Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 15:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Jeg sad lige og læste i et gammel Illustreret Videnskab (Nr. 8 fra august 1985), og fandt denne artikel interessant..
Er der nogen der har erfaringer med, at bruge musik som afledning/smertelindring ved tandlægen fx??
Det er ihvertfald noget jeg skal prøve, næste gang jeg skal til tandlægen...

Sorry for forholdsvis ringe scanning - men det skulle være til, at læse...

BilledeBillede

Insane psychedelia user!

Da jeg var en lille knægt, hørte jeg altid musik, når jeg var ved tandlægen, det havde helt klart en beroligende effekt. Det var godt nok ikke klassisk musik, men derimod "Prop & berta", "Dyrene i Hakkebakkeskoven" og deslige.

...det var garanteret der jeg fik smag for knark. Kan lige så tydeligt huske, at jeg glædte mig til at komme til tandlæge - ha' lattergas og høre lydbånd - det helt utroligt, så ligegyldigt smerterne i munden bliver, når grøntsagsspisersangen blæser ud af walkmanden, og ind i øregangen på en 10årig knægt, godt påvirket af N2O... :)

Senest rettet af Røvkussen 04 nov 2009 20:56, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
http://www.google.dk/search?hl=da&sourc ... =&aq=f&oq=

Der er faktisk mange som bruger det ifm. operationer etc... :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hehe Prop & Berta, helt sikkert!!!

Ja, overskriften henleder jo mod klassisk musik, men i artiklen nævnes det også, at musik som brugeren/patienten selv finder god, bør benyttes... Tak for respons!!

Håber, at der er nogen af jer der vil giver dette et forsøg - Dextrose, var det ikke noget med, at du skulle til tandlæge snart? =)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

xun skrev:
http://www.google.dk/search?hl=da&source=hp&q=lydterapi&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=&aq=f&oq=

Der er faktisk mange som bruger det ifm. operationer etc... :)

Ok! Tak for linket - det er egentlig ret spændende... Utroligt hvad lyde/musik kan gøre ved ens sindsstemning.. filmisk musik især... Jeg har en gammel lp, hvor en klassisk komponist, har det tema, at han vil få lytteren igennem "hele" følelsesregistret, hvilket han til dels gør (kan ikke lige huske navnet lige nu, men skal nok lige finde den frem, på forespørgsel=))....

Ingen forsøgskaniner endnu - kom nu, der må da være nogen af jer, der snart skal til tandlægen hehe=)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Øh fandt os først artiklen nu men har haft den liggende et stykke tid. Rodbehandlingen var en succces og det traumatiserende indgreb der blev foretaget til bach (en personlig favorit) var en dyb oplevelse . Tanden blev trukket ud og er nu på udstilling.

Når lægens bor blot er en erindring om smertelindring er bach pludselig blevet en metode at drukne mine børn og døbe mine sorger, en dør til englenes sang, en våd drøm. Luk den og du ved hvor du bor, åbn den på gab og modtag englenes lyd med guddommens ord. Det er ikke snyd men mord, ikke tabt men gjort.

" Von den Stricken meiner Sünden mich zu entbinden, wird mein Heil gebunden; mich von allen Lasterbeulen völlig zu heilen, lässt er sich verwunden."

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: City-X
Sidst jeg fik lavet en kikkertundersøgelse i knæet, spillede lægen klassisk musik. Personligt virkede det ikke beroligende, så tog mine egne hørebøffer på. Det hjalp.
Lægen spillede altid klassisk musik, fordi det virkede på mange mennesker.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Fantastisk, intet mindre!!=) - Med den rette indstilling, kan man godt trippe på smerte - det ser man jo mange eksempler på, måske er trippe ikke det rigtige i alle sammenhængene.. Men Moonage daydreamers historie, kunne nok gå under kategorien... Haha, det er lige før, at jeg skal til, at begynde med smertetrips - kombineret med musik og komme i en helt anden, og ret ny sindstilstand, for mig... Har trippet lidt på smerte før, men det har altid være i lidt forstyrrende omgivelser, hvilket gjorde det svært, at dykke helt ned...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Helt frivilligt er det nu ikke, mere en mangel på selektiv dømmekraft. Jeg kan ikke skelne det gode fra det dårlige, og så må tandlægen gøre arbejdet ind til jeg lærer at spise ordentligt.

det skal dog siges at smertelindring hjælper på appetitten :P

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]