Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 13:50


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 28 sep 2022 23:07 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 sep 2022 05:15
Indlæg: 7
Hej Psychedelia!
Jeg har længe overvejet at gøre noget ved mit mindre rusmiddel problem.

Jeg ryger hash hver aften for at kunne slappe af, slå tankerne fra og falde i søvn. Det er dog nu begyndt at gå udover min hverdag i form af mindre overskud og energi. Det har stået på i et par år efterhånden. Derudover er jeg begyndt at drikke mere end almindeligt, for igen at slappe af. Når jeg bliver beruset har jeg dog en tendens til at finde kokain MEGET hurtigt, lige gyldig hvad. De forskellige stimulanser er stadig i en rimelig kontrollerende mængde, men desværre sker det oftere og oftere og grunden bliver dermed og vigtigere.

Så alle mine problemer har jeg accepteret personligt og indset at jeg nok har behov for professionel hjælp.

Lægen anbefaler Rusmiddelcenter Aarhus og deres gratis behandling. Er der nogle der har erfarring med de offentlige rusmiddelcentre og kan fortælle lidt om forløbet/processen eller bare et eller andet omkring hvordan det foregår? Kan nemlig ikke læse mig frem til særlig meget konkret, udover deres mål med det hele. Hvad kommer der til at ske, hvis jeg får mig taget sammen og besøger dem? Ved self godt at det kan være vidt forskelligt, men sådan overordnet set ud fra mine beskrivelser.

Beklager hvis indlægget ligger forket - er ny til siden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 sep 2022 09:00 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Velkommen til.

Godt nok ved at være længe siden jeg var den tur igennem.
Jeg startede med ugentlige besøg hjemme var for brændt af til de turde lade mig køre op til rusmiddelcenter (hed noget andet den gang) ham terapeuten jeg fik lavede et vi tager et stof væk i ugen projekt (jeg havde gang i temlig meget forskelligt).
Så jeg endte med at ligge al min vægt i at ryge hash og blev tilkendt døgnbehandling til sidst.

Kom hjem røg i igen.
Efter et år tog jeg på 14 dages detox og startede derefter for alvor op på “rusmiddelcenter” gik til na/AA møder og brugte det næste lille år sammen med en xmisbruger der var blevet terapeut, hvor vi lavede tilbagefalds forebyggende terapi og kronologisk gennem gik de første 4-5 trin af 12 trins programmet.

Jeg tænker lidt at har du mod på det så ring og hør dem af hvad de kan tilbyde dig min oplevelser ligger 10+ år tilbage i tiden.

Du er ikke alene med den der følelse af at det vil være bedre uden og der er hjælp og hente også i NA hvis du ik har kendskab til dette, så er det helt sikkert også en vej og gå.
Et stoffrit fællesskab hvor folk hjælper og støtter hinanden til at holde sig clean.

Go dag til dig


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 okt 2022 00:39 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 sep 2022 05:15
Indlæg: 7
Tak!

Og tak for at dele din oplevelse, trods det er mange år tilbage.

Jeg gik til bekendelse et par uger tilbage, til min læge og fortalte situationen uden at lægge skjul på noget. Det var allerede en relativ hård opgave personligt. Så jeg har aftalt med lægen at besøge ham jævnligt, for lige at blive hold lidt i ørene og have mindst en person der er opmærksom.

Hvordan fungerede/hjalp disse NA møder dig? Vi er enige om at det foregår ved at dele sine tanker/historie med en gruppe mennesker i samme båd? Uden at have givet det en chance før skræmmer det mig utroligt meget, da jeg kæmper meget med at holde mit misbrug relativ hemmeligt. Nogle få venner kender til det, men det er abselout også de eneste. Derudover kan jeg personligt heller ikke lige regne ud hvordan det egentlig skulle hjælpe - de fleste film og serier er det typisk et sted de får flere kontakter i miljøet og måske møder folk der på et tidspunkt falder i og trækker en med ned :?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 okt 2022 13:55 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
I forhold til na handler det primært on at holde sig til vinderne, man skal ikke ligge al sin vægt på at blive venner med de nyclean uagtet man er i samme båd.
Mentor (sponsor na sprog) er en vigtig del af det at få succes - sponsoren bør være en med langt tid clean som kan hjælpe og vejlede dig i det daglige og med 12 trins arbejdet.
Arbejdet med trinene hvordan får set på hele sit liv og får en forståelse af de karakterbrister man har somer med til at holde en fast i misbrug er en vigtig del.
Møderne og fejring af den opnåede cleantid en anden.
Venskaberne med folk som kan relatere tilen ej at forglemme.

Rigtigt meget behandling tager udgangspunk i trinarbejde og det er der en grund til for det virker hvis man ærligt investere i det - får åbnet op for den skyld,skam og vrede som ligger latent og får en til at tage igen og igen.
Få sagt undskyld for de ting man går og slår sig i hovedet, ting man har gjort som ikke har været okay og som man tager for at glemme.

Jeg har afgjort fået mere ud af AA end na hvilket er lidt synd for jeg høre klart under na, men jeg har det svært ved det jeg vil kalde for udbredt manglende respekt for den som har ordet i na. Folk sidder med telefoner osv og der er ik den opmærksomhed på den der taler som der i mine øjne høre sig til.
Men det er jo en smagssag og du må selv gøresig dine erfaringer.

Når nu du er i gang med processen med din læge så kan det være en god ide og høre om vedkommende vil støtte dig med noget medicin i overgangs fasen til at blive clean.
Det er sku svært og stoppe når man mister sin søvn - truxal eller seroqel vil være en fin løsning for en tid hold dig fra benzoer, dem blir du bare afhængelig af.

Håber du ka bruge det til noget


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 okt 2022 02:43 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 sep 2022 05:15
Indlæg: 7
Tak for dit skriv Fso!

Giver mening at man som udgangspunkt skal tage til møderne som en personlig ting og ikke skabe venskaber bevidst. Lyder dog lidt useriøst / nedladende at sidde med sin telefon fremme. Det siger da først og fremmest om ens seriøsitet. Men er vedkommen tvunget grundet en hvis type hjælp, giver det jo mening. Dog alligevel ikke helt i min optik. Tror da at det nemt kan påvirke andre deltagere hvis flere ikke er aktive/interesseret, hvis det handler om at dele ud fra det mest personlige i ens liv :?

Trin behandling giver mening. Og rationelt tænkning især for mig - tror jeg. I mit misbrugs kerne tror jeg at en stor betydning har at der er en "voksen" der kender til mit misbrug og kan støtte eller anbefale en vej ud. For jeg har forsøgt for mange gange selv. Derudover en person der kan holde mig i ørene og tjekke op på de aftaler vi nu har indgået. For ærligt tror jeg at det ikke vil blive alt for hårdt at stoppe med hashen, da jeg selv har prøvet. Falder bare altid i igen, pga manglende rygrad og tanken om "er det nu egentlig så slemt". Jeg har jo ikke denne person/personer da jeg har valgt at holde det skjult for familie og tætte venner der ellers vil kunne støtte.

Inderst inde ved jeg jo godt at det der nok vil hjælpe mig mest, er at komme til bekendelse for familie og venner, så de kan støtte mig. Og det er også en kæmpe angst, jeg næsten med sikkerhed tror at rusmiddelcenteret vil få mig overtalt til :nus:

Benzo og sovemedicin (de stærke) - er jeg meget modstander af, og det ved lægen godt. Skal ikke erstatte mit hash med noget andet kemisk, for at falde i søvn.
Jeg får allerede nu (som vidst er seroqel), men det virker ikke for mig. Medmindre jeg ryger en fed, så virker det MEGET godt :eyes: Det kan måske hjælpe om aftenen, istedet for at ryge hash, for at få en mild agtig rus. Men hjælper ikke på søvnen overhovedet. Melatonin er også afprøvet uden effekt.

Virker truxal anderledes? Er før stødt på det præperat herinde på Psy nemlig.


Aftalte med mig selv i sidste uge, at tage på rusmiddelcenteret. Men det er sku en hårdere handling at tage, end jeg lige troede. Især når det er indenfor almindelig arbejdstid, hvor jeg typisk sover og ikke er i stand til meget :(


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 okt 2022 06:57 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Truxal virker kraftigere og er bedre til at lukke tankerne ned så søvnen kommer - jeg bryder mig ikke om hverken truxal eller seroqel men når det er nødvendigt så ber jeg om truxal frem for seroqel.

Det lyder fornuftigt det med at få familien ind over.
Jeg vil som sagt anbefale dig og tage til et AA møde, hvor du vil ku finde den hjælp og støtte (holden i ørene) du virker til at have brug for.
Det kræver kun at du spørger.
Kommer du påvirket så nøjes med at præcentere dig selv og i den indlende dans når der blir spurgt om der er nogen som ønsker at blive ædru så siger du ja, så skal folk nok komme til dig efter mødet.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team