Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 16:04


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 31 jul 2021 12:26 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2008 20:46
Indlæg: 637
Geografisk sted: København
Jeg var forbi og besøge en helsekostbutik forleden og så at de havde neuropeptider til salg og at de reklamerede med at de afhjalp symptomer på alderdom. Neuropeptider er større stoffer og virker som regel over længere tid end rekreative stoffer.

Siden at alderdomssymptomer er noget vi alle kommer til at døje med (og som sikkert er ok at afhjælpe også i ung alder) er jeg interesseret i at vide mere om det. Først og fremmet vil jeg gerne vide hvordan de virker og under hvilke omstændigheder at man tager dem. Det kan jeg selv læse på wikipedia, dog. Men har de f.eks. interaktioner med andre mediciner eller visse typer mad? Hvilke psykologiske effekter har de? Oxytocin er et neuropeptid der siges at være ansvarlig for nogle af MDMA's mere entaktogene effekter, kan man springe direkte til disse effekter og derved undgå MDMA's rus?

Senere vil jeg købe nogle af dem og vende tilbage i tråden med mine erfaringer med dem, der kommer nok til at går et par uger taget i betragtning at det nok skal tages over en kort periode før de begynder at virke.

Erfaringer modtages meget gerne.

mvh. Lille Rødhætte
:peace:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 jul 2021 15:30 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
øøøøøøøh.. hvis du gerne vil undgå neurologisk nedgang, så kan du bare gå i ketose i 2-4 måneder om året, hvert år, indtil du dør. Det afhjælper en helvedes masse neurologiske degenerative sygdomme.
Derudover, holder du dig aktiv, sover godt, spiser primært rødt kød, organer og mættet fedt (undgå omega 6 i høje mængder er essentielt), så vil du nok stå med en del færre sundhedsudfordringer end, end hvis du ikke gjorde de her ting. Hvilke neuropeptider tænker du at købe (link os), og hvorfor/med hvilket formål?

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 aug 2021 11:24 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 04 dec 2012 23:06
Indlæg: 110
Nu er fordøjelsessystemet jo beregnet til at klippe peptider (= proteiner) i stykker, så jeg ville nok tvivle lidt på biotilgængeligheden. Men det tæller sikkert en smule på ernæringskontoen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 aug 2021 15:24 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2008 20:46
Indlæg: 637
Geografisk sted: København
spaffeh skrev:
øøøøøøøh.. hvis du gerne vil undgå neurologisk nedgang, så kan du bare gå i ketose i 2-4 måneder om året, hvert år, indtil du dør. Det afhjælper en helvedes masse neurologiske degenerative sygdomme.
Derudover, holder du dig aktiv, sover godt, spiser primært rødt kød, organer og mættet fedt (undgå omega 6 i høje mængder er essentielt), så vil du nok stå med en del færre sundhedsudfordringer end, end hvis du ikke gjorde de her ting. Hvilke neuropeptider tænker du at købe (link os), og hvorfor/med hvilket formål?


Arh, tusinde tak! Har i forvejen semifastet i lange perioder og synes faktisk at det gjorde mig godt, udover at jeg er blevet en tynd rad.. jeg vil tage dine kostråd til efterretning! Jeg synes dog at ketose er svært når så mange madprodukter og frugter er så søde :cry:

MDMAInMedicine2 skrev:
Nu er fordøjelsessystemet jo beregnet til at klippe peptider (= proteiner) i stykker, så jeg ville nok tvivle lidt på biotilgængeligheden. Men det tæller sikkert en smule på ernæringskontoen.

hmm, interessant. Men lav biotilgængelighed kan jo opvejes af højere doser.. ?

I alle fald var jeg dernede og købe produkt ind. Men da jeg er halvforvirret i offentligheden kom jeg til at købe det hun anbefalede mig i stedet for et neuropeptid som jeg havde håbet på. fak. Nu har jeg i hvert fald en pose med nordatlantisk lakseknogleudledt peptid og må lige tage derned og se om jeg ikke kan finde et decideret neuropeptid, selvom jeg forestiller mig at det måske er lidt tidligt. Indtil da må jeg sole mig (!) i en flottere hud.

Nogen der har anbefalinger hvis jeg leder min færden ind på nettet i stedet? Findes der peptider der f.eks. er velegnet til stimulansskader?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 aug 2021 15:38 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Hvad mener du med at mange produkter er søde? Husk nu på, at du behøver ikke være i ketose 24/7. Det burde ikke være umuligt at droppe de produkter du tænker på samt frugt i to-tre måneder. Du kan altid begynde at spise det bagefter.
Jeg ved ikke helt, hvad du leder efter helbredsmæssigt men god vind

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 aug 2021 15:56 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2008 20:46
Indlæg: 637
Geografisk sted: København
spaffeh skrev:
Hvad mener du med at mange produkter er søde? Husk nu på, at du behøver ikke være i ketose 24/7. Det burde ikke være umuligt at droppe de produkter du tænker på samt frugt i to-tre måneder. Du kan altid begynde at spise det bagefter.
Jeg ved ikke helt, hvad du leder efter helbredsmæssigt men god vind


Frugter er avlet til at være vildt søde og rigtigt meget mad man køber følger trenden med oversødning.

Går fordelene ved ketose ikke tabt når man ryger ud af den?

jeg mangler at tage stoffer for at være sundere, de er dog desværre ulovlige!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 aug 2021 16:07 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Du kan være i ketose 2-3 måneder og høste mange goder fra det. Man behøver ikke være i det i månedsvis, nej. Neurologisk ved jeg det hjælper til at fjerne plak fra neuroner = ingen/mindre risiko for neurodegenerative sygdomme efter bare 2 måneders ketose - mere er helt sikkert bedre.

Du skal vel bare lade være med at købe sød mad? :D Køb æg, sødmælk (for guds skyld så meget fedt som muligt), rødt kød og organer (undgå gris og kylling), ost, smør, surdejsbrød. Lev af det i to-tre måneder. Så kan du begynde at spise alt det andet igen. Og jeg nævner ingen planter eller frugtsager eller noget, cause why would you? Avokadoer går an men ellers bare undgå dem i perioden.

4 æg og 400g hakket ko med en skefuld smør i har sku aldrig været dårlig aftensmad lol

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 aug 2021 19:40 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2008 20:46
Indlæg: 637
Geografisk sted: København
spaffeh skrev:
Du kan være i ketose 2-3 måneder og høste mange goder fra det. Man behøver ikke være i det i månedsvis, nej. Neurologisk ved jeg det hjælper til at fjerne plak fra neuroner = ingen/mindre risiko for neurodegenerative sygdomme efter bare 2 måneders ketose - mere er helt sikkert bedre.

Du skal vel bare lade være med at købe sød mad? :D Køb æg, sødmælk (for guds skyld så meget fedt som muligt), rødt kød og organer (undgå gris og kylling), ost, smør, surdejsbrød. Lev af det i to-tre måneder. Så kan du begynde at spise alt det andet igen. Og jeg nævner ingen planter eller frugtsager eller noget, cause why would you? Avokadoer går an men ellers bare undgå dem i perioden.

4 æg og 400g hakket ko med en skefuld smør i har sku aldrig været dårlig aftensmad lol

Har ikke så meget overskudstid pt så jeg lever ret meget af færdigretter og fastfood. Men det gælder altså de fleste produkter hvor det er relevant at snakke om sukker at indholdet ER for højt.

Spændende med ketose.. personligt synes jeg at det lyder interessant, så det vil jeg forsøge mig med i fremtiden. Og selvfølgelig får neuroner plak :roll: .. går ud fra det er myelinskederne som kalkificerer eller noget!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 aug 2021 01:04 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 20 feb 2002 02:01
Indlæg: 1199
Geografisk sted: Nordsjælland
Jeg har i snart et år nørdet en hel del af den nyeste alderdomsforskning og vil vende tilbage med et indspark, når jeg får tid.

Spaffeh: I første omgang undrer jeg mig dog over, at du anbefaler rødt kød frem for gris og kylling, da langt de fleste forskere jeg følger, anbefaler mindre rødt kød og mere lyst (hovedsageligt fra fisk og fjerkræ).

_________________
Overdosis, badtrip eller lignende katastrofer? ->Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 aug 2021 01:11 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
De har desværre ikke forstået konsekvensen af at spise kornfodret gris og kylling, og ved sikkert ikke bedre. De kan self også være biased ift noget med koproduktion er bad eller hvad ved jeg, og derfor anbefaler et andet dyr.. Der helt sikkert er bedre for miljøet.. eller noget.

Derudover er der ting med enzymer og kyllingekød som ikke er sådan 10/10. Rødt kød er ernæringsmæssigt bedre end kylling og gris, og organer er uden diskussion det bedste ift ernæring. Jeg vil gerne linke dig nogle forskere, hvis det er. Der er en del om det, ret intra.
Frilands, øko og ikke kornfodret gris og kylling er sikkert en del bedre ernæringsmæssigt, men ja.. Red meat is king, og det er ikke særligt diskutabelt, hvis man tager udgangspunkt i den tilgængelige forskning (medmindre vi begynder at medregne folks gener osv). simple as dell :s

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 aug 2021 02:21 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 20 feb 2002 02:01
Indlæg: 1199
Geografisk sted: Nordsjælland
Forskellen mellem kornfodret og frilands er noget selvsamme forskere, der taler om mindre rødt kød, nævner i flæng, så så langt er vi enige. Jeg kan ikke huske præcist hvorfor, at lyst kød bliver anbefalet over rødt, men mener, at det kan have noget at gøre med, at rødt kød aktiverer "mtor pathway" i højere grad end lyst, måske grundet dets højere indhold af aminosyrer.

Tag det med et gran salt.. Jeg vender tilbage en af de næste dage :wink:

En ting ved jeg dog i forhold til ovenstående: En hel del forskning viser, at jo mere du aktiverer mtor adgangsvejen, des større er risikoen for at udvikle alderdomsbetingede sygdomme. Der lader desværre til at være et trade off i mellem højt protein/aminosyreindtag/muskelopbygning (høj mtor aktivering) og kroppens evne til udrensning og selvbevarelse (lav mtor aktivering). Helt så simpelt er det selvfølgelig ikke, men meget peger på, at der er store sundhedsmæssige fordele ved som minimum at minimere mtor aktivering i cykliske perioder. Faste og vegetar/vegansk og ja selv ketose lader til at være bekræftede metoder til at hæmme mtor. At ketose også nævnes, er lidt sjovt, da det jo for det meste involvere et noget højere proteinindtag. Der må jeg være svar skyldig, men det hænger nok bl.a. sammen med, at for mange kulhydrater også aktiverer mtor og at ketose i sig selv påvirker andre mekanisker (bl.a. AMPK), som igen påvirker mtor.

Finder selv alt den forskning her skide interessant, selv om der er langt igen i forhold til at finde de bedst garanterede guidelines!

_________________
Overdosis, badtrip eller lignende katastrofer? ->Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 aug 2021 13:36 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 20 feb 2002 02:01
Indlæg: 1199
Geografisk sted: Nordsjælland
En lille liste over begreber/processer, der er værd at kende til (brug google/YT) i forhold til det at leve sundt og længe. Den kan helt sikkert laves længere, men det er dem, jeg hovedsageligt er stødt på:

MTOR
Autophagy
Senescent cells og senolytic drugs
NAD+
Sirtuins
NRF2
AMPK
FOXO
Heat shock proteins
DNA methylation

Ud over de sædvanlige punkter, som man bestemt ikke må glemme for et godt udgangspunkt (søvn, kost, motion, mindre stress, begræns tobak og alkohol/stimulanser, godt socialt netværk, "en mening med livet" osv.), kan jeg komme i tanke om følgende tiltag og kosttilskud, der påvirker ovenstående begreber positivt. Retningslinjer er baseret på min egen meget begrænsede viden. Nogle er mere eksperimentelle end andre, specielt dem længere nede på listen, så lav din egen research. Fælles for de fleste er, at de bygger på princippet om hormesis (stress i små mængder styrker kroppen):

Kalorierestriktion/faste: Jeg tror en kombination af de forskellige fastelængder, er vejen at gå. Dvs. noget der ligner 16/8 i hverdagene, 24-36 timer faste søndag til mandag og en lang faste på 3-7 døgn f.eks. en gang i kvartalet eller halvårligt. Sidstnævnte kræver, at man sætter sig godt ind i emnet og er ikke noget, jeg selv har givet mig i kast med endnu.

Døgnrytme: Spis og sov på de samme tidspunkter.

Varme-/kuldepåvirkning: Sauna og kolde bade så ofte som muligt, 1-2 gange om ugen er formentlig fint.

Træning: Jeg sigter efter muskeltræning 2-4 gange om ugen + kardio 2-3 gange om ugen i form af kortvarig høj intensitet i 2-3 intervaller (HIIT eller SIT). Kardio på samme dage som muskeltræning, hvis frekvensen er så høj, at det ikke er muligt at få ordenlige restitutionsdage i mellem.

Vejrtrækningsøvelser og meditation.

Kosttilskud:
Æblecidereddikke: 1-2 spsk. i et glas vand ca. 15 min før hovedmåltid.
Fiskeolie: specielt hvis jeg ikke spiser så meget fisk.
D vitamin: specielt om vinteren og/eller hvis jeg opholder mig meget indendørs.
K(2) vitamin
(Grøn) te
Pro- og præbiotika (mælkesyrebakterier og ufordøjelige kostfibre)
Protein: mindre mængder ikke-animalsk proteinpulver i forbindelse med træning og når jeg bryder en faste.
Kreatin
Kollagen + hyaluronsyre
*Oleic acid (oliven olie): 1-2 spsk. de fleste dage, hvis det kan lade sig gøre med tidsmæssig afstand til træning.
*Sulforaphane (højt indhold i broccolispirer): Jeg indtager et par tsk. pulver med top ca. hver 3. dag.
*Apigenin (højt indhold i tørret persille): Jeg indtager et par tsk. tørret pers. så mange dage som muligt og drikker 2 kopper kamillete hver dag.
Spermidine :lol: (højt indhold i hvedekim og lagret ost): Jeg indtager ikke så meget sperm, selvom spermidine først blev syntetiseret deri, men derimod +12 måneders lagret cheddar og har planer om at supplere med hvedekim, som klart har det højeste indhold.
Nicotinamide Mononucleotide (NMN) og Nicotinamide Riboside (NR): NAD+ boosters. Indtages sammen med tilsvarende dosis Trimethylglycine (TMG).
Alpha-ketoglutarate (AKG)
Metformin/berberine: Jeg indtager 500-1000 mg berberine sammen med hovedmåltid på dage, hvor jeg ikke træner. Specielt metformin menes at være uhensigtsmæssigt i forbindelse med træning.
*Quercetin og Fisetin: Muligvis bedst i en "hit 'n run" tilgang. Dvs. et par enkelte "høje" doser over 2-3 dage hver måned eller hvert kvartal.

*Kosttilskud med høj antioxidant effekt menes at være uhensigtsmæssigt i tæt tidsmæssig sammenhæng med træning. Jeg forsøger så vidt muligt at indtage dem mindst 6 timer før/efter træning eller helt undgå dem på træningsdage. Sikre retningslinjer i forhold til det er ikke fastslået. Spermidine kan potentielt komme på den liste.

Håber nogen fandt det interessant. Jeg tror, at jeg kom hele vejen rundt med undtagelse af diverse peptider, som jeg ikke har læst så meget om. Ud over de peptides man kender fra nootropic- og træningsmiljøet, så skulle der vist være nogle spændende nogen imellem, men dén forskning er også meget ny!

_________________
Overdosis, badtrip eller lignende katastrofer? ->Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Senest rettet af Entheo 08 aug 2021 18:45, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 aug 2021 16:28 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Husk sulforaphan er blevet stærkt kritiseret for også at være carcinogent derudaf, og hende der doktoren der plæderer sulforaphan møder aldrig op til debat... Dr. Rhonda Patrick..

Autofagi er sindssygt vigtigt, og sker blot ved at faste. Heat Shock Proteins er også nice, kører selv bare møgvarmt bad, holder bruseren væk og gør det zygo koldt og så på ansigt og bryst (steder med flest mitokondrier, afaik).
De andre ting kender jeg ikke men spændende.

Hormesis er spændende og kan imo gøres på 2 måder: ved at indtage toxiner mv, der har evnen til at ødelægge DNA og andre ting, eller opnå hormesis uden evt at skade DNA (heat shock proteins osv).
Træning er selvfølgelig alfa og omega ift at have det nice-nice.

om mTor pathways og forskningen deri: https://www.youtube.com/watch?v=_fOi7qFMTFA + https://www.youtube.com/watch?v=3mF4q4-U36o + https://www.youtube.com/watch?v=e0x79x_P_ZA

Og jeg synes du lægger meget vægt på proteindelen - man skal helst indtage 70-75%+ fedtstof af sin samlede kcal hvis man skal i ketose, vigtigt at huske. Får man for mange proteiner, bliver de også omdannet til sukker (kan ikke huske via hvilken mekanisme). Det er en antagelse mange har om keto, at det primært er protein. Nope, primært (mættet, ofc) fedt.

Lige nogle gode videoer fortsat: https://www.youtube.com/watch?v=L9ZLJI-1ifs - Red Meat and Health med Nina Teicholz. Synes den er vildt godt. På trods af at de fleste studier hun fremlægger er korrelationsstudier, så er det unægteligt uvurderlig viden. Sammenhængen mellem diverse ændringer i kost og sygdomme over en tidslinje som KUN er blevet radikalt ændret i 1910'erne (med indmarchen af biproduktet 'planteolie' - tænk raps, korn, soja og alt det andet gift) er virkelig interessant.
Hele kostshowet og biologiske mekanismer og så videre er så sindssygt uudforsket, men mon ikke det kommer.

Omkring kylling: https://www.youtube.com/watch?v=HPlUot3WLko
Nina Teicholz og Paul Saladino fortæller om hvorfor fjerkræ er skod for os at spise (pga kornfodret kylling der giver forøget linoleic acid > øgelse af planteolier i kroppen > stort set altid uønskeligt).

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 aug 2021 17:57 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 20 feb 2002 02:01
Indlæg: 1199
Geografisk sted: Nordsjælland
Har du nogen kilder til det med sulforaphan ved hånden? Det er ikke umiddelbart noget, jeg er stødt på før og det menes jo ellers at have en række anti-carcinogene mekanismer.. En hurtig gennemgang af google-hits (uden at åbne links) peger heller ikke ligefrem i retning af øget carcinogenicitet.

Fedt at du ved noget om det her! Det er du sådan ca. den første dansker, jeg "møder", der gør. Kender du tilfældigvis til danske fora med folk, der nørder den slags eller bare generel sundhed på lidt højere plan?

High Intensity Health er en af de kanaler, jeg også følger. Ser klippene senere.

Tjek. Jeg overvurderer måske proteinindtaget i forbindelse med keto og blander det sammen med dine øvrige anbefalinger i forhold til kød. Jeg er ikke selv fan af for store mængder kød/animalske produkter i forhold til "longevity" og slet ikke decideret carnivore diet! I det hele taget tror jeg, at mange diæter/livsstile kammer over og bliver for ensporede som om, at de er den endegyldige sandhed. Diversitet, raw food, økologisk, årstids- og til dels lokalbaseret føde osv., tror jeg mere på i længden, kombineret med faste og evt. keto periodisk :)

/edit.. Så vidt jeg husker, ser man heller ikke voldsomt store mængder rødt kød eller generel overflod af kød i de såkaldte "blue zones".
Har helt glemt oleic acid (ekstra jomfru olivenolie) på listen: antioxidant, så holdes indtages så vidt muligt med afstand til træning.

_________________
Overdosis, badtrip eller lignende katastrofer? ->Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 aug 2021 19:03 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Var selv sygt fucking hype på sulforaphan, så jeg er med dig. Primært har jeg set Saladino kritisere hende, men der er helt sikkert flere.
https://www.youtube.com/watch?v=y2Q6yMGW9po
https://www.youtube.com/watch?v=U5gk52zXOpQ
- det interessante er bare, at Rhonda Patrick ikke møder op til nogen debatter, som kunne til udveksling af viden mv... lol

Ja, Shambala herinde fra er mega på alt det der. Lever og hjerte hver anden dag etc.
Keto periodisk er et absolut must, ISÆR når man er ældre, for at hindre plak på neuronerne. Det kan self afhjælpes ved generelt at spise færre kulhydrater, intet sukker og faste.

Raw food er nok noget nær det værste ift toxiner. Lektiner, som er i sindssygt mange grøntsager, fjernes kun vha trykkogning. Så du kan koge dine kartofler lige så lang tid du vil; trykkoges de ikke, ender du stadig med lektiner. Så, primært med planter er raw food noget nær idiotisk imo, da man på denne måde bibeholder flest toxiner, oxalater osv. Raw kød og organer kan der sikkert være noget godt ved; mener nogen snakkede om aktivering af diverse enzymer ifm at spise råt kød, men ja, pas. Nok større risiko for parasitter hvis man kører raw kød lol.

Du behøver ikke antioxidanter hvis du faster, træner, kolde/varme bade og sover godt, så vidt jeg forstår. Det er blevet lidt et buzzword.

.. men ja.. sundhed er både en dybt komplekst, ekstremt personlig samt multifacetteret ting..

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 aug 2021 19:58 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 20 feb 2002 02:01
Indlæg: 1199
Geografisk sted: Nordsjælland
Mht. mainstreamteorien om antioxidanter, så ja, den er mere eller mindre ude af billedet, hvorfor du heller ikke ser nogen traditionelle antioxidanter på min liste, i hvert fald ikke pga. den antioxidante virkning. Nyere forskning viser, at vi har behov for ROS (reactive oxigen species), specielt i sammenhæng med træning. Antioxidanter skulle bekæmpe ROS, men de mest kendte har ikke vist nogen gavnlig effekt på helbred og livslængde, slet ikke når de indtages i nær sammenhæng med træning. Den nyere teori som jeg pt. følger, er, at vi ved at aktivere NRF2 (upstream), kan sætte gang i kroppens egen antioxidante mekanismer (downstream). Igen så ønsker man ikke en antioxidant virkning i sammenhæng med træning, hvorfor NRF2 activators kun indtages på rest days. Sulforaphane aktiverer NRF2, hvorfor jeg kun indtager en lille til middel dosis ca. hver 3. dag på rest day. Der skulle også være et par andre ting, der peger på, at sporadisk brug er optimalt, hvilket Rhonda Patrick også selv har anbefalet. Igen er vi tilbage til, at for lidt og for meget af alt er skidt. Tricket er at finde en balance/cyklus.

Jeg ved ikke, om Saladino tager højde for det i sin kritik. Tjekker ham ud senere :)

Men ja. Det er pisse komplekst og i visse sammenhænge også afhængigt af alder, køn, gener osv. Der har konstant været ny forskning, der har modsagt den tidligere sammen med eksperter, der nægter at bevæge sig videre. Pænt frustrerende for en, der prøver at følge med uden et stort kendskab til biologi/kemi! Synes dog vi nærmer os en mere sikker tilgang efterhånden.

_________________
Overdosis, badtrip eller lignende katastrofer? ->Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 aug 2021 23:09 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 20 feb 2002 02:01
Indlæg: 1199
Geografisk sted: Nordsjælland
Ok jeg er så småt begyndt at finde ud, hvad Paul Saladino er for en og jeg kan bestemt ikke lide lugten. Carnivore diæt missionær, som har svært ved at hoste op med videnskabelige rapporter, der underbygger hans påstande, som i flere tilfælde strider med langt den meste forskning fra verdens førende eksperter. Det bliver næppe ham, der får mig til at droppe sulfuraphan, polyphenoler og lignende! Sorry :wink:

Der er en del positive ting ved hans tilgang, hvilket formentlig er en del af forklaringen på eventuelle positive resultater, men de ting finder du også i en lang række andre diæter/kostplaner, som indeholder vigtig frugt og grønt.

Her er en der analyserer hans micronutrients og peger på flere faldgrupper ved hans kost og tilgang: https://optimisingnutrition.com/optimis ... vore-diet/ <- faktisk en ret interessant artikel. Der nævnes også en positiv vinkel på carnivore diæt, netop at alt den næringsfattige og ofte usunde mad skæres fra til fordel for sundt kød/organer. Men at han skærer den mest næringsrige del fra (navnligt seafood og grønt), fordi det skulle indeholde giftstoffer, virker dumt, hvis man ikke kan underbygge det ordenligt. Her henviser Saladino angiveligt hovedsageligt til Bruce Ames rapport fra 1990: Dietary Pesticides (99.99% all-natural). I den rapport slutter Ames selv af med at skrive: “We also conclude that at the low doses of most human exposures the comparative hazards of synthetic pesticide residues are insignificant.” - og lad mig tilføje: specielt set i forhold til de gavnlige effekter af frugt og grønt!

Nu skal jeg ikke dømme for hurtigt, men alene det faktum, at de folk der anbefaler en mere varieret kost inkl. en hel masse frugt og grønt, kan smide om sig med understøttende videnskabelige rapporter, gør dem altså mere troværdige.

Billede

_________________
Overdosis, badtrip eller lignende katastrofer? ->Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 aug 2021 10:11 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 20 feb 2002 02:01
Indlæg: 1199
Geografisk sted: Nordsjælland
Lille Rødhætte: Har du set på ting som Bromantane, Dihexa, Semax/Selank, Lions Mane og Bacopa? Det er mit begrænsede kendskab til produkter, der siges at kunne reparere stimulansskade.

_________________
Overdosis, badtrip eller lignende katastrofer? ->Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 aug 2021 12:23 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2008 20:46
Indlæg: 637
Geografisk sted: København
Entheo skrev:
Lille Rødhætte: Har du set på ting som Bromantane, Dihexa, Semax/Selank, Lions Mane og Bacopa? Det er mit begrænsede kendskab til produkter, der siges at kunne reparere stimulansskade.

Jeg kender godt nogle af dem, og vil læse op på dem. Tak.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 aug 2021 19:45 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Godt du er skeptisk, jeg er heller ikke 100% overbevist at all. Men:
Citat:
Men at han skærer den mest næringsrige del fra (navnligt seafood og grønt)
At planter er det mest næringsrige er dog faktuelt forkert i majoriteten af fødevarer man kunne finde på at eksemplificere med - nogen få grøntsager og frugter har sikkert et højt indhold af ét specifikt vitamin, men ellers bare nej. Jeg kan fx fortælle, at du skal spise 1,4kg spinat for at opnå hvad var det, 3mikrogram B2 vitamin. Af rødt kød skal du spise 100g.
1) Rødt kød og især organer -og især lever - er ubetinget det føde du får flest og mest koncentrerede doser af diverse vitaminer OG mineraler fra. Folk glemmer oftest det med mineralerne også.
Og ikke nok med at mængden af pågældende vitamin, mineral osv er markant højere i fx lever, så er biotilgængeligheden er også højere. I nogle tilfælde kan du reducere optagelsen af et mineral eller vitamin, hvis du spiser en antinutrient til. Tag fx én zinkpille på 50mg og spis en tortilla lavet på korn ti minutter efter. Værsgo, du har optaget omkring 0mg zink.

Jeg ved faktisk slet ikke nok om fisk, fordi min opfattelse er, at det er gigantisk dyrt og svært at få noget der er certificeret og decideret godt og frisk og bæredygtigt, og så har jeg ikke gidet sætte mig ind i det. Er heller ikke som sådan vokset op med andet end makrel på dåse, så det ligger ikke så nært. Men med kød er der heldigvis flere private, frilandsdyrkende farmers der gerne vil yde en service.
Og ift at underbygge påstande, så synes jeg faktisk ofte han har studier med og gennemgår hovedpointerne i dem, og nogle gange dykker ekstraordinært meget ned i dem (se fx: https://www.youtube.com/watch?v=GSQImPTY81E ) Om han gennemgår kvaliteten af studierne osv, har jeg ikke tjekket for meget op på, så der er helt sikkert noget af den videnskab, han bruger, der er åben for kritik mv.
Noget der er interessant ved ham er dog, at han inviterer, modsat fx Rhonda Patrick, hans 'modstandere' til debat, så de kan tage en god debat om what ever emne. Dét synes jeg er vildt fedt.

Ift hvad førende forskere siger og sådan, så skal man imo lige huske på, hvilken størrelse madindustrien er i. Margarine blev hyped sygomeget i starten og det er super sundt, giver tynde lår og godt hjerte og wow.. Så gik der et par årtier og man fandt ud af, at det nærmest bare var gift for kroppen. Men her var de førende forskere enige i at det var sundt :roll:
Du kan fx også finde artikler udgivet i fucking Havard det seneste årti, der snakker om at omega6 fedtstoffer bare skal spises derudaf. Omega 6, fuldkorn og sådan noget var the shit i 90'erne, men blev the shit i 2000'erne og dogmet lever sådan set i bedste velgående den dag i dag. Nu er man så ved at finde ud af, at højt kornindtag og et højt omega6 indtag er dybt korreleret med autoimmune sygdomme, cancer, diabetes mv. Ikke nogen kausalitet men korrelation.
"Jamen så beviser du intet" - nej. Pointen er også, at vi ved måske 5-10% af interne processorer, vi ved en smule omhvilken mad bruges hvordan ift hvilke gener, hvert individ har, og vi ved mere og mere om mad skal være fermenteret, trykkogt eller hvordan, for at slippe af med de toxiner planterne har udviklet som selvforsvar mod insekter og dyr de sidste 4-5 millioner år eller hvor meget.
Så imo vær dybt kritisk overfor 'førende forskere', når der ER flere førende forskere, der begynder at fortælle, at du kan spise dig ud af type 2 diabetes, at højt kolesterol ikke nødvendigvis vil lede til kardiovaskulære sygdomme, at planter indeholder toxiner (lektiner, oxalat mv) og derfor kan være farlige. Der er så fucking meget lobbyisme, pride og intellektuel arrogance i de her kredse, og det pisser mig af. Der er også en modbydelig kultur inden for videnskaben i ikke at gå mod the main message. Man kan miste stillinger, blive udstillet og udstødt, og fri forskning er i praksis liiiiiidt en joke/ikke-eksisterende.
Nu havde jeg så også lige en oplevelse med en kammerat igår, som nævnte noget med "jamen spaffeh, de ledende forskere" bla bla.. Det gik mig på, fordi min kammerat ikke kan: 1) læse videnskabelige studier, 2) forstår processen i at lave et videnskabeligt studie samt validiteten af det, og 3) ej heller forstår det historiske aspekt med tilhørende forskellig bias/funding ifm diverse fødevarer og betydningen dette har for 3a) forskningen på sigt, 3b) kultur, spisevaner og dogmer, 3c) folks helbred. Så han gentager bare en, ret ny, frase, som er "de førende forskere.." - noget medierne er begyndt at benytte meget, og det er jo appeal to authority, og det har som udgangspunkt ikke merit i en diskussion, hvis logik inkluderes som regel under diskussionen.
Nå ja, jeg blev bare lidt sur på ham for det, fordi det jo også er intellektuelt dovent/arrogant, og fordi det bare er ignorant ift hvordan virkeligheden opererer. Så undskyld hvis jeg lyder sur i indlægget, er nok lidt sur generelt for tiden, men det kun fordi jeg sur på mig selv!! :hjerte: :hjerte: :D

sorry for rant lol - jeg glad for du skeptisk. det er jeg også selv. Men lige ift næringsprofiler, så er organer bare king. og ift forskningen, så er der sygt meget vi ikke ved, derfor er det spændende tider. Det er fucking guldalder for forskning lige pt, men det betyder også en masse famler rundt i blinde, lever efter gamle dogmaer og prøver at finde den nyeste kilde til evigt liv etc.. Man skal lige trække vejret en ekstra gang hehe.

edit: og du skal sku ik være sorry over noget, jeg er ikke ude på at overbevise nogen om noget som helst. Tværtimod er det ufkcing fedt at udveksle de her tanker synes jeg. Det skal jo også nødigt blive fanatisk med ens kost...

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team