Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 18:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 65 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Insane psychedelia user!

Hvis alkohol og tobak blev opfundet i dag ville de også blive ulovlige... det er der slet ingen tvivl om. Men det er blevet en del af kulturen, da de har eksisteret i så lang tid. Nu er de psykedeliske stoffer mm. jo først kommet til den vestlige verden inde for det sidste århundrede, så hvem ved, måske om et par hundrede år bliver de også lovlige :D

I øvrigt vil jeg mene at der er flere irationelle brugere end rationelle, hvis man skal stille det op sådan. Hvor mange der har taget ecstasy f.eks. tror du der vidste noget om set/setting, virkningsmekanismer, bivirkninger osv. ?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
@ treasure

staten behøver jo ik starte hårdt ud med at sælge rusmidler den første dag efter en legalisering.. man ku jo starte med at afkrimineliser først og så derefter så småt begynde at sælge strakt ud over en 10-20 år?

amerika kører efter min mening næsten efter laveste fælles nævner og det land kører af lort til... forhåbenligt ik sådan nogle love de har der ovre du mener bør indføres i dk?

Titel:
Insane psychedelia user!

Sådan som lovgivningen er nu, kører den efter laveste fællesnævner. Der bliver kriminaliseret og illegaliseret af hensyn til dem der indtager stoffer med hovedet langt oppe i røven og danser rundt som tosser i en mørk kælder. Der er folk der ikke fatter hvad moderat brug er, og så kommer problemerne - folk der bliver psykotiske, deprimerede, får angstanfald, kollapser osv. De problemer vil man undgå, i og med at de tosser er med til at bekræfte reglen om hvor farlige nogle mener stoffer er. Hvis "alle" havde et moderat forbrug og ikke var til skade for sig selv eller andre, ville det jo aldrig have været et problem.

Det gælder for rusmidler generelt, at der er mange der ikke kender deres egen grænse for hvornår, hvor meget og hvor ofte. I øvrigt synes jeg man ser en klar sammenhæng mellem social status og uddannelse og så hvilke problemer man roder sig ud i, bl.a. hvad angår stofmisbrug.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for Sahara og Syd for Nordpolen
ECSTASY :P Så den i vinkel, hehe..

Titel:
Flueknepper kongen

Den er svær.

Jeg tror man ville komme længst med en ordning som i Holland, med begrænsede mængder cannabis og psilocybinsvampe - i hvert fald til at starte med!

Det har netop vist sig ikke at være problematisk, og derfor måske mere spiseligt i den almene debat...

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Levose skrev:
Den er svær.

Jeg tror man ville komme længst med en ordning som i Holland, med begrænsede mængder cannabis og psilocybinsvampe - i hvert fald til at starte med!

Det har netop vist sig ikke at være problematisk, og derfor måske mere spiseligt i den almene debat...
Ja, noget i den stil. :)
Og udover det, synes jeg det bør være lovligt at besidde hvilket somhelst stof, til eget forbrug.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I dine sko
Levose skrev:
Jeg tror man ville komme længst med en ordning som i Holland, med begrænsede mængder cannabis og psilocybinsvampe

Hørt, hørt!
Jeg kan virkelig ikke se, hvorfor Danmarks "laveste fællesnævner" skulle være lavere end Hollands, og hvorfor der derfor skulle være mere brug for en total forbudspolitik her!
Endelig, hvis vi her i landet, som Cope siger, er et folkefærd af Ekstrabladslæsende ignoranter, kan jeg ikke se hvordan en fuldkommen legalisering af svampe og LSD vil skade vores fremtid. Bring it on!

Det argument, at legalisering/afkrmininalisering sender et signal om, at stoffer er uskadelige, er usagligt.
Dels kan en legalisering/afkriminalisering sagtens foregår glidende over en årrække, dels ER stoffer som hamp tæmmelig uskadelige!

Titel:
Medlem

jeg er enig med Levose, det ville da være en start, men i mine øjne må målet vel være alt.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
Hash og MDMA..

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland 6000
Jeg synes bare man skal starte med cannabis og fokusere på DET!

Kigge på de holandske regler.

Kom med argumenter til talen som ikke er til at stå for,

f.eks: Regeringen forbyder alt som man kan få en rus ud af, det "eneste" lovlige rusmiddel der er tilbage er Alcohol, men det er farligere end cannabis, hvis de nu forbyder alcohol, vil regeringen pludselig gøre en masse folk kriminelle, lige som de kriminalisere andre, unge som gamle, som godt kan li at ryge en go bønne i ny og næ, planten har været brugt i hundrede år, men har kun været set som ulovligt i mindre end 100 år! (hvis jeg husker rigtigt)

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: in fantasyland
cannabis i første omgang da jeg tror folk har lettere ved at styre det og så fordi at det er hammer godt medicinsk

LSD medicinsk brugt
MDMA medicinsk brugt muligvis stationer hvor de tester indholdet af piller

friske svampe skulle vidst være lovligt så ingenting her

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Skal men bruge Holland som forgangsland for frigivelsen af nye stoffer må det være svampene der skal frigives først.
Cannabis er ikke legaliseret i Holland, men politiet kan se gennem fingrene for mindre forseelser grundet en hollandsk politivedtægt.
Den hollandske model vil derfor være svær at overføre til andre lande.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Igloolik island
cannabis..

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Så vil jeg også på banen med denne spændende tråd :)

Først og fremmest vil jeg ikke udtale mig om legalisering af stoffer som jeg ikke har prøvet. Jeg skal vide ud fra en personlig vinkel, hvad de forskellige stoffer gør, så indtil videre holder jeg på at cannabis burde legaliseres. På en måde er jeg ret splittet: En del af mig forstår godt forbudet, og en anden del er rasende over det, og jeg tror den første del er en rest af mine fordomme jeg må have haft før jeg prøvede cannabis. Hele ens barndom er man jo flasket op med, at cannabis er ulovligt og farligt.

Det med at forbudspolitikken kører efter den laveste fællesnævner (var det ikke sådan I kaldte det?), har jeg det ret svært med. I det hele taget irriterer det mig at jeg ikke har den ret til selv at være herre over min krop. Jeg må jo for eksempel ikke selv bestemme hvad jeg vil indtage, og ifølge min overbevisning er det helt klart et brud på en menneskerettighed.

Og desværre lever vi ikke i et demokrati. Vi lever i noget der skal minde om det, men tænk over det! Hvor meget reel magt har folket? Ikke særlig meget. Vi kan vælge en politiker som vi mener taler vores sag, ikke stoffer men bare generelt, men vi ser at mange af dem løber fra deres løfter, eller ja ... går mere op i fede lønchecks. Mit indtryk har også været at hver gang en stor del af befolkningen er utilfredse med noget og demonstrerer, bliver de mødt af en mur af stædighed! :x Hvorfor slå ned på hashbrugere, når der er så meget andet lort man kan rydde op i først? Men i bund og grund er jeg ligeglad med om det er lovligt eller ej. Jeg går ligesom Malkavian (fandt det et sted i din lange tekst om cannabis. Ret mig hvis jeg tager fejl :) ) at pusherne skal væk, og at hvis man vil ryge så må man også dyrke det selv - for at fjerne en stor del af kriminaliteten. Var det ikke sådan cirka det? Kan simpelthen ikke huske det ordret...

puha, jeg lader mig rive med. Kan mærke jeg bliver mere og mere harm, men nogen gange føler man sig bare magtesløs :? . Håber ikke jeg lyder alt for kynisk.

Titel:
Insane psychedelia user!

Jeg må sige, at jeg finder cannabis som et lidt voldsommere rusmiddel end alkohol. Hvis man ryger rigtig meget eller f.eks. indtager det oralt, kan man godt ende med paranoide tanker, angstanfald o.lign. Man kan sige, den slags psykiske mekanismer trigger alkohol ikke. Til gengæld bliver man med moderate mængder alkohol mere åben, social, sjov, mister hæmninger osv. Det er lidt ligesom, at når man bliver fuld forsvinder grænserne for den normale sociale ageren og man bliver mere impulsiv, f.eks. folk der hurtigere bliver aggressive. Jeg kan se for- og bagsider ved både hash og alkohol, men jeg vil stadig mene, at hash er et omfattende rusmiddel, i og med at det påvirker det psykiske som det gør.

Titel:
Quarrelsome sponser

Geografisk sted: Den ukendte frihed - Fri af underudviklet stakler, der fylder verden med mørke og ulykkelighed
............

Senest rettet af Troll 15 okt 2007 14:19, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

lallehat skrev:
Det argument, at legalisering/afkrmininalisering sender et signal om, at stoffer er uskadelige, er usagligt.

Der er jeg helt enig, men det er sjovt at se, at selv folk på dette board langt hen ad vejen lader til at købe argumentet om at det er "vigtigt at sende de rigtige signaler".

Underforstået er, at man sender et godt signal, når man straffer. Og igen underforstået: jo større straf, jo klarere signal.

Det er så her jeg mener, at man burde begynde at sammenligne lidt mellem landene. Holland har afkriminaliseret hash, svampe og et hav af andre "smart drugs" er lovlige. På den anden side har man Danmark og USA. Hvad siger tallene her?

At Holland og Danmark sådan ca. ligger på linie, og at USA har langt flere brugere og misbrugere. Samtidig kan ingen vel være i tvivl om, at USA sender det stærkeste, klareste, bedste signal gennem sine straffe mod borgerne?

Ergo: det betyder ikke en skid at "sende de rigtige signaler", eller også er hollænderne i stand til fortsat at "sende de rigtige signaler" UDEN at kriminalisere befolkning. Det har de gjort siden 1976.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

zionboy skrev:
Skal men bruge Holland som forgangsland for frigivelsen af nye stoffer må det være svampene der skal frigives først.
Cannabis er ikke legaliseret i Holland, men politiet kan se gennem fingrene for mindre forseelser grundet en hollandsk politivedtægt.

Igen må jeg spørge: Lene Espersen, er det nu dig igen under falsk navn?

Der er da absolut ingen problemer i at overføre den Hollandske model på danske forhold. Vores lande minder for det første utroligt meget om hinanden, og for det andet er politikerne fuldstændig i deres gode ret til at afkriminalisere en hel række af stoffer og i stedet bruge politiets ressourcer på at forfølge andre typer forbrydelser mere aggressivt.

Titel:
Flueknepper kongen

Malkavian skrev:
zionboy skrev:

Igen må jeg spørge: Lene Espersen, er det nu dig igen under falsk navn?

Der er da absolut ingen problemer i at overføre den Hollandske model på danske forhold. Vores lande minder for det første utroligt meget om hinanden, og for det andet er politikerne fuldstændig i deres gode ret til at afkriminalisere en hel række af stoffer og i stedet bruge politiets ressourcer på at forfølge andre typer forbrydelser mere aggressivt.

Når man kan de-facto afkriminalisere cannabis i byen Denver i USA, kan man også i Danmark.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Island of Wak-Wak
Treasure skrev:
Jeg må sige, at jeg finder cannabis som et lidt voldsommere rusmiddel end alkohol. Hvis man ryger rigtig meget eller f.eks. indtager det oralt, kan man godt ende med paranoide tanker, angstanfald o.lign. Man kan sige, den slags psykiske mekanismer trigger alkohol ikke. Til gengæld bliver man med moderate mængder alkohol mere åben, social, sjov, mister hæmninger osv. Det er lidt ligesom, at når man bliver fuld forsvinder grænserne for den normale sociale ageren og man bliver mere impulsiv, f.eks. folk der hurtigere bliver aggressive. Jeg kan se for- og bagsider ved både hash og alkohol, men jeg vil stadig mene, at hash er et omfattende rusmiddel, i og med at det påvirker det psykiske som det gør.

Kan ikke være mere enig. Hash er ikke kun godt. Har selv haft nogle ture efter længere tids brug hjvor jeg var mere humørsyg og parnoid end min mor da hun var i overgangsalderen.

Men hash er stadig det første som skal legaliseres. Mit bud er bare at lave christania om til et lille ryge land med shops osv. Men man måtte bare ikke tage noget med ud. Det kunne politiet evt stå for eller noget lign. At få det legaliseret i hele landet er totalt umuligt eller ihvertfald meget urealistisk.

Mvh Mikkel

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 65 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]