Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 16:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 51 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

JEL skrev:
lyd-kvaliteten på en normal mobil-samtale er mere afhængig af ad-converteren og den gsm-codec der bruges. Det trick jeg snakker om bruger slet ikke mobilen's software eller den's ad-hardware (eller batteri). Kun mikrofonen og den's direkte elektro-magnetiske effekt (som man ka' læse om på den wiki-side jeg linkede til først, og som ikke er scifi på nogen måde)

Jeg tror altså du blander noget sammen her... Elektro-magnetisme kræver et elektrisk felt, det er ikke noget som kommer ud af den blå luft - altså det kræver elektrisk effekt, som fx fra telefonens batteri... En mikrofon er en passiv komponent (i alle de udformninger jeg har lært om) - dvs. den kræver ligeledes tilført effekt for at virke.

De em-felter skal, som wikipediaen også nævner i første linie: The electromagnetic field is a physical field produced by electrically charged objects. altså have tilført elektrisk energi for at opstå og som det ligeledes nævnes i første linie: It affects the behavior of charged objects in the vicinity of the field - altså objekter i nærheden... I praksis er dette væsentligt under en meter (uden at der er tale om virkelige kraftige felter)... og kraftigere felter kræver mere energi (meget mere end der kan leveres fra en kilde politiet umiddelbart kan skjule for dig).

Men lad os så antage at em-feltet er kraftigt nok til at drive mikrofonen på den ønskede afstand - så har vi det problem at mikrofonen er en is an acoustic-to-electric transducer or sensor that converts sound into an electrical signal i følge wikipedia... altså med andre ord den konverterer hørbare lyde til elektriske signaler (og det gør den så med den energi fra det elektriske felt vi har antaget kan det).. Så står du nu med et elektrisk signal, som skal videre til politiets aflytningsudstyr...

Du nævner selv A/D converteren, som skal gøre det elektriske signal digitalt, så det kan sendes i GSM nettet... Både A/D konverteren og sending af det digtiale signal kræver elektrisk energi - og dette kan i vores teori også leveres af det em-felt vi antog før... Nu er der bare lige den hage at det meste elektronik er pænt utilfreds med elektromagnetisk stråling - og et felt kraftigt nok til at levere effekt til alt dette, vil ikke bare forstyrre både A/D konverteren og sendekredsløbet; men sandsynligvis riste alt elektronikken permanent...

Så med forbehold for der er sket væsentlige ændringer på området siden jeg læste til elektronik ingeniør (jeg arbejder dog ikke med elektronik nu og fik 5 i feltteori dengang) - vil jeg stadig fastholde det er en and :peace:

Relativistisk båthorn

Cigaret-manden arbejder for regeringen og er et korrupt svin der ønsker verdens-herredømme og at holde information hemmelig fra befolkningen så de ikke ved hvad der foregår. Støtter man ham støtter man terror-lovene som danmark og usa osv bruger til at undertrykke os :P

Såvidt jeg da ved, jeg ser faktisk ikke x-files :? Kun den der rigtige film der blev lavet engang.
Nå, men det er da et sjovt indslag. The truth is out there.

jim fear skrev:
Kan du ikke forklare os hvordan dit "trick" fungerer så? Eller i det mindste linke til en artikel der forklarer det, jeg kan ikke finde noget i dine wikipedia links...

Jeg har som sagt selv set et udstyr i funktion der kunne dette mellem 2 rum, så jeg ved bare at det virker i praksis. De præcise tekniske detaljer osv har jeg altså ikke indsigt i, kun i over-ordnede termer (at det handler om at måle på de em-felter mikrofoner skaber når de opfanger lyd)

Wiki-links'ne er ellers ikke dårlige, men her er endnu et der uddyber det lidt mere:
http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_radiation

LSDrejø skrev:
Elektro-magnetisme kræver et elektrisk felt, det er ikke noget som kommer ud af den blå luft - altså det kræver elektrisk effekt, som fx fra telefonens batteri... En mikrofon er en passiv komponent (i alle de udformninger jeg har lært om) - dvs. den kræver ligeledes tilført effekt for at virke.

En mikrofon producerer elektricitet og em-felter så snart den opfanger lyd. Den behøver ikke være forbundet til noget. En mikrofon er dybest set samme princip som en vind-mølle; den påvirkes af luft-molekyler og omdanner deres energi til elektrisk energi ved hjælp af bevægelse omkring en magnet (jeg ved ikke om det billede forklarer energi-udvekslingen der foregår mere tydeligt end når du visualiserer små mikrofoner, men måske, nogle gange ska' man tænke lidt udenfor 'boksen' :) )
Læs den wiki om mikrofoner jeg postede i starten igen hvis du ikke forstår det endnu. Det står fint beskrevet der i flere detaljer hvordan mikrofoner virker.

LSDrejø skrev:
De em-felter skal, som wikipediaen også nævner i første linie: The electromagnetic field is a physical field produced by electrically charged objects. altså have tilført elektrisk energi for at opstå og som det ligeledes nævnes i første linie: It affects the behavior of charged objects in the vicinity of the field - altså objekter i nærheden... I praksis er dette væsentligt under en meter (uden at der er tale om virkelige kraftige felter)... og kraftigere felter kræver mere energi (meget mere end der kan leveres fra en kilde politiet umiddelbart kan skjule for dig).

Det er ikke korrekt. Din mobil-tlf ka' feks række langt over 1 meter. Og den ka' man da let skjule i lommen, eller mellem brysterne hvis man er kvinde ;)
Em-stråling kræver ikke nødvendigvis meget energi for at række langt. Det lys du ser er feks em stråling, og du ved sikkert selv hvor langt selv en simpel diode ka' ses lyse. Eller en lille laser-pointer du ka' ha' i hånden.

Der ska' ikke tilføres nogen energi til mikrofonen, der ska' kun detekteres på den energi den selv skaber når den opfanger lyd.
Jeg ved ikke hvor lang række-vidden er praktisk brugbar, og det afhænger nok af flere ting. Men det fungerer altså i praksis mellem 2 rum som minimum (det er pænt over 10 år siden jeg så dette, så mulighederne er måske endnu bedre nu), i forbindelse med opfangelse af tale.

LSDrejø skrev:
Så står du nu med et elektrisk signal, som skal videre til politiets aflytningsudstyr

Men det er jo aflytnings-udstyret der opfanger signalet, så i-og-med det gør det så har det jo allerede nået policen?
Jeg forstår ikke hvad du ser som et problem her? At sende et signal fra et aflyttet sted og ind til en politi-central er da let nok.

LSDrejø skrev:
Du nævner selv A/D converteren, som skal gøre det elektriske signal digitalt, så det kan sendes i GSM nettet... Både A/D konverteren og sending af det digtiale signal kræver elektrisk energi - og dette kan i vores teori også leveres af det em-felt vi antog før... Nu er der bare lige den hage at det meste elektronik er pænt utilfreds med elektromagnetisk stråling - og et felt kraftigt nok til at levere effekt til alt dette, vil ikke bare forstyrre både A/D konverteren og sendekredsløbet; men sandsynligvis riste alt elektronikken permanent...

Nej, jeg sagde netop at man IKKE bruger tlf's egen a/d converter.
Læs wiki'en om mikrofoner, det hele står der. En mikrofon skaber em-felter stort set hele tiden.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Når mikrofonen ikke er tilsluttet en sender der forstærker signalet vil den ikke kunne skelnes fra al mulig anden interferens på den givne frekvens. Grunden til at din mobil kan række langt er jo at den aktivt forstærker signalet og sender det som radiobølger, dette er selvfølgelig ikke tilfældet hvis den er slukket.

Relativistisk båthorn

Kære jim fear, læs wiki'en om em-felter igen, for du har desværre ikke forstået det. Em-felter ER altså mål-bare. Hvis ikke de var mål-bare ku' de jo heller ikke forstærkes, der ska' jo være noget at forstærke. Ok? :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Nej? :)
Hvis jeg skruer helt ned for min radio så der kun lige kommer lyd ud af, så vil du ikke kunne høre den medmindre du står med øret helt oppe ved den. Tag den med ud til en vej og signalet vil være helt tabt. Det er det jeg mener med interferens. Hvis du nu sætter en kæmpe højtaler til min radio, så kan du høre den langt væk, men det kræver ligesom at der kommer en person og gør det. Forstår du analogien? Panserne kan ikke sidde nede på stationen og sige "Nu vil vi gerne høre Jimfear's radio, så vi ignorerer lige alt andet lyd mens vi lytter".

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Billede

Det her emne er farligt. Hold jer væk fra det, i har ingen anelse om hvilke folk i har at gøre med, de afskyr ingen midler. Aflytning af telefonerne er blot én af deres mange metoder.

Medlem

Geografisk sted: Helt væk
Jeg har de sidste 5 år arbejdet for forskellige teleselskaber og jeg syns det er sjovt at folk altid siger at telefoner bliver aflyttet. Faktis bliver alle telefon samtaler optaget og gemt i 5 år, uanset om der er tale om samtaler fra mobil telefoner eller fastnet telefonen. Eller om du er fru Jensen på 88 eller Hassan på 22!

Relativistisk båthorn

@jim fearless; ah, ok det er sådan du mener; lyd-bølgerne's udbredelse er lille. Ja, det er jeg enig i, det er en god ide at hviske de ting man ønsker at holde meget privat direkte ind i øret på den der ska' høre det, istedet for feks at tale med normal stemme i en stue eller tilsvarende lokale.
Bade-værelset er måske det mest sikre rum at tale privat i, da man jo normalt ikke har noget radio-elektronik der, plus at akustikken i mange typiske bade-værelser gør lyden meget mulden :)

Min fysik-forståelse er sådan:

Lyd-bølger breder sig gennem molekyler med masse. Masse virker dæmpene, og derfor ka' lyd ikke brede sig særlig langt sammenlignet med em-bølger (som feks lys).

Em-bølger er ikke helt det samme, da de skabes af fotoner, som er masse-løse, og derfor ka' nå meget længere (i teorien Uendeligt langt), plus at de ka' gå gennem vakuum som er en ekstra fordel.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Brown skrev:
Jeg har de sidste 5 år arbejdet for forskellige teleselskaber og jeg syns det er sjovt at folk altid siger at telefoner bliver aflyttet. Faktis bliver alle telefon samtaler optaget og gemt i 5 år, uanset om der er tale om samtaler fra mobil telefoner eller fastnet telefonen. Eller om du er fru Jensen på 88 eller Hassan på 22!

Men nu er det jo ikke det som der bliver snakket om.
Det er jo om det er muligt at aflytte en telefon, selvom brugeren ikke foretager, eller modtager et opkald.

Medlem

Geografisk sted: Helt væk
xun skrev:

Men nu er det jo ikke det som der bliver snakket om.
Det er jo om det er muligt at aflytte en telefon, selvom brugeren ikke foretager, eller modtager et opkald.

Jeg har lige snakket lidt om emnet med kollega som sidder og arbejder med kundelog og -database (Der vvor de gemmer samtalerne og kundefærden).
For at man skulle kunne aflyttet telefoner uden at der fortages et opkald kræver det at telefon skal havde en aktiv forbindelse hele tiden til den/ham/hende som skulle aflytte. Dette ville ikke kunne lad sig gør uden at man som forbruger lægger mærke til det! Først skal et tredje part program indstalleres på telefonen, hvilket vil sige at vi skal havde fat i telefon rent fysisk for at indstallere det. Bagefter vil du jo nok lægge mærke til at din standby tid er faldet fra (eks. på en nokia 6500 Classic) 300 timer til 5,5 timer... Da telefonen nu hele tiden skal bruge strøm til at holde en aktiv dataforbindels til at sende lyden fra din mikrofon til modtageren...

Tidligere holdmedlem

så er det vist sat på plads- alt snak og sms bliver gemt efter terrorloven- og det er paranoid galskab at tro at en telefon hvor man ikke ringer op bliver aflyttet.

Låst!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 51 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]