Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 16:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hey. Jeg går i 2.G på gymnasiet, og jeg skal til at lave et 'eksamensprojekt' (årsprøve) omkring psykedeliske stoffer og brugen deraf sammen med min gruppe. Emnet er rejser, hvor vi har valgt at fokusere på den indre rejse. Dette emne afføder dog nogle enkelte problemer idet det er svært at finde saglig information, eftersom det nok ikke er velset at bruge fx denne side som kilde, da privatpersoner kan gå ind og ændre i wiki'en. Derfor vil jeg høre, om nogle af jer kan hjælpe os med links til saglig information på nettet (aviser, statslige undersøgelser, forskning, etc.) uden for meget kildekritik.

Vi har valgt at skrive i medie- og samfundsfag. I mediefag skal vi analysere og fortolke "Requiem for a Dream", og i samfundsfag har vi forfattet følgende problemformulering:

Citat:
Hvad menes der med psykedeliske stoffer, og hvordan påvirker det samfundet? Bliver der gjort noget fra samfundets side for at forebygge at unge kommer i kontakt med stoffer? Hvor meget koster det samfundet at hjælpe narkomaner i forhold til alkoholikere?

Nogle der har idéer til forbedringer/ændringer? Vi søger blot nogle links der kan hjælpe os på rette vej - altså nogle sider uden for megen kildekritik og heller ikke nogle links til artikler skrevet af personer som Henrik Rindom - selvom vores lærere nok vil synes godt om dette.

På forhånd tak!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
"Hvad er psykedeliske stoffer og hvorfor tager folk dem? Hvilken indvirkning har de på samfundet, og hvilken indvirkning har samfundet på håndteringen og informationen omkring disse? Hvad gør staten for at få deres synspunkter igennem på emnet? Hvad gør samfundet? Hvordan differere denne problemstilling sig fra alkohol?"

links:
http://narconon.dk/ <- Scientoligys afvænningsprogram.

http://nejtilstoffer.dk/ <- støttet af overstående

http://www.netstof.dk/ <- har endda fået ny hjemmeside(stadig til at lukke op og brække sig i)

Tidligere holdmedlem

og http://mindblow.dk

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Det er en AT-opgave, ikke sandt? Eksamensoplægget til det nuværende 3.g? (Nuværende, og nuværende, alle har vel efterhånden været oppe). I så fald må I nok ikke skrive om den indre rejse, skønt det var på manges ønskeseddel. Det blev afvist af ministeriet, desværre, så få lige styr på om jeres skole stadig står ved det, nu hvor det reelt ikke er et eksamensprojekt mere - karakteren gælder intet, forstås, det er først i 3.g.
1.1. Opgaveformuleringen: Kan en elev som sin sag vælge en rejse i sindet?

Nej. En fysisk rejse, fiktiv eller faktisk, skal indgå i sagen. Det ligger i selve opgaveteksten. Man kan derfor hverken vælge en "rejse" i sindet eller vælge en politikers ideologiske "rejse" fra én holdning til en anden som sin sag ved AT-eksamen.

Men rejsen kan have alle mulige former for betydning. Den fysiske rejse kan fx være et metaforisk udtryk for en indre rejse. "Rumrejsen 2001" er et eksempel på en (fiktiv) rejse, hvor der er koblet en længere sekvens på, som både kan tolkes konkret (som Clarke selv gjorde i "Rumrejsen 2010"), og metaforisk, og som ved første gennemsyn kan fremstå som en indre rejse.

En sådan kobling mellem den fiktive rejse og den (heraf affødte) mentale rejse er ofte forekommende, når udgangspunktet er kunstneriske værker. Og fiktive-mentale rejser er som emne ikke så forskellige fra de klassiske dannelsesrejser, f.eks. H.C. Andersens eller Montaignes. Både H.C. Andersen og Montaigne "flytter sig" rent fysisk, deres rejseform er interessant, og de påvirkes af det, de ser.

Derimod kan man ikke skrive om psykedeliske indre rejser.

Når eleven har valgt et emne, skal det allerede ved valget af de to fag vise, at det er velegnet - den rejse/den sag man vælger at arbejde med, skal naturligt kræve fag fra to hovedområder for at kunne behandles tilfredsstillende.

Undersøg det først, spørg den ansvarshavende administrator for forløbet, eller hvad man nu skal kalde det. Så vidt jeg husker er der ikke en rejse forbundet med filmen? I kunne dog bruge The Wall, Fear and Loathing, Easy Rider el.l., så burde den være fjong. Har I prøvet at analysere Rumrejsen 2001 som en psykedelisk oplevelse? Har I psykedelisk "erfaring"? Tør I inddrage jeres egne erfaringer(det vil give gode points, men er lidt et sats(visse typer ser meget ned på sådan noget))?
Dog synes jeg jeres spørgsmål er lidt vattede og hyppigt sete. Hvorfor ikke provokere; spørge noget i retningen af:

Hvad menes der med psykedeliske stoffer, og hvordan påvirker det samfundet, nu og førhen?
    Hvorledes påvirkede "syrebølgen" samfundet i 60'erne og 70'ernes USA?
    (kvindekamp, racekamp etc... Ballonen som Beatgenerationen blæste op sprang. Katalysatoren menes at have været "bevidsthedsopvågningen" i de store efterkrigsårgange.
    Kan forsvarlig brug af hallucinogener og psykedelika være til ulempe for samfundet, sidestillet med alkohol og nikotin, eller påvirke samfundet i en positiv retning(baseret på overstående spørgsmål, I kan eventuelt se om I kan finde noget om holland der indtil for nyligt har haft lovlige svampe(hvis I ønsker at perspektivere til en anden faggruppe, eller som videre arbejde, kan I bruge Stanislav Grofs Jaguarens Kald.

Jeg håber I kan bruge det, ellers skriver I bare. Herinde, eller PM, det er ét fedt.

Junior medlem

Yo, And! Mange tak for indlægget! Jo, det er AT. En af vores vejleder sidder i skolens ledelse, og hun er helt med på den, så jeg tror den går. Og mange tak for den problemstilling, den er til megen hjælp - vil diskutere den med resten af min gruppe i morgen, for er enig i at den, jeg postede, var lidt vattet og letkøbt. Jeg tror der i vores gruppe er ret spredte holdninger mht. brugen af psykedelika (og andre stoffer generelt), så tror ikke vi ville blive enige om at skubbe det i en retning der kaster glans over narkotika, men det må vi se på.

Det lader dog heller ikke til at min vejleder (som er hende der svinger spanskrøret, når jeg igen har fået for lave karakterer) har et helt positivt syn på det - så personlige erfaringer, hvilke jeg heller ikke har nogle af, ville jeg nok undlade, hehe. Kunne ellers være griner at teste det på sig selv og inddrage det i opgaven.

Kunne helt sikkert bruge dit indlæg, så mange tak!'

Edit:
Mht. filmen kan man vel sige, at hovedpersonerne opnår en indre rejse idet de ændre sig fra start til slut. Vores vejledere virker ret large, så den skal vi nok tackle.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]