Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 23:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Soma Juice skrev:
Men du lytter heller ikke til mit vigtigeste argument fordi mennesket siden dens tidlige udvikling har spist kød er det stadig ikke et bevis på at mennesket er skabt til at spise og lever bedst på kød. Vi udviklede os fra frugtspisende aber til et intelligent væsen der var istand til at udnytte naturen ved hjælp af redskaber. Havde det ikke været for vores intelligens havde vi ikke spist kød.

Vi har ingen fysiske træk tilfældes med et rovdyr så den liste er jeg da spændt på.

I og med at vi kan spise kød, er vi vel også i en eller anden forstand "skabt" til det. Hvis vi havde kunnet leve under vandet, var vi vel også skabt til dette. Derudover er en af dine 5 smagssanser, den der bliver kaldt umami, som reagerer på aminosyrer( vist primært glutamat så vidt jeg husker). Evolutionen har altså skabt en smagssans, der fortæller hjernen at det er kød organismen spiser(frugt og grønt kan selvfølgelig også påvirke den, men kød stimulere den mest pga. det høje aminosyreindhold). Det er derfor nærliggende at tro, at omgang med kød har haft en vis betydning i menneskets evolutionære historie. Enten fordi at det gav individet en fordel at undgå kødet, eller fordi det gav individet en fordel at indtage det. Jeg tror mest det sidste.

Dedikeret medlem

Jeg kan godt se at det ud fra et eller andet akademisk eller esoterisk synspunkt kan være interessant hvorvidt mennesket er "skabt til at spise kød", men i forhold til hele vegetardiskussionen synes jeg det er irrelevant. Et argument som "det er ikke naturligt for mennesker at spise kød" er jo tydeligvis helt ugyldigt, da vi i mange år har spist kød, og nydt godt af det.
Jeg er selv vegetar, men jeg synes i den sammenhæng at det er fuldstændig underordnet hvorvidt mine forfædre spiste kød. Beslutningen om at spise kød eller ej tager man da ud fra personlige - eventuelt samvittighedsmæssige - overvejelser og præferencer.
Jeg ville personligt aldrig bruge det argument, at man "går imod sin natur" ved at spise kød.

I øvrigt synes jeg at BeyondVeg lugter langt væk, af at nogle tidligere vegetarer/veganere forsøger at retfærdiggøre overfor sig selv at de nu spiser kød. Det lugter sgu af dårlig samvittighed :wink: .
Det er dog meget fint, at de påpeger hvor elendige mange af argumenterne for vegetarianisme og "new age"-helsemad (i mange på en bedre betegnelse) egentlig er.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Mon ikke også bare de er trætte af vegetarers pseudovidenskabelige argumenter for hvorfor det er forkert at spise kød?

Men ellers giver jeg dig helt ret, det er et spørgsmål om hvor vidt man synes det er i orden at et andet levende væsen skal lade livet for at man kan spise det, hvilke forhold man vil acceptere for dyr osv. Har selv været vegetar i et par år pga jeg ikke synes dyr har ordentlige forhold i vores samfund. Nu spiser jeg kød, men kun økologisk og vildt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]