Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 22:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 112 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Forfatter besked
 Titel: Re: Morale
Medlem

Geografisk sted: Helt væk
Undskyld at jeg nu også crasher tråden mewd et langt indlæg

JEL skrev:

Du dømmer ALLE med en promille til automatisk at være Uforsvarlige i trafikken.

Og du kommer med denne dom INDEN du har set hvordan de faktisk kører.

Det er at dømme på forhånd.

Nej, du fortolkere hvad jeg skriver og bygger videre på det... Her er du forud indtaget overfor mig.

Jeg vælgere at mene at det uforsvarligt at kører med alkohol i blodet da det svækker din evner så betydeligt at det svare til at du ikke skifter bremser på din bil (som også er et lov krav) og at du bliver endnu mere udsat fordi andre risiko faktore stadig spiller ind selvom du er fuld, jeg vil enda mene at de spiller mere ind når du er fuld eller påvirket.

Specielt de eks. du kommer med.
JEL skrev:

Er du lige vågnet og vælter direkte ud i trafikken halv-sover du måske stadig = nedsatte evner.
Har du været længe oppe er du måske træt = nedsatte evner.
Er du lige blevet fyret fra dit job og kører sur og frustreret hjem = nedsatte evner.
Har du lige haft sex = nedsatte evner.
Har du lige spist en kæmpe middag med masser af fedt = nedsatte evner.
Bruger du briller men har ikke fået dem pudset = nedsatte evner.
Har du lige været til heavymetal-koncert uden øre-propper = nedsatte evner.
Har du lige fået at vide din kone har været dig Utro = nedsatte evner.

Man ka' blive ved.
Alkohol er jo følese forstærkende og hjælper heller ikke på din koncentrationesevne. så de eksemplar du kommer med vil kun blive værre at du har fået lidt at drikke. Det nok ville være tæt på umuligt at lave en lov der hed: Man må ikke kører når man er sur, ked af det, trist eller træt. På grund af at vi ikke kan finde nogen måde at måle dette på må vi leve med at folk vil nogen gange komme til at kører når de er trætte, sur, vrede osv. Sagen er den at det kun bliver være hvis de også har drukket mens de har disse humør problemer.
JEL skrev:
Det du forsøger at gøre er at opstille alle mennesker som om de alle ka' køre lige godt hvis bare de er ædru, og det holder ikke en meter.
Nej det slet ikke de jeg gør, nu er du igen forudindtaget overfor hvad jeg mener. Det jeg siger er at ens evner til at fører et kørertøj er svækket når du har indtaget alkohol, det videnskabligt bevist og det står jeg fast på. Jeg siger ikke at alle kører lige godt når de er ædru (her misfortolkere du med vilje hvad jeg skriver, eller det opfatter jeg ihvertfald du gør)
JEL skrev:
Nogen mennesker er fra naturen's side bedre til at koncentrere sig end andre, nogle er unge nogle er gamle, nogle har adhd nogle er deprimerede, nogle er puritanister andre er fri-sindede, nogle er lige stået op andre er på vej i seng, nogle har brug for meget søvn andre har brug for lidt søvn, nogle er nær-synede nogle er lang-synede, nogle har kort hår andre har langt hår (som måske er i fare for at ramme dem i øjnene når de kører), nogle kører med deres mobil tændt andre med den slukket, nogle kører alene andre har larmende unger på bagsædet der forstyrrer = vi er alle forskellige og har forskellige egenskaber og evner allerede inden man overhovedet har snakket om alkohol eller promiller.

Og kan vi ikke alle sammen blive ening om at det ikke hjælper eller bliver bedre af at man drikker sig beruset?

JEL skrev:
Violet skrev:
Inde på korerklar.dk (kræver et login) kan du læse om en undersøgelse der blev lavet omkring kørsel med alkohol, lidt over 400 test personer var med til det og her var det helt tydeligt at at efter en promile på 0,7 var den gemmensnitlig reaktionstid 2,7 sekunder langsommer end i helt ædru tilstand!

Det er sikkert korrekt.
Men det betyder ikke at den ædru person altid kommer bedre ud af trafikken.
Som jeg lige har skrevet så er der mange andre ting der spiller ind. De 2.7 sekunder du nævner ka' blive spist for den ædru af nogle af de ting jeg nævnte lige før; hvis du ska' koncentrere dig om børnene på bag-sædet der er oppe at slås og kaster softice efter hinanden feks, eller hvis du har haft en lang hård arbejds-dag og kører træt hjem på en tur der måske ta'r flere timer.

Og i det tilfælde hvor at de 2,7 sekunder bliver "spist" af de andre ting får den ædru, vil det kun blive værre får den fulde... Da man jo ikke er mirakuløst fri for alt det andet bare fordi man er fuld. Derfor vil der jo højeste sandsynligt blive meget større forskel på reaktionstiden end 2,7 sekunders og det tro jeg ikke falder ud til den fuldes fordel.

JEL skrev:
Du ka' altid trække en skarpere grænse end den der findes, og hæve den barre folk ska' være over niveau med før de må køre. Det er et politisk spørgsmål om HVEM du mener har ret til at færdes i trafikken.
Når du gør det ska' du bare være opmærksom på at du skaber en under-klasse af mennesker som du TAGER rettighederne fra. HVER gang du stiller højere krav til folk's individuelle evner før de må køre, så sorterer du flere fra i den anden ende.

Det har jo ikke noget med under og overklasse at gører! Alkoholiker findes i alle samfunds klasser. Jeg skære ikke en stor del af befolkningen fra ved at sige at man ikke må kører når man har drukket! Hvordan fanden er du kommet frem til det? De rige så vel som de fattige må bare lade vær med at drikke køre...

JEL skrev:
Det er forsvarligt sålænge du ka' føre dit fartøj efter gældende færdsels-regler.
Dvs hvis du ikke ka' holde dit fartøj i din egen bane, og standse for rødt, og overholde vige-pligt, osv, så er det ikke forsvarligt.
Det er en flydende vurdering du KUN ka' træffe ude i selve trafikken, og som derfor må træffes af de betjente der ligger og kører rundt og holder øje med den slags.

Du sætter forsvarlighed alt for simpelt op, det gælder også at man skal kunne stoppe bllen i tide når ulykken er ude for ikke at gører det være.

JEL skrev:
Ok, du er altså på hekse-jagt blandt en særlig gruppe mennesker du ikke selv ka' li'. Det har bare intet med reel trafik-sikkerhed at gøre.

Nu er du igen helt gal på den og forudindtaget. Du ved ikke hvem jeg kan li og hvem jeg ikke kan li! Jeg ytre at jeg ikke syns de skal kører i bil fordi det udgøre en fare for andre end dem selv! Men det kan jeg efterhånden fornæmme at du ikke læser hvad der bliver skrevet men selv digter på hvad det er personen bag en påstand mener...
Og er efter min mening er du for udvidende på dette område (ellerhar for store skyklapper på)til at jeg gider debatter mere om det...
JEL skrev:
Violet skrev:
Jeg misforstår dig ikke, jeg er dybt uening i hvad du mener, men jeg forstår ikke hvorfor du nu skal blive så nedladende!?

Det må du undskylde :(

Hvorfor bliver du så ved med kører den arrogante tone? Den klær dig ikke hvis du tro det :)

Jeg gider ikke mere, men jeg giver dig ikke ret!

Medlem
Brugeravatar

Violet skrev:
JEL skrev:
Det er forsvarligt sålænge du ka' føre dit fartøj efter gældende færdsels-regler.
Dvs hvis du ikke ka' holde dit fartøj i din egen bane, og standse for rødt, og overholde vige-pligt, osv, så er det ikke forsvarligt.
Det er en flydende vurdering du KUN ka' træffe ude i selve trafikken, og som derfor må træffes af de betjente der ligger og kører rundt og holder øje med den slags.

HVORNÅR er det op til dig selv om du er egnet til at køre rundt ude i trafikken når du har drukket, JEL?
Er du eller er du IKKE i stand til at vurdere det med en lille skid på?
Vi tror alle vi kan den klassiske - Gå inde midt på fortovet på den linje med brosten.. Og selvom det kører for en, hvordan tror du så det ser ud udefra ?

Du gider ikke engang SE på de eksempler der bliver givet, du kører bare dit eget show..
Når du har drukket, skal du lade din bil stå - Det er nok IKKE for sjov der er lavet en lov omkring dette.
http://www.sikkertrafik.dk/I%20bil/Alko ... ersel.aspx
"Antal sigtede spritbilister afspejler politikontrollen
Det er antallet af politikontroller, der afgør, hvor mange spritbilister, der bliver taget. Jo flere politikontroller, jo flere spritbilister bliver der taget. Hvert år bliver mellem 14 og 15.000 personer sigtet for spritkørsel i Danmark. Det reelle antal spritbilister på vejene er altså langt højere."

Det er fandme mange mennesker der skider højt og helligt på loven og de mennesker omkring dem..
Og mange mennesker som vurderer at de da sagtens kan køre bil, men hvorfor bliver de så stoppet ?

http://www.politi.dk/da/aktuelt/nyheder ... 112009.htm
"Politiet har også mulighed for at undersøge, om bilister er påvirkede af narkotika. Fra januar til slutningen af oktober blev i alt 1.429 trafikanter sigtet for at have taget narkotika eller ulovlig medicin i forbindelse med kørslen. I 71 af sagerne var den påvirkede bilist indblandet i et færdselsuheld med personskade. Derudover var narkotikapåvirkede bilister med i 100 færdselsuheld, hvor ingen kom noget til."

"I 2008 blev der fra januar til og med oktober sigtet 860 narkotikapåvirkede bilister."

http://www.berlingske.dk/danmark/motorv ... esbilister
http://politiken.dk/indland/article133926.ece

Sørgeligt!

Relativistisk båthorn

deleted

Senest rettet af DELETED ACCOUNT 17 aug 2018 16:49, rettet i alt 1 gang.

Medlem

Geografisk sted: Helt væk
JEL skrev:
violet skrev:
Jeg vælgere at mene at det uforsvarligt at kører med alkohol i blodet da det svækker din evner så betydeligt at det svare til at du ikke skifter bremser på din bil
Hvad er det for en sammenligning du laver?

violet skrev:
Ved denne lave hastighed på kun 40 km/t og en promile på 0,7 svare det til en forlænget bremse afstand på 26 meter.

JEL skrev:
Du anta'r bare automatisk at en hel gruppe mennesker er til fare for andre, uden at vide noget som helst om HVORDAN de faktisk kører.

Jeg bruger det der hedder empiri og det har lært os at...
violet skrev:
efter en promile på 0,7 var den gemmensnitlig reaktionstid 2,7 sekunder langsommer end i helt ædru tilstand!

JEL skrev:
Forstyrrende børn på bag-sædet KAN altså være langt mere farligt.

Hvis du både har drukket og har børn (måske enda fulde børn) på bagsædet som forstyrre er vi så ikke eninge om at det kun blive værre...
JEL skrev:
Det er fuldstændig lige meget om du er fuld eller ædru, ingen ka' bedømme sig-selv. Det er en grund-regel i et rets-samfund at man aldrig bedømmer sig selv.

Men du siger alligvel at folk selv skal bedømme om de for fulde til at kører eller ej... Eller havde du tænkt dig at de skulle kører indtil de blev stoppet... Det er ikke altid at man møder politiet når man er ude og kører... Eller skal jeg så spørger naboen om jeg må kører... Eller skal politiet have en patrolje som man kan ringe til og sige: I skal komme forbi og bedømme om jeg må kører hjem...
Forskellen på vores synpynkter er at jeg mener at folk skal tage ansvaret før det går galt (ved at lade vær med at blande kørsel og alkohol) og du mener de skal tage ansvaret efter at det er gået galt.

Ved helt at fjerne promilie krænsen får vi en langt mere usikker trafik på vejne, da folk jo ikke selv er i stand til at bedømme om de kan kører eller ej og de flest vil bedømme dem selv til at de sagtens kan kører selvom virkeligheden er en anden.
http://da.wikipedia.org/wiki/Empiri skrev:
Empiri af græsk empeirikós = "erfaringsmæssig", afledt af empeiría = "erfaring". Empiri er erfaring. Både dagliglivet og videnskaben er baseret på empiri.

Jeg syns det har været en sjov og intressant debat og vi kunne nok forsætte i evigheder, men vi er så ueninge at vi ikke kommer frem til noget konstrutivt.

Medlem
Brugeravatar

JEL skrev:
Jeg forstår ikke din pointe med den quote.

At folk bli'r sigtet for spiritus-kørsel efter at være blevet stoppet i en kontrol-post der stopper alle, er vel ikke så mærkeligt, eftersom loven pt har en fast promille-grænse. At folk bli'r sigtet for promille-kørsel efter sådan et stop, si'r intet om hvorvidt de blev stoppet for Uforsvarlig kørsel, blot at de havde en promille over den tilladte da de blev stoppet og checket.

At der er mange der skider på loven har heller intet med noget at gøre, for det vil der være Uanset om promille-grænsen er høj, lav eller flydende.

Jeg viser dig med statistik hvor stort problemet er.
JEG synes 15.000 (rundt regnet) er MEGET, og hvis de er blevet taget i en kontrol er de vel selv ude om det, de har SELV drukket spiritus, hvorfor kører de så rundt ?
Jeg har sagt det før - Vælger man at drikke, vælger man også at lade bilen stå.
Hvor har du beviser på at din teori ville holde ?
Tror du ikke det ville blive ragnarok hvis vi fjernede promillegrænserne, og lod folk køre når de selv mente de var i stand til det?
Tror du ikke grænserne, og straffen får de fleste til at lade bilen stå ?

JEL skrev:
Dine tal si'r kun at ca 8.4 procent af narko-sigtede bilister var indblandet i Uheld. De si'r ikke om narko reelt var årsagen til Uheldet, blot at den var til stede. Og de efterlader stadig ca 91.6 procent der IKKE var indblandet i Uheld.

Så du vil altså straffe en hel gruppe personer baseret på at ca 8.4 procent af dem har været indblandet i færdsels-Uheld og samtidigt haft mål-bart narko i blodet, UDEN at du har fastslået om de 2 ting har noget med hinanden at gøre.

Igen .. det er en statistik som siger dét jeg vil frem til.
At du så vender den om og får det til at lyde som om jeg "straffe" en hel gruppe ud fra 8,4%.
8,4% viser jo bare at IKKE alle kan køre ordentligt med stoffer i blodet, så det er vel bar en modsigelse af det du plaprer op om. Tallene siger heller ingenting om, om uheldene kunne have været hindret hvis der IKKE var stoffer indblandet, vel.

Fint nok med dine indlæg, kender du til kancellisprog ?
Hvis ikke så prøv og læs her http://www.mekka.dk/kancelli.htm
Kom sgu til at tænke på dig, da vi gennemgik det i dansk i dag, God knows why :)

Relativistisk båthorn

deleted

Senest rettet af DELETED ACCOUNT 17 aug 2018 16:49, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neverland
RadResistance skrev:
Lad os nu sige at alle rusmidler blev legaliseret. Hr. og fru danmark skal nok lige bruge et stykke tid til at sluge den kæmpestore kamel, samt eventuelle SSRI'er, men efter et stykke tid ville den sociale stigmatisering forsvinde gradvist, og folk ville blive tryggere. En teenagesøn der af forældrene bliver busted i at ryge den fede, ville ikke lide under den tidligere folkelige tabuisering af cannabis(groft sagt), og blive sendt til rektor/behandler/psykolog/socialforvalter etc. for at drive djævelen ud af ham. Han ville kunne tale med sine forældre om forbruget på et sobert, informativt og fornuftigt grundlag på helt samme linje som eksempelvis alkohol, og hele familien ville være langt bedre stillet. Så mangler vi selvfølgelig bare en lidt mere fornuftig alkohol-kultur her i landet, men sådan er det.

Det handler om at være tryg :) Væk med forbuddet!!

Super godt argument! Hvordan folk ser på forskellige ting, handler jo altid om hvad flertallet synes, eller hvad der i statens øjne er "rigtigt" eller "forkert". En psykisk syg er jo også kun "syg" fordi han/hun er anderlededes end flertallet.

Medlem
Brugeravatar

JEL -
Citat:
I 71 af sagerne var den påvirkede bilist indblandet i et færdselsuheld med personskade. Derudover var narkotikapåvirkede bilister med i 100 færdselsuheld, hvor ingen kom noget til.

Dér.
Jeg går ikke ud fra, at når det handler om narkotikapåvirkede så er der taget udgangspunkt i deres ulykker.
Grøn bag ørene - Jeg læser HF enkeltfag, så ja.
Men det betyder bare ikke at jeg ikke kan have en mening og at din nødvendigvis er den rigtige, bare fordi du er "klogere" end mig.
Vi har love i Danmark - Folk gør som de vil og det synes du er fint - Lad os afskaffe alle love.
Du kan ikke se at de love og regler der er her i landet, er for at beskytte hinanden ?
Hvis du kører spritkørsel eller anden påvirket kørsel - medicin, stoffer, træthed u name it, så har man sgu taget et valg, nemlig AT BRYDE LOVEN og så må man sgu også tage de konsekvenser der er! End of discussion!

Den er bare ikke længere, ligemeget hvor meget du kringler rundt i ordene og finder eksempler, JEG ville ikke undvære lovene, i hvert fald ikke lige på dét her punkt, hvor betryggende ville det være at færdes ude i trafikken hvis alle bare kunne gøre lige hvad de ville?
Du skal IKKE færdes ude i trafikken hvis du ikke er i en tilstand der siger ok for det, du skal og kan ikke SELV vurdere om du er i stand til at køre, og hvis du gør det alligevel skal du IKKE pive over at blive straffet - For hvad er det for en straf i forhold til at køre x antal kilometer og muligvis møde en cyklist, billist, fodgænger og du kører ind i vedkommende?

Jeg forstår IKKE at folk vælger at køre rundt når de er påvirkede, de kender de mulige konsekvenser ved det, og jeg mister al respekt for den slags mennesker.
Og jeg forstår ikke du kan forsvare det, når DU også kender konsekvenserne ved det, det er mig virkelig en gåde..

Og nu vil jeg egentlig godt tilbage til emnet, for det er gået HELT af sporet ..

JEL min søde ven - Hvorfor skal stoffer legaliseres synes du ?

Relativistisk båthorn

deleted

Senest rettet af DELETED ACCOUNT 17 aug 2018 16:48, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

JEL skrev:
@KeepOnFlyin; Du kommer med nogle gentagelser af ting du allerede HAR sagt, og som jeg allerede HAR mod-sagt, så jeg går direkte videre til næste punkt:

KeepOnFlyin skrev:
Hvorfor skal stoffer legaliseres synes du ?

Fordi jeg ikke har bedt dig om at begrænse MIN frihed.
Du ka' forbyde dem for dig selv hvis du vil, det står dig frit for, men bland venligst mig udenom.
Du ejer ikke mig, og jeg ejer ikke dig.

Hvorfor ska' kvinder's ret til at vise deres hår legaliseres i muslimske samfund? Fordi muslimske mænd ikke ejer kvinderne.
Det er samme princip.

Du behøver ikke angribe mig.
Jeg er IKKE imod en legalisering - jeg spørger dig bare hvad din holdning er til det, og hvorfor.
- Ligesom opretter, som du så gled let og elefant :)

Relativistisk båthorn

deleted

Senest rettet af DELETED ACCOUNT 17 aug 2018 16:48, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Highway 420
JEL skrev:

Hvis du beruser dig, eller på anden vis hensætter dig i en tilstand, så du ikke ka' køre bil, så ka' du ikke køre bil.

Hehe.. hehe.. aaaaaarrrrg....

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 112 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]