Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jul 2025 09:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 57 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
Dextrose skrev:
Planter vokser op igen, det gør dyr ik'... :P

dette i mine øjne er ren totur... istedet for at bare dræbe med det samme..

jeg vil helt sikkert foretrække at dø med det samme istedet for at et væsen hiver lemerne af mig engang om året "selvom de vokser ud igen"..

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Tja, men mon ikke planten foretrækker at vokse op igen og fortsætte sin vækst (den nogle synlige tegn på skade), end den vil dø? Nu ved jeg godt, at jeg tillægger planten liiidt for meget personlighed (ifht min overbevisning hvertfald) men den holder også udfra et darwinistisk synspunkt, hvor planten skal overleve for at reproducere sig.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Copenhouse
Uanset hvad, så er det uetisk at spise kød, hvis man enten:

Ved bedre. SE HER FOR FAKTA
Egentlig ikke kan lide kød, men spiser det af vane.
Har problemer med fordøjelsen.

- Eller andre gode grunde til at lade være...

Men hele den snak om vegetarisme kontra kødspisning, er desværre en mere eller mindre "religiøs" snak -

Og jeg kan da huske det fra mig selv, fra før jeg selv blev vegetar - hold kæft hvor har jeg mobbet og rystet på hovedet af ellers gode venner, som var vegetarer. Og da jeg selv blev vegetar troede jeg faktisk at jeg ville komme til at mangle ingredienser i min mad, proteiner osv, men har senere fundet ud af at kød blot er en lille del af menneskelig ernæring, og at resten af fødevare-spektret indeholder rige muligheder.

Og når man har været vegetar i 3-6 mdr, oplever mange at man pludselig ikke længere bryder sig om lugten af dødt dyr, uanset hvor "lækkert" det er tilberedt ;-)

Men altså, folk må da spise som de vil. Hvis bare accepten også gik den anden vej - jeg er træt af at blive behandlet som en kanin af familien, restauranter m.m. - for alle tror at vegetar = Fan Af Fersk Mad. Men netop vegetariske retter har brug for lidt ekstra smag og nogle måske lidt mere bastante bestanddele. Og så den evige regn af spørgsmål hver gang man er til fest, starter på ny skole, nyt job el. lign. - så bare lad mig spise som jeg gør, så vil jeg ikke blande mig i hvad andre spiser.

Dog synes jeg ovenstående link er værd at tjekke. Der er en del etik forbundet med valg af fødevarer / ernæring.

Anyway, lidt af en omgang, men .. klart mit dope skal i vegetabilske kapsler :P

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the door, up the stairs.
Kød er lækkert! Det smager altså bare godt. Ligesom i øvrigt meget grønt gør det.

Titel:
Insane psychedelia user!

Det ligger i menneskets natur og instinkt at skulle æde kød og planter, så jeg kan ikke se hvorfor man skal benægte eller føle sig skyldig over for de her ting. Dyrerne æder sgu da også hinanden - det er en naturlig del af den fødekæde der er. Desuden vil man aldrig få nok af de mængder aminosyrer, vitaminer og mineraler man skal bruge, kun ved at spise frugt og grøntsager.

Hvad angår spørgsmålet om en plante har følelser, hvad er dokumentationen for at planter rent faktisk har følelser? Da planterne på ingen måde udviser en særlig adfærd, der skulle henlede en på at de besidder et følelsesmæssigt organ, er det snarere, at det skal bevises at de har, frem for at bevise at de ikke har.

Har du måske nogensinde set en plante græde? Argumenterne der ligger til grund for at planterne skulle sanse og føle bygger på uvidenhed og manglende oplysning og ligger som sædvanligvis i genren "hvad skulle det ellers være"? Hvis en plante vender sig mod solen, må det da være dens egen vilje - ja enten det eller fordi det lysfølsomme klorofyl sætter processer i gang, der gør så mængden af sol, der rammer planten optimeres.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Treasure skrev:

Hvad angår spørgsmålet om en plante har følelser, hvad er dokumentationen for at planter rent faktisk har følelser? Da planterne på ingen måde udviser en særlig adfærd, der skulle henlede en på at de besidder et følelsesmæssigt organ, er det snarere, at det skal bevises at de har, frem for at bevise at de ikke har.

Innocent till proven guilty.

Et nervesystem behoeves jo ikke at vaere opbygget paa samme maade i en plante som i mennesket/dyr. Saa fordi man ikke kender til det, behoeves det jo ikke noedvendigvis ikek at eksistere.

Plante kontra dyr, saa kan man saa en plante ligesom man kan indfoere saed i en so/ko/taeve eller dyr :wink:

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Men er det ikke dejligt at vi SKAL spise mindst en af delene... Hvis det er tilfældet, så er menneskets overlevelse betinget af andre arters lidelse, det er da lidt interessant.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Treasure skrev:
Det ligger i menneskets natur og instinkt at skulle æde kød og planter, så jeg kan ikke se hvorfor man skal benægte eller føle sig skyldig over for de her ting. Dyrerne æder sgu da også hinanden - det er en naturlig del af den fødekæde der er.

Ja, men så vil nogen hævde at vores intelligens og deraf følgende grad af oplysning og empati forpligter os til ikke at påføre andre dyr lidelse når vi ved det gør ondt. og blah blah blah. Jeg er efterhånden træt af at høre på både frelste vegetartyper som synes det er åh så synd for de små dyr og den der jeg-er-macho-og-derfor-spiser-jeg-rødt-kød-ting. Det er mad for pokker. Æd dog hvad i føler for og lad andre gøre det samme.

Treasure skrev:
Desuden vil man aldrig få nok af de mængder aminosyrer, vitaminer og mineraler man skal bruge, kun ved at spise frugt og grøntsager.

Har du en reference på det? Svjv. er det kun nogle af omega-fedtsyrene der ikke findes andre steder end i dyreriget (fisk).

Titel:
Insane psychedelia user!

Nej jeg har ingen reference på det, men du kan jo se på de stakkels negerbørn i Afrika der render rundt og ligner nogen der er i 8. måned fordi de ikke får nok proteiner. Man skal altså spise mange grøntsager for at det kan dække proteinbehovet. For så vidt jeg ved går mælkeprodukter også ind under animalske fødevarer, så der er ikke meget tilbage. Når koen alligevel er død og ligger i frysedisken gør det jo ingen forskel fra eller til om man så spiser den eller ej. Hvis man endelig ville forhindre slagtningen af dyr skulle man ud og forhindre, at de i første omgang slår dem ihjel.

Jeg tror bare vegetarer (ihvertfald nogen) har det dårligt ved tanken om at spise et dødt dyr, men jeg kan ikke rigtig se hvor sympatien ligger henne, når dyret allerede ligger i frysedisken eller i pålægsafdelingen.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Når du køber en vare skaber du en efterspørgsel på den. I dette tilfælde fører efterspørgslen til yderligere slagtninger af dyr. Derfor spiser vegetarer ikke kød.

Bælgfrugter er en rig kilde til vegetabilsk protein. Spiser man bælgfrugter, korn og grøntsager dækker det hele ens protein- og mineralbehov. Problemet med afrikanerbørnene er jo at dyrkningsforholdene sætter begrænsninger for kvaliteten og typen af de afgrøder de dyrker.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Treasure skrev:
Jeg tror bare vegetarer (ihvertfald nogen) har det dårligt ved tanken om at spise et dødt dyr, men jeg kan ikke rigtig se hvor sympatien ligger henne, når dyret allerede ligger i frysedisken eller i pålægsafdelingen.

Tjaaeh, hvis man ser lidt mere langsigtet på det, er det egentlig ligegyldigt at dyret allerede er dødt, og man køber det fra supermarkedet. Hvis der bliver solgt kød nok, skal de nok sørge for at slagte nye dyr for at erstatte et kød der bliver solgt. Udbud og efterspørgsel. Hvis efterspørgslen falder, ville det være RET dumt fortsat at bruge ressourcer på at opdrætte så mange dyr.
Hvis man derimod selv opdrættede og slagtede dyr, kunne man indvirke på deres velfærd - og man ville selv være nødt til at se dem i øjnene når man slagtede dem. Hvis man kommer frem til at man godt kan det, ser jeg ikke noget galt i at spise kød.

Titel:
Insane psychedelia user!

De essentielle aminosyrer er ikke noget problem for vegetarer. En mexikansk inspireret kost dækker for eksempel behovet, da majs indeholder methionin, bønner indeholder tryptofan og lysin. Resten af de essentielle aminosyrer indeholder de begge. I de fleste samfund har man gennem "trail & error" udviklet kostsammensætninger, som forhindrer protein underskud.

Og jeg har en kilde: Neil Campbell et al. Biology - Concepts and Connections. Pearson.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Treasure skrev:
Det ligger i menneskets natur og instinkt at skulle æde kød og planter, så jeg kan ikke se hvorfor man skal benægte eller føle sig skyldig over for de her ting. Dyrerne æder sgu da også hinanden - det er en naturlig del af den fødekæde der er. Desuden vil man aldrig få nok af de mængder aminosyrer, vitaminer og mineraler man skal bruge, kun ved at spise frugt og grøntsager.

Både og. Der er delte meninger om de postulater du kommer med.

F.eks. hersker der den evige myte om at vores kroppe er indrettet som kødædende dyr. Det er der stor uenighed om. Min overbevisning er at vores tænder og tarmsystem er tættest på planteædende dyr. Som f.eks. køer, og det kan jeg fremføre rigelig dokumentation for, men det er altid en lang debat som ingen vegne fører fordi begge parter på forhånd klamrer sig til deres forudfattede meninger. So let's not go there.

Det du skriver om vitaminer, mineraler, aminosyrer er til en vis grad noget vrøvl, baseret på myter. Jeg har det fra to læger, og diverse litteratur.

Men det bunder jo i at der er delte meninger om hvor meget af ovenstående vi har *behov* for.

Mennesket er et dyr? Aha. Men er vi rovdyr? Nææ, jeg er ikke.

Sagt ligeud:
Det ER at være medvirkende til LIDELSE - ikke bare hos dyr, men hungersnøden raser, og kødindustrien er en stor faktor i det spil - og hvorfor dog være med til det??? Hvis man kan lade være, kan jeg ikke se nogen grund til det - men det lader til at mange mennesker dels er ligeglade, og måske endda under dække af en stolt tilfredshed og magelighed tænker noget i retning af; "intet galt med MIG og det JEG gør - lalala" og det er jo også nemt når man ikke behøver se hvad der foregår på et slagteri, og hvordan de dyr har levet FØR de endte der.

Føj for helvede - så lad os endelig komme videre.

Hvis der er et sted vi "små mennesker i et stort system" har magt idag, så er det ved vores valg af fødevarer (og andre forbrugsvarer btw).

Og så savner jeg forøvrigt ikke kød. Synes det er ulækkert. Men spiste det da mere eller mindre gladeligt i de første 23 år af mit liv.

Titel:
Insane psychedelia user!

Kød er en energikilde med tæt pakket energi. Animalsk fedt har en høj energiprocent og ligeledes har kødet, som primært består af proteiner, altså aminosyrer. For mange tusinde år siden måtte mennesker jagte med spyd eller bue og pil for at fange et bytte som kunne spises. Det var dengang mennesket levede primitivt og hvor der ikke var nogen form for kultur eller decideret civilisation. Uden at dræbe et bytte og spise det ville mennesket simpelthen ikke have overlevet. Forestil dig hvis mennesket havde sympati med dyrerne over at måtte dræbe dem og i stedet kun spiste frugt og grønt (som der i øvrigt ikke var særlig meget af, sammenlignet med i dag). Så det at spise kød, har altid været naturligt - også selv om mennesket gen fysisk ikke ligner en kødæder. Dvs. vi har ingen skarpe kløer, ingen skarpe tænder osv., men det er jo klart at disse egenskaber forsvinder, når de ikke bliver brugt. Mennesket har ikke brugt kløer eller tænder for at nedlægge et bytte, men har i stedet benyttet sig af intelligensen, til at bygge redskaber, våben, fælder mm. og de fysiske egenskaber for at kunne fange et bytte er derfor unødvendige.

Jeg ser stadig kød som en vigtig energikilde og så længe de dyr, som bliver slagtet, bliver opdrættet isoleret, kun med det eneste formål at blive slaget og spist, ser jeg ingen indgriben i det naturlige økosystem eller fødekæde ved at gøre det. Det ville have været værre, hvis man gik på jagt og udryddede en hel bestand eller flok af et bestemt dyr, som så ville få konsekvenser for det områdes fødekæde og økosystem.

Og så smager sådan en massiv bøf jo også ret godt ;)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

*Treasure* Hvad har det at gøre med din uunderbyggede påstand om manglende proteiner i vegetarmad?

Titel:
Insane psychedelia user!

At jeg mener at man ikke kan få alle sine aminosyrer kun fra grøntsager og frugter, men at mælkeprodukter og andre proteinholdige fødevarer er en nødvendighed. Det var derfor jeg nævnte børnene i Afrika, der har stor mangel på proteiner i deres kost. Man kan nok godt køre den uden kød og mejeriprodukter med diverse kosttilskud, men det er jo heller ikke særlig naturligt.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Du har stadig ikke forsynet os med en reference på det postulat?

Titel:
Insane psychedelia user!

Halifaxxx skrev:
Du har stadig ikke forsynet os med en reference på det postulat?

Amen jeg har ingen referencer ffs, det er også derfor jeg skrev at "jeg mener" at man ikke ikke får de nødvendige mineraler, vitaminer osv. alene fra non-animalske produkter. Det betyder at jeg skal ikke vide mig 250% sikker på at hver enkelt ord jeg har brugt i den sammenhæng er veldokumenteret og underbygget af en hær af forskere og diatister, men at det var sådan lidt lalalalala jeg mener nok der er noget om det. Jeg ved ikke om der findes referencer på nettet, der underbygger, at man har brug for kød men kød er jo placeret i kostpyramiden så noget må der jo være om det ;)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Treasure skrev:
Kød er en energikilde med tæt pakket energi. Animalsk fedt har en høj energiprocent og ligeledes har kødet, som primært består af proteiner, altså aminosyrer. For mange tusinde år siden måtte mennesker jagte med spyd eller bue og pil for at fange et bytte som kunne spises. Det var dengang mennesket levede primitivt og hvor der ikke var nogen form for kultur eller decideret civilisation. Uden at dræbe et bytte og spise det ville mennesket simpelthen ikke have overlevet. Forestil dig hvis mennesket havde sympati med dyrerne over at måtte dræbe dem og i stedet kun spiste frugt og grønt (som der i øvrigt ikke var særlig meget af, sammenlignet med i dag). Så det at spise kød, har altid været naturligt - også selv om mennesket gen fysisk ikke ligner en kødæder. Dvs. vi har ingen skarpe kløer, ingen skarpe tænder osv., men det er jo klart at disse egenskaber forsvinder, når de ikke bliver brugt. Mennesket har ikke brugt kløer eller tænder for at nedlægge et bytte, men har i stedet benyttet sig af intelligensen, til at bygge redskaber, våben, fælder mm. og de fysiske egenskaber for at kunne fange et bytte er derfor unødvendige.

Jeg talte om at spise/tygge og fordøje, ikke om at fange dyr.

Dengang var der som du selv siger, ikke mange muligheder, men dengang blev dyret dræbt og slagtet med respekt, og pga et naturligt, udtalt, livsnødvendigt behov. Og dyret levede frit i naturen indtil sin død.

Og jeg kan endda se det fornuftige i at *en* stor ko kunne levere mad til *flere* mennesker dengang.

Kødindustrien idag er noget helt helt andet ...

Der er mange ting som var anderledes i fortiden, men hvad har det med sagen at gøre?

Hvad mennesket foretog sig for mange år siden, er jeg ret ligeglad med. Jeg levede ikke dengang, og behøver ikke leve derefter. 2005. 22 oktober.

:P

Treasure skrev:
Jeg ser stadig kød som en vigtig energikilde og så længe de dyr, som bliver slagtet, bliver opdrættet isoleret, kun med det eneste formål at blive slaget og spist, ser jeg ingen indgriben i det naturlige økosystem eller fødekæde ved at gøre det.

Kold og nøgtern - sådan kan vi li' ham :lol: Så du mener det er ok at AVLE / producere dyr, kun med det ene formål at de skal leve et helvedes liv, for derefter at ende på din tallerken?

Treasure, hvis du kigger et dyr i øjnene - hvad ser du så?

Jeg ser et levende væsen, med en unik sjæl, åndedræt, og et hjerte der banker, som mig selv, samt en form for følelsesspektrum tilstede. Empati.

Det har en gulerød trods alt ikke, og den smager også godt - og er ganske nærende. :D

Titel:
Insane psychedelia user!

Altså hvis du står og kigger en ko lige i øjnene ser det sgu ikke ud som om der er særlig meget aktivitet inde bagved :lol:

Men nej jeg ser heller ikke på dyr som nogle satans kræ der bare skal have prygl indtil de skal koges eller grilles og til sidst ende på min tallerken med salt og peber oven på. For jeg går jo ikke ind for dyremishandling - men det er stadig nødvendigt at opdrætte og slagte dyr for at få de mange fødevarer vi har i dag. Folk vil have bacon, skinketern, røde pølser, mørbrad, koteletter, flæskesteg osv. fordi det smager godt. På samme vis vil folk også have vindruer, æbler, ferskner, meloner osv. fordi det også smager godt. Der er folk der vil have det, og så er der også folk der vil sælge det. Og det kan da godt være det er synd at slagte en ko, men hey - sådan er det bare. Jeg har ikke noget problem med at en ko skal slagtes kontra de der har. Jeg ser ingen gevinst over for mig selv ved ikke at spise kød - tværtimod. Tænk på alle de dejlige bøffer man går glip af :)

Der er nogen der ser en gevinst i ikke at spise kød for så skåner man dyrerne, men hvor må det dog helt ærligt være besværligt, at skulle gå og holde øje med alt hvad man spiser, ud over at vegetarer generelt er pisseirriterende fordi der hele tiden skal tages hensyn til at de har en bestemt mening og et hippie-vær-god-mod-dyrerne flip.

Hvad gør man i øvrigt med tøj? Går man kun i syntetisk tøj eller hvordan? Og hvorfor er det ikke synd at kornet bliver hakket ned hvert år, for at man kan få havregryn?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 57 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]