Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 00:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hey psy-brugere!, har tidligere haft meget glæde ved siden - både for ren underholdning, men også for objektiv information.

Er i øjeblikket i gang med et eksamens-projekt, omkring hvorfor man udvikler et stofmisbrug

Jeg vil gerne høre jeres syn på arv og miljø med hensyn til misbrug + nogle gode kilder. Når jeg siger arv mener jeg både biologisk og social. Hvor en stor betydning har ens gener i forhold til at udvikle et stofmisbrug, det spiller nok en lille rolle - men er der beviser?
De fleste vil nok erkende at ens opvækst, og forældres væremåde spiller en rolle, når det kommer til stofmisbrug - en person der har lidt af omsorgssvigt, eller har haft en mor der var alkoholiker - har højst sandsynligt en større risiko for at udvikle et misbrug, men hvor stor en rolle spiller det egentligt?

Der er ret meget information omkring emnet, men synes alligevel jeg mangler nogle konkrete kilder, videnskabelige beviser/statestikker/tabeller + mangler et nyt synsvinkel, andet end sundhedsstyrelsens :)

btw. skriver i biologi og samfundsfag, hvis det gør nogen forskel.

Medlem
Brugeravatar

Kan ikke hjælpe med statistikker eller beviser. Jeg har taget lidt forskellige ting og sager siden jeg var 13-14 år, men ingen i min familie er i et misbrug.
alle arbejder, ingen fysiske eller psykiske lidelser, umiddelbart sunde mennesker.
Rettere sagt, jeg er det eneste "sorte får" i familien ;)
Min udvikling skyldtes nok mine venner :)
De fleste jeg kender lukkede ørerne for mor og far, og åbnede for vennerne omkring puberteten, og hvis vennerne har et misbrug tæt på sig, så kan det også let gå udover en selv.
Håber du forstår hvad jeg mener ;)

Medlem
Brugeravatar

Den sociale arv

fandt lige det her, ved ikke om du kan bruge det til noget.

Relativistisk båthorn

deleted

Senest rettet af DELETED ACCOUNT 17 aug 2018 16:45, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: helt væk og lige her.
Annuller skrev:
Den sociale arv

fandt lige det her, ved ikke om du kan bruge det til noget.

Den har jeg nu aldrig faldet for du.... :)

Min mor og far drikker som svin.. rødvin... altså.. kun i weekenderne, så det fint nok.
Men de kunne da aldrig finde på at tage hvad jeg tager, eller i samme omfang som jeg gør...
Tror jeg heller aldrig de har kunne, da de er for bange af sig :)

Så den der med æblet ikke falder langt fra stammen har jeg nu aldrig givet ret meget for.
En af mine venner's far drak som et svin, røg heroin, og døde også af det.
Jeg har aldrig set ham med en nål i hånden, og tror heller aldrig han får tanken...
Men hash :D det ryger han sku

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Der er en del i det kvarter jeg bor, og kvarterene rundt om, der drikker enormt meget og ryger, sniffer og sluger piller. Og de er sgu ikke ret gamle.
Her har der også været rigtig meget handel (det er der stadigvæk), og kvarteret her ligger nogle få kilometer væk fra en af Danmarks store bander.
Jeg siger ikke at stedet er ligesom L.A. med big time gangta's, men tror alligevel, at det har påvirket folk med al den handel og rygning i området.

Admin
Brugeravatar

Jeg tror, der er en stor dynamik mellem arv og miljø. Det kan godt være, at man har en dårligt social arv, og problemer fra da man var yngre. Men hvis man kommer i et miljø, hvor der ikke tages stoffer. Tror jeg risikoen er lille for, at man udvikler et misbrug. I langt de fleste tilfælde, er det jo fordi folk får det tilbudt at venner, som tager det. Og de vil gerne have del i det fællesskab, eller de oplevelser, som deres omgangskreds her.

Men uden tivivl er der da også korrelation mellem social arv og misbrug. Jeg har set mange, hvis forældre også var misbrugere, som selv udviklede et misbrug. På den anden side har jeg også set det modsatte.

Personligt har jeg en forholdsvist almindelig social arv. Jeg har aldrig kendt min far (det er vel efterhånden blevet almindeligt), men min mor og resten af familien har aldrig haft misbrug eller sociale problemer. Alligevel har jeg gennem tiden taget en del narko. Det tror jeg mest har noget at gøre med, at mine venner tilbød mig det. Og i starten ville jeg gerne være en del af noget, som andre ikke kunne opleve. Nu tænker jeg ikke meget over, om mine venner gør det. Jeg har ca lige mange venner, som tager narko, og som ikke gør. For mig kommer det meget and på situationen.

-Jimmy Carter

Junior medlem

JEL skrev:
Hurra skrev:
Er i øjeblikket i gang med et eksamens-projekt, omkring hvorfor man udvikler et stofmisbrug

Hvordan lyder din definition af misbrug i din opgave?

Jeg går ud fra WHO's definition af et misbrug - "et forbrug af rusmidler, der har et omfang og sker på en måde at det medfører legemlige, psykologiske og/eller sociale skader for den misbrugende eller dens omgivelser."

Relativistisk båthorn

deleted

Senest rettet af DELETED ACCOUNT 17 aug 2018 16:44, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

JEL skrev:
Hvis din opgave bare er til en gennemsnitlig dansk narko-hader lærer, så ska' du nok bare skrive en masse dårlig medie-agtig propaganda om narko for at få 13, eller et A (eller hvad man nu får af karakterer i danmark i vore dage)

Åh, hvor du dog er paranoid. Langt de fleste lærere tager altså deres job seriøst og ser objektivt på opgaven, og man får helt sikkert bundkarakter med mediepropaganda. Hvis omvendt ville ske, har man en ret sikker klagesag.
Med dine to karakterbud tyder det vist på, at du ikke har nogen anelse om, hvad du snakker om. Måske du skulle prøve det dersens uddannelse? :D

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Roche skrev:
Min mor og far drikker som svin.. rødvin... altså.. kun i weekenderne, så det fint nok.

gu er det da ej ok. som forælder skal man sgu da være der for sine børn, især i weekenderne med den fortravlede hverdag de fleste har. man skal hverken være fuld eller for tømmermændsplaget til at kunne fylde sine børns liv med menigsfulde gode oplevelser.

Relativistisk båthorn

deleted

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]