Hej psy. jeg har overvejet længe om det var det rette sted at spørge til råds, og jeg har læst en masse om skizofreni, stemmehøring osv. på diverse hjemmesider. Men nu skriver jeg altså..
Det er lidt over et år siden at vi fandt ud af at min lillesøster rent faktisk hørte stemmer. Da hun var helt lille fortalte hun noget i retning af at hun tit "drømte" at der var nogen som talte til hende. Men her for lidt over et år siden sagde hun til min mor at hun jævnligt føler sig bange og har det som om at der er nogen der hele tiden siger "skynd dig!"
Hun har så været til psykolog og snakke om det og hun har fået en hjernescanning, der viste at hun sandsynligvis ikke er helt moden oppe i et bestemt sted i hjernen.
Men mit spørgsmål går sådan lidt ud på hvad jeg/hun kan gøre? Jeg frygter det værste! Min bedstemor har selv været hårdt ramt af en skizofrenparanoia siden hun kom i teenageårene, det blev kun bedre efter rigtig mange år hvor hun tilsidst gik med til at tage medicn. Men det har bare gjort hende sløv og nu sidder hun bare i sin stol og æder og ser fjernsyn. Sådan har jeg ikke lyst til at min lillesøster skal ende! Hun er lige fyldt 11 år selv, og går meget snart ind i en psykisk hård periode (teenageårene)
I starten havde jeg meget svært ved at acceptere, at hun hørte stemmer og spurgte tit ind til det. Men jeg har selv fået det bedre efter at have accepteret det. Skal hun også gøre det samme? Eller skal hun benægte sine stemmer når de kommer?
Vi ved ikke hvad der har udløst hendes stemmer, men jeg tror hun har været meget belastet. Skænderier, flere skilsmisser fra min mors side, skoleflytninger, før i tiden skændtes jeg også altid med min søster og drillede hende. Dengang hørte hun stemmer sådan ca. hver morgen og aften og somregel altid når hun var alene eller hvis hun sad og stenede for længe over et eller andet. I en bog f.eks. Men nu er tilværelsen for hende faldet meget til ro. Jeg skændes næsten aldrig med hende mere og min mor har også fået en dæmper.. Og ja, jeg kan faktisk slet ikke huske hvornår hun sidst har hørt stemmer nu.. Men det ikke første gang at der er gået længe mellem hendes stemmer, for der var engang hvor hun ikke havde hørt noget i flere måneder, og lige pludselig kom de igen flere gange og så holdt de op igen. Hjælp