@minimal; er demokrati ikke netop at man tillader folk med en anden mening, end den man selv har, at de har med-bestemmelse og med-indflydelse på magten i et land's parlament?
At du synes børn er super-kloge, på 1 område, og samtidig super-dumme, på et andet, har du lov til at mene. Men hvis det ska' være et demokrati ska' alle ha' lov til at mene hvad de vil, og til at stemme selvom enten du eller jeg synes de er for dumme.
Ellers er det jo ikke et demokrati, men et menings-diktatur hvor man ska' godkendes før man må stemme.
Hvis man kun må stemme hvis man er godkendt, så gi'r det jo ingen mening at stemme længere. For så vil alle jo hele tiden stemme på det samme. Dem der vil stemme på noget andet ka' jo ikke blive godkendt til at måtte stemme.
Har man ikke ret til at ha' en divergerende mening, fra eliten's, så er det ikke et frit samfund man lever i.
I soviet måtte man kun stemme på kommunister. I kina er det vist det samme. I iran har de det også sådan (præsidenten står under den reelle ledelse). Og du vil næppe kalde nogle af de lande for frie (frie for folket til selv at bestemme)?
Det var/er alle elitære regimer.
Og hvis du mener 12 årige er kloge, så bør du selv ikke ha' ret til at stemme

Det handler ikke om at vide hvad der er den optimale politik for landet, sådan som DU forstår 'optimal politik'. Den slags har vi nemlig alle forskellige meninger om Uanset alder (regeringen fører feks en meget ikke-optimal politik for landet, og de er alle sammen nogle gamle gnavere).
Det handler om at de personer loven har magt over også får en med-indflydelse på denne lov. Derfor bør alderen være den samme. Sætter man lav-alderen til 12, så ska' myndigheds-alderen også være 12. Jeg synes 16 er et fint sted, da et flertal synes at blive tilstrækkeligt modne omkring denne alder (sådan som JEG definerer modenhed selvfølgelig, og den ka' jeg høre vi er Uenige om)
Hvis 12-årige ved hvad der er rigtigt og forkert, ska' de så ha' lov til at købe alkohol på linie med voksne?
Ska' de ha' lov til at ta' kørekort til bil og motorcykel?
Hvad er de for dumme til og hvad er de kloge nok til?
Er det kun fordi du gerne vil sende børn i fængsel? Men ikke gi' dem ret til at få med-indflydelse på samfundet?
Du er nødt til at vælge; enten er de kloge nok til at måtte deltage på lige fod med voksne, eller også er de børn og ska' behandles anderledes end voksne. Din dobbelthed er noget mærkeligt noget. Du vil både betragte dem som voksne og som børn på samme tid. Det holder ikke.