Treasure skrev:
Kød er en energikilde med tæt pakket energi. Animalsk fedt har en høj energiprocent og ligeledes har kødet, som primært består af proteiner, altså aminosyrer. For mange tusinde år siden måtte mennesker jagte med spyd eller bue og pil for at fange et bytte som kunne spises. Det var dengang mennesket levede primitivt og hvor der ikke var nogen form for kultur eller decideret civilisation. Uden at dræbe et bytte og spise det ville mennesket simpelthen ikke have overlevet. Forestil dig hvis mennesket havde sympati med dyrerne over at måtte dræbe dem og i stedet kun spiste frugt og grønt (som der i øvrigt ikke var særlig meget af, sammenlignet med i dag). Så det at spise kød, har altid været naturligt - også selv om mennesket gen fysisk ikke ligner en kødæder. Dvs. vi har ingen skarpe kløer, ingen skarpe tænder osv., men det er jo klart at disse egenskaber forsvinder, når de ikke bliver brugt. Mennesket har ikke brugt kløer eller tænder for at nedlægge et bytte, men har i stedet benyttet sig af intelligensen, til at bygge redskaber, våben, fælder mm. og de fysiske egenskaber for at kunne fange et bytte er derfor unødvendige.
Jeg talte om at spise/tygge og fordøje, ikke om at fange dyr.
Dengang var der som du selv siger, ikke mange muligheder, men dengang blev dyret dræbt og slagtet med respekt, og pga et naturligt, udtalt, livsnødvendigt behov. Og dyret levede frit i naturen indtil sin død.
Og jeg kan endda se det fornuftige i at *en* stor ko kunne levere mad til *flere* mennesker dengang.
Kødindustrien idag er noget helt helt andet ...
Der er mange ting som var anderledes i fortiden, men hvad har det med sagen at gøre?
Hvad mennesket foretog sig for mange år siden, er jeg ret ligeglad med. Jeg levede ikke dengang, og behøver ikke leve derefter. 2005. 22 oktober.
Treasure skrev:
Jeg ser stadig kød som en vigtig energikilde og så længe de dyr, som bliver slagtet, bliver opdrættet isoleret, kun med det eneste formål at blive slaget og spist, ser jeg ingen indgriben i det naturlige økosystem eller fødekæde ved at gøre det.
Kold og nøgtern - sådan kan vi li' ham

Så du mener det er ok at AVLE / producere dyr, kun med det ene formål at de skal leve et helvedes liv, for derefter at ende på din tallerken?
Treasure, hvis du kigger et dyr i øjnene - hvad ser du så?
Jeg ser et levende væsen, med en unik sjæl, åndedræt, og et hjerte der banker, som mig selv, samt en form for følelsesspektrum tilstede. Empati.
Det har en gulerød trods alt ikke, og den smager også godt - og er ganske nærende.