body, end min mor som beskrev det ved meditation.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Budha forhelvede, tag dig nu sammen og læs omkring det. Out-of-body kan man også opleve ved at blive voldtaget oma.

Junior medlem

Tak for jeres svar, har bestilt tid hos lægen til imorgen:)
Skal nok holde jer opdateret.. :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 1.347
Nu har jeg luret lidt på tråden herinde, og hvad jeg tolker det som, ligger det meget op af en oplevelse jeg havde for nogle år siden.

Jeg fik en følelse/kom i en tilstand, hvor jeg var alt, alle, alle farver, ja alt hvad jeg nu har kunne forestille mig. Om jeg havde åbne øjne eller lukkede, var jeg tusindvis af personer, flere end jeg kan huske. Jeg var en sten og jeg var et træ, jeg var jupiter og jesus, jeg var alt på samme tid(tid fandtes ikke i min tilstand). Men er meget påpasselig med at kalde det ego-død, i og med at jeg var alle de her personer har det vel ikke været en opløsning af mit ego, jeg blev bare til andre folk og ting. Det kan godt ske det ikke giver så meget mening det jeg skriver, men har aldrig rigtig fået bearbejdet oplevelsen, jo selvfølgelig har jeg da prøvet at tænke det igennem, men jeg føler ikke at jeg kan formulere det på en måde i mit hoved så det giver mening, alt i alt meget forvirrende oplevelse.

Det er sent, så jeg vil se om jeg måske kan prøve at formulere det lidt bedre

Dedikeret medlem
Brugeravatar

sulek skrev:
Nu har jeg luret lidt på tråden herinde, og hvad jeg tolker det som, ligger det meget op af en oplevelse jeg havde for nogle år siden.

Jeg fik en følelse/kom i en tilstand, hvor jeg var alt, alle, alle farver, ja alt hvad jeg nu har kunne forestille mig. Om jeg havde åbne øjne eller lukkede, var jeg tusindvis af personer, flere end jeg kan huske. Jeg var en sten og jeg var et træ, jeg var jupiter og jesus, jeg var alt på samme tid(tid fandtes ikke i min tilstand). Men er meget påpasselig med at kalde det ego-død, i og med at jeg var alle de her personer har det vel ikke været en opløsning af mit ego, jeg blev bare til andre folk og ting. Det kan godt ske det ikke giver så meget mening det jeg skriver, men har aldrig rigtig fået bearbejdet oplevelsen, jo selvfølgelig har jeg da prøvet at tænke det igennem, men jeg føler ikke at jeg kan formulere det på en måde i mit hoved så det giver mening, alt i alt meget forvirrende oplevelse.

Det er sent, så jeg vil se om jeg måske kan prøve at formulere det lidt bedre

Det lyder da fedt, men jeg tror nu ikke du får så meget ud af at bearbejde oplevelsen (så lang tid efter).

Senest rettet af Moonage Daydreamer 29 jan 2009 23:44, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
birita skrev:
håber stadig jeg kan svar..jeg har oplevet noget lignende..til tider føler jeg bare at jeg ikke eksisterer, jeg bliver varm om hele kroppen og mit syn er anderledes, f.eks. bliver kanter runde..min hørelse bliver også underlig, jeg hører bedre lyde langt væk end dem tæt ved..jeg har svært ved at koncentrere mig..det føles som om jeg er alene i hele verdenen..det er en ubehagelig følelse..har føsrst nu hørt om ego død og det skete for første gang i oktober måned..der befandt jeg mig i en moské..nogle dage før havde jeg røget hash for anden gang i mit liv..begge gange har jeg fået nedtur...ellers har jeg aldrig rørt noget euforiserende.. er det unormalt? at opleve ego death uden et trip?.. ellers kan jeg læse i skriver at i opfatter jer som heldige da i har prøvet det..jeg synes det er en yderst ubehagelig fornemmelse..jeg bliver meget bange..er det fordi at jeg ikke ved hvad der sker?..jeg vil så gerne have svar, på forhånd tak.

du må ikke blive bange for disse oplevelser som sagt før, dyk ned i dem og giv slip frem for alt ikke kæmp imod dem, nogle mennesker er født med større spirituelt potientalie end andre. Sådanne oplevelser er yderst ubelejlige i et samfund hvor andre sindstilstande bliver betragtet som underlige og dårlige. I andre kulturer er sådanne sindstilstande en del af deres verden og ses på ingen måde negativt eller ubehageligt.
Var du igang med relgiøs praksis i moskén da det skete? for så er det helt normalt og sker for millioner af mennesker jorden over. Folk opnår den slags ting som du oplever efter år med meditation, yoga, recitation, bøn osv enhver form spirituel praksis men forskellen på dig og dem er at de er parate og modtagelig og du kæmper i mod. Lige som når folk kæmper imod oplevelser på psychedelia afføder det altid frygt (det er nogle af de samme ting der sker med din bevistheden som man kan opleve på psychedelia). Du må endelig ikke lade lægen dope dig med medicin men søg svar blandt mennesker der kender til disse tilstande de vil give dig svar og du vil lære at få styr på dem og værdsætte dem.
Hvis du ikke er relgiøs vil det nok virke underligt at begynde på den slags ting men men se dine oplevelser som bevis på miraklet bevidsthedens udødelighed og de vil blive gode og lykkelige.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 2750
Jeg mener nu ikke at man kommer ud af bevidsthedens fængsel, men snarere at man er ren bevidsthed når man oplever ego død. Det man bliver fri af er kroppen, og alle dens input.

Da jeg oplevede det var det på 5g svampe. Efter et stykke tid i et stadigt mere intenst trip, hvor jeg var blevet væk fra mine kammerater inde på staden, ved volden, skete det. Det var som om jeg ikke fik input fra mine sanser på det tidspunkt. Jeg tænkte heller ikke i egentlig forstand. Jeg var bare i en tilstand af ren bevidsthed og eufori, hvor der var stille og roligt, men stadig utroligt intenst. Da jeg stille og roligt kom ud af det var jeg stadig påvirket af de mange svampe, og havde et endnu mere syret trip end normalt.

venlig hilsen
Martin

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]